
Slavenākā šalle Latvijā apvieno seno un moderno, atklāj tās radītāja Ilze Edžiņa 6
Lelles un banka
“Mana mamma modelēja un šuva kleitas. Es zīmēju princeses, kleitas un mājas sadzīves ainiņas. Adīšana man no mazām dienām bija sirdslieta. Piecu gadu vecumā mamma ierādīja, kā jāada zeķe, nācās krietni noņemties, līdz izdevās papēdis. Tad tapa pirmās leļļu sērijas – kleitas, segas un spilveni,” atceras Mg.fin. Ilze Edžiņa, adītāja, uzņēmēja un dizaina zīmola “ADI-HAI” radītāja.
Latvijas Universitātē Ilze ieguva maģistra grādu finansēs, bet jau studiju laikā viņā sāka piestrādāt vīra mammas dziju veikalā, kur rokas tā vien niezēja kaut ko noadīt. Apadīti tika visi radu radi. Pirmie viņas klienti bija draugi, kas, ieraudzījuši skaistos adījumus, lūdza, lai noada kaut ko arī viņiem. Ar laiku gribētāju saradās aizvien vairāk. Ilze nopirka adāmmašīnu un “Burdas” mašīnadītāju kursos ieguva profesionāla adītāja diplomu. Toreiz, strādājot “Parex bankā” pie lieliem investīciju projektiem, viņai pat prātā neienāca, ka adīšana kļūs par pamatnodarbi.
Šalles gadatirgos

Par nostāšanos uz profesionālas adītājas takas Ilze saka paldies savai vīra mammai Intai, kas vedeklu iedrošināja. Pa ziemu adījumi iekrājās. Vasarā kopā ar vīramāti varēja noīrēt Vecrīgā tirdzniecības stendu. Pirmais produkts bija šalles un pircēji – galvenokārt ārzemnieki, kuriem cenu līmenis neradīja problēmas. Ilze labi nopelnīja. Ko pa ziemu saadīja, nākamajā vasarā pārdeva stendā. Trešajā vasarā viņa kopā ar vīramāti piedalījās Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja gadatirgū un sāka īrēt tirdzniecības stendu visu gadu. Krievu tūristi neskopojās un labprāt pirka šalles, džemperus, cepures, zeķes un apmetņus. Slodze pieauga.
“Lai sasniegtu panākumus, vissvarīgākā ir paša attieksme pret darbu, cilvēkiem un savu zemi. Esmu mācīta – tiecoties pēc rezultāta, saglabāt savu cilvēcību, būt atvērtai un gaišai. Domāju, ne jau nauda taisa biznesu. To veido attiecības starp cilvēkiem. Lai lietas notiktu, vajadzīga neatlaidība un mērķtiecība. Ja vienas durvis neatveras, jāklauvē pie nākamajām, līdz atrod tās, kas atveras,” pārliecināta Ilze.

Adīšana un atpūta
Kad pasūtījumu skaits palielinājās, Ilzei mājās kļuva par šauru un viņa saprata, ka jāveido savs uzņēmums. Un tad Rīgā tapa “ADI’HAI knitwear” darbnīca. Pirmajā gadā firma izstrādāja vairākus produktu paraugus un piedāvāja veikaliem. Drīz Ilze ieguva atpazīstamību, viņu meklēja jau paši tirgotāji. Šobrīd firma piedāvā adītas jakas, džemperus, vestes, šalles, cimdus, cepures un zeķes. Tā kā apģērba valkāšanas īpašības ir ļoti atkarīgas no izejmateriālu kvalitātes, uzņēmums izmanto vislabākās kvalitātes linu, kokvilnu, dabisko zīdu, Merino vilnu, kašmiru un kazlēna mohēru.
Pagājušajā gadā firmai izveidojās laba sadarbība ar korporatīvajiem klientiem, kas pasūta dāvanas saviem darbiniekiem un partneriem. Savu produktu Ilze individualizē ar stilā izturētām birkām, logo, nosaukumu un iepakojumu. Tagad jau ir atvērts interneta veikals www.adi-hai.lv. Firmai ir pastāvīga tirdzniecības vieta amatnieku tirdziņā “Egle” Vecrīgā un vairāk nekā 15 sadarbības veikalos var nopirkt Ilzes darinājumus.
“”ADI-HAI” nosaukums cēlās no darbības vārda adi un HAI – ģimenes (Harijs, Anrijs, Ilze) iniciāļiem. Nu jau vārds apaudzis ar teiksmām. Daži tur saskata līdzību vārdam “atpūsties” krievu valodā (“otdihai”), ķīniešiem “hai” nozīmējot jā. Līdzīgi “hai” izrunā pirmo vārdā High Tech (augstās tehnoloģijas), arī labi,” smaida Ilze.

Meistarstiķis un ozoliņi
“Mans moto ir – eleganti, dabiski un ērti. Strādāju divos galvenajos virzienos. Ar latvisko ornamentu līniju bagātinu klasiskos adījumus. Vēl gatavoju tīras konstrukcijas daudzfunkcionālus adījumus, kurus šobrīd eksportēju arī uz Zviedriju. Tos var izmantot gan vasarā, gan ziemā. No viena adījuma sanāk apmetnis, bolero jaka, jaka ar jostu vai kapuce. No cita adījuma sanāk tunika, veste, šalle vai jaka.
Visvairāk pirktais, tātad arī vispopulārākais, darbs man ir šalles ar Lielvārdes un ozoliņa rakstu. Patīkami, ka tās kļuvušas par savdabīgu starptautisku latviešu atpazīšanas zīmi. Nezinu, cik tās kopumā esmu uzadījusi, jo pēc pirmā tūkstoša pārtraucu skaitīt…
Man pats mīļākais adījums ir balta sedziņa, ko pirmoreiz uzadīju brāļa meitai. Tā izgatavota no glāsmainas Merino vilnas, kas nekairina bērna ādu. Sedziņas apmali veido 15 cm plata, dekoratīva josla ar visspēcīgāko no senlatviešu rakstu zīmēm – ozoliņu. Uz malā piestiprināta bronzas kuloniņa izgrebtas septiņas aizsargzīmes – Saule, Jumis, Ūsiņš, Ozoliņš, Zalktis, Māras krusts un Laimes slota. Man šī sedziņa ir ļoti īpaša un, kad to adu, vienmēr esmu labā garastāvoklī. Dekoratīvā sedziņa ir īpaši efektīga svinīgos gadījumos. Kad bērns ir izaudzis, sedziņu var salocīt un ielikt pūriņā nākamajam bērniņam vai arī izmantot kā skaistu pledu,” stāsta Ilze.
“Manu nākamo dizaina sēriju iedvesmo jūra. Es katru sestdienu braucu uz Saulkrastiem un tur, jūras krastā, man galvā jau vējo fantāzijas par jūras tēmu – lins, kleitas, kokvilna, topi, svārki… ” aizdomājas Ilze.
Vērtējums
Renāte Andersone, sabiedrisko attiecību eksperte: “Ilzes Edžiņas radītais dizaina paraugs ir unikāls, jo ļoti veiksmīgi iekļāvies mūsdienu modernajā kultūrā, atgādinot par senajām vērtībām. Varētu teikt, ka ar Ilzes palīdzību pagātnes mantojums ir atausis jaunā veidolā, jo viņas radītās šalles bija aizsākums latviešu ornamentu izmantošanā ikdienas modernajā dizainā. Sakarā ar to, ka produkts jau sākotnēji bija unikāls, tam nebija vajadzības pēc liela ieguldījuma mārketingā, tas runāja pats par sevi. Ir iespējams tikai mācīties no tā, kā “ADI’HAI knitwear”, izmantojot neuzbāzīgu komunikācijas stratēģiju, pratis iepazīstināt ar saviem produktiem Latvijas sabiedrību, kā arī kalpojis kā iedvesma citiem mājražotājiem.”