Par pastāvīgu “Burkas” apmeklētāju kopš 2019. gada kļuvis netālu dzīvojošais students Kristers Ozoliņš (no kreisās). Attēlā: veikala pārdevēja Kristeram palīdz sasvērt produktus.
Par pastāvīgu “Burkas” apmeklētāju kopš 2019. gada kļuvis netālu dzīvojošais students Kristers Ozoliņš (no kreisās). Attēlā: veikala pārdevēja Kristeram palīdz sasvērt produktus.
Foto: Ilze Pētersone

Latvija – beziepakojuma veikalu lielvalsts? 6

Ilze Pētersone, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Lasīt citas ziņas

Vēl nesen beziepakojuma veikalu izplatības ziņā uz iedzīvotāju skaitu Latvija bija līderos. Pandēmija darījusi savu – Rīgas veikals “Turza” savā feisbuka lapā jau slēgts, par savu pastāvēšanu šaubīgs Jelgavas “Ber un sver”, toties “Burkas” īpašniece Marija Sološenko apsver otra veikala atvēršanu.

Kopš 2018. gada rudens īsā laikā viens pēc otra tika atvērti trīs beziepakojuma veikali Rīgas centrā, vēlāk arī Āgenskalnā un citās Latvijas vietās – Jelgavā, Liepājā, Kuldīgā, Cēsīs, Siguldā u. c. Saraksta augšgalā kā pirmais bija Rīgas “Burka”, kura īpašniece Marija Sološenko, spītējot sērgas laika grūtībām, pērn ieviesusi interneta tirdzniecību un tagad sāk apsvērt vēl viena veikala atvēršanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sākums bijis gan iedvesmojošs, gan grūts. Nelielo veikaliņu Krišjāņa Barona ielas puspagrabā apmeklējuši galvenokārt zaļi domājošie ne tikai no Rīgas, bet arī citām Latvijas pilsētām. “Ar beziepakojuma iepirkšanos ir nedaudz jāmaina paradumi – jāizveido iepirkumu saraksts, jāsagādā trauciņi, maisiņi. Vienai daļai izdevās to iedzīvināt savā ikdienā, bet daļa atmeta ar roku, atgriežoties pie ierastā un vieglākā ceļa,” stāsta M. Sološenko. Arvien vairāk iegriezās arī apkārtnes iedzīvotāji, pirmajās reizēs brīnoties par neierasto kārtību, pastāvīgo klientu vidū arī daudz ārzemnieku, īpaši studentu, kas priecājas par bezmaksas burciņām preču iesvēršanai un lietotajiem traukiem, kas šeit dabūjami par brīvu. Grūtāk veicies ar preču piegādātājiem – viņiem beziepakojuma loģistika bijusi tumša bilde, kamēr ar skaidrošanu un pacietību pamazām pielāgojušies.

Paplašinājies preču sortiments – no sveramās bakalejas, lejamās olīveļļas, tahini pastas, riekstu sviesta, saldumiem līdz vide draudzīgām saimniecības un higiēnas precēm, kas aizvieto vienreizlietojamos priekšmetus un samazina atkritumu daudzumu. Preces bez iepakojuma ir iespēja jūtami ietaupīt, piemēram, viens litrs bioloģiskā veļas mazgājamā līdzekļa ražotāja pudelē maksā 5,30 eiro, lejamā veidā – 3,13 eiro.

Pandēmijas laiks radījis papildu izdevumus pārdevēju noslodzē, taču pagaidām “Burka” spējot izdzīvot bez mīnusiem. Par labi pelnošu biznesu šāda veida modelī nevarot runāt, īpašniece to sauc par idejas virzītu hobiju, kas paņem daudz laika un enerģijas. Viņa ir pārliecināta, ka ar laiku arī lielveikali ierīkos arvien vairāk beziepakojuma preču stendus.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.