Arī tiem Rīgas iedzīvotājiem, kas dzīvo netālu no Brasas tilta un ikdienā pārvietojas ar 11. tramvaju vai 9. autobusu, sabiedriskais transports jāgaida zem klajas debess.
Arī tiem Rīgas iedzīvotājiem, kas dzīvo netālu no Brasas tilta un ikdienā pārvietojas ar 11. tramvaju vai 9. autobusu, sabiedriskais transports jāgaida zem klajas debess.
Foto: Marta Ozola

“Meita kopā ar citiem braucējiem stāv zem klajas debess.” Rīdziniekus satrauc nojumju trūkums pieturvietās 1

“Rīgas satiksmes” (“RS”) ideja izgaismot atsevišķas pieturvietas galvaspilsētā, lai tādējādi atvieglotu senioru ikdienu, kuriem diennakts tumšajā laikā ir grūtības saskatīt kustības sarakstus, izraisījusi asas diskusijas. Gan Rīgas domes opozīcijas pārstāvji, gan apvienība “Pilsēta cilvēkiem” pauž neapmierinātību ar “novecojušo un dārgo” lampiņu projektu, savukārt citus rīdziniekus vairāk satrauc nepietiekamais nojumju skaits, kamdēļ itin bieži pieturvietās nākas salīt vai apsnigt.

Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Lasīt citas ziņas

 

Pilotprojekts, kas rada šaubas

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienas pieturvietas izgaismošanas izmaksas sasniedz 4300 eiro, taču uzņēmuma pārstāvji norāda, ka summu veido visi nepieciešamie darbi – projektēšana, stabs, ceļa zīme, elektrības pieslēgšana un uzstādīšana. Arhitekts un pilsētvides aktīvists Oto Ozols aprēķinājis: lai visas Rīgas pieturas aprīkotu ar “lampiņu un podziņu”, būtu nepieciešami 8,6 miljoni eiro. Gan viņš, gan Rīgas domes opozīcijas partija “Latvijas attīstībai” uzskata, ka lietderīgāk šo projektu būtu aizstāt ar modernu un mūsdienām atbilstošu elektronisko tablo, ko Rīgas dome (RD) solot darīt jau kopš 2013. gada. “Citās Eiropas valstīs sabiedriskā transporta pieturvietas tiek aprīkotas ar mūsdienīgiem elektroniskiem tablo, un to izmaksas ir zemākas par Rīgas lampiņu projektu. Labs piemērs ir Zviedrija, kurā nesen ierīkotas modernas digitālās autobusu pieturvietu tāfelītes. Viena tāfelīte zviedriem izmaksājusi 3210 eiro,” skaidro arhitekts O. Ozols.

Taču “RS” norāda, ka šis ir tikai pilot­projekts un nevienā brīdī neesot minēts, ka šāds risinājums tiks ieviests visās pieturvietās Rīgā.

 

Imantā un Zolitūdē bez “jumtiņiem”

Latviešu literatūrzinātniece Ingūna Daukste-Silasproģe Imantā dzīvo kopš 1983. gada. Arī viņa uzskata, ka “RS” primāri būtu jāuzstāda nojumes visā Rīgā, nevis centra rajonos jāeksperimentē ar jauninājumiem. “Es ar meitu regulāri braucu no Imantas uz Zolitūdi, jo viņa mācās 3. klasē Ziemeļvalstu ģimnāzijā. Pieturvietas ir slikti apgaismotas meža pusē, kur bail vienu pašu bērnu atstāt, jo ir gadījies, ka no meža iznāk bars bezpajumtnieku. Nojumes pieturvietās gan virzienā uz Zolitūdi, gan arī no Imantas uz centru nav un nekad nav bijušas. Es pati kāpju pieturvietā Kleistu ielā, bet arī nākamajās nav nojumes. Rītos 46. autobuss kavējas – esam gan apsnigušas, gan salijušas,” ar pieredzi dalās sieviete.

Viņa ir sūdzējusies arī pašam uzņēmumam par neapmierinošo satiksmi starp Imantu un Zolitūdi, tomēr nekāds risinājums tā arī nav rasts. “Šo maršrutu izmanto bērni, kas brauc uz Imantas vidusskolu, Zolitūdes ģimnāziju un Ziemeļvalstu ģimnāziju. Turklāt skolēnu skaits kopš 2016. gada, kad sākām braukt, pieaug. Bet nekas nemainās. Kaut arī skolas bērniem ir bezmaksas braukšana, tomēr tieši viņu vecāki ir galvenie nodokļu maksātāji un veido Rīgas budžetu, tālab viņu bērniem būtu jāsaņem drošs un kvalitatīvs pakalpojums. Un vēl – nojumes nav arī daudzās pieturvietās Zolitūdē. Tā ka meita kopā ar citiem braucējiem stāv zem klajas debess, arī atgriežoties no skolas.”

 

Vēlas panākt vienotu kopskatu

Rīgas iedzīvotāji būs pamanījuši, ka daudzviet pieturvietās pazūd vecās nojumes, bet jaunas to vietā neparādās. “Rīgas satiksmes” Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane skaidro, ka tās noņem nevis pilsēta vai pats uzņēmums, bet gan firma, kas agrāk tās apsaimniekoja. Proti, privātā kompānija “Eiro AWK”, kas pametusi Latvijas tirgu, paņemot sev līdzi tai piederošās nojumes. “Ļoti ilgu laiku noslēgto pieturu apsaimniekošanas joma bija izdalīta starp dažādiem uzņēmumiem, un arī šobrīd visas jaunās pieturas aprīko privātie investori. Viena firma, kas uzvarējusi konkursā, nodrošina nojumju konstrukciju izvietošanu, cita – aprīko tās ar reklāmas stendiem un digitālās informācijas apraidi.”

Lēmums par vienota dizaina pieturu uzstādīšanu tika pieņemts 2013. gadā, un, kā skaidro uzņēmuma speciālisti, tas tika darīts tādēļ, ka vecās, nevienādās pieturas bojāja pilsētas kopskatu.

“Pilsētnieki pie savām pieturām bija pieraduši, un acīs tās “negriezās”, taču kopumā šāds “ķīselis” pilsētas kopskatam par labu nenāca.”

 

Plāno papildināt nojumju skaitu

Kopumā Rīgā ir 1952 pieturvietas, un no tām šobrīd 300 ir ar nojumēm. “Pieturvietu uzstādīšana ir sadalīta vairākos posmos. Pirmais posms beidzās 2017. gada nogalē, un tika uzstādītas 300 jaunas nojumes. Šobrīd notiek projekta otrais posms, kura laikā plānojam uzstādīt tikpat daudz nojumju kā pirmajā. Ņemot vērā to, ka tas ir gana sarežģīts process un katrai nojumei ir jāizstrādā projekts, plānojam, ka līdz šā gada vidum uzstādīsim 50 jaunas nojumes, bet atlikušās 250 taps līdz 2021. gadam,” informē Baiba Bartaševiča-Feldmane.

Vietas, kur šīs pieturvietas tiek ierīkotas, tiekot izvēlētas, ņemot vērā pasažieru plūsmu.

Par prioritārām uzskatot tās, kurās ir liels pasažieru skaits. “Jāsaprot, ka ir pieturas, kurās dienas laikā transportu gaidīs vien desmit cilvēki, bet būs pieturas, zem kuru nojumēm katru dienu stāvēs tūkstoši. Mēs ņemam vērā rīdzinieku ierosinājumus, taču nav iespējams uzstādīt nojumes visās pieturvietās. Pirmkārt, tāpēc, ka daļa pieturvietu atrodas uz privātas zemes, otrkārt, dažās vietās nojumes uzstādīšanu apgrūtina apakšzemes komunikācijas, virs kurām nojumi likt nedrīkst. Pieturas ir būves ar pamatiem, kas nozīmē, ka nepieciešams būvprojekts – ir nepieciešamas atļaujas no dažādām institūcijām. Un tas prasa laiku,” skaidro “Rīgas satiksmes” pārstāve.

Savukārt arhitekts O. Ozols gan pasmīkņā par šo un teic: “Ja uzņēmums arī turpmāk plāno strādāt šādā tempā, tad visā Rīgā nojumes varam gaidīt vien pēc gadiem trīsdesmit.”

SAISTĪTIE RAKSTI

Sabiedriskā transporta pieturvietu nojumes Rīgā uzstāda Francijas vides reklāmas uzņēmuma “JCDecaux” meitaskompānija “JCDecaux Latvija”. Vidēji vienas pieturvietas izmaksas svārstās no 10 000 līdz 11 000 eiro,” skaidro uzņēmuma direktore Jeļena Brokāne. “Izmaksas veidojas no konstrukcijas veida, inženierkomunikācijām, ielu seguma un elektrības.

Tāpat vienmēr tiek paredzētas apsaimniekošanas izmaksas – to cena ir no 50 eiro līdz 1000 eiro gadā, atkarībā no pieturvietas konstrukcijas un nepieciešamajiem remonta darbiem, piemēram, stiklu, apgaismojuma, citu pieturvietas konstrukcijas elementu nomaiņa.” Visu Rīgas pieturvietu aprīkošanai ar “lampiņu un podziņu” būtu nepieciešami 8,6 miljoni eiro, bet par šo naudu 820 pieturvietas – pusi! – varētu apjumt.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Zvejnieks: “tāda mērvienība malkai kā beramkubs – tas parādījās, kad tirgotāji izmantoja vecu cilvēku lētticību un smērēja kuba vietā” 2
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
“Ir jāanulē Latvijā līdz šim izdotās uzturēšanās atļaujas un vīzas tiem, kas atbalsta Krievijas agresiju,” rosina Egils Levits
VIDEO. Henriks Danusēvičs par partiju solījumiem: “80% no solītā viņi izdara pretēji!” 8
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
Kā efektīvi cīnīties ar augu slimībām un kaitēkļiem augustā?
09:20
VIDEO. Raita Karnīte: “Viedokļi atšķiras – vai vēja parks ietekmē veselību, tāpēc pārsteidz, ka to pie mums grib izvietot uz zemes, ne jūrā…
09:13
“Manā istabā neskan vairs mūzika!” Saruna ar dzejnieku Daini Deigeli 5
20:57
FOTO. “Viņi parādīs, kas ir īstie karaliskās ģimenes locekļi”: princis Viljams un Keita Midltone dosies uz Ameriku
FOTO. Vērmanes dārzā par 78 tūkstošiem eiro atklāta atjaunotā Rīgas vecākā strūklaka 5
Līvānu novadā skolēniem arī nākamajā mācību gadā būs brīvpusdienas 4
“Lielākā daļa pat nesaprot, kā rēķinus apmaksāt!”: Čerkovskis skaidro sabiedrības izpratni par enerģētiku 100
VDD: Uzvaras pieminekļa demontāžas laikā nav izslēdzamas provokācijas, tāpēc gatavojamies kopā ar Valsts policiju
VIDEO. Pēc pašas izraisītas smagas autoavārijas mirusi Holivudas aktrise Anna Heša
VIDEO. “Agrāk man vannasistabā dzīvoja sliekas!” Anitra Tooma pastāsta, kāpēc mājoklī vajadzētu turēt šos “mājdzīvniekus”
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Galvenie iemesli, kāpēc jauni un lietoti auto kļūst dārgāki 1
Pašmāju bēdīgi slavenajam “Memory Water” tomēr būs jāmaksā 15 000 eiro sods par cilvēku maldināšanu 70
Svētdien Latvijā tveice pastiprināsies. Līdz cik grādiem “uzkarsīs” gaiss?
VIDEO. Vai ar NATO ātrās reaģēšanas brigādi ir pietiekoši Baltijas valstu drošībai? Atbild Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs
Garšīgi, daudz ūdens un maz kaloriju! Kas vērtīgs kabačos?
“Ja, piemēram, nomedī grūsnu vilku māti – lielas nepatikšanas, bet, ja vilks saplēš grūsnu aitu māti, tas nav nekas…”: lauksaimnieki bažīgi par vilku uzbrukumiem
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs