Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto. Scanpix/LETA

“Puse tirgus ir Erdogana rokās!” Eksperts brīdina, ka nu arī Ukrainai jāsāk satraukties par šo jomu 1

Degvielas piegāžu ierobežojumi no Rumānijas ostas Konstancas varētu izraisīt degvielas deficītu Ukrainas tirgū, kas īstermiņā varētu izraisīt vairumtirdzniecības cenu pieaugumu, taču, visticamāk, neietekmēs mazumtirdzniecības cenas. Šo viedokli komentārā UNIAN pauda Prime Group dibinātājs Dmitrijs Ļeuškins.

Reklāma
Reklāma
Kalpos teju mūžīgi: vācu eksperti nosaukuši 12 uzticamākos auto modeļus ar 200 000 km nobraukumu
TV24
“Paskatieties uz Raimondu Paulu – kāda izdienas pensija!?” Uzņēmēja rosina par izdienas pensijām domāt plašāk
Kokteilis
Kāds vīrietis vajadzīgs katrā zodiaka zīmē dzimušai sievietei
Lasīt citas ziņas

Viņš norādīja, ka šī lēmuma rezultātā Ukraina būs spiesta iepirkt vairāk degvielas, īpaši no Grieķijas. Tikmēr, pēc eksperta teiktā, degvielas importam pa jūru mūsu valstī pašlaik tiek izmantoti kuģi ar maksimālo kravnesību 6000 tonnu.

“Ienāk ne vairāk kā 6000 tonnu, bet tas ir tad, kad Donava ir pilna. Kad nav lietus, ienāk 2000–3000 tonnu, puspiekrauti kuģi. Šie kuģi kuģo cauri vairākām jūrām un Bosfora un Dardaneļu šaurumiem uz Hellenic Petroleum (viena no lielākajām naftas kompānijām Dienvidaustrumeiropā, kas pārvalda trīs naftas pārstrādes rūpnīcas Grieķijā, kas veido 57% no valsts pārstrādes jaudas). Maziem kuģiem vētrās klājas sliktāk nekā lieliem kuģiem. Turklāt rudens ir vētru laiks, šaurumi var tikt slēgti. Tāpēc pastāv risks, ka tiks traucēta degvielas piegāžu regularitāte un radīsies situatīvs deficīts,” atzīmēja Ļeuškins.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš uzskata, ka šāda situatīva trūkuma sekas varētu būt īslaicīgs degvielas vairumtirdzniecības cenu pieaugums par 2–3 grivnām: “Turpmāk šādas svārstības būs daudz biežākas.”

Eksperts arī norāda, ka, ieviešot sankcijas degvielai no Konstancas ostas, Ukraina palielina savu atkarību no piegādes maršruta caur Turciju, jo šis scenārijs palielinātu degvielas importu no Grieķijas. Tas potenciāli rada ilgstoša degvielas deficīta risku.

Ļeuškins atgādināja, ka degvielas piegādes no Bulgārijas ostām tika ierobežotas jau 2023. gadā, Turcijas ostas zaudēja savu labvēlību 2025. gadā, un tagad Rumānija tiek nogriezta.

“Dievs, nedod mums rīt sadursmi ar turkiem, vai arī – viņi varēt vļētie skonfliktu. Viņi tad faktiski slēdz mums Bosfora un Dardaneļu šaurumu. Piemēram, viņi teiks, ka mazie kuģi ir pēdējie, kam atļauts ienākt. Jautājums ir, kur mēs dosimies pēc degvielas. Mēs nebrauksim uz Ungāriju un Slovākiju, jo arī tur viņi varētu pārtraukt sūknēšanu. Mēs jau esam iznīcinājuši Poliju un Lietuvu… Citur nav kur iet. Puse Ukrainas tirgus nonāk Erdogana rokās,” brīdina eksperts, piebilstot, ka šādā scenārijā nebūtu iespējams ātri segt deficītu.

Septembra vidū tika paziņots par plāniem ierobežot Indijas dīzeļdegvielas importu uz Ukrainu, kas daļēji tiek ražota no Krievijas jēlnaftas. Paredzams, ka degviela tiks pārbaudīta laboratorijā.

Turklāt līdzīgi ierobežojumi tiek apspriesti arī degvielas piegādēm no Konstancas ostas, jo daļa no tās tiek ražota, izmantojot Krievijas degvielu. Tāpat kā ar ierobežojumiem attiecībā uz Indijas dīzeļdegvielu, oficiālu paziņojumu par sankcijām nav.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.