Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Dominic Lipinski/SCANPIX

“Neizbēgamās” problēmas iepirkumos – ātri un ērti. Bet ne vienmēr 2

Ingrīda Mičāne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Mūsdienu digitālajā laikmetā pirkšanas un pārdošanas darījumi starp valsts iestādēm un uzņēmēju jeb valsts iepirkumu izsludināšana un pieteikšanās tiem notiek vienuviet – Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) uzturētajā Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS). Tur pieejama visa nepieciešamā informācija un kārtojami attiecīgie birokrātiski sarežģītie procesi.

Tātad – ātri un ērti. Bet ne vienmēr. Nereti gadās nepatīkami izņēmumi, kā tas notika arī šā gada pirmajā darbdienā. Proti, vairāki uzņēmēji, kuriem 2. janvāris bija izšķirošā diena iepirkuma pieteikuma iesniegšanai, to nevarēja izdarīt, jo sistēma nedarbojās. Nekur nebija atrodams arī skaidrojums, kas īsti atgadījies. Līdzīgi notika arī 9. janvārī, kad sistēma nobruka uz pāris stundām pēcpusdienā. Iznākumā uzņēmējs riskē nokavēt termiņu un zaudēt iespēju piedalīties iepirkumā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kad jautājām, kas īsti atgadījies, VRAA atzīst – gada sākumā tik tiešām iestājies “neplānots tehnisks ierobežojums”, kas sadarbībā ar EIS izstrādātāju tika novērsts 2. janvārī plkst. 11.18, līdz ar to EIS nepieejamība gada pirmajā darbdienā bija novērojama nepilnas trīs stundas. Savukārt 9. janvāra kļūmes iemesls bija tehnoloģiska avārija LVRTC infrastruktūrā, kas ietekmēja piekļuvi visiem valsts portāliem, tostarp EIS, kas nebija pieejama nepilnas divas stundas no plkst. 14.30 līdz plkst. 16.

Uz jautājumu, vai tehniskās ķibeles gadījumā nesaistās ar uzņēmumu masveida reģistrāciju no 1. janvāra obligātajai e-adresei, atbilde bija noliedzoša. “Konkrētie gadījumi, kas ierobežoja piekļuvi EIS, nebija saistīti ar e-adresi vai paaugstinātu lietotāju aktivitāti. Turklāt, lai darbotos EIS, gatavotu un iesniegtu piedāvājumus, piegādātājam nav nepieciešama e-adrese, kā arī nav izvirzīti citi īpaši priekšnosacījumi vai atkarības no kādām citām sistēmām,” tā VRAA pārstāvis Kristaps Prēdelis.

Bet ko darīt uzņēmējam, kurš šādu no viņa neatkarīgu kļūmju dēļ nevar piedalīties iepirkumā? Iepriekš šādos gadījumos nācās sasaukt īpašu komisiju, kas vēlreiz izskatīja pieteikumu un pieņēma lēmumu, tādējādi visu ievelkot garumā un liekot uzņēmējam lieki nervozēt. Taču kopš 1. janvāra kārtība esot cita. “Kopš šī gada spēkā ir regulējums, kas nosaka, ka traucējumu gadījumā VRAA pēc sistēmas darbības atjaunošanas pārceļ piedāvājumu vai pieteikumu iesniegšanas termiņu par vienu darbdienu, ja konstatēti tādi sistēmas darbības traucējumi, kuru dēļ nav bijis iespējams iesniegt pieteikumus. Ievērojot šo regulējumu, piedāvājumu iesniegšanas termiņi tika pārcelti visām tām iepirkumu procedūrām, kuras ietekmēja EIS nepieejamība 2. un 9. janvārī. Līdz ar to negatīvās sekas – ierobežojums iesniegt piedāvājumus – tika novērsts, nodrošinot papildu laika rezervi piedāvājumu sagatavošanai,” skaidro VRAA pārstāvis.

Savukārt jautāts par aģentūras spēju turpmāk nodrošināt nevainojamu tehnisko risinājumu, viņš norāda, ka EIS katru gadu tiek attīstīta, gan veicot tehniskus uzlabojumus, gan ieviešot tiesību aktu diktētas izmaiņas. “Piemēram, gada sākumā notika apjomīgas e-izziņu risinājuma un saistīto iestāžu reģistru izmaiņas un attiecīgi plānots e-izziņu apakšsistēmas tehniskais pārtraukums. Tomēr jāņem vērā, ka IT jomā informācijas sistēmu darbības vai pieejamības gadījuma rakstura problēmas ir neizbēgamas, un tas ir risks, kas jāapzinās, un šādām situācijām ir jāgatavojas gan normatīvā, gan tehniskā līmenī.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.