Mobilā versija
+6.8°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
31. decembris, 2014
Drukāt

Skolēni irigāciju skaidro kā mukšanu uz “Irlandi”. Gada pērles no skolotāju krājumiem (8)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Augsnes mākslīgu apūdeņošanu jeb irigāciju skolēni mēdz skaidrot kā mukšanu no Latvijas, galvenokārt uz “Irlandi”, liecina Vēstures skolotāju biedrības piedāvātais ieskats vidusskolēnu veiktajos vēstures jēdzienu skaidrojumos.

Vēstures skolotāju biedrība apkopojusi vidusskolēnu pēdējo trīs gadu laikā sniegtos vēstures jēdzienu skaidrojumus. Piemēram, pirmo Latvijas padomju valdību jeb iskolatu skolēni skaidrojuši kā “mūžīgos Latvijas brīvības meklējumus, ko iesāka jaunlatvieši un turpināja jaunstrāvnieki, bet jau ar citu formu un saturu”. Iskolats skaidrots arī kā parādu piedziņa krievu cara laikos, kā arī senākie, pirmie lati.

Čeka kāda skolēna skaidrojumā bija pārtapusi par reģistrēšanos lidojumam, ko izziņo lidostā. Savukārt PSKP ģenerālsekretārs skaidrots kā armijas ģenerāļa palīdze, biroja vadītāja. Šajā gadījumā audzēknis arī norādījis uz skolotāja pieļauto kļūdu jēdziena rakstībā, uzsverot, ka jābūt nevis sekretārs, bet gan sekretāre. Arī Leonīda Brežņeva doktrīnai piedēvēts pavisam jauns veidols. Kāds skolēns esot skaidrojis, ka “Padomju vienības valdniekam Brežņevam bija slikta veselība, tāpēc viņam vienmēr līdzi brauca doktrīna, kas viņu pieskatīja”.

Romanizācijas procesu skolēni dēvējuši par čigānu ienākšanu Eiropā no Indijas. Turklāt tika uzsvērts, ka “[Ādolfs] Hitlers nezināja, ka viņi pa īstam ir ārieši”. Romanizācija saukta arī kā “pret čigāniem vērsta politika, ko veica gan Hitlers, gan [Josifs] Staļins”. Savukārt runājot par ebrejiem, skolēni minējuši cionismu. Lai gan pēc būtības jēdziens sevī ietver ideju par ebreju valsts atjaunošanu un stiprināšanu, skolēni uzskatījuši, ka cionisms esot tad, kad cilvēks smejas par cita nelaimi. Par pamatojumu cionismam tika minēts tas, ka “Hitlers smējās par ebreju tautas ciešanām, un tas bija galējais cionisma piemērs”.

Vēsturiski etnogrāfiskā Prūsijas reģiona “Mazā Lietuva” skaidrojumā uzsvērts, ka tā esot lietuviešu mīlestība pret savu valsti, “ko gribas saņemt plaukstā un apmīļot”. Tā arī Hanza kāda skolēna darbā kļuvusi par Rīgas māsu. Turklāt “Rīgai toreiz bija arī māte Lībeka”. Savukārt muižniecība no feodālās sabiedrības kārtas kļuvusi par “muižu skaita samazinājumu līdz niecībai, ko atnesa zviedru politika Vidzemē.” Turklāt šis process esot ļāvis “latviešiem nedaudz uzelpot un iegūt lielāku kultūras telpu”.

Skolēni ir bijuši pārliecināti, ka par līdumu jāsauc “visos laikos esošos cilvēkus, kas gribēja izkalpoties un pielīst valdniekam”.

Pievienot komentāru

Komentāri (8)

  1. mutes šķobītāja Atbildēt

    No sava stulbuma neviens vēl nav aizmucis.

  2. Un mes tagad aizliedzam visiem skoleniem dot tik neinteligentas atbildes!! Si lieta ir loti nopietna!!

  3. pajautāt deputātiem šo kā piemēru piesaukto terminu skaidrojumus. atbildes noteikti varetu izdot kā anekdošu krājumu. ja vēsture notikumu, likumsakaribu …. vietā pārvēršas pat specifisku terminu apguvi, tad nav jābrinas ka neviens negrib to mācities

  4. Ļoti labs pierādījums mūsdienu skolotāju bezatbildīgajam darbam. Kā mežā sauc, tā atsaucas. Ko sējam, to pļaujam. Proti, ko esam mācījuši, to arī redzam un dzirdam. O, ATVAINOJOS. Vecāki taču nav neko saviem bērniem iemācījuši! Mūsdienu “prasīgā” un “izsalkušā” skolotāja uzdevums labākā gadījumā ir – konstatēt vecāku kļūdas bērnu audzināšanā un izglītošanā. Nožēlojami!

    • zirgu pie upes pievest var, bet padzerties piespiest nevar. tādi kā tu ar tādiem pat vecākiem visu laiku skolotājus gānot jau noskaņo ka skolotājs ir nekas, ka to tik jālamā. un pēc tam brīnies ka skolēns neklausās skolotājā

      • Vienīgi mans viedoklis! Atbildēt

        Pilnīgi piekrītu. Ja bērnam neiemāca cieņu pret citiem cilvēkiem, tad vēlāk to būs grūti izdarīt. Tas, ko vecāki ieliek bērnam šūpulī, nosaka to, kāds bērns izaugs. Ja bērns jau no mazotnes netiek radināts pie vēlmes iegūt zināšanas, tad skolotājs to nespēs izdarīt, jo bērnam jau būs vienalga… Agrā smadzeņu attīstība ietekmē visu cilvēka dzīvi, tas ir, jo vecāks bērns, jo grūtāk pieradināt mācīties (šajā situācijā interpretējot).
        Tagad, 21. gs., kad, lai no bērna atšūtos, vecāki bezatbildīgi iedot telefonus un datorus, pat nekomunicējot ar bērniem, rada sociāli neattīstītus indivīdus, kuri pat necentīsies iemācīties kaut ko jaunu, jo kādēļ gan tas vajadzīgs?! Nākotnē situācija būs vēl drausmīgāka…

      • Pilnībā piekrītu.

    • Kas “uztaisa” un “izlaiž” pasaulē bērnu? Vecāki (šis nebūtu pareizākais termins, bet ideja skaidra).
      Kas pirmais sāk bērnu audzināt? Vecāki.
      Kas pirmais bērnam iemāca cieņu? Vecāki.
      Kas pirmais bērnam iemāca zināšanas? Vecāki.
      Un tiešām labs komentārs par zirgu, ūdeni un visu tālāk sekojošo.

Draugiem Facebook Twitter Google+