CSDD tehniskās apskates protokols ar liegumu piedalīties satiksmē transporta līdzeklim neizpildīta MK normatīva dēļ, kaut arī patlaban šo normu ievērot nemaz nav iespējams.
CSDD tehniskās apskates protokols ar liegumu piedalīties satiksmē transporta līdzeklim neizpildīta MK normatīva dēļ, kaut arī patlaban šo normu ievērot nemaz nav iespējams.
Foto: Ilmārs Randers

Uzņēmējs: lai gan SDG darbināmam auto dzinēja atgāzes mērījumi uzrāda nulles izmešu līmeni, satiksmē piedalīties liedz 20

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Kokteilis
VIDEO. “Tā ir Rita? Ko tu stāsti!” Lauris Reiniks nosauc attiecību eksperti Ritu Lasmani par bezpajumtnieci
Lasīt citas ziņas

To, kā mūsu valstī veicas ar ES Zaļā kursa mērķu ieviešanu transporta nozarē uz papīra un dabā, diezgan izteiksmīgi raksturo kāda uzņēmēja šogad piedzīvotais CSDD tehniskajā apskatē – lai gan ar saspiestu dabasgāzi (SDG) darbināmam transporta līdzeklim dzinēja atgāzes mērījumi uzrāda nulles izmešu līmeni, tehniskās apskates protokols aizliedz piedalīties satiksmē.

Par dīvaino situāciju un pēkšņi radušos problēmu “Latvijas Biznesu” informēja Kārlis Bunduls, kura vadīto uzņēmumu grupa (SIA “Lādes piens” un SIA “Grow Energy”) labticīgi investējusi dabai draudzīga transporta iegādē, kā arī zaļās enerģijas attīstībā, jo pagaidām ir vienīgie Latvijā, kas ražo un izmanto bio SDG.

CITI ŠOBRĪD LASA

Problēmas būtību ieskicē uzņēmēja e-pasts CSDD speciālistiem pērnā gada izskaņā saistībā ar normatīvos paredzēto SDG balonu sertifikāciju. Tajā teikts, ka minētajā uzņēmumā ir vairāki auto ar SDG dzinējiem, kam no 2022. gada 1. janvāra būtu jāveic SDG balonu pārbaude (sertificēšana), un lūgts atsūtīt kontaktus, kur var veikt šādu sertifikāciju “Volkswagen” markas vieglajiem un “Mercedes” komerctransporta līdzekļiem, jo “Scania Latvija” un “Škodas” dīleri šādu pakalpojumu manu uzņēmumu trasnsportlīdzekļiem neveic. To nedara arī “Volkswagen” un “Mercedes” autorizētie dīleri.”

Uz savu vēstuli uzņēmējs šā gada 3. janvārī saņēmis šādu CSDD speciālista atbildi: “Atbilstoši Ministru kabineta 30.05.2017. noteikumu Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” 1. pielikuma 6.1.3. punkta A7 prasībai, sākot ar 2022. gada 1. janvāri Saspiestas dabas gāzes (SDG) balonam jābūt veiktai periodiskai pārbaudei inspicēšanas institūcijā, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā (Latvijas Nacionālajā akreditācijas birojā (LATAK).

Periodiskai SDG balona pārbaudei pirmo reizi jābūt veiktai ne vēlāk kā 48 mēnešus pēc transportlīdzekļa ekspluatācijas sākšanas ar motoram uzstādītu SDG barošanas iekārtu (transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas datums vai datums, kad reģistrēta motora aprīkošana ar SDG barošanas iekārtu), pēc tam ik pēc 48 mēnešiem. Akreditētās SDG balonu pārbaudes institūcijas atrodamas LATAK mājaslapā, meklējot pēc atslēgas vārdiem “saspiestās dabas”.

Šobrīd sarakstā atrodamas divas akreditētas institūcijas (Nr. I-306 un I-645), kurām atļauts veikt SDG balonu pārbaudi tikai konkrētu marku automobiļiem. Lai precizētu informāciju par sev interesējošās automobiļu markas iespējamām SDG balonu pārbaudēm, iesakām vērsties pie attiecīgās automobiļu markas izgatavotāja oficiālā pārstāvja Latvijā.” Jāpiebilst, ka divas minētās akreditētās institūcijas ir “Scania Latvija” un “Škoda”, kas veic šādu sertifikāciju tikai šo uzņēmumu automašīnām.

CSDD apskates laikā šis skaidrojums nav palīdzējis un uzņēmumam ekoloģiskais transporta līdzeklis tagad jāliek pie sētas. Cik ilgi tas turpināsies un ko tagad darīt? Dusmās un bezpalīdzībā nonākušajam uzņēmējam mēģinājām līdzēt, vēlreiz uz CSDD nosūtot absurdās situācijas izklāstu, uz kuru no direkcijas Komunikācijas departamenta esam saņēmuši šādu komentāru.

Reklāma
Reklāma

“Attiecīgā tehnisko apskašu noteikumu norma ir izstrādāta 2018. un 2019. gadā sadarbībā ar Auto asociāciju un oficiālajiem transportlīdzekļu pārstāvjiem. Minēto prasību izstrāde kļuva aktuāla pēc vairāku transportlīdzekļu eksplozijām Eiropas Savienības dalībvalstīs (piemēram, Vācijā, Igaunijā). Šajā sakarā 2019. gada oktobrī Ministru kabinetā bija pieņemti noteikumu grozījumi par saspiestas dabas gāzes balonu periodiskām pārbaudēm, kam vajadzēja stāties spēkā 2021. gada 1. janvārī. Noteikumi paredz, ka šādu gāzes iekārtu periodiskas pārbaudes var veikt tikai institūcijas, kas ir akreditētas nacionālajā akreditācijas institūcijā – LATAK. Par noteikumiem atbildīgā Satiksmes ministrija noteikumu stāšanos spēkā atlika jeb pagarināja par gadu, jo līdz 2021. gada 1. janvārim nebija akreditēta neviena institūcija.

Šobrīd uzskatām, ka oficiālajiem transportlīdzekļu pārstāvjiem ir bijis pienācīgi daudz laika, lai sagatavotos šo noteikumu ieviešanai un veiktu akreditāciju LATAK. Šobrīd akreditētas ir divas institūcijas, kas var inspicēt tikai “Scania” un “Škoda” markas transportlīdzekļus. Citu marku transportlīdzekļu īpašniekiem ir jāvēršas pie sava oficiālā pārstāvja Latvijā un jāuzdod jautājums, kāpēc kopš 2019. gada nav veikts akreditācijas process šādu gāzes balonu periodiskai pārbaudei, lai spētu arī turpmāk apmierināt pārstāvētās markas klientu intereses.

CSDD ir vērsusi Satiksmes ministrijas uzmanību uz esošo situāciju, un minētais jautājums tuvākajā laikā tiks risināts arī no Satiksmes ministrijas puses.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.