
Brisele sola nojaukt Eiropas robežas: uzņēmumu izveide 48 stundās un visiem vienāds marķējums 0
Eiropas Komisija trešdien prezentēs jauno vienotā tirgus stratēģiju, cenšoties atkal nojaukt iekšējās tirdzniecības barjeras starp ES valstīm. Lai gan vienotais tirgus pastāv kopš 1987. gada, praktiski uzņēmēji joprojām saskaras ar 27 atšķirīgiem regulējumiem, kas apgrūtina darbību pāri robežām, raksta Politico.
Plāns paredz:
1. Vienotus iepakojuma marķējumus visā ES, lai produkti nav jāpārmarķē vai jāpārpako;
2. Digitālu dokumentu apriti, tostarp “Digitālo produktu pasi”, kas apliecina atbilstību normām;
3. Jaunu uzņēmumu reģistrācijas vienkāršošanu, piedāvājot pilotprojektu, kur uzņēmumu varēs izveidot 48 stundu laikā;
4. Vairāk piekļuves pakalpojumu sektoram, tostarp būvniecībai, mazumtirdzniecībai, e-komercijai un telekomunikācijām.
Finanšu sektors gan paliks ārpus šīs stratēģijas, jo standarti bankām un investīcijām tiks risināti atsevišķi.
Lai gan teorijā vienotais tirgus ir izdevīgs visiem — vairāk izvēles patērētājiem, vairāk pircēju uzņēmumiem, lielāki ieņēmumi valdībām — praksē nacionālie uzņēmumi pretojas konkurencei, un valstis bieži pašas uzliek šķēršļus, kurus pēc tam cenšas novākt.
Komisija plāno arī “ieviest uzraugus” premjeru birojos, kas sekos, lai valstis neatsakās no reformas. Ja līdz 2026. gadam progresu nebūs, Komisija var ierosināt “Barjeru novēršanas aktu” 2027. gadā.
Taču, pat ja birokrātiskās barjeras tiktu noņemtas, kultūras, valodu un gaumes atšķirības paliek — un tās neizmainīs pat labākie ES plāni.