Pazemē ieslēptā “Amos Rex” izstāžu zāle uzvirmo virszemē ar pieciem logiem, kas veras pret debesīm kā lokatori, ziemā pārtopot par ideāliem slidkalniņiem.
Pazemē ieslēptā “Amos Rex” izstāžu zāle uzvirmo virszemē ar pieciem logiem, kas veras pret debesīm kā lokatori, ziemā pārtopot par ideāliem slidkalniņiem.
“Amos Rex” publicitātes foto

Karalisks vēriens Somijas nākamajā simtgadē 0

“Mākslas muzeja Amos Rex atklāšanas izstāde kritiķiem liek raudāt no prieka,” šāds virsraksts lasāms Somijas dienas laikrakstā “Helsingin Sanomat” par šī gada augusta beigās atklāto jauno telpu mākslai.

Reklāma
Reklāma

“Amos Rex” Stikla pilī

7 produkti, kurus nedrīkst otrreiz sildīt: tie var nodarīt būtisku kaitējumu veselībai
TV24
Ar ko Lukašenko uzjautrinājis Slaidiņu: “Tur veči stūma ezi ārā ar visām adatām!” 12
Ar vienu roku dod, ar otru ņem – G7 dienaskārtībā vairs nav Krievijas aktīvu konfiskācija. Ir tikai bailes?
Lasīt citas ziņas

Šoreiz māksla atradusi pastāvīgu vietu pašā Helsinku centrā – iepretī pasta galvenajai ēkai, 50 metru attālumā no Centrālās dzelzceļa stacijas ēkas jūgenda stilistikā (arh. Eliels Sārinens, 1919), un tiešā tuvumā mūsdienu mākslas muzejam “Kiasma” (arh. Stīvens Hols, 2014; vairāk – “Studija”, 1998, #3/4). Pazemes izstāžu zāle iedvesusi jaunu dzīvību “Lasipalatsi” (Stikla pils) ēkā, kas savulaik bija pazīstama ar leģendāro 60. gadu kinoteātri “Bio Rex” un pirmo neona reklāmu Somijas publiskajā telpā (restaurēta 1991, vairāk – “Studija”, 1999, #6).

Prieks par mecenāta Amosa Andersona fonda izvēli ierīkot bijušās starppilsētu autoostas stāvvietā pazemes izstāžu telpu ir labi saprotams – pēc vairāku gadu dedzīgām debatēm publiskajā telpā par Gugenheima muzeja būvniecību Helsinku centrā līdzās Olimpiskajam terminālim (2014. gadā izsludinātā konkursa uzvarētāji bija arhitektu birojs “Moreau Kusunoki Ar­chitectes”) pilsēta 2016. gadā atteicās no šī projekta. Tā vietā iecerēts Dizaina un arhitektūras muzejs, kura grambainais ceļš uz savām pastāvīgajām mājām ilgst teju trīs gadu desmitus.

Mecenātisma tradīcijas

CITI ŠOBRĪD LASA
Somijas zviedru uzņēmējs un mecenāts Amoss Andersons.
Somijas zviedru uzņēmējs un mecenāts Amoss Andersons.

Somijas zviedru uzņēmējs, lielākā Somijas zviedru dienas laikraksta “Hufvudstadsbladet” direktors, izdevējs un galvenais redaktors, nekustamo īpašumu komersants, parlamenta deputāts Amoss Andersons (1878–1961) zināms kā māk­slas pazinējs, kā arī teātra, vizuālās mākslas un mūzikas mecenāts. Viņa īpašās intereses objekts bija viduslaiki un katolicisms, kā arī baznīcas mūzika.

No daudzajām apceļotajām pasaules pilsētām viņa mīļākā vieta bija mūžīgā pilsēta Roma, kur 1950. gadā viņš finansēja nama “Villa Lante” iegādi paša dibinātā Somijas–Romas institūta “Institutum Romanum Finlandiae” darbībai. Viņa labdarības fonds “Föreningen Konstsamfundet” tika dibināts 1940. gadā. 1965. gadā tas izveidoja privātu mākslas muzeju, eksponējot Somijas pēdējo simts gadu māk­slas kolekciju, kuras sastāvā ir 6000 darbu. Tagad izstāžu darbība tiks izvērsta “Amos Rex” jaunajā mākslas muzejā.

Interaktīvs virtuāls ceļojums

“Amos Rex” atklāšanas izstāde piedāvā skatītājiem japāņu radošās grupas “Teamlab” virtuālu ceļojumu ar jaudīgu videoinstalāciju starpniecību, ko nodrošina 140 projektori ar superdatoriem un serveriem. Šīs izstādes mērķis ir paplašināt mūsdienu mākslas un tehnoloģiju robežas. Izstādes “Massless” vēriens ir elpu aizraujošs un atbilstoši nosaukumam liek skatītājam aizmirst visu vielisko, ļaujot iegrimt digitālo instalāciju mutulī.

Melnbalti zilie viļņi (“Black Waves”, 2016) liek apstāties un gaidīt devīto vilni. Grafiti žilbinošajā pasaulē (“Graffiti Nature”, 2018) bērni paši izkrāso puķes, ķirzakas un tauriņus, izstādes darbinieks ieskenē zīmējumu un tad sākas virtuālās būtnes rašanās, dzīves un izzušanas cikls interaktīvajā digitālajā instalācijā turpat skatītājam zem kājām.

Reklāma
Reklāma

Īpaši piemērota plašajai pazemes telpai ir visaptveroša digitālā instalācija “Gaismas daļiņu virpulis” (“Vortex of Light Particles”, 2018) – iztēli rosina biblisku plūdu ainas, kas pārņem zemi un debesis.

Interaktīvā digitālā instalācija “Vārnas” (“Crows”, 2017) atsaucas uz japāņu mītu par Jatagarasu – vārnu ar trim kājām; vārnu bars lidinās virtuālajā telpā – mistiskie putni vajā cits citu, līdz vajātais kļūst par vajātāju; saduroties cits ar citu, tie pārvēršas ziedos. Cikliskums ir viens no šīs izstādes vadmotīviem, un šī instalācija ir nevis nemitīgi atkārtota animācija, bet gan interaktīva digitāla instalācija pastāvīgā mainībā un mirkļa vienreizībā.

Muzeja plānos ietilpst vairākas izstādes gadā – no mūsdienu mākslas un 20. gadsimta modernisma līdz seno kultūru liecību eksponēšanai. Kopš atklāšanas dienas skatītāju plūsma, no jauna līdz vecam, nerimst ne brīdi; īpaša kategorija ir kolektīvie apmeklējumi – no bērnudārza grupiņām, kuru bērni organiski iejūtas virtuālajā realitātē, līdz pensionētu senioru grupām.

Arhitektūras tūrisms

Ne vienu vien reizi pierādījies, ka tuvējās kaimiņvalsts Somijas galvaspilsēta ir pateicīgs galamērķis arhitektūras apceļotājiem. Pašā pilsētas centrā kādreizējā universālveikala vietā pēc pārbūves ir tapusi Helsinku universitātes bibliotēkas centrālā ēka “Kaisa-talo” (“Kaisa Anttinen Oiva Arkkitehdit”, 2012), kas saņēmusi arhitektūras balvas (atl.fi/arvoa-arkkitehtuurista/kaisa-talo).

Turpat netālu, pie Helsinku universitātes galvenās ēkas, ir tapusi birojnīca “Tiedekulma” (“Zinātnes stūris”) četros stāvos (ar diviem virszemes un diviem pazemes stāviem apvienojumā ar Helsinku universitātes sporta zāli) – tā paša arhitektu biroja veikums, kas projektējis “Amos Rex” mākslas muzeju, un ir funkcionāls skatījums uz vēl vienu publisko telpu pašā pilsētas centrā.

Birojnīca, savulaik izceļojusies pa vairākām pagaidu telpām, ir izrādījusies tik nepieciešama publiska telpa studējošiem un sabiedriski aktīviem cilvēkiem, ka radusi mājvietu Helsinku universitātei piederošā ēkā. Askētiskā stilistikā tapušais interjers ar somu priedes apdari piedāvā debašu platformu ar skatuvi un krēslu rindām klausītājiem (arhitektu birojs JKMM, arhitekts Asmo Jāksi (jkmm.fi)). Gan “Amos Rex”, gan birojnīca “Tiedekulma” bija 2018. gada arhitektūras “Finlandia” nominanti.

Īpašā kategorijā ieskaitāms Helsinku centrālās ostas akvatorijā tapušais peldbaseinu komplekss “Allas Sea Pool” (2016). Tā ir iespēja peldēt urbānā vidē Somu līča jūras ūdenī visu gadu, vienlaikus vērojot Helsinku Doma un Dievmātes Aizmigšanas katedrāles torņus uz debesu fona. Koka ēku konstrukcijas no Somijas priedes 1600 m² platībā ar 3,5 tūkstošu apmeklētāju ietilpību sportiskām nodarbēm un izklaidei galvenais enkurs ir trīs peldbaseini zem klajas debess pašā pilsētas centrā – ar jūras ūdeni, siltu ūdeni un bērnu baseins –, kā arī trim saunām. Tas ir arhitektu biroja “Huttunen-Lipasti Pakkanen” veikums, ko katru gadu novērtē 320 000 apmeklētāju, no tiem 142 000 baseinos (2017; allasseapool.fi/en).

Skats nākotnē – pa jaunās bibliotēkas logu

Pašā pilsētas centrā līdzās Preses namam “Sanomatalo”, mūsdienu mākslas muzejam “Kiasma” un koncertzālei “Musiikkitalo” top jauna būve – Helsinku pilsētas centrālā bibliotēka “Oodi” (Oda), – tās kontūrām iezīmējoties pilsētvidē ar stiklotu viļņveida jumtu. Jaunā būve gaida apmeklētājus ar plašu atklāšanas programmu 2018. gada 5. decembrī, Somijas Neatkarības dienas priekšvakarā (oodihelsinki.fi).

Izstādes “Massless” vēriens ir elpu aizraujošs un, atbilstoši nosaukumam, liek skatītājam aizmirst visu vielisko, ļaujot iegrimt digitālo instalāciju mutulī.
“Amos Rex” publicitātes foto

Mākslas muzejs “Amos Rex” Helsinkos

Atklāšanas izstāde: “Massless” līdz 2019. g. 6. janvārim.

Platība: 2170 m²; arhitektu birojs: JKMM; būvniecība: no 2016; atklāšana: 2018. gadā.

Īpašnieks: fonds ” Konstsamfundet” (amosrex.fi/en/).

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.