Tehnika
Tehnoloģijas

Interneta ātruma samazināšana – mīts vai realitāte? 16


“Tarifu plānā “Bite MEGA”, sasniedzot 150 GB apjomu, interneta ātrumu ierobežojam,” atzīst “Bite Latvija” mārketinga nodaļas vadītāja Diāna Šmite.
“Tarifu plānā “Bite MEGA”, sasniedzot 150 GB apjomu, interneta ātrumu ierobežojam,” atzīst “Bite Latvija” mārketinga nodaļas vadītāja Diāna Šmite.
Foto – Ieva Čīka/LETA

Bezlimita internets diviem no trim

“LMT” tarifs “Bez apjoma ierobežojuma”, “Tele2” datu plāns “Bezlimits” un “Bites” datu plāns “MEGA”, kam klāt teikums “vienkārši lieto internetu un izbaudi ātruma sniegtās priekšrocības”. Visi trīs piedāvājumi mēnesī izmaksā 20 eiro vai pat krietni vairāk. Varētu šķist, ka piedāvājumam tādam arī jābūt – lieto internetu, cik daudz vien vēlies, interneta ātrums no tā necietīs! Vai tā ir patiesība? Divos no trim gadījumiem – jā.

 

Griesti – 150 gigabaiti

“Bite” savam tarifu plānam “MEGA” noteikusi mēnesī iztērēto datu apjoma ierobežojumu. Ja mēnesī pārsniedzat 150 gigabaitus, ātrums tiek būtiski samazināts, kas vairs gluži neatbilst nedz neierobežota interneta, nedz 4G vārdam.

Kompānijas mārketinga vadītāja Diāna Šmite skaidro, ka klientu interneta lietošanas paradumi ir ļoti dažādi, taču lielākā daļa klientu mēnesī lieto dažus desmitus gigabaitu. Tomēr pavisam neliels skaits klientu lietojot arī daudz vairāk, pārsniedzot arī 150 GB (3% klientu). “Šāds lietojums var negatīvi ietekmēt pārējo klientu pakalpojumu izmantošanas pieredzi. Lai tas nenotiktu, tarifu plānā “Bite MEGA”, sasniedzot 150 GB apjomu, interneta ātrumu ierobežojam (datoriem, planšetdatoriem, rūteriem. Mobilajiem tālruņiem interneta ātrumu nebremzē nekad). Klientam joprojām ir pie-
ejams internets dienas laikā ar samazinātu ātrumu, bet nakts stundās tas atgriežas ierastajās sliedēs. Šie nosacījumi ir iekļauti “Pakalpojuma lietošanas noteikumos”, ar ko klients tiek iepazīstināts, parakstot līgumu,” uzsvēra D. Šmite.

“Bites” pārstāve norāda, ka klientu sūdzības no Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) nav saņemtas. Tomēr sūdzības ir lasāmas, piemēram, portālā “sudzibas.lv”, kur vairāki lietotāji izrādījuši neapmierinātību ar “Bites” piekopto politiku. Interesanti, ka “Bite” līgumā norādījusi arī to, ka “Bites” internets nav paredzēts specializēto pakalpojumu saņemšanai, piemēram, aizliegts skatīties Interneta protokola televīziju (IPTV) vai augstās izšķirtspējas videokonferences.

Savukārt tam, kā un ko klients patērē, nav nozīmes, jo operators to nav tiesīgs pētīt. “Tele2” tehniskā direktore Līga Krūmiņa pastāstīja, ka liels datu patēriņš ne vienmēr liecina par nelegālu saturu, jo failu apmaiņa ne vienmēr ir nelegāla. Savukārt, runājot par interneta ātruma bremzēšanu, L. Krūmiņa sacīja, ka šādu metodi, visticamāk, lieto mobilie operatori, kam nav pietiekami labi attīstīta tīkla infrastruktūra. “Grūti komentēt, vai patiešām kāds no mobilo sakaru operatoriem šādi ierobežotu savus klientus, jo tā noteikti nav laba prakse. Ja cilvēks regulāri lejupielādē un augšupielādē lielus failu apjomus un aktīvi lieto internetu, no mūsu skatupunkta būtu svarīgi, lai klients būtu izvēlējies sev piemērotu tarifa plānu. Pie “Tele2″ neierobežots internets tieši to arī nozīmē – iespēju katru mēnesi izmantot internetu tieši tik, cik nepieciešams.”

Arī “Latvijas Mobilā telefona” pārstāve Elīna Lidere sacīja, ka nekādi ātruma ierobežojumi pēc pārsniegtiem 100, 200 vai 500 gigabaitiem neseko un nesekotu. Viņa arī uzsvēra, ka “LMT” tīklā ir gana daudz lietotāju, kuru mēnesī patērētais datu apjoms ir ļoti liels, taču precīzu skaitu gan neatklāja.

 

Jālasa līgums

Savukārt SPRK pārstāve Ieva Bethere apgalvoja, ka interneta pakalpojuma sniedzējiem nepieciešams nodrošināt vienlīdzīgu interneta datu plūsmas apstrādi. Tas nozīmē, ka nav pieļaujama interneta ātruma mākslīga ietekmēšana un lietotājam ir tiesības internetu lietot pēc saviem ieskatiem. Tā kā līgumā “Bite” skaidri un gaiši norāda, ka pie attiecīga datu apjoma sasniegšanas notiks interneta ātruma samazināšana, kompānija neko nepārkāpjot.

Saistītie raksti

I. Bethere atzina, ka brīžiem gadās saņemt pa kādai sūdzībai par pakalpojuma kvalitāti, tostarp par interneta pieslēguma ātrumu. “Vienlaikus gan jāpiebilst, ka šāda veida sūdzības lielākoties saistītas ar pakalpojuma pieejamības problēmām konkrētā vietā vai arī noslodzes izmaiņām elektronisko sakaru tīklā,” saka I. Bethere un norāda, ka vienmēr jāatceras rūpīgi iepazīties ar līguma nosacījumiem, īpaši tiem, kas saistīti ar garantēto pieslēguma ātrumu, apjomu un ierobežojumiem konkrētam tarifu plānam.

 

Eksperts: Operatori pieradinājuši pie liela ātruma 

Mareks Matisons, sociālo mediju un jauno tehnoloģiju eksperts:

“Jāatceras par Latvijas interneta lietotāju izejas pozīcijām – klienti ir ļoti prasīgi, un telekomunikāciju operatori mūs ilgstoši pieradinājuši pie pasakainiem interneta ātrumiem un pie samērā zemām cenām. Taču nav saprotama operatora rīcība pret to nelielo cilvēku pulku, kuri mēnesī spējīgi pārsniegt 150 GB robežu un kuriem operators it kā piedāvā bezlimita internetu, taču faktiski tomēr ne. Tomēr man īsti nav arī skaidrs, kā ikdienas dzīvē mēnesī iespējams sasniegt 150 gigabaitu apjomu… Būtu ļoti interesanti redzēt, kāds ir Latvijas telekomunikāciju operatoru vidējais mēneša datu patēriņš tīklā vienam klientam un kāda ir mēneša datu patēriņa rekordu zona.”

LA.lv