Ušakovs uzdod izvērtēt zemes nomas līgumu Rīgas brīvostā 0

Rīgas mērs un Rīgas brīvostas valdes loceklis Nils Ušakovs uzdevis izvērtēt vērienīgo zemes nomas līgumu Rīgas brīvostā. Ušakovs trešdien pēc valdes ārkārtas sēdes aģentūrai BNS teica, ka līdz 27.februārim ostas pārvaldnieka vietniekam, pārvaldei un auditoriem uzdots izvērtēt, vai, parakstot līgumu, nav saskatāms jebkāds interešu konflikts vai prettiesiskas darbības.

Reklāma
Reklāma
10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā! 69
Pirmās pazīmes jau ir: Bijušais NATO komandieris brīdina par Kremļa iespējamiem uzbrukuma plāniem saistībā ar NATO mācībām Baltijas jūrā 3
Lasīt citas ziņas

Taču pirms pārbaudes rezultātiem mērs no plašākiem komentāriem atturējās.

Paredzēts, ka par tālāko rīcību tiks lemts atkārtotā brīvostas valdes sēdē, kas, visticamāk, notiks 1.martā, sacīja Ušakovs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš piebilda, ka līdz 27.februārim Rīgas brīvostas valdē jāiesniedz informācija arī par to, kas ir projekta īstenotāju patiesā labuma guvēji. “Protams, ir absolūti skaidrs, kamēr valdei nebūs iesniegta visa informācija un valde to nevarēs izvērtēt, nekādi līgumi arī netiks noslēgti,” norādīja Ušakovs.

Rīgas mērs arī uzsvēra, ka brīvostas valdes locekļi, iepriekš pieņemot lēmumu par zemes nomas līguma slēgšanas atbalstīšanu, ņēma vērā brīvostas ekonomiskās intereses. “Spilves pļavas stāv tukšas gadiem ilgi. Vienīgais, ko tur var darīt, ir ganīt lopus, un, ja tur neviens neieguldīs līdzekļus, arī tālāk tās stāvēs tukšas. Līdz ar to, tiklīdz parādījās investori, brīvosta bija ieinteresēta šo zemes gabalu iznomāt, jo tas nozīmētu tālāku attīstību. Tomēr mums ir viens nosacījums ‒ ja investori nepilda saistības, kuras ir uzņēmušies, līgums ar viņiem tiek lauzts. Esam to darījuši arī citos gadījumos. Līdz ar to pat potenciāli nebija runa par to, ka brīvostai varētu būt kādi zaudējumi,” klāstīja Rīgas mērs un brīvostas valdes loceklis.

Arī Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks aģentūrai BNS sacīja ‒ ja nebūs pārliecības par iespējamā darījuma tiesiskajiem aspektiem, līgums netiks slēgts. “Atbilstoši Rīgas brīvostas nolikumam jautājumu par brīvostas teritorijā esošā zemesgabala iznomāšanu sagatavoja un izskatīšanai valdē iesniedza atbildīgie pārvaldes departamentu pārstāvji. Tas tika skatīts, pamatojoties uz ostas interesēm piesaistīt attīstītāju teritorijai, kas jau vairāk nekā desmit gadu stāv tukša un neizmantota, tādējādi peļņas vietā radot ostai tikai papildu izdevumus. Jāpiebilst, ka apmēram 400 hektāru lielais zemesgabals Spilves plavās atrodas daļēji applūstošā teritorijā. Patlaban būtu svarīgi sagaidīt tiesībsargājošo iestāžu vērtējumu un analīzi par iespējamā darījuma tiesiskajiem aspektiem. Ja apstiprināsies bažas par tā prettiesiskumu, līgums ar investoriem netiks slēgts,” pastāstīja Ameriks.

Latvijas Televīzijas raidījums “De facto” 12.februārī vēstīja, ka brīvostas pārvaldniekam Leonīdam Loginovam daļēji piederošs uzņēmums ticis pie vērienīga zemes nomas līguma Rīgas brīvostā. Darījums saistīts ar 166 hektāriem applūstošu pļavu tūlīt aiz Spilves lidlauka.

Reklāma
Reklāma

Lai gan brīvostas vadītāji apgalvo, ka šī teritorija ir nevērtīga, raidījums ziņoja, ka attiecīgajā vietā kāds investors plāno būvēt Baltijā un Skandināvijā lielāko sadzīves preču komplektēšanas ražotni un vairumtirdzniecības ekspozīcijas centru nepilnu 20 miljonu eiro vērtībā. Vismaz šādus solījumus saņēmusi Rīgas brīvosta, kas pagājušā gada nogalē – 15.decembrī – valdes sēdē atbalstījusi vērienīgā zemes nomas līguma slēgšanu. Raidījums norādīja, ka ostas valdi tobrīd nemulsināja fakts, ka kompānija, kas vēlas nomāt zemi, – “Baltic Infrastructure Development” – dibināta vien pirms pusgada – 23.maijā – un tās īpašnieki paslēpušies aiz kādas Singapūrā reģistrētas firmas.

Pieteikumā nomāt zemi norādīts, ka “Valhalla Commudities Investments” ir kompānija, kas ir viens no lielākajiem loģistikas eksporta zonu attīstītājiem un operatoriem vairākās Āzijas un Eiropas valstīs, bet “De facto” rīcībā esošā informācija liecina, ka šā lielākā eksporta zonu attīstītāja Āzijas un Eiropas valstīs īpašnieki meklējami nekur citur, kā šeit pat Latvijā. Raidījums arī vēstīja, ka “Baltic Infrastructure Development” pagājušā gada maijā nodibināta par vienu latu un tās vienīgais īpašnieks tobrīd bija “Reģionālās investīciju bankas” padomes loceklis Arkādijs Fjodorovs.

Uzņēmumu reģistra datubāzē atrodamās ziņas liecina, ka firmas īpašnieku maiņa notikusi pagājušā gada oktobrī, kad par tās vienīgo kapitāldaļu saimnieku kļuva Singapūrā reģistrētā “Valhalla Commudities Investments”. Latvijas Uzņēmumu reģistra pērn vasarā iesniegtā informācija par šo kompāniju liecināja, ka tās vienīgais īpašnieks vēl jūlijā bijis kāds Ukrainas pilsonis Andrijs Storčeus, kurš reģistrēts arī kā Latvijā esošās firmas valdes loceklis.

Savukārt Singapūras uzņēmumu reģistra dati par “Valhalla Commudities Investments” īpašniekiem liecina, ka tā daļas pieder kādai Evai Akurāterei un zvērinātam advokātam Andrejam Strautiņam, kā arī jau pieminētajam Fjodorovam, bet uzņēmuma lielākie īpašnieki ir kāda “Transworld Transit Corp”, kas reģistrēta Panamā, un otrs lielākais īpašnieks – Rīgas brīvostas pārvaldnieks Loginovs.

Singapūras uzņēmumu reģistra dati atklāj arī citus faktus, kas rada aizdomas par Spilves pļavu attīstītāja spēju projektu īstenot. Kā viens no sadarbības partneriem minēts “Eastern Europe distribution Group”, kas solījusi nomāt lielu platību topošajā projektā, tomēr šis uzņēmums ir reģistrēts tajā pašā laikā, kad “Valhalla Commudities Investments”, turklāt tajā pašā adresē un arī uzņēmuma amatpersonas ir tās pašas, kas zemes nomniekam.

Brīvostas valdes priekšsēdētāja vietnieks Viesturs Silenieks “De facto” sapinās skaidrojumos, vai valdes locekļi, lemjot par zemes nomas līguma slēgšanu, zināja, kas ir potenciālā nomnieka īpašnieki. No brīvostas valdes priekšsēdētāja vietnieka teiktā raidījums secināja, ka, lēmumu pieņemot, potenciālā investora solījumiem ticēts uz vārda. Tostarp neviens tā arī nav pacenties noskaidrot, ka šī it kā Āzijā un Eiropā lielākā uzņēmuma apmaksātais kapitāls dibināšanas brīdi – 2009.gadā – bijis vien divi ASV dolāri un pašlaik ir palielināts līdz 100 dolāriem jeb nepilniem 50 latiem, vēstīja raidījums.

Rīgas osta gan pēc kravu apgrozījuma, gan apkalpoto pasažieru skaita ir lielākā osta Latvijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.