Tehnika
Auto un moto

Klāj lētus pretputekļu ceļus. Kad ar smaidu jāpieņem taupība 16


Ar ātrumu vismaz kilometrs stundā top šķembu aizsargkārtiņa.
Ar ātrumu vismaz kilometrs stundā top šķembu aizsargkārtiņa.
Foto – Atis Jansons

Kārtējais ceļu būves nozares vadoņu brauciens uz objektiem (šoreiz Kurzemē) bija neparasts. Tik daudz putekļu, no vienas vietas uz otru pārbraucot, nekad nebijām rijuši. Un tik dažādus cenrāžus uzklausījuši arī ne.

Lūk, ceļš no Kuldīgas uz Alsungu un tālāk uz Jūrkalni. Šogad tiks sakārtoti vasarā tik populārās trases pirmie 14 km. Darbu veicējs SIA “Binders” par to saņems 1,65 miljonus eiro. Nevis 16 vai vairāk – kā tas būtu kapitālas “dziļās” rekonstrukcijas gadījumā. Jo nepieciešamā miljona uz kilometru šādam “reģionālam” ceļam nav. To vajadzētu saprast un beidzot pieņemt visiem, kas jau steidz brāķēt tikko ieklāto (tikai 5 cm biezo) veco, par pietiekami izturīgo joprojām atzīto, bet gauži nelīdzeno segumu izlīdzinošo kārtu. Jā – tā nav ideāli gluda, jo, būdama plāna, senos nelīdzenumus vietvietām “kopē” jau tagad. Un kopēs vēl mazliet vairāk. Bet tā ir nesalīdzināmi labāka par bijušo, visiem Latvijā lojāliem ātrumiem, visiem – pat diezgan bēdīgā stāvoklī esošiem “reģionāliem” transporta līdzekļiem pietiekama.

Pērn uzklāti 60 km šādus dubultās bituma virsmas ceļiem, kas mazina putekļainību un nepieciešamību greiderēt un pa kuriem neiet smagie baļķvedēji.

Nav ko čīkstēt. Ar smaidu jāpieņem taupība. Un jāpalīdz tai, nevis nikni jāšķiež pa gaisu aizsargkārtas šķembiņas, kuras pašlaik uz piķa tiek klātas jaunajai segai pa virsu. Arī ātrs un lēts remonta variants, kura pareizā iestrādē var palīdzēt visi kustības dalībnieki, pa to ripinot rāmi un rātni. Vismaz pirmās divas trīs nedēļas.

Lorem ipsum
FOTO: Leta

Tad, no Ēdoles uz Kuldīgas–Ventspils šoseju pa granti aizkūpējuši un pa pusgadsimtu krātiem ielāpu ielāpiem pakratījušies, esam Ventavā, kur kopā ar vietējo pašvaldību vadītājiem tiek skaidrots, kā paredzēts šo ceļu sakārtot. Un atkal – kā ietaupīt, jo pat ar Eiropas naudas “piešprici”, kas šeit būs iespējama, miljons par kilometru būtu nepiedodama izšķērdība. Tādēļ pašlaik tiek veikta skrupuloza stāvokļa analīze, lai projektētu tikai galēji nepieciešamo, pilnu dziļo rekonstrukciju veiktu tikai tur, kur citādi nevar. Cerams, ka izdosies samazināt izdevumus līdz 13 –16 miljoniem par 21 kilometru.

Darbi varētu sākties nākamgad. Konkurss par darbu veikšanu – jau ziemā. Un te gaidāmas pirmās grūtības, jo gan ministrs U. Augulis, gan “LVC” valdes priekšsēdētājs J. Lange, gan Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks saka, ka taupīgi plānotu darbu pretendentu pēdējā laikā kļūstot aizvien mazāk. Konkursi šādos iepirkumos mēdz, kā saka, izgāzties, jo gribētāju strādāt taupīgi ir maz. Vai nav nemaz.

Un nu pēdējā šī izbraukuma pietura. Īstens Latvijas grants ceļš. Zlēkas–Piltene (V1309). Vietējo autoceļu sakārtošanas programmas ietvaros (kā zināms šogad, pateicoties papildu finansējumam no valsts budžeta, tiks atjaunoti vairāk nekā 400 km vietējās nozīmes autoceļu, kuri pārsvarā ir ar grants segumu) vairāk nekā 10 km garumā šeit tiek veikta seguma sakārtošana un sagatavošana dubultai virsmas apstrādei.

Šajā posmā mitrajās, siltajās ziemās un pavasaros strauji veidojās satiksmei bīstamas bedres. Tagad grants ceļš tiek pastiprināts, sakārtota ūdens atvade, iztīrīti grāvji un caurtekas. Pēc dubultās virsmas apstrādes ceļa posms iegūs melnu segumu. Protams, ceļa nestspēja nebūs tāda kā asfaltbetona šosejai. Taču tas neputēs un būs daudz komfortablāks. Darbus šajā posmā veic SIA “Ostas celtnieks”, to līgumcena ir 1,26 miljoni eiro. Būvdarbus plānots pabeigt vasaras beigās, pieticīgi sakārtojot tātad gandrīz 10 km par vienu miljonu.

LA.lv