Ekonomika
Bizness

Latvieši taisa revolūciju nekustamo īpašumu nozarē0


“Giraffe360″ šobrīd ir milzīgas iespējas priekšā – mums ir investoru uzticība, fantastiska komanda, strādājam globālam tirgum, viss ir pašu rokās,” uzskata “Giraffe360” valdes priekšsēdētājs un līdzdibinātājs Mikus Opelts. Attēlā visa “Giraffe360” vadības komanda – tehniskais direktors Einārs Deksnis, izpilddirektors Madars Opelts, valdes priekšsēdētājs Mikus Opelts un finanšu direktors Gints Sloka.
“Giraffe360″ šobrīd ir milzīgas iespējas priekšā – mums ir investoru uzticība, fantastiska komanda, strādājam globālam tirgum, viss ir pašu rokās,” uzskata “Giraffe360” valdes priekšsēdētājs un līdzdibinātājs Mikus Opelts. Attēlā visa “Giraffe360” vadības komanda – tehniskais direktors Einārs Deksnis, izpilddirektors Madars Opelts, valdes priekšsēdētājs Mikus Opelts un finanšu direktors Gints Sloka.
Foto: Reinis Oliņš/Giraffe360

Radot tehnoloģiju, kas attālināti reprezentē kvalitatīvu vidi un telpu, latviešu uzņēmums “Giraffe360” piesaka revolūciju nekustamo īpašumu nozarē, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Uzņēmums janvāra beigās paziņoja par viena miljona eiro investīciju piesaisti.

“Giraffe360” valdes priekšsēdētājs un līdzdibinātājs Mikus Opelts stāsta: “Kad ieeju “SS.lv” un gribu apskatīties dzīvokli, māju vai biroju, neredzu īpašumu normālā pilnā apjomā – redzu sliktu fotogrāfiju no bezsakarīga leņķa, kas nozīmē divas lietas – telefons nav pietiekami labs vai arī cilvēks nemāk uztaisīt labu bildi.”

“To var atrisināt tikai vienā veidā – jāizstrādā tehnoloģija, kas to izdara cilvēka vietā. Tāpēc radījām “Giraffe360″, kas attālināti reprezentē kvalitatīvu vidi un telpu.”

“Mūsu tehnoloģija sākas ar kameru – mēs klientam atdodam kameru, viņš ieiet telpā, nospiež vienu podziņu, un kamera rada gan telpas plānojuma atveidojumu, gan 3D attēlus, gan augstas kvalitātes fotogrāfijas, izveidojot pilnu telpas dokumentāciju un virtuālo tūri. Tas viss pēcāk publicējams sludinājumu portālos.”

 

Viss sākās ar “Skatskat.lv”

“Giraffe360” dibināts 2016. gadā, bet Mikus un lielas daļas komandas pieredze nozarē ir krietni senāka – 2010. gadā Mikus kopā ar kursabiedru 21 gada vecumā dibināja uzņēmumu “Skatskat.lv”, kas taisīja virtuālās tūres kā servisu.

Šobrīd “Skatskat.lv” pārtapis par starptautisku zīmolu “Giraffe Visual” un savus pakalpojumus piedāvā visā Ziemeļeiropā.

Gadu laikā “Skatskat.lv” izauga par lielāko interaktīvo tehnoloģiju pakalpojumu sniedzēju savā nozarē – piedāvāja virtuālās realitātes lietotni, dronu bildes, 3D modeļus utt. Izveidoja projektu “Latvija360”, kurā visa Latvija bija apskatāma dažādos rakursos.

Savukārt projektā “Get to Know World” varēja apskatīt pasaules iespaidīgākās vietas, tostarp arī Kijevu Maidana laikā.

“”Giraffe360” ir jaunuzņēmums, kas izauga no mūsu iepriekšējās pieredzes, gribējām dot klientiem tādu produktu, kuru uzņēmums var lietot pats. “Giraffe360″ šobrīd ir milzīgas iespējas priekšā – mums ir investoru uzticība, fantastiska komanda, strādājam globālam tirgum, viss ir pašu rokās,” norāda Mikus.

Ideja par šādu tehnoloģiju nepieciešamību radās brīdī, kad Mikum “SS.lv” vajadzēja atrast biroja telpas.

“Apskatījos uz tām drausmīgajām bildēm, un nekas cits neatlika kā kāpt trolejbusā un braukt objektus apskatīties klātienē. Tas viss beidzas ar to, ka pavadi trolejbusā 40 minūtes, bet to, ka īpašums tev neder, saproti pēc piecām minūtēm. Laiks vienkārši tiek izmests vējā. Tas bija primitīvi – dzīvojam tomēr citā laikmetā, kurā varam efektīvāk un kvalitatīvāk pieņemt lēmumus, izvērtēt informāciju arī attālināti.”

Kāpēc “Giraffe” jeb latviešu valodā – žirafe? Tas esot dzīvnieks, kas redz visu, džungļos spēj pacelties un no jauna rakursa un leņķa ieraudzīt visu pasauli.

 

Par breksitu domā, bet lieki neuztraucas

Svarīgi saprast, ka unikālā kamera ir 100% latviešu lolojums.

“Mums ir liela inženieru komanda, no kuras lielākā daļa strādā pie tehnoloģijas izstrādes un apkalpošanas. Programmēšanas un failu apstrādes birojs ir Liepājā, pētniecības un attīstības birojs atrodas Rīgā, bet Londonā ir klientu un biznesa attiecību birojs.”

Londona pavisam vienkāršu apsvērumu dēļ – tur visi runā angliski.

“Valoda ir pirmais noteikums, kas jāpārvalda, lai varētu eksportēt. Tāpēc bija divas opcijas – Maskava vai Londona, bet, tā kā produkts ir augstvērtīgs un sakārtots lielam tirgum, tad Londona ir piemērotāka, jo Londona ir viens no pasaules lielākajiem nekustamo īpašumu tirgiem.”

Šobrīd uzņēmumam ir klienti astoņās valstīs, esošās kameras ir pilnībā izpārdotas, un potenciālos klientus uzņēmums liek gaidīšanas sarakstā. Kā šo darbību ietekmēs breksits?

“Nezinu, kā ietekmēs, to nezina neviens. Ir tāds teiciens – nav vērts uztraukties par lietām, kuras nevari mainīt. Kad redzēsim breksita noteikumus, tad arī varēs salikt visu uz lapas un domāt.”

“Skaidrs, ka Londona kā viens no biznesa centriem nekur nepazudīs – jautājums ir, vai iekārtu ievešana, strādāšana starp Lielbritāniju un Latviju būs tikpat ērta. Izskatās, ka nebūs, tāpēc varbūt būs jādomā par paplašināšanos Centrāleiropā, piemēram, Minhenē. Bet birojs paliks arī Londonā.”

Pats Mikus ikdienā uzturas tieši Londonā, uz biznesa meku pārcēlies, kad “Giraffe360” piesaistīja pirmo pusmiljonu eiro. Cik sarežģīti ir piesaistīt tik lielu finansējumu?

“Padoms numur viens – jebkura investīciju piesaistīšana prasīs vismaz sešus mēnešus. Pieredze rāda, ka patiesībā būs gads. Tas ir gads mērķtiecīga darba, kurā katru dienu velti tam, lai strādātu investīciju piesaistei.”

Tas nenotiek tāpat vien, investoru satiekot bārā. Tā notiek tikai Holivudas filmās. No otras puses – abi investīciju raundi nāk no senākas pazīšanās, kas nozīmē, ka nemitīgi jāveido uzņēmuma reputācija.

Tas ir ilgs, sistemātisks, mērķtiecīgs darbs, ko nekad neizdosies novest līdz uzvarošām beigām, ja produkts un kompānija nebūs vērtīgi.

Investoram ir miljons iemeslu, kāpēc neinvestēt. Investors nemeklē, kur investēt, viņš meklē, kāpēc neinvestēt.

“Tā ir milzīga atšķirība domāšanā. Kad jaunuzņēmuma cilvēki uzrunā investoru, viņi stāsta par iemesliem, kāpēc viņi ir lieliski, bet investors skatās uz riskiem, kāpēc uzņēmumam var nesanākt. Tāpēc jau biežāk neizdodas piesaistīt investīcijas,” pieredzē dalās uzņēmējs.

 

Maksā, bet nelieto

Nesen iegūto miljonu uzņēmums investēs produkta izstrādē un ražošanā, kā arī tirgus attīstībā, lai turpinātu audzēt klientu un apkalpojamo tirgu skaitu. Pēc finansējuma iegūšanas Londonā jau pieņemts darbā pirmais klientu menedžeris, tūlīt darbā tiks pieņemts arī otrais, martā – trešais.

Arī līdz šim uzņēmums kameras ražojis, tomēr līdz ar investīcijām ražošanas jaudas krietni palielināsies.

“Kameru korpusus printējam paši savā birojā ar 3D printeriem, mums tādi ir pieci. Taču jāpāriet uz sistemātisku lielāka apjoma ražošanu, un tam vajadzīgas investīcijas. Protams, ne visas kameras komponentes “Giraffe360″ izstrādājam paši.”

“Piemēram, lēcas piegādā “Sony”, bet visu kopā liekam paši, elektronika arī ir pašu. Jāsaprot arī, ka produkts nekad nav pabeigts. Tas, ka šodien ir laba kamera, nenozīmē, ka tā būs laba arī rīt, tāpēc nemitīgi jāstrādā pie jaunām tehnoloģijām,” uzsver Mikus.

 

Tēmē uz vismaz 1%

Uzņēmumā lēš, ka profesionālu fotogrāfiju tirgus nekustamo īpašumu sektorā ASV un Eiropā ir apmēram 10 miljardu eiro liels.

“Mēs nemaz nemērām 3D tirgus apmēru. Esam riska kapitāla finansēts jaunuzņēmums, kas nozīmē, ka jau saknē mūsu mērķis ir sasniegt lielu biznesa apjomu. Vai tie būs 5%, 20% vai 40% no tirgus, vēl ir tikai spekulācijas. Es pats uzskatu, ka rezultāts no 1% uz augšu būs labs, tad varēs teikt, ka produkts ir globāls un esam radījuši ko vērtīgu,” pārliecināts Mikus.

 

Pārkāpuma būtība

Sēkla:

“Giraffe360” dibināts 2016. gadā.

Pirms tam vairāki uzņēmumā strādājošie darbinieki strādāja un lielu pieredzi ieguva 2010. gadā dibinātajā “Skatskat.lv”, kas šobrīd pārdēvēts par “Giraffe Visual”.

Dīgšana:

Divu gadu laikā no vairākiem riska kapitāla fondiem, piemēram, “Koha Capital”, “Change Ventures” un “Capitalia” piesaistītas investīcijas 1,5 miljona eiro apmērā.

Augļi:

Unikālo produktu izmanto astoņās Eiropas valstīs: Maltā, Īrijā, Vācijā, Austrijā, Šveicē, Latvijā, Igaunijā un Lielbritānijā. Latvijā uzņēmumam ir viens klients – nekustamo īpašumu portāls “City24”.

Praktiski visas kameras uzņēmums eksportē – 50% nonāk Lielbritānijā, bet pārējās kameras – atlikušajās valstīs.

Šogad klientu skaitu un apgrozījumu plānots desmitkāršot; esošo skaitu konkurences dēļ atklāt nevar.

2017. gada apgrozījums: 72 tūkstoši eiro; zaudējumi: 356 tūkstoši eiro.

Uzņēmumā strādā 19 cilvēki trijos birojos – Rīgā, Liepājā un Londonā.

Saistītie raksti

Uzņēmuma biznesa modelis balstās uz abonēšanas maksu. Klienti saņem kameru lietošanā bez maksas, tā vietā mēnesī par to samaksājot, sākot no 399 eiro.

 

Vērtējums: “Kapātāju komanda”

Andris Bērziņš, riska kapitāla fonda “Change Ventures” vadošais partneris: “Es pazīstu “Giraffe360” komandu jau četrus gadus. Esmu vērojis, kā viņi strādā, un palīdzējis attīstīt viņu biznesa modeli. Ir skaidrs, ka šī ir “kapātāju” komanda, kam ir pareizā mentalitāte un enerģija, lai izveidotu lielu pasaules mēroga biznesu. Prieks redzēt, ka Latvijas izcilās spējas robotikā viņi spēj apvienot ar programmatūru un piedāvā tirgū tādu risinājumu, ar kuru esošie tirgus spēlētāji nevar konkurēt. Tieši tāpēc manis vadītais fonds “Change Ventures” bija vadošais investors firmas sēklas investīciju darījumā.”

LA.lv