Demonstrācija pret dīzeļauto aizliegumu Štutgartē 19. janvārī ar saukļiem: “Apturiet darba vietu slepkavu!”
Demonstrācija pret dīzeļauto aizliegumu Štutgartē 19. janvārī ar saukļiem: “Apturiet darba vietu slepkavu!”
Foto: Abdelwaheb Omar/IMAGESLIVE/SCANPIX

Kam nekaitē dīzelis: plaušām vai autokoncerniem? 0

Atsevišķas Vācijas pilsētas pakāpeniski ievieš iebraukšanas ierobežojumus veciem dīzeļauto, lai mazinātu gaisa piesārņojumu. Tikmēr plaušu ārstu grupa pauž šaubas par ES noteiktajām slāpekļa dioksīda normām: tās esot par bargu, kaitīgums veselībai pārspīlēts.

LA
LA.LV
Kokteilis
Var gadīties, ka šodien zaudēsi lielas naudas summas! Horoskopi 18.septembrim
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Strauji augot Covid-19 saslimstībai, NMPD nāk klajā ar svarīgu paziņojumu 66
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir totāla divkosība!” Liepiņa par sabiedrības attieksmi pret vakcinēšanos 43
2 stundas
Lasīt citas ziņas

Vai gaidāms masveida dīzeļdzinēju aizliegumu vilnis, kas no Vācijas pārsviedīsies uz citām valstīm, ievadot revolūciju autoindustrijā un strauju dīzeļdzinēju galu?

Šādas bažas pagājušā gada sākumā daudzviet Eiropā uzjundīja Vācijas Federālās administratīvās tiesas lēmums dīzeļdzinēju lietā. Tiesa apstiprināja, ka Vācijas pašvaldībām ir tiesības savā teritorijā liegt iebraukt automobiļiem ar dīzeļmotoriem, ja citi paņēmieni slāpekļa dioksīda piesārņojuma mazināšanai ir izsmelti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienpadsmit mēnešus pēc sprieduma pasludināšanas var secināt: lai gan to pilsētu un ielu skaits, kurās tiek ieviesti vai plānoti dīzeļdzinēju ierobežojumi, pamazām pieaug, prognozes par aizliegumu masveidību nav piepildījušās.

Vienīgā Vācijas pilsēta, kurā līdz šim pilnvērtīgi ieviesti dīzeļdzinēju ierobežojumi, ir Hamburga – turklāt arī tur tikai divās ielās. Kopš 2018. gada jūnija pa tām liegts pārvietoties vieglajām un kravas automašīnām, kas neatbilst “Euro 6” emisijas standartiem.

Savukārt vienīgā pilsēta, kur stājies spēkā ierobežojums vecākām dīzeļdzinēju automašīnām iebraukt ne tikai atsevišķās ielās, bet gan visā pilsētas centrā jeb tā dēvētajā vides zonā, ir Štutgarte. Patlaban ierobežojums vēl attiecas tikai uz iebraucējiem jeb autovadītājiem, kuri nav Štutgartes pastāvīgie iedzīvotāji. No aprīļa, kad beigsies pārejas periods, tas skars visu dīzeļauto saimniekus, kuru spēkratu emisijas atbilst vien “Euro 4” vai zemākam standartam vai neietilpst kādā no izņēmumu kategorijām. Pārkāpēji vēl netiek sodīti ar naudas sodu, bet vien brīdināti.

 

Tiesājas, ievieš, plāno, nogaida

Turpretī citās pilsētās vēl arvien valda nenoteiktība. Ir pašvaldības, piemēram, Darmštate, Bonna, Berlīne, kur plānots, ka vecāku dīzeļ­auto iebraukšanas aizliegumi dažās noslogotajās ielās stāsies spēkā šī gada vidū. Ķelnē savukārt plānoti ierobežojumi visā pilsētas centra vides zonā no 2019. gada aprīļa. Tikmēr citviet, kā Maincā, noteiktas ielas vecākiem dīzeļauto tiks slēgtas no septembra. Ir pašvaldības, kas vēl arvien tiesājas ar vides aizsargiem vai izstrādājušas jaunus gaisa piesārņojuma mazināšanas plānus, iekļaujot citus pasākumus, bet ne dīzeļdzinēju aizliegumu.

Kādēļ tieši Vācijā pilsētas ir tās, kas tik ļoti uztraucas par dīzeļdzinēju radīto piesārņojumu, ka ievieš daļējus vai pilnīgus aizliegumus? Vai tam pamatā būtu izteiktās rūpes par iedzīvotāju veselību vai īpaši augsts piesārņojuma līmenis, kāda nav citās valstīs? Atbilde: drīzāk ne viens, ne otrs.

Pieļaujamā slāpekļa dioksīda koncentrācijas robežvērtība gaisā visās ES valstīs ir vienāda: kopš 2010. gada tā noteikta 40 mikrogrami uz kubikmetru. Taču lielākā daļa valstu šo normu neievēro. Līdzīgi kā Štutgartē, Berlīnē, Minhenē, Hamburgā standarts tiek būtiski – pat vairāk nekā divas reizes – pārsniegts arī Parīzē, Marseļā, Londonā, Birmingemā, kā arī citās Eiropas lielpilsētās. Līdzīgas pienākumu neizpildes lietas kā pret Vāciju, Franciju un Lielbritāniju, Eiropas Komisija sākusi arī pret Austriju, Čehiju, Dāniju, Itāliju, Poliju, Portugāli utt. Tomēr līdz šim tikai attiecībā uz Vāciju, Franciju un Rumāniju EK gājusi tik tālu, ka par standartu ignorēšanu iesniegusi prasības Eiropas Savienības Tiesā. Vēl pagājušā gada sākumā, cenšoties pēdējā brīdī paglābties no tiesāšanās, Vācijas valdība iesniedza EK jaunu pasākumu plānu piesārņojuma mazināšanai, tajā viens no galvenajiem risinājumiem – bezmaksas sabiedriskā transporta testēšana. Šis pasākumu kopums gan EK nepārliecināja.

 

Aizliegumi – vides aizsargu nopelns

Taču to, ka piesārņojuma līmeni atsevišķas pilsētas šobrīd spiestas risināt tieši ar dīzeļdzinēju aizliegumiem, panākusi ne tik daudz EK, cik vides aizsardzības kustība “Deutsche Umwelthilfe”. Šī samērā nelielā organizācija jau vairākus gadus sistemātiski vienu pēc otras sūdz administratīvajā tiesā tās Vācijas pilsētas, kurās konstatēti slāpekļa dioksīda normu pārsniegumi. Lai gan lielākajai daļai pašvaldību ir detalizēti piesārņojuma mazināšanas plāni, kas ietver elektromobilitātes veicināšanu vai jaunu transporta sistēmu izbūvi, vides aizsardzības organizācija argumentē: plāni, protams, ir lieliska lieta, taču tie iedarbosies tikai ilgtermiņā. Kamēr efekts vēl nav iestājies, kaut kas ir jādara, lai piesārņojumu samazinātu īstermiņā. Ja nav iespējams citādi, tad jāsamazina dīzeļauto skaits. Kā stāsta “Deutsche Umwelthilfe” pārstāve Doroteja Zāra, līdzīgi tiesu procesi kā Vācijā notikuši arī Lielbritānijā, sūdzības iesniegtas arī Čehijā un Nīderlandē. Tomēr nekur tie neesot bijuši – no vides sargu perspektīvas – tik veiksmīgi kā Vācijā.

Jāņem gan vērā: tiesu spriedumi automātiski neuzliek pašvaldībām pienākumu uz karstām pēdām ieviest dīzeļdzinēju ierobežojumus. Piemēram, Diseldorfa, pat par spīti zaudējumam tiesā pret “Deutsche Umwelthilfe”, vēl arvien negrasās piekāpties un apņēmusies pret piesārņojumu cīnīties ar citiem līdzekļiem. Savā jaunajā 60 punktu plānā apņēmusies triecientempā nomainīt gandrīz visus sabiedriskos dīzeļautobusus pret modeļiem, kas atbilst “Euro 5” standartam, ieviest jaunu elektroautobusu līniju, kā arī pazemināt sabiedriskā transporta cenas.

 

Sēj šaubas par kaitīgumu

Tikmēr pēdējās nedēļās diskusija par dīzeļdzinēju ierobežojumiem ievirzījusies gluži jaunā gultnē. Arvien skaļāk izskan šaubas par pašu ES noteikto slāpekļa dioksīda robežlīniju zinātnisko pamatotību un līdz ar to nepieciešamību tās vispār ievērot.

Kā uzsver EK, noteiktā slāpekļa dioksīda robežvērtība 40 mikrogrami uz kubikmetru esot balstīta uz zinātniskiem atzinumiem, kurus sniegusi Pasaules veselības organizācija. Pierādīts, ka slāpekļa dioksīda piesārņojums kairina elpceļus un izraisa to iekaisumu. Parasti, aizstāvot normu noteikšanu, EK piesauc arī vairākus desmitus tūkstošu cilvēku, kuri Eiropas Savienībā mirstot no šī piesārņojuma izraisītām slimībām.

“Pašreizējo slāpekļa dioksīda un cieto daļiņu piesārņojuma robežvērtības pārsniegšana ir pilnīgi nekaitīga un nevienu nenogalina,” tā turpretī apgalvo plaušu ārsts Dīters Kēlers, bijušais Vācijas Pneimoloģijas un elpināšanas sabiedrības prezidents. Atklātajā vēstulē, kuru līdz ar viņu parakstījuši vēl vairāk nekā simts plaušu ārstu, viņš pieprasa pārskatīt pieļaujamās slāpekļa dioksīda piesārņojuma robežvērtības. Līdzšinējie pētījumi par dīzeļdzinēju atgāzu kaitīgumu esot metodoloģiski apšaubāmi.

D. Kēlera atziņas ievērību guvušas demonstrantu vidū, kas, tērpušies dzeltenās vestēs, protestēja pret dīzeļdzinēju ierobežojumiem Štutgartē.

 

Zinātnisks vai politisks strīds?

Tiesa, lai gan bulvārlaikraksts “Bild” un citi mediji šo paziņojumu lasītājiem sākotnēji priekšstatīja kā “ekspertu strīdu” jeb uzvirmojušās viedokļu atšķirības starp it kā divām zinātnieku nometnēm, vēlāk noskaidrojās, ka abas “nometnes” ir ar ļoti atšķirīgu svaru. Meklējot atklātās vēstules parakstītājus, Kēlers uzrunājis vairāk nekā 4000 plaušu ārstus. Tikai nedaudz vairāk par 100 jeb vien niecīga daļa no viņiem bijuši ar mieru pievienoties šai skeptiskajai nostājai. Tāpat organizācija “LobbyControl” izpētījusi, ka plaušu ārstu uzsaukuma izstrādāšanā esot piedalījušies arī vairāki transporta zinātņu pētnieki, kuri saistīti ar auto ražotājiem.

Kēlera viedoklis ir arī pretējs tam, kādu pauž Vācijas Pneimoloģijas un elpināšanas sabiedrības pašreizējā vadība. Vēl pērn decembra beigās tā norādīja uz veselības apdraudējumiem, kurus rada slāpekļa dioksīda piesārņojums, pamatojoties uz Minhenes Helmholcas Vides medicīnas institūta pētījumu. Statistiski salīdzinot pilsētu un lauku iedzīvotāju saslimstību ar plaušu un citām slimībām, institūts konstatējis korelāciju ar slāpekļa dioksīda piesārņojuma līmeni.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Kokteilis
Var gadīties, ka šodien zaudēsi lielas naudas summas! Horoskopi 18.septembrim
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Strauji augot Covid-19 saslimstībai, NMPD nāk klajā ar svarīgu paziņojumu 66
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kaķis atrod kopīgu valodu ar peli un ļauj tai padzerties no savas bļodiņas 8
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir totāla divkosība!” Liepiņa par sabiedrības attieksmi pret vakcinēšanos 43
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Drosmīgs gailis un kaza izglābj vistu no vanaga nagiem 20
1 diena
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
“Šodien pat nezinot vari kļūt par noziedznieku.” Tēlnieks par grāmatvedes nerviem un jauno nodokļu sistēmu 15
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir totāla divkosība!” Liepiņa par sabiedrības attieksmi pret vakcinēšanos 43
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai “Tesla” ir spējīga braukt zem ūdens? 1
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kaķis atrod kopīgu valodu ar peli un ļauj tai padzerties no savas bļodiņas 8
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Liesma, Elita un Alita
10:26
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Noskaidrots, kurš turpmāk ieņems Laura Lizbovska vietu sporta ziņās TV ekrānos
10:05
LE
LETA
Ziņas
Pret Covid-19 pilnībā vakcinēto Latvijas iedzīvotāju skaits pārsniedzis 800 000
09:52
LE
LETA
Ziņas
Strauji augot Covid-19 saslimstībai, NMPD nāk klajā ar svarīgu paziņojumu 66
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Krievijā nomirusi Navaļnijam nosacīto sodu ar reālu aizstājusī tiesnese 41
14 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
Automašīnu vietā gājējus un velosipēdistus tagad apdraud jauna problēma – e-skūteris 21
15 stundas
LA
Latvijas Avīze
Veselam
“Pēc potes gaidījām, kas nu būs, bet vīlāmies.” Ārstniecības augu audzētājs Ivars Geiba par vakcinēšanos pret Covid-19 68
20 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Šķiet, ka jau esmu aizmirsis to fantastisko sajūtu, ko katru reizi sagādā latviešu līdzjutēji!” Briedis komentē “atgriešanās” cīņu 6
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ap Ziemassvētkiem uzņēmēji saņems “dāvanas” no VID, kas liks rīkoties. Endziņš par nodokļu sistēmas brāķi 28
20 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Influencere Beta Beidz: “Jāpalīdz meitenēm, kurām nav paveicies sociālā slāņa loterijā!” 18
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ap 10 000 migrantu slēpjas no karstuma zem tilta uz ASV un Meksikas robežas 12
18 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Karstākajā ražas laikā Sakņu paviljons bēdīgi stāv pustukšs. Uz kurieni “pārcēlies” iecienītais paviljons? 31
21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rastorgujevam diskvalifikācijas dēļ olimpiskās spēles ies secen 10
17 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
“Sargājot šodien Pav­ļutu, jūs stumjat sevi uz klinti.” Pavļutu kritizē, bet atstāj amatā 69
21 stundas
Daina Šulca
Ziņas
“Profesionāli esmu ļoti daudz ieguvusi,” Beatrise dalās pieredzē par studijām Dānijā 4
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. “Cēloņi šādām izmaiņām pagaidām nav zināmi!” Latvijā samazinās susuru populācija 9
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Darboties vajag ne tikai rungai, bet arī dialogam.” Kossovičs iepriecināts par vakcinācijas rādītājiem Rīgas skolās 18
18 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Latvija atpaliek no kaimiņiem, savukārt Baltijas “tīģera” lomā Igauniju pamazām nomaina Lietuva 38
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Mūžībā devies vjetnamiešu Tarzāns, kurš 40 gadus pavadīja džungļos 6
20 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ar nodokļiem neapliekamo minimumu plāno celt vismaz līdz 400 eiro. Cik naudas paliktu “uz rokas”? 39
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Dusmīgs par nesaņemto algu vīrietis ar ekskavatoru sadauza vairākas darba mašīnas 17
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Krāsaina, aromātiska un ļoti garšīga: ķirbja krēmzupa ar tīģergarnelēm, ingveru un konjaku 2
1 diena
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Gluži kā universālais veļas pulveris izmazgā melnumus, tā “cilvēciskā kļūda” attaisno šobrīd ikvienu varas grēku 65
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Britu mediji: prinča Viljama sieva Keita Midltone ir ceturtā bērniņa gaidībās? 9
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Drosmīgs gailis un kaza izglābj vistu no vanaga nagiem 20
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Kaspars Kambala sarīko pamatīgu skandālu, jo sieva bez viņa atļaujas nopirkusi jaunus krēslus 52
2 dienas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
APTAUJA. Vai, jūsuprāt, nevakcinētajiem vajadzētu lielākus ierobežojumus? 171
2 dienas