Foto – Shutterstock

Naudu varēs pārskaitīt no telefona uz telefonu 3

Jau kopš pagājušā gada augusta beigām Latvija ir to valstu starpā, kurā paveikts viss nepieciešamais, lai bankas varētu pievienoties zibmaksājumu nodrošinātāju pulciņam. Tas nozīmē, ka naudas pārskaitījumi notiek zibenīgi jebkurā diennakts laikā no jebkuras bankas Latvijā vai Eiropā.

Reklāma
Reklāma

Divas bankas jau ieviesušas, trešā plāno

FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā! 42
VIDEO. “Gudrīši!” Aivars Lembergs ar vienkāršu piemēru nodemonstrē, kā sankcijas ietekmējušas Krieviju
Krievija konfiscē itāļiem rūpnīcas. Itālijas atbildes gājiens ir filigrāns 32
Lasīt citas ziņas

Šobrīd Latvijā šīs sistēmas augļus var baudīt SEB un “Citadeles” klienti, šogad to plāno ieviest arī “Swedbank”. Protams, to izmanto arī Latvijas Banka, kas šo maksājumu sistēmu ieviesa. LB valdes loceklis un Informācijas sistēmu pārvaldes vadītājs Harijs Ozols jau iepriekš “LA” norādīja, ka “zibmaksājumu serviss ir pieprasīts un darbojas sekmīgi. Kopš tā ieviešanas aizvadītajos sešos mēnešos jau veikti ap 450 000 maksājumu, kopsummā pārskaitot ap 100 miljonus eiro”. Taču nedz LB, nedz lielās bankas nedomā apstāties, un pavisam drīz mūs sagaida lietotājiem vēl draudzīgāks naudas pārskaitījumu veids – no telefona uz telefonu, zinot vien saņēmēja telefona numuru. Kas teorētiski par pirkumiem bez skaidras naudas ļautu norēķināties arī tirgū, pērkot tomātus.

Kā skaidroja H. Ozols, lai bankas varētu izmantot šo jauno sistēmu, bankai būs jālieto IBAN kontu numuru un mobilo tālruņu saišu datubāze. Savukārt maksājuma saņēmējam jeb klientam ar bankas starpniecību tajā jāiekļauj informācija par savu kontu un mobilā tālruņa numuru. “Pēc tam tiešām konta numura vietā ierakstīsiet tikai telefona numuru vai izvēlēsieties to no adrešu grāmatas (atkarīgs no bankas realizācijas tās mobilajā lietotnē). Tālāk lietotne parādīs saņēmēja izvēlēto pseidonīmu vai vārdu un uzvārdu, konta numura dažus ciparus, kas jāapstiprina, un maksājums tiks veikts. Šo datubāzi centralizēti uztur Latvijas Banka, bet datus tajā ar personu piekrišanu sniedz zibmaksājumu infrastruktūras lietotāji – bankas,” sacīja H. Ozols. Saišu datubāze par nelielu mēneša abonēšanas maksu būšot pieejama arī tām bankām, kuras nav Latvijas Bankas zibmaksājumu servisa dalībnieces, bet izmanto citu zibmaksājumu risinājumu, kurš ir saistīs ar Latvijas Bankas sistēmu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā būs ar drošību šādiem naudas pārskaitījumiem, kuru veikšanai jāzina vien otra cilvēka telefona numurs? LB valdes loceklis sacīja, ka drošības līmenis nemainoties. “Tāpat būs vispirms jāautorizējas mobilajā lietotnē un tieši tāpat maksājums jāakceptē ar kodu, kādu banka prasa parastam maksājumam. Tikai nav jāvada iekšā garais IBAN konta numurs, kas tāpat ir liels ieguvums.” Kopumā zibmaksājumu sistēmas ieviešanai LB investējusi ap 250 000 eiro, turklāt to paveicot pašu spēkiem, nepiesaistot ārvalstu programmētājus u. c. tehnoloģiju guru. Saišu datubāzes izveide no kopējām izmaksām bijusi vien neliela daļa.

Bankas pie jauninājuma vēl strādā

SEB komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Kontusa sacīja, ka jau šobrīd SEB ļauj pārskaitīt naudu uz telefona numuru mobilajā lietotnē, taču tikai SEB bankas ietvaros. “Savukārt iespēja klientiem pārskaitīt naudu uz telefona numuru arī citu banku klientiem būs mūsu nākamais solis zibmaksājumu pakalpojuma attīstībā. Šobrīd notiek darbs, lai šis pakalpojums klientiem būtu pieejams pēc iespējas ātrāk,” sacīja J. Kontusa.

Arī “Citadeles” pārstāve Ieva Prauliņa apstiprināja, ka banka plāno ieviest šādu pakalpojumu. “Tā kā inovāciju un dažādu jaunu risinājumu ieviešana ir “Citadeles” stratēģisks virziens, esam gatavi investēt gan finansējumu, gan darbu šī tehnoloģiskā risinājuma ieviešanai,” norādīja I. Prauliņa. Viņa uzsvēra, ka šāds pakalpojums savstarpējo maksājumu veikšanu padarīs vēl ērtāku un vienkāršāku. “Piemēram, ja jums nepieciešams pārskaitīt naudu savam draugam, jums nebūs nepieciešams prasīt drauga konta numuru, bet varēsiet to izdarīt, zinot tikai viņa telefona numuru. Tas ir ļoti ērti un vienkārši. Šāds risinājums būs iespējams starp klientiem, kuri savu telefona numuru būs piesaistījuši konta numuram. Līdz ar to, nosūtot naudu uz konkrēto telefona numuru, maksājums tiks ieskaitīts tajā kontā, pie kura attiecīgais telefona numurs ir piesaistīts.”

Savukārt, tā kā Latvijā lielākā banka “Swedbank” vēl tikai strādā pie zibmaksājumu ieviešanas, viņiem telefonu zib-maksājumi, visticamāk, būs vēlāk nekā konkurentiem, taču, kā apstiprināja bankas pārstāve Kristīne Jakubovska, risinājums bankas plānos ir.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.