Mobilā versija
+18.1°C
Marta, Dita, Dite
Ceturtdiena, 27. jūlijs, 2017
30. jūnijs, 2017
Drukāt

No sāpīgiem lēmumiem līdz peļņai. Saruna ar “airBaltic” vadītāju Martinu Gausu (14)

Foto Valts KleinsFoto Valts Kleins
Martins Gauss

Pilots, kopš 2011. gada "airBaltic" izpilddirektors.
Dzimis 1968. gada 26. jūlijā Pforcheimā, 
Vācijā.
Triju bērnu tēvs.

Lidsabiedrībai “airBaltic” šis gads ir īpašs – maršrutu kartē parādījušies vairāk nekā desmit jauni galamērķi, sākti lidojumi ar pasaulē modernāko lidmašīnu “Bombardier CS300”, pieaudzis apkalpoto pasažieru skaits. Kopš 2011. gada kompāniju vada Martins Gauss. Ievadot meklētājā viņa vārdu, parādās virkne rakstu, kur tiek apspriests, cik viņš nopelna. Mani interesē, ko viņš dara. Par to mūsu saruna.

 

Kad 2011. gada nogalē jūs pārņēmāt nacionālo aviokompāniju, tā strādāja ar zaudējumiem. Tagad “airBaltic” ir stabili pelnošs uzņēmums. Kas ir šā veiksmes stāsta pamatā?
Kad pārņēmu kompāniju, tā faktiski bija bankrotējusi. Valdība nolēma, ka ir jāveic biznesa restrukturizācija. Mēs samazinājām uzņēmumu, fokusējoties tikai uz tām dažām lietām, kas varētu kļūt ienesīgas. Protams, štatu samazināšana ir emocionāli ļoti grūts process, taču svaru kausos bija likts uzņēmuma liktenis un iespēja saglabāt darba vietas atlikušajai daļai personāla, tāpēc visas iesaistītās puses vienojās par šādu risinājumu. Panākumi, kādus guvām, apliecina, ka tas bija pareizs lēmums. Jo kādā brīdī notika pavērsiens – uzņēmums sāka pelnīt un es ceru, ka tā būs arī turpmāk.
Jebkurā biznesā, ja tas strādā ar zaudējumiem, ir jāveic nopietnas pārmaiņas. Tas bija sāpīgu lēmumu laiks, mums no daudz kā nācās šķirties, taču tagad visi ir laimīgi. Protams, šīs pārmaiņas neveicu es viens, ar mani kopā bija un ir visa mūsu komanda.

Tagad jums ir jauns biznesa plāns “Horizon 2021”. Kāds ir tā mērķis?
Mūsu pirmais biznesa plāns “Reshape” jeb “Pārveidošana” bija izmaksu, personāla un flotes samazināšanas plāns. 2015. gadā noteicām jaunu plānu, kura mērķis nu jau ir nevis samazināt, bet paplašināt. “Horizon 2021” ir peļņas pieauguma stratēģijas plāns. Neilgi pirms 2021. gada nāksim klajā ar nākamo.

Ar jaunu apvārsni?
(Smejas.) Varbūt ar saullēktu.

Mūsu “airBaltic” ir viena no pasaulē zaļākajām lidsabiedrībām. Kāds ir abreviatūras AMBER atšifrējums, un vai varam teikt, ka ar šo projektu Rīga rāda Eiropai, ka arī aviācijā ir jāiet modernizācijas ceļš?
Projekta AMBER nosaukums ir abreviatūra no “Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga” jeb ielidojumu modernizācija efektivitātes paaugstināšanai Rīgā. Citām aviokompānijām ir vairākas bāzes, piemēram, “Ryanair” ir ap 20 bāzu dažādās pilsētās un valstīs, savukārt visas mūsu lidmašīnas ir izvietotas vienuviet. Mēs bāzējamies Rīgā, te ir mūsu mājas. Tas nozīmē, ka gandrīz puse lidojumu vai nu sākas, vai beidzas Rīgā. Tāpēc mums ir tik svarīgi veikt šīs lielās pārmaiņas tieši Rīgā. Izmantojot modernās tehnoloģijas, esam izveidojuši ielidošanas trajektoriju, kas ir īsāka un efektīvāka nekā tradicionālā standarta. Agrāk augstumu samazināja ar mazo gāzi, taču gāja kā pa kāpnēm: nolaižas zemāk, tad kādu gabalu palido uz priekšu, tad atkal samazina augstumu un atkal palido uz priekšu. Tagad nav nepieciešamas kāpnes, jo lidmašīnā ir dators, kas var izskaitļot visizdevīgāko trajektoriju, un pilots uzreiz jau no pašas augšas var veikt nosēšanos pēc jaunās, daudz izdevīgākās shēmas. Samazinās distance, samazinās degvielas patēriņš un līdz ar to arī izmeši. Turklāt tagad var piezemēties līdz sekundei precīzi, kas nozīmē, ka uzlabojas gaisa satiksmes vadība, efektīvāk var ievadīt lidmašīnu kopumu, neradot sastrēgumus. Agrāk lidmašīnai bija jānosēžas ar plus mīnus vairāku minūšu pielaidēm, tagad lidmašīna var piezemēties precīzi izkalkulētā sekundē. Tas garantē arī daudz lielāku drošību.

Pievienot komentāru

Komentāri (14)

  1. Igauņi lepojas ar savu prāmju satiksmi. Latvieši varētu lepoties ar savu nacionālo aviokompāniju, jo nu jau vairākus gadus ir Baltijas līderi šajā jomā. Varētu – ja vien mācētu lepoties.

  2. Vai esat aizmirsuši, ka vairākus gadus arī B. Fliks bija veiksmes stāsta un cildināšanas paraugs, tāpat kā airbaltic? Par kādu naudu tiks pirktas jaunās lidmašīnas, kuras paliek arvien dārgākas? Kas ir Ralfs Dīters Montāgs-Girmess un kas ar viņu notika? Kas ir Larss Tūsens? Intervija pārāk komplimentāra un saskaldīta. Ja citu neko nav ko darīt, var lasīt, taču dziļuma tajā nav.

  3. Gausam no sava pusmiljona+ ienākuma būtu jāmaksā ne mazāk par 45% nodokļos.

  4. Ļoti simpatisks vīrietis. Veiksmīgs, pacietīgs, patīkams. Būtu vairak tadu latvija un starp latviešiem. Kā sagādat musu jauniešiem 150 k izglitibai?

  5. Man šī zagļa teiktais neinteresē.

  6. Uz valsts izzagšanas un shēmu fona viens uzņēmums, ko Šleseram neizdevās iebāzt sev kabatā

  7. Salkana intervija…

  8. Atraduši par ko rakstīt uz nabadzības fona ,stulbums

    • Tā runā augstākās pakāpes skaudība ar profesionāla neveiksminieka muti!
      Būt sekmīgam vadītājam ir liela Dieva dāvana. Nepazīstu ne cienījamo Gausa kungu, ne zinu lidsabiedrības aizkulises, taču fakts, ka cilvēks spējis šo kompāniju izcelt no bedres un izveidot par pelnošu pirmrindas uzņēmumu, runā pats par sevi. Nelidoju bieži (pēdējos gados), bet šad tad sanāk un esmu pat ļoti apmierināts. Protams, atšķiras ekonomiskā un biznesa klase (nav bijis tas gods), kā jau katrā kompānijā, bet piesieties mūsu “airBaltic” nav iemesla.
      Veiksmi vadītājam, kompānijai un mums, pasažieriem!

Draugiem Facebook Twitter Google+