Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
19. marts, 2015
Drukāt

Bez ātrās palīdzības pacienti nepaliks (1)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Šī ir pavisam jauna automašīna, kas paredzēta ārsta reanimatologa nogādāšanai smagu autoavāriju vietā vai arī izsaukumos, kur nepieciešama medicīniskā palīdzība ļoti smagi slimiem pacientiem. Mašīna aprīkota Igaunijā, un cena aparatūrai, ar ko var izdarīt kardiogrammu, kā arī veikt citus vitāli svarīgu funkciju mērījumus, ir aptuveni līdzvērtīga nelielas vieglās automašīnas cenai, pastāstīja NMPD vadītājs Armands Ploriņš.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD) 28. aprīlī beidzas līgums ar Rīgas Sanitārā transporta autobāzi, kas pieder Adigjozalam Mamedovam. Turpmāk valstij pašai būs Rīgā jānodrošina aprīkotas ātrās palīdzības mašīnas un arī autovadītāji. Lai kliedētu bažas, ka var rasties problēmas ar šā uzdevuma izpildi, jo autobāzes veidošana var ievilkties un izsaukumi palikt neapkalpoti, NMPD vadītājs Armands Ploriņš vakar bija uzaicinājis žurnālistus, lai pārliecinātu, ka process notiek bez aizķeršanās. Pārliecināt palīdzēja arī veselības ministrs Guntis Belēvičs.

Pie NMPD centrālās ēkas zem jumta novietotas no reģioniem atvestas divgadīgās rezerves automašīnas. Tiesa, tās vēl nav aprīkotas ar nepieciešamo aparatūru, taču Ploriņš sola, ka to izdarīšot īsā laikā. Aparatūra ir valsts īpašums un patlaban atrodas Mamedova firmas ekspluatētajās mašīnās, no kurām to pakāpeniski noņems.

No Rīgas reģioniem nepieciešamajām 75 ātrās palīdzības mašīnām braukšanai pie slimniekiem ir sagatavotas 55, no tām 33 mašīnas nav vecākas par diviem gadiem, bet 22 nāk no vecajiem rezerves krājumiem reģionos, kas zināmu laiku stāvējuši pie sētas NMPD reģionālajos centros. Vēl 20 mašīnas no reģionu rezervēm tiekot remontētas. Līdz šim visā valstī bija 60 rezerves ātrās palīdzības mašīnas, bet, sākot no maija, paliks 45. Ploriņš ir pārliecināts, ka ar šīm rezervēm pilnīgi pietiks. “Rezerves transportu varēsim arī izmantot daudz racionālāk, jo tas visā valstī būs vienots – ja kādā reģionā trūks kādas rezerves mašīnas un Rīgā to būs vairāk, tad nebūs problēmu mašīnas pārdislocēt,” sacīja Ploriņš. Arī mašīnu remontēšana raizes nesagādāšot, jo NMPD ir noslēgti līgumi dažādos autoservisos. Trīsdesmit automašīnu remontam līdz šim iztērēti 24 tūkstoši eiro, kas esot būtiski mazāk, nekā gaidījusi NMPD vadība.

“Kad visas mašīnas tiks sagatavotas, precīzi būs zināms, cik izmaksājuši remonti. Vesela rinda automašīnu vēl atrodas autoservisos, gala rēķini vēl nav atsūtīti,” sacīja Ploriņš.

NMPD desmit mediķu brigādes, kas strādās ar pirmajām desmit divus gadus vecajām “Mercedes-Benz” ātrās palīdzības mašīnām, kas vairs nav iepirktas ārpakalpojumā, bet pieder valstij, vakar pārņēma neatliekamās palīdzības pakalpojumu sniegšanu Tukumā, Ogrē, Kandavā, Lielvārdē, Madlienā, Siguldā un Saulkrastos.

NMPD ir noslēdzies arī konkurss par ātrās palīdzības mašīnu autovadītāju vietām – darbā pieņemti gan šoferi no Rīgas Sanitārā transporta autobāzes, gan arī citām firmām. Jaunajiem autovadītājiem tikšot rīkotas speciālas apmācības pirmās palīdzības sniegšanā.

Aprīļa otrajā nedēļā iepirkuma konkursā uzvarējusī firma “Domenikss” piegādās pavisam jaunas 14 “Mercedes-Benz” ātrās palīdzības mašīnas, kas ražotas Vācijā, bet aprīkotas Lietuvā. Vienas šādas mašīnas cena – 123 tūkstoši eiro. Uz jautājumu, vai tik dārgā mašīnā būs operāciju zāle uz riteņiem, Ploriņš atbildēja, ka mašīnas aprīkojums neatšķirsies ne ar ko no reanimācijas gultas, tikai neatradīsies stacionārā telpā. Trešdaļu no cenas veidojot pati mašīnas vērtība, bet divas trešdaļas – aprīkojums. Konkursā piedalījušies divi pretendenti un uzvarējis lētākais. Ploriņš noliedza bažas, ka ārstu palīgi jeb feldšeri nemaz nespēs izmantot šo dārgo aprīkojumu – viss tikšot pilnvērtīgi izmantots.

Rīgas Sanitārā transporta autobāzes valdes priekšsēdētājs Mamedovs ir uzrakstījis vēstuli valdības vadītājai Laimdotai Straujumai, kurā norāda, ka veselības aprūpes sistēmas pamatakmens nebūt nav neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana ar autotransportu, bet gan pati veselības aprūpe. “Ne tikai Eiropā (Polijā, Skandināvijas valstīs, Nīderlandē u. c.), bet arī pasaulē vispār pieņemta prakse ir šāda ārpakalpojuma pirkšana valsts funkciju nodrošināšanai, kur pat ārstu brigāde, kas strādā ar operatīvo transportu, ir privātas firmas darbinieki,” raksta Mamedovs un cenšas pierādīt premjerministrei, ka valstij autotransporta uzturēšana, remonti, savas autobāzes izveidošana, kā arī iepirkumu konkursa organizēšana par degvielu, rezerves daļām un citām precēm izmaksāšot dārgāk, nekā to spēja nodrošināt viņa vadītais uzņēmums.

Atbildi Mamedovs saņēmis no veselības ministra Belēviča, kurā ministrs pateicas Rīgas Sanitārā transporta autobāzei par līdzšinējo ieguldījumu neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu no­dro-
ši­nāšanā. “Tomēr, ņemot vērā Ministru kabineta nolemto, turpmāk neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu sniegšanu nepieciešams nodrošināt ar NMP dienesta pašu resursiem. Detalizēts izvērtējums attiecībā uz ārpakalpojuma pārņemšanas priekšrocībām pieejams Ministru kabineta mājaslapā,” raksta Belēvičs.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Kur problēma? Lai muhamedovs ar pļuriņu taisa alternatīvu maksas ātro palīdzību ar privātiem maksas ārstiem. Valsts NMP brigādes sniegs palīdzību nabadzīgiem pensionāriem, bomžiem un vienkāršiem strādniekiem, kalpotājiem, ierēdņiem, bet muhamedovs ar super ārstu brigādēm ar super autiņiem sniegs maksas palīdzību krutakiem. Iesāpas vēders krutakam no melno ikru pārēšanās, izsauc muhamedova maksas brigādi ar medicīnas profesoru priekšgalā un nav nekādu problēmu.

Draugiem Facebook Twitter Google+