Pirmais, kas paliek atmiņā pēc noskatīšanās, ir aktrises Vitas Vārpiņas (centrā) izcilais tēlojums Rutes Vulfas lomā – itin kā pieklusināts, introverts, vienlaikus ārkārtīgi koncentrēts un precīzs aktierdarbs.
Pirmais, kas paliek atmiņā pēc noskatīšanās, ir aktrises Vitas Vārpiņas (centrā) izcilais tēlojums Rutes Vulfas lomā – itin kā pieklusināts, introverts, vienlaikus ārkārtīgi koncentrēts un precīzs aktierdarbs.
Publicitātes (Mārča Baltskara) foto

Saruna par būtisko. Ievas Rodiņas recenzija par izrādi „Ārsts” Dailes teātrī 2

Ieva Rodiņa, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

 

Intelektuāls teātris – tā gribētos raksturot Gata Šmita iestudējumu “Ārsts” Dailes teātrī. Izrāde, kas piesaka sarežģītu formu un piepilda to ar spraigu, taču ne ārišķīgi “kliedzošu” saturu.

 

LE
LETA
Ziņas
No pirmdienas būs dārgāks alkohols un cigaretes. Cik būtiski celsies cenas? 32
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai cilvēkus Latvijā uzskata par muļķiem?” Skatītājs par aizslēgtajiem Krievijas televīzijas kanāliem 153
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Šorīt Rīgā saskrējušās septiņas automašīnas, autobuss un trolejbuss
3 stundas
Lasīt citas ziņas

Sevišķi patlaban, ieilgušajos pandēmijas apstākļos, šādas izrādes ir īpaša vērtība – tās ļauj sajust pusizretināto skatītāju zāli elpojam vienotā ritmā.

Izrādi skatos krietni pēc pirmizrādes, un pirmais, kas paliek atmiņā pēc noskatīšanās, ir aktrises Vitas Vārpiņas izcilais tēlojums Rutes Vulfas lomā – itin kā pieklusināts, introverts, vienlaikus ārkārtīgi koncentrēts un precīzs aktierdarbs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vitas Vārpiņas lomugrāfijā līdzīgu varoņu šķietami ir daudz – tās ir sievietes ar stingru raksturu, pašpietiekamību un vienlaikus emocionāli dziļu iekšējo pasauli, taču Rute Vulfa, šķiet, ir viens no sarežģītākajiem un augstākajiem aktrises pēdējo gadu meistarības punktiem.

Britu dramaturga Roberta Aika un līdz ar to arī Dailes teātrī tapušā iestudējuma centrā ir tieši Rute Vulfa – ārste, kura, pieturoties pie savas pārliecības, nokļūst ētiskā konfliktā, jo neielaiž pie mirstošas pacientes katoļu priesteri. Stāsts izseko tam, kā ikdienišķs profesionāls konflikts noved pie vispārcilvēciskas diskusijas par pasaules iedalījumu “grupējumos”.

Sociālās lomas, ko mēs gribot vai negribot pieņemam un “spēlējam”, mūsu profesionālie un personīgie lēmumi un to nozīme, kas rikošetā negaidot var atgriezties pie mums, – tas viss izrādē izspēlēts precīzās cēloņsakarībās. Kaut arī uz skatuves ir vienpadsmit aktieru liels ansamblis, izrādei izdodas radīt pietuvinājuma iespaidu – lielā mērā tādēļ, ka stāsta centrs ir tieši Vitas Vārpiņas psiholoģiskās reakcijas uz notiekošo.

Ansamblī līdzās psiholoģiskam lomu zīmējumam vērojami arī groteskā zīmēti tēli, kuru galvenais uzdevums ir radīt spilgtu tipāžu galeriju, piešķirot papildu krāsas centrālajai sižeta līnijai. Precīzi ar dotajiem uzdevumiem tiek galā Gints Grāvelis (Maikls Kroplijs), Ērika Eglija-Grāvele (Rebeka Robertsa), Dainis Gaidelis (Braiens Siprijans).

Filigrāna epizodiskajās lomās ir aktrise Ilze Ķuzule-Skrastiņa, kura spurainā pusaudža, savu dzimumidentitāti meklējošā Semija, lomā partnerībā ar Vitas Vārpiņas Ruti attīsta neparastu, trauslu “mātes-bērna” attiecību līniju. Jau lugā definētais uzdevums aktieriem spēlēt pretējā dzimuma vai ādas krāsas lomas viscaur izturēts arī izrādē, kaut arī Latvijas kontekstā neizskan pilnībā trāpīgi un aktuāli.

Piemēram, Artūra Skrastiņa Čārlijas – Rutes partneres – parādīšanās uz skatuves sākotnēji rada nedaudz mulsinošu iespaidu, jo nav atrasts pārliecinošs veids, kā nepārprotami atklāt to, ka šis tēls ir sieviete, nevis transvestīts, kamēr vēlākajā darbībā aktieris ar trauslumu un jūtīgu partnerību attīsta tēla līniju.

Telpas transformācijas, kuras rada Rūdolfa Bekiča scenogrāfija kombinācijā ar Edija Feldmaņa gaismu partitūras akcentiem, balstās kontrastā starp publisko un privāto telpu. Izgaismota pilnībā un paplašināta perifērijā, skatuves platforma kļūst par tādu kā slimnīcas uzgaidāmo telpu vai sapulču zāli – vietu, kur krustojas daudzu cilvēku domas un rīcība, radot dažādas sekas.

Platformas centrā pazeminājumā savukārt iekārtota Rutes Vulfas privātā telpa – drošības saliņa, kurā visu izrādes laiku atrodas tējkanna ar verdošu ūdeni, kas ik pa brīdim ieslēdzas, radot dūmu (enerģijas, atmiņu, emociju?) mutuļus.

Varones “izkāpšanu” no profesionālajām “kurpēm” un kļūšanu par “vienkārši cilvēku” iezīmē arī Keitas kostīmi, kuros pārsvarā ievērots “unisex” princips. Izrādes tēlu sistēmā nav izteikti vīrišķīgu/ sievišķīgu iezīmju – ir profesionāli cilvēki, kuri veic savus pienākumus.

Tajā pašā laikā tieši caur šo neitralitāti uzskatāmi kļūst tie priekšstati, kas saistīti ar tradicionālajām dzimumu lomām sabiedrībā, un šādā kontekstā izrāde paironizē, piemēram, par sievietēm-politiķēm u. tml. Precīzs tipāžu atspoguļojums ir redzams otrajā cēlienā, kad Rute Vulfa nokļūst sarunu šovā, kura dalībnieki izvēlēti pēc teju absurda dažādības principa.

Tajā pašā laikā tieši Rutes Vulfas tēlā (un arī izrādes nosaukumā) konsekventi saglabāts dzimumnei-trāls profesijas apzīmējums – “ārsts”, nevis “ārste”, akcentējot izrādē izspēlētās tēmas universalitāti (ne velti Aika lugas pamatā ir Artura Šniclera darbs “Profesors Bernardi”).

Sarunas no konkrētā atgadījuma apspriešanas pāraug par personisko ambīciju un simpātiju-antipātiju risināšanu kolēģu starpā. Iestudējums “Ārsts” stāsta par spēju un vēlēšanos novilkt robežu starp profesionālo un personīgo teritoriju un par turēšanos pie savas pārliecības pat tad, ja tā vairāk nodara ļaunu nekā labu.

Un vienlaikus tas ir arī stāsts par to, cik patiesībā trafarets ir šībrīža pasaulē aktuālais daudzveidības un dažādības princips, turpinot cilvēkus šķirot un iedalīt plauktiņos vai kastītēs. Rutes Vulfas pārliecība par to, ka viņa nepieder nevienai sociālajai vai reliģiskajai grupai, kā izrādās, arī liecina par piederību konkrētai – elitārajai – sabiedrības daļai.

Izrādes “Ārsts” un “Elpa” savā ziņā piesaka jauno Dailes teātra seju, kurā jaunus vaibstus ievilkusi ne tikai vadības maiņa, bet arī pandēmijas laiks – tas ir mēģinājums arī no Lielās skatuves pietuvināties skatītājam, piedāvājot intelektuālu, lakonisku un niansētu teātra pārdzīvojumu. Sarunu par būtisko.

 

Roberts Aiks, “Ārsts”, iestudējums Dailes teātra Lielajā zālē

SAISTĪTIE RAKSTI

Režisors: Gatis Šmits, scenogrāfs Rūdolfs Bekičs, kostīmu māksliniece Keita, gaismu mākslinieks Edijs Feldmanis, mūzikas konsultants Juris Vaivods.

Lomās: Vita Vārpiņa, Artūrs Skrastiņš, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Dainis Gaidelis, Aldis Siliņš, Imants Strads, Gints Grāvelis, Ērika Eglija-Grāvele, Lelde Dreimane, Ģirts Ķesteris, Dārta Daneviča.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
No pirmdienas būs dārgāks alkohols un cigaretes. Cik būtiski celsies cenas? 32
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai cilvēkus Latvijā uzskata par muļķiem?” Skatītājs par aizslēgtajiem Krievijas televīzijas kanāliem 153
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Šorīt Rīgā saskrējušās septiņas automašīnas, autobuss un trolejbuss
3 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
Arī pēc breksita Apvienotajā Karalistē dzīvojošajiem tautiešiem par saņemto algu jāatskaitās Latvijas Valsts ieņēmumu dienestam 17
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dana Reizniece-Ozola par vīra eksplozīvo dabu un strīdiem: “Mēs ēdam no tiem traukiem, kas mājās vēl ir palikuši!” 37
2 dienas
Lasīt citas ziņas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
Arī pēc breksita Apvienotajā Karalistē dzīvojošajiem tautiešiem par saņemto algu jāatskaitās Latvijas Valsts ieņēmumu dienestam 17
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Izdarīt savu izvēli, ja tas vēl nav noticis!” VK paziņojums pensionāriem par obligātu izvēli, kas jāpaspēj izdarīt 1
1 stunda
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Allažu pagastā šorīt apgāzies pasažieru autobuss
8 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
Valdība nodarbojas ar “solīt sola, bet nedeva”! Kossovičs par luksoforu principu, kurā deg tikai dzeltenā gaisma 3
1 stunda
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Allažu pagastā šorīt apgāzies pasažieru autobuss
12:01
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 27. februāra līdz 5. martam: kādas vēlmes piepildīsies
11:44
LE
LETA
Ziņas
Dienvidkoreja sāk vakcinācijas kampaņu pret Covid-19
11:23
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Krievu estrādes zvaigzne Filips Kirkorovs Latvijas bankai parādā teju vai 2 miljonus eiro: parādu nav atdevis, sākusies tiesa 7
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Piemērs, kā nevajadzētu izskatīt šādas krimināllietas.” Strupišs par Lemberga lietu un to, cik ilgi tā būtu jāizskata otrajā instancē 2
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Šorīt Rīgā saskrējušās septiņas automašīnas, autobuss un trolejbuss
3 stundas
LE
LETA
Veselam
“Vīrusa uzvedība nav atkarīga no valdības lēmumiem!” Cipule par cīņu pret Covid-19 un sabiedrības attiecībām ar valdību 17
2 stundas
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Māris Antonevičs: Latvijas politikā turpina darboties Lemberga nezūdamības likums 9
3 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Lucavsalā plosās piromāni; ik mēnesi kaut kas uzliesmo 1
4 stundas
SR
Sandra Ruska
Veselam
Vai tiešām lapu izsvīduma medus vērtīgāks?
4 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Trimda viņu kritizēja.” Pirms 90 gadiem šajā dienā piedzima Latvijas PSR atzītais trimdas dzejnieks Olafs Stumbrs
3 stundas
ZD
Zane Dzene
Ziņas
Paskarbs un ironisks skatījums uz Itālijas kinoindustriju. Aktuālā kino izlase 1
1 stunda
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
VARAM ministrs no amata atbrīvo Ikšķiles novada domes priekšsēdētāju Induli Trapiņu 9
4 stundas
LE
LETA
Veselam
Vismaz vienu poti pret Covid-19 saņēmuši jau 2,15% Latvijas iedzīvotāju 3
4 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Gulbenietis uz svētkiem zog elektrību vai atradis ģeniālu ideju, kā pieslēgties pilsētas elektrotīklam? 9
14 stundas
LE
LETA
Veselam
“AstraZeneca” vakcīnu piegāde Latvijai: datums pārcelts, apjoms samazināts 24
15 stundas
MZ
Māris Zanders
Ziņas
Māris Zanders: Cilvēce ir uz katastrofas sliekšņa, bet mēs strīdamies, kura izpratne par dzimumu un ģimeni ir pareizāka 60
23 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai cilvēkus Latvijā uzskata par muļķiem?” Skatītājs par aizslēgtajiem Krievijas televīzijas kanāliem 153
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
No pirmdienas būs dārgāks alkohols un cigaretes. Cik būtiski celsies cenas? 32
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Evelīna, Mētra un Aurēlija
1 stunda
EK
Elīna Kondrāte
Veselam
Briļļu it kā ērtākā alternatīva – kontaktlēcas. Vai tiešām derēs visiem?
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Krievu dziedātāja Anna Sedokova kopā ar mīļoto Jāni Timmu ieradusies Rīgā. Vai uz palikšanu? 6
23 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO, VIDEO. Ja grib sauļoties, guļot uz vēdera, krūtīm ir jāizrok “bedrītes”: mākslīgā skaistuma dieviete, latviešu modele Viktorija Vailda stāsta par savu ikdienu 8
23 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Amerikāņu afēristi apkrāpj Latviju: pirmais tik augsta līmeņa valsts līdzekļu izšķērdēšanas skandāls 5
1 diena
LE
LETA
Veselam
Kādēļ ģimenes ārsti nepieraksta seniorus Covid-19 vakcinēšanās rindā? 18
17 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
“Vēlos iegādāties sēklas, kas audzētas Latvijā, nevis no ārzemēm sūtītās paciņas”: vai tādas maz ir? 2
20 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Esi gatavs tam, ka šodien tev ne viss izdosies no pirmās reizes! Horoskopi 26.februārim
19 stundas