Ar režisoriski stingri limitētas ekspresijas palīdzību radītie aktieru tēli izrādē precīzi izstaigā savu personāžu izdzīvotos jūtu līkločus.
Ar režisoriski stingri limitētas ekspresijas palīdzību radītie aktieru tēli izrādē precīzi izstaigā savu personāžu izdzīvotos jūtu līkločus.
Publicitātes (Justīnes Grinbergas) foto

Mīlestībai pieglaimoties nevar. Normunda Akota recenzija par Dmitrija Petrenko iestudējumu “Malыš” Liepājas teātrī 1

Normunds Akots, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

No vēstures aizbēgt nav iespējams, jo tas ir ceļš, kuru nosacīti brīvā vai piespiedu kārtā esam nogājuši, lai izdzīvotu, nepazaudētu sevi un saglabātu to vērtību kodolu, kas mūs vieno.

Vēsturi kropļot nav nekādas jēgas, jo fakti ir nepielūdzami un agri vai vēlu nāk gaismā, taču katrai paaudzei ir tiesības uzlūkot vēsturi no sava skatpunkta un aizgājušā laika notikumos ievietot savus akcentus.

Tā mēs vienlaikus meklējam un apliecinām to, kas mums šķiet svarīgs šodienas dzīves plūdumā.

Trimdas un Sibīrijas tēmai veltīto lugu “Mališ” Marjus Ivaškevičs sarakstīja 2002. gadā, pats iestudēja OKT* teātrī un saņēma par to Lietuvas Kultūras ministrijas prēmiju.

Lugā nav lineārai darbībai pakļauta sižeta un netiek pētīta varoņu psiholoģija. Tās bilingvālo tekstu (oriģinālā – lietuviešu un krievu valodā) veido neregulāras, vēstuļu formā ietvertas sarunas, kurās fiksējas secīgu notikumu virkne četru personāžu individuālās apziņas atspoguļojumos.

Varētu pat teikt, ka tie ir divi paralēli dialogi, kuros vēstures traģiskie konflikti ir nobīdīti perifērijā kā likteņa neizbēgamie pavērsieni un priekšplānā izcelta cilvēka dabiskā vēlme dzīvot, elpot un mīlēt jebkuros apstākļos.

Dmitrijs Petrenko ilgi loloto lugas iestudējumu Liepājas teātrī veido kā poētisku “dzīvo vēstuļu” karuseli, kas, pieklusinātas aktierspēles balstīts, nesteidzīgi rotē ap vienu asi – mīlestību.

Silvijas tēvs, naivi cerot uz drīzu atgriešanos, izsūtījumā ir devies bez siltām drēbēm un Sibīrijā satiek sievieti, kura varētu viņam palīdzēt tikt pie kažoka un ausaines. Tā sākas viņa meitai adresētajās vēstulēs aprakstītā mīlestība pret Nastju.

Savukārt Nastja par savām jūtām nedaudz šķelmīgā manierē stāsta dēlam Ļoņam, kuru joprojām nebeidz dēvēt mīļvārdiņā “mališ”.

Silvija tēvam raksta, ka viņu mājās pēc kara ir parādījies “atbrīvotājs” Ļoņa un piepalīdz viņai tikt galā ar saimniecību, bet “mazulis”, ļoti savdabīgā manierē izmantojot vārdu izcelsmes jēgu, vēsta mātei par savu dzīvi mūsu pusē.

Tēva un Nastjas attiecības izrādē pamazām ievirzās sadzīviskas saskaņas gultnē, bet Silvijas un Ļoņas saskarsme caur dažādām tuvināšanās un distancēšanās fāzēm visai strauji ieslīd intīmajā sfērā, lai beigu beigās nonāktu uz mīlestības un naida robežas.

Atšķirīgā mīlestības izpratne, kas caurauž meitas un dēla vēstules, aktieru skatuviskajās izpausmēs pārvēršas par tādām kā barometra bultiņas svārstībām, kas ļauj skatītājam sekot līdzi Silvijas un Ļoņas attiecību atmosfēriskajām svārstībām un tajā pašā laikā pie sevis padomāt par tiem zemūdens akmeņiem, kas slēpjas atšķirīgās kultūrās ieliktajos priekšstatos par jūtu izpausmes sadzīviskajiem aspektiem un cilvēka spēju vai nespēju tos savienot harmoniskā kopdzīvē.

Marijas Ulmanes iekārtotā skatuves telpa, nedodot nekādu piesaisti konkrētai darbības vietai, ir pārklāta ar krāšņu rudzupuķu un margrietiņu paklāju. Tāds scenogrāfiskais risinājums ļauj skatītājam abstrahēties no tā laika drūmajiem dzīves apstākļiem un caur savu asociāciju plūsmu “iebrist ziedošā poēzijas pļavā”, kas vienmēr uzplaukst un arī novīst jūtu pārņemtās dvēselēs.

Ar režisoriski stingri limitētas ekspresijas palīdzību radītie aktieru tēli izrādē precīzi izstaigā savu personāžu izdzīvotos jūtu līkločus un blakus tiem neuzkrītoši ieskicē arī šo tēlu identitātes būtiskākās iezīmes.

Karīna Tatarinova, piemēram, ar pārsteidzošu vieglumu un smalku izturēšanās nianšu atlasi ļauj mums ielūkoties Nastjas sievišķīgajā kodolā, un stilistiski izlīdzsvarotā saspēlē ar Kaspara Goda nedaudz vieglprātīgo tēvu uz skatuves skaisti izdzīvo uzplaukstošu jūtu poētiski idealizēto sadzīves variantu skarbajos Sibīrijas apstākļos.

Otru pāri atveidojošo aktieru uzdevumi izrādē ir krietni sarežģītāki. Silvijas un Ļoņas attiecību līnija lugā ir izteikti atskabargaina un grūtāk pakļaujas režisora poetizētajai koncepcijai, jo abu jūtās ievītās pretrunas noved viņus līdz mīlestības pretmetam – ne-mīlestībai.

Mārtiņš Kalita atveidojamā varoņa dabai vai raksturam piemītošos lūzuma punktus savā spēlē iezīmē strikti un izteiksmīgi, “visu paņemošais skatiens” Ļoņas tēlā uzdzirkstī asi un nepiekāpīgi kā neapstrīdama iekšēja prasība.

Ar prātu Ļoņa gan saprot, ka šajā zemē un šajā situācijā daudz ko izšķir tādi jādzieni kā “iesakņotība un mājas”, taču maz ticams, ka nākotnē tas viņā kaut ko mainīs. Atturīgās aktierizpausmēs ļoti trāpīgi un perfekti radīts tēls.

Varbūt ne tik pārliecinoša Silvijas lomā šoreiz ir Ilze Trukšāne, liekas, ka aktrise brīžiem neatrod gana koncentrētus rīcības ekvivalentus tām jūtu pārvērtībām, ko pārdzīvo viņas personāžs, taču izrādē to kompesē teksts un visu aptverošā poētiskā intonācija.

Režisoriskā pozīcija, kas nosaka Dmitrija Petrenko pieeju dramaturģiskajam materiālam, dziļākā būtībā ir samiernieciska un to raksturo vēlme izlīdzināt sabiedrības apziņā mītošās pārestības un netaisnības, skatoties uz traģiskiem likteņa pavērsieniem caur vienmēr iespējamas mīlestības stikliņiem.

Saistītie raksti

Ja to dara no sirds un iekšējas pārliecības vadīts, kāpēc ne? Skatpunktu dažādība mākslā tikai vairo mūsu pieredzi un dzīves izpratni, turklāt, kas gan būtu cilvēks bez mīlestības? Kā saka viens no lugas varoņiem, ja mīlestība ir īsta, tai pieglaimoties nevar. Varbūt tieši to ar savu nevainojamā formā ietērpto izrādi ir gribējis mums pateikt Dmitrijs Petrenko?

Marjus Ivaškevičs, “Malыš”, iestudējums Liepājas teātrī

Režisors: Dmitrijs Petrenko, māksliniece Marija Ulmane, Reiņa Ozoliņa mūzika, gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis, no lietuviešu valodas tulkojusi Rasa Bugavičute-Pēce.

Lomās:  Kaspars Gods, Ilze Trukšāne, Karīna Tatarinova, Mārtiņš Kalita.

Nākamā izrāde: tiks paziņots tuvākajā laikā.

* Oskara Koršunova teātris Viļņā

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Raivis Šveicars
Ziņas
Grib aizņemt “Huawei” nišu. Latvieši pierāda, ka spēj radīt globāli konkurētspējīgus produktus 1
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Plānoja nolaupīt un nogalināt cilvēkus: Teikā aiztur sevišķi bīstamu noziedznieku
26 minūtes
EL
Egils Līcītis
Stāsti
“Mani pārsteidz tā agresivitāte, kas nāk no liberāļu puses.” Saruna ar Dagmāru Beitneri-Le Gallu 10
12 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Rīgas Dinamo” ir novedams uz vēstures mēslaini. Egila Līcīša komentārs
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
VIDEO. Ķīlnieku krīze Gruzijā: jaunākā informācija par bankā sagūstītajiem cilvēkiem
35 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Šoferis netiek galā ar agresīvu pasažieri bez sejas maskas, iesaista policiju
46 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Pūtīs spēcīgs vējš un līs. Laika prognoze ceturtdienai
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Nedomāt par sliktāko scenāriju. Martins Dukurs par gatavošanos sezonai un noskaņojumu
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Iedzīvotājus plāno atbrīvot no parādsaistībām. Vai parādu atlaidīs visiem?
14 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: “Par šo zemi esam samaksājuši ar savām asinīm. Karš noteikti būs…” 2
10 stundas
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Liela ģimene ir īstena latviešu ģimene.” Stiprās un sportiskās Nenišķu ģimenes stāsts
1 stunda
SP
Sarmīte Pujēna
Ziņas
“Pūt, vējiņi!” ir miruši. Lai dzīvo “Pūt, vējiņi!” Liepājas rokenrola katedrāles smagā pārdzimšana
13 stundas
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Māris Antonevičs: Uzbrukumi Levita likumam. Par ko satraukušies Krievijas propagandisti? 3
15 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
VIDEO. “Atskanēja kliedzieni un četri šāvieni.” Ropažu novadā nošauts vīrietis 1
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Viņi ir Dieva bērni.” Pāvests pauž atbalstu homoseksuālu pāru savienībām 13
13 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
“Sauca par trakiem suņiem, sita pa ugunsgrēka trauksmes pogu un pretojās,” “Depo” stāsta par agresīvo pircēju 24
19 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
“Dakteris kabatā” – lietotne, kurā sazināties ar ārstu, tiklīdz sajusti pirmie slimības simptomi
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lūdz palīdzību Rīgā pazuduša 14 gadus veca zēna atrašanā 1
12 stundas
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
Mazkustīgā paaudze. Kā bērnus atradināt no čipsiem un un motivēt sportot
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Prinča Viljama un Keitas apģērbā pēdējos mēnešos dominējusi viena krāsa: lūk, kāpēc! 3
21 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Mēs taču nedzīvojam kapos!” Keris par Covid-19 pārspīlējumu un mūsu veselības patiesajiem datiem 43
1 diena
RE
Reklāmraksts
Reklāmraksti
Zinātniski apstiprināts D3 vitamīna līderis Latvijā 2
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Pārsteigums! Dziedātājs Markus Riva satuvinājies ar Samantu Tīnu 11
22 stundas
AK
Aiva Kalve
Veselam
Ēd našķi un notievē? Tumšās šokolādes veselīgie noslēpumi
1 diena
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Kautiņš “Rīgas satiksmes” autobusā! Pasažieris ar suni uzbrūk šoferim 1
1 diena
SK
Skaties.lv
Stāsti
Nepilngadīgā Egita pirms divām nedēļām aizbēga no mājām, māte izmisumā 4
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Mākslinieki pliki kā baznīcas žurkas, tagad nebūs naudas opioīdiem un alkoholam!” Egila Līcīša feļetons 22
1 diena
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
“Izravēts” tikai pirmās reģistrācijas nodoklis, bet kā ar pārējām aplamībām? 10
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
6 iemesli, kāpēc jāēd auzu pārslas: plus brokastu recepte – mājās gatavots auzu pārslu kraukšķīgs muslis 1
20 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Begonijas ledusskapī? Jā, līdz pavasarim!
20 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Zvaigznes šodien spēlēsies ar tavām atmiņām, jūtām un emocijām! Horoskopi 22.oktobrim 1
16 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Nākotnes Rīgas industriālais “piedēklis”. Pirms 60 gadiem Mangaļsalu pievieno galvaspilsētai
09:16
RE
Reklāmraksts
Reklāmraksti
Atjautīgas un oriģinālas dāvanu idejas visai ģimenei
09:00
LE
LETA
Ziņas
Plānoja nolaupīt un nogalināt cilvēkus: Teikā aiztur sevišķi bīstamu noziedznieku
08:57