Kā jums šķiet, pēc kā garšo Latvija? Vai varētu būt, ka pēc dillēm un ķiplociņa? Pēc cidonijām un pipariņa? Bet varbūt sīpoliem un tomātiem? Latvijai patiesībā ir daudz garšu – krietni vairāk par šeit pieminētajām! Un reizēm tās iespējams iesaiņot mazās paciņās. To dara kāds pavisam latvisks uzņēmums no Ludzas – “Organic Products”.
Viņi ir darbīga ģimene, kura nolēmusi, ka grib ko radīt paši. Mērķtiecīgi gājuši uz to, un nu jau vairs neviens no viņiem algotu darbu citur nestrādā – viņu garšvielu “cehs” ātri vien iekarojis pircēju simpātijas. Gribu šo dēvēt par vienu no Latvijas veiksmes un spēka stāstiem.
Lai uzzinātu šo stāstu, sazinājos ar Zandu Trukšāni, kura uzņēmumā darbojas kopā ar vīru Gunti un abiem vecākiem – Ritu un Pēteri. Bet tieši viņa ir idejas autore un vadītāja. Par visu pēc kārtas! Katram šajā uzņēmumā ir sava svarīgākā loma.
Saknes velk atpakaļ
Studēt Zanda un Guntis devās uz Rīgu, taču drīz pēc tam “atšļūkuši” atpakaļ uz Latgali, jo abi sapratuši, ka nav nekādi lielpilsētas cilvēki, tāpēc sākuši darboties Zandas vecāku saimniecībā. Tā nav liela, taču bijusi vīzija, ka jāizveido tāda vide, lai paši sev varētu nodrošināt darbu. Tā radusies doma par pārstrādi. Tā kā tobrīd saimniecībā audzēts daudz ķirbju, ideja par ķirbju tēju šķitusi īstā. Vien retais dzirdējis, ka no ķirbju ziediem sanāk salda un garda tēja, bet Zandas tētis Pēteris ir īsts ķirbju tējas eksperts – tā ir vienīgā tēja, ko viņš vācot joprojām.
“Mums bija aptuveni 5 hektārus liels ķirbju lauks. Ieejot tajā ziedēšanas laikā, smarža bija reibinoši salda, tur sanēja bites. Tā nu sākām vākt un kaltēt ķirbju ziedus.
Talkā nāca arī mamma Rita, kurai ir liela pieredze dažādu projektu vadībā, tā nu “uzbūvējām” domu par savu tēju biznesu, taču pamazām kaut kā idejas pārgāja uz garšvielām, jo paralēli ķirbju ziediem bijām sākuši iegādātajās iekārtās kaltēt arī garšaugus,” pirmos soļus biznesā atceras Zanda.
Pašiem patīk gatavot
Šajā ģimenē visiem patīkot ne tikai gardi paēst, bet arī gatavot, līdz ar to bez garšvielām to visu grūti iedomāties, un šis biznesa virziens kaut kā dabīgi aizsācies. Šobrīd jau sortiments ir paplašinājies, tajā ir garšvielu maisījumi, sēklu eļļas, ogu pulveri.
“Tas ir stāsts par mums un to, kā mēs dzīvojam. Mums arvien ir degsme izgudrot ko jaunu, tāpēc visas receptes ir mūsu pašu radītas. Šobrīd jaunākais produkts ir cidonijpipari, kas ir tik ierasto citronpiparu latviskā versija, kas satur ap 30% cidoniju, lai ēdienam piešķirtu ne tikai asumu, bet arī skābumu,” stāsta Zanda.
Garšvielu maisījumi arī ir interesanti. Viens no populārākajiem ir “Vasaras garša”, tas radies vasarā, kad saaudzis īpaši daudz bazilika, taču kaltētu baziliku pircēji ne īpaši novērtējuši, tāpēc radusies doma to apvienot ar kaltētiem tomātiem. Tas izdevies lieliski, un pircēji ātri vien novērtējuši šo jauno maisījumu.
Vēl viens no gardēžu iecienītajiem maisījumiem ir “Latgalieša sapnis” – tas ir viens no pirmajiem maisījumiem, kas radies. Nosaukumu esot izdomājis Zandas vīrs, kurš uzstājis, ka jārada vietējo sajūta un kas gar varot būt vēl latgaliskāk kā dilles ar ķiplociņu. Tagad gan klienti prasot, lai arī citiem novadiem top savas garšas. Kas zina, varbūt tās sagaidīsim.
Vietējais tirgus tur pie sevis
Zanda neslēpj, ka sākumā ideja bijusi vairāk koncentrēties uz eksportu, piedāvājot lielā apjomā ķiploku, seleriju, garšaugu un citus pulverus, taču ātri sapratuši, ka eksportā nepieciešami milzīgi apjomi par zemām cenām. Tāpat arī mūsu klimatiskajos apstākļos žāvēšanas izmaksas ir salīdzinoši augstas, jo, piemēram, Itālijā šo darbiņu paveic saule, bet pie mums – liels daudzums elektrības. Tā nu pamazām tomēr sākuši braukāt uz vietējiem tirdziņiem un savas garšas piedāvāt tajos. Pircēji daudz iemācījuši. Piemēram, sākumā visi produkti tika piedāvāti pulverveidā, taču cilvēki norādījuši, ka viņiem labāk patīk, ja ir mazi gabaliņi, nevis pulveris.
“Paši to nebijām iedomājušies, jo reizēm jau ir grūti iziet no kāda rāmja, bet prieks, ka pircēji mums pateica priekšā. Pamainot konsistenci, viss pamainījās. Tirdziņi vispār ir lieliski, tur notiek tiešā komunikācija ar pircējiem, tas ir patīkami. Ja ir jābrauc uz tirdziņu, tas dod labu enerģiju un smaidu visai ģimenei.”
Tas viss bija sācies 2020. gada otrajā pusē, taču ātri vien visu apturēja Covid-19 un no tā izrietošie ierobežojumi. Bet nav jau ļaunuma bez labuma – tā bijusi laba motivācija izveidot interneta veikalu, jo tirdziņi bija apstājušies. Pamazām visam pielāgojušies, bet tad sekojis nākamais izaicinājums – karš Ukrainā un energokrīze. Zanda ar vīru pat bija spiesti atsākt strādāt algotu darbu, jo vairs nespēja no garšvielu pārdošanas nosegt elektrības izmaksas ražotnē.
Šobrīd ģimene atkal ar pilnu sparu darbojas tikai savā uzņēmumā, un “Organic Products” labumus ikviens var ērti iegādāties internetā vai mazajos veikaliņos daudzviet Latvijā. Zanda to rezumē īsi: “Esam jauns uzņēmums, kas jau piedzīvojis daudz kāpumu un kritumu.”
Izejvielas
Darbības sākumā visas izejvielas ģimene audzējusi savā saimniecībā, taču, apjomiem augot, tas kļuvis arvien grūtāk. Šobrīd jau tiek ņemti talkā arī citi audzētāji no tuvākā reģiona. Tiek iepirkti sīpoli, ķiploki, burkāni bietes, bet garšaugus gan lielākoties izaudzējot paši pie sevis. Neiztikt arī bez importa, piemēram, jāiepērk pipari cidonijpipariem, arī rozmarīnu Latvijas apstākļos neesot viegli izaudzēt. Un, protams, sāls – arī tas tiek iepirkts.
“Visi mūsu produkti ir bez papildu piedevām, līdz ar to lieliski piemēroti arī jaunajām māmiņām un alerģiskiem cilvēkiem, taču ražošanā tas mēdz radīt arī grūtības, jo nepievienojam pretsalipes vielas, mūsu produkti ir bioloģiski.
Tā nu klientiem ir jārēķinās, ka iepakojums ir labi jāaizver, lai tas nesaliptu, arī derīguma termiņi ir mazāki nekā garšvielām, kam tiek pievienotas mākslīgas vielas. Taču domāju, ka cilvēki novērtē, ka pievienotā vērtība ir daudz augstāka,” skaidro Zanda.
Ko tas nozīmē – ģimenes bizness?
Strādāt kopā ar ģimeni – tā ir liela laime un prieks. Var nemitīgi būt kopā ar vismīļākajiem, uz kuriem tiešām var paļauties. Nenoliedzami reizēm tas ir arī izaicinājums, jo ne jau vienmēr domas par itin visu saskan, tāpēc gadās visādi.
“Bet mūsu veiksme ir, ka mēs esam sadalījuši darbus. Tas sanācis tā, ka katrs var darīt to, kas viņam visvairāk patīk. Tētis ir atbildīgs par ražošanu, bet mamma viņam daudz palīdz, piemēram, līmējot etiķetes. Mans vīrs rūpējas par garšvielu malšanu, jaukšanu – viņš ir mācījies pārtikas tehnologos, tāpēc tā ir viņa joma. Es rūpējos par pasūtījumu komplektēšanu, e-pastiem, mārketingu, e-veikalu, bet visus lielos lēmumus pieņemam kopā. Ik pa laikam, protams, skrienam arī viens otram palīgā,” ieskicē Zanda.
Decembris uzņēmumā ir īpaši intensīvs, jo tiek piedāvāti arī dažādi Ziemassvētku komplekti, kas ir lieliska dāvana ikvienam, kam patīk Latvijas garšas un labi ēdieni. Tā ir laba ideja, kā atbalstīt vietējo uzņēmumu, vienlaikus palutinot savējos ar kvalitatīvām dāvanām. Zanda nosmej, ka decembrī viņi visi ir apguvuši prasmi ļoti ātri un skaisti sasiet lentītes.
Ieskaties! Ir vērts nogaršot šīs Latvijā tapušās garšvielas pašiem. Ir vērts ar tām palutināt savus mīļos. Es zinu, ko runāju, jo paciņa no “Organic Products” manā pakomātā pienākusi jau trešo un noteikti ne pēdējo reizi.





















































