Foto: Fotolia

Kāpēc jāmaksā par nepatērētu ūdeni? Cik tas likumīgi? 1

“Dzīvoju daudzdzīvokļu mājā. Nesaprotu, kā var veidoties ūdens patēriņa starpība un kāpēc man jāmaksā par ūdeni, ko neesmu lietojusi. Skaitītāja rādījumus vienmēr nododu laikus.” SANITA Rīgā

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosaucis 10 politiķus, kuru pieļautās kļūdas būtiski ietekmējušas Latvijas politisko un ekonomisko situāciju 3
Vangas prognozes 2025.gadam. Cilvēki bēgs no ASV, zemūdens zemestrīces un pasaules gala sākums 181
Veselam
Sieri, kurus var ēst svara zaudēšanas laikā, vienlaikus neapēdot liekas kalorijas
Lasīt citas ziņas

Ūdens patēriņa starpība ir atšķirība starp mājas kopējā ūdensskaitītāja rādījumu un dzīvokļu īpašumos ar skaitītājiem noteikto ūdens patēriņu, ierēķinot arī avārijās un remontā nopludināto ūdens daudzumu. Ja tāda veidojas, atbilstīgi MK noteikumiem Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu, tiek veikts ūdens patēriņa pārrēķins. Dzīvokļa īpašnieks ūdens patēriņa starpību sedz atbilstīgi atsevišķo īpašumu skaitam. Reizēm individuālo skaitītāju rādītāji uzrāda vienu patērētā ūdens tilpumu, bet komersanta uzstādītais centrālais ievada skaitītājs – citu, nereti pat par 35–40% lielāku, kas iedzīvotājos raisa neizpratni, jo rēķins par komunālajiem pakalpojumiem tāpēc ir krietni liels.

Nesadarbojies – maksā par visiem!

Ir izņēmuma gadījumi, kad minēto ūdens patēriņa starpības sadales kārtību nepiemēro un ūdens patēriņa starpību uzliek nomaksāt dzīvokļu īpašniekiem (ja tādi ir dzīvojamajā mājā):

CITI ŠOBRĪD LASA

• kuri nav iesnieguši informāciju par ūdensskaitītāja rādījumu vismaz trīs mēnešus pēc kārtas;

• kuru atsevišķajos īpašumos ūdens patēriņa skaitītāji nav uzstādīti;

• kuri atkārtoti nav ļāvuši pārvaldniekam veikt savā dzīvokļa īpašumā esošo ūdens patēriņa skaitītāju pārbaudi, ja pārvaldnieks par šādas pārbaudes veikšanu rakstiski paziņojis vismaz nedēļu iepriekš, nosūtot paziņojumu uz dzīvokļa īpašumu, kurā plānota skaitītāju pārbaude;

• kuru dzīvokļa īpašumā esošo ūdens patēriņa skaitītāju pārbaudē konstatēts, ka ūdens patēriņa skaitītāji ir bojāti, tie nav noplombēti, plombējums ir bojāts vai skaitītāji nav verificēti triju mēnešu laikā pēc verificēšanas termiņa beigām.

Tāpēc svarīgi skaitītāja rādījumus nodot savlaikus un ievērot visas likuma prasības, kas saistītas ar ūdensskaitītāju pārbaudi un verificēšanas termiņu, citādi var veidoties situācija, kad, piemēram, trīs mēnešus nenodod skaitītāja rādījumu vai skaitītājam beidzies verificēšanas termiņš un vienam jāapmaksā milzīgs rēķins. Ja tā noticis un vienam dzīvoklim atbilstīgi likumdošanai uzlikts nosegt visas lielās daudzdzīvokļu mājas ūdens patēriņa starpību, to atsaukt var tikai kopsapulces lēmums, kurā par vienlīdzīgu pārrēķinu uz visiem dzīvokļiem nobalsojuši vairāk nekā puse dzīvokļu īpašnieku.

Kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpība

Visbiežāk šādas situācijas rodas, ja daži dzīvokļa īpašnieki tehniski ietekmē ūdensskaitītāja darbību, lai skaitītājs nevarētu uzskaitīt ūdens patēriņu. Piemēram, ja skaitītājs nav tik jutīgs, no krāna tecinot ūdeni mazā tērcītē, zemas klases mērierīce to neuzskaita, un tā bez maksas var piepildīt teju pusi vannas. Tāpēc svarīgi, lai komersanta uzstādītais centrālais ievada skaitītājs un atsevišķos dzīvokļos uzstādītie skaitītāji būtu vienas klases. Ūdensskaitītāji sadalīti klasēs pēc tā, pie kāda plūsmas ātruma tie sāk uzskaitīt patērēto ūdeni. Ir A, B un C klases skaitītāji: A klases skaitītāji ir salīdzinoši neprecīzi un nejutīgi, C klases ir visjutīgākie. Katrs pats var pārbaudīt sava skaitītāja kvalitāti – uz skaitītāja ciparnīcas ir apzīmējums “R”, un labai mērierīcei “R” nav mazāks par 100.

Reklāma
Reklāma

Otrs iemesls ir iedzīvotāju skaitītāja nolasīšanas paradumi. Ja skaitītāju nolasa, piemēram, 25. datumā, bet rādījumu nodod 29. mēneša dienā, faktiskais ūdens patēriņš pa šo mēnesi ir lielāks par uzrādīto. Ja ir liela daudzdzīvokļu māja un tikai viens īpašnieks iesniedz neprecīzu rādījumu, starpība būs neliela, bet, ja tā rīkojas daudzi, ūdens patēriņa starpība būs ievērojama.

Trešais iespējamais iemesls ir novecojusi ūdensapgādes sistēma, kuras caurulēs uzkrājušies nosēdumi, tāpēc var aizsērēt ūdens patēriņa skaitītāja filtrs. Tas samazina mērierīces ūdens plūsmas uzskaites precizitāti.

Risinājums – attālināta rādījumu nolasīšanas sistēma

Foto: Alexlmx/SHUTTERSTOCK


Viens no risinājumiem ir ieviest patērētā ūdens rādījumu attālināto nolasīšanu elektroniski. Kvalitatīvi ūdens patēriņa skaitītāji ar attālinātās rādījumu nolasīšanas sistēmu ūdens plūsmu uzskaita precīzāk un nodrošina, ka ūdens patēriņa skaitītāju rādījumi tiek nolasīti elektroniski vienā noteiktā brīdī. Turklāt tiek vienlaikus piefiksēts gan dzīvojamās mājas kopējais rādījums, gan katrā dzīvoklī patērētais. Prakse rāda, ka ar attālināto ūdens patēriņa skaitītāju rādījumu nolasīšanu var samazināt dzīvojamās mājas ūdens patēriņa starpību 5% robežās, kas ir optimāls rezultāts. Vēl viens pluss, ka dzīvokļu īpašniekiem nav jāatceras katru mēnesi iesniegt skaitītāju rādījumus.

Lai pārvaldnieks dzīvojamajā mājā varētu uzstādīt ūdens patēriņa skaitītājus ar attālināto ūdensskaitītāju rādījumu nolasīšanas sistēmu, īpašniekiem jāpieņem par to lēmums, par kuru kopsapulcē jānobalso vairāk nekā pusei no visiem dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem. Prakse rāda, ka jau pāris gados izdevumi par uzstādīšanu atmaksājas.

SVARĪGI

Cik daudz pakalpojuma sniedzējs mājai būs piegādājis ūdeni, tik patērētājam būs par to jāsamaksā, lai arī kādu iemeslu dēļ būtu veidojusies rādījumu starpība.

UZZIŅA

Atbilstīgi likumdošanai, ja ūdens patēriņa sadales aprēķinā trīs mēnešus pēc kārtas veidojas ūdens patēriņa starpība pārsniedz 20%, dzīvokļa īpašnieki var rakstiski iesniegt savas pretenzijas pārvaldniekam. Viņam divu mēnešu laikā jānoskaidro ūdens patēriņa starpības rašanās iemesli, rakstiski jāinformē dzīvokļu īpašnieki par nepieciešamajiem pasākumiem ūdens patēriņa starpības samazināšanai un kopā jāizvērtē iespējas tos īstenot.

KONSULTĒJUSI EKONOMIKAS SABIEDRISKO ATTIECĪBU NODAĻAS VADĪTĀJA EVITA URPENA

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.