Mobilā versija
+5.5°C
Līksma, Bārbala
Otrdiena, 25. aprīlis, 2017
14. marts, 2017
Drukāt

Pēc šiem aktieriem režisori stāv rindā. Uzzini, kuri skatuves meistari ir pieprasītākie (9)

Foto: LETAFoto: LETA

Dita Lūriņa un Artūrs Skrastiņš (šeit kopā Leonarda Bernsteina mūziklā "Vestsaidas stāsts") ir attiecīgi Latvijas Nacionālā teātra un Dailes pieprasītākie aktieri.

Vispārzināms, ka teātrī aktieris ir režisora rokās. Režisori, nu jau labu laiku lielākoties brīvajā tirgū iemesti, kļūst arvien prasīgāki pret aktieriem, kuri galvenokārt strādā štatā valsts teātros. Un to var saprast – brīvais tirgus par kļūmēm (lasi: neveiksmi teātrī, īpaši lielajā zālē) var sodīt visai bargi. Savukārt teātris vienu vai otru mazāk noslogotu aktieri režisoram var tikai piedāvāt.

Herberts Laukšteins ievērojis, ka režisori izvēlas tos aktierus, ar kuriem mazāk problēmu, ar kuriem vajadzēs mazāk tērēt laiku, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. Jo režisors ir ielikts “laika rāmī” un situācijas, kad būtu jāatceļ ieplānotā pirmizrāde, uzskatāmas par ārkārtējām. Kad kādā teātrī ierodas režisors, kas tajā iepriekš nav strādājis, viņš parasti noskatās vairākas izrādes, līdz izvēlas aktierus savai. Pārlūkojot režisoru lūgumus pēc konkrētiem aktieriem, priekšroka tradicionāli tiek dota lielās zāles iestudējumiem, taču, ja tādā aktierim iecerēta nenozīmīga loma, bet kāds cits režisors viņu redz galvenajā varonī mazajā spēlēs laukumā, tad, protams, tiks ņemta vērā mazās zāles iestudētāja vēlme. Kā stāsta Andris Vītols, interesanta pieeja ir bulgāru režisoram Aleksandram Morfovam, kas Dailes teātrī iestudējis vairākkārt. Pirms skatuves mēģinājumiem tā dēvētajā “galda procesā” viņš liek aktieriem, lugas tekstu lasot, mainīties lomām, un tikai tad izšķiras, kuram kura loma galu galā tiks.

Nacionālajā teātrī režisori stāv rindā pēc tādiem aktieriem kā Dita Lūriņa, Maija Doveika, Agnese Cīrule, Gundars Grasbergs, Arturs Krūzkops, vienmēr ir nepieciešamība pēc Ulda Dumpja, Ulda Anžes, Ivara Kļavinska, Ģirta Liuzinika.

Dailē režisoru ieredzētākie ir Artūrs Skrastiņš, Dainis Grūbe, Juris Žagars, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Ieva Segliņa, liela slodze Laurim Subatniekam, Ērikai Eglijai.

Liepājā režisori kāro pēc tādiem aktieriem kā Egons Dombrovskis, Inese Kučinska, Edgars Pujāts, Agnese Jēkabsone.

Valmierā šajā sezonā režisoru vispieprasītākie aktieri ir Ieva Puķe, Mārtiņš Meijers un Rihards Jakovels ar četrām jaunām lomām. No interesanta darba viedokļa skaista sezona veidojas arī Inesei Ramutei, Dacei Eversai, tāpat kā Imantam Stradam, Ivo Martinsonam, Inesei Pudžai un Ingai Apinei.

Tas, cik konkrētais aktieris noslogots, var visai ievērojami ietekmēt arī viņa algu.

Aktieru algu amplitūda (eiro); mēnesī pirms nodokļu nomaksas dažādos teātros:

Nacionālajā teātrī – 630 – 1000
Dailes teātrī – 750 – 1200
M. Čehova Rīgas Krievu teātrī – 500 – 1450 (ar piemaksām par lomām)
Jaunajā Rīgas teātrī – 840 – 1500
Liepājas teātrī – 608 – 1040
Daugavpils teātrī – 700 – 900 (ar piemaksām par lomām)
Valmieras teātrī – 600 – 950

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Teātri paši sev liedz iespēju pārsteigt skatītājus. Aktieriem dod viena ampluā lomas un nedod iespēju sevi apliecināt no gluži cita rakursa. Jā, tur vajadzīgs rūpīgs un pārdomāts režisora darbs, kuru diemžēl neviens negrib ieguldīt – sak’, Lūriņa gan nodejos, gan nodziedās – ņemam. Bet varbūt viņai ir arī komiķes dotības, bet tās neviens pat nedomā atklāt? Savulaik cienījamai aktrisei Dinai Kveldei bija 8 izrādes nedēļā – vai tas ir normāli? Izspieda kā citronu un izmeta… Teātru vadībai būtu jāseko, lai aktieru noslodze būtu vienmērīga un lomu ziņā dažāda – cik gan daudzi talanti tiek neatklāti teātrī valdošās konveijeru sistēmas dēļ. Tas viss neattiecas uz Jauno Rīgas teātri.

  2. Kā gan lai sevi pierāda aktieris, ja ne uz skatuves, ja ne ar labu lomu? Režisori ir tie, kas aktieri var pacelt un noniecināt. Man arī šis aktieru “iedalījums”šķiet pazemojošs! Es pilnģi nepiekrītu tam, kas aktierus tā salicis pa plauktiņiem, ne tikai man, bet katram ir savi iemīļotie aktieri un tie nemaz nav Skrastiņš un Ķuzule vai citi te nosauktie.

  3. Loti žēl, ka iemīļotus aktierus arvien biežāk izmanto perversās izrādēs. Pataisa par zilajiem, spīdzina u.tt. Diemžēl mūsu aktieri ir profesionālāki par režisoriem, kuri nespēj izmantot mūsu aktieru potenciālu, kā vien savās izvirtībās. Aktieriem par 800 eiro jākļūst par zilajiem vai tas nav paradoksāli?

  4. Kritiķes skatījums Atbildēt

    No S.Radzobes intervijas:
    Masu skatos ir nodarbināts arī divkārt par Latvijas labāko aktieri atzītais Dainis Grūbe. Te es varētu ironizēt – cik ļauni gan ir cilvēki, kas saka, ka divreiz par Latvijas labāko aktieri atzītajam māksliniekam izrādē ir tikai viens teikums iedots. Nē, tā nav. Tā ir apmelošana! Viņam ir iedoti četri teikumi.

    Tur ir divas iespējas – vai nu teātra vadītājam šķiet, ka Dainis ir laikus jānoliek pie vietas, lai nesakāpj galvā. Vai arī tā ir teātra vadītāja iztapšana mazāk talantīgiem, mazāk atzītiem aktieriem.
    Jo skaidrs, ka teātrī ir skaudība, tāpat kā jebkurā radošā vidē, un ne jau visi priecājas par tām Daiņa Grūbes divām balvām. Kopš 1990. gada, kad aizsākās Spēlmaņu nakts, nav bijis ne reizes tā, ka viens aktieris divus gadus pēc kārtas tiek atzīts par labāko aktieri. Nekad!
    Ja kāds izrāda pārmērīgu iedomību, uzpūtību pret kolēģiem, kas spēlē mazākas lomas, tad, domāju, šāds princips ir īsti vietā. Zināma audzināšana, lai varētu izbaudīt to garoziņu, ko nozīmē dežurēt trīs stundas uz skatuves ar kaut kādu pīķi rokā un pateikt vienu vārdu. Taču, ja ir tiešām izcils aktieris, neiedomājami strādīgs un talantīgs, kurš sevi apliecinājis visizcilākajās lomās, spēlē četras galvenās lomas skatītāju pieprasītās izcilās izrādēs, un tiek ielikts masu skatos… Tad, jā, šāda režisora rīcība man liekas pazemojoša un apkaunojoša.

  5. Apkopojumā par nodarbinātības tēmu prevalē O.Rubeņa viedoklis. Bet, kur ir pašu aktieru domas? Jeb, konkrētāk jautājot, vai atradīsiet aktierus, kas būtu drosmīgi izteikties par to, kas notiek teātros?

  6. Artūrs Skrastiņš neapšaubāmi ir talantīgs aktieris, bet uz Dailīti vairs negribas iet, jo galvenajās lomās visās izrādēs ir gandrīz tikai un vienīgi Skrastiņš. Viena aktiera ekspluatācija nogurdina skatītāju. Gribas redzēt arī citu aktieru sniegumu!

    • Nebēdājiet ne nieka! No Jūsu komentāra ir skaidrs, ka uz Dailīti Jūs esat pārstājusi iet jau krietni pasen, jo tad būtu pavisam noteikti pamanījusi, ka pēdējos pāris gados A. Skrastiņu galveno lomu ziņā tur ir apdzinis Dainis Grūbe. Ja Jūs nezināt, kas tas tāds ir, tad tas vēl jo vairāk apliecina, ka Dailītē pēdējo reizi bijāt krietni pasen. Tātad arī Jūsu viedoklim ir viegla vecuma patina.

Liepājā būs divas unikālas ērģeles. Saruna ar akadēmiskās mūzikas "slikto zēnu"Trešdien, 26. aprīlī, Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars" pirmoreiz koncertēs virtuozais ērģelnieks un komponists Kamerons Kārpenters.
Draugiem Facebook Twitter Google+