Ekonomika
Auto un moto

Paredzēts “obligātā pienākuma mehānisms”. Valdība atbalsta likumu par “zaļās” degvielas veicināšanu1


Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto – LETA/Edijs Pālēns

Ministru kabinets otrdien lēma virzīt izskatīšanai Saeimā Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto Transporta enerģijas likumu, kas paredz veicināt “zaļās” degvielas apjoma pieaugumu.

Likumprojekts nosaka obligātu pienākumu degvielas tirgotājiem katru gadu pārdot noteiktu “zaļās” degvielas īpatsvaru. Ar jauno likumu paredzēts aizstāt patlaban spēkā esošo Biodegvielas likumu.

Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva par atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšanu nosaka, ka no atjaunojamajiem energoresursiem (AER) saražotās enerģijas īpatsvaram enerģijas bruto galapatēriņā 2020.gadā ir jābūt 40%.

Tāpat katrai dalībvalstij 2020.gadā jānodrošina, ka no AER saražotā enerģija (biodegvielas, biogāzes, no AER saražotā un transportā patērēta elektroenerģija) veido vismaz 10% no enerģijas galapatēriņa transportā (2015.gadā Latvijā sasniegti 3,9%).

Iepriekš EM valsts sekretāra vietnieks Jānis Patmalnieks pauda, ka pašreizējā situācijā Latvijai neizdosies sasniegt noteiktos AER mērķus transporta sektorā, tāpēc iecerēts mainīt atbalsta kārtību, lai izvairītos no soda naudām.

Jaunajā likumā paredzēts, ka Ministru kabinets nosaka pasākumus, lai no AER saražotās enerģijas īpatsvars transportā no 2020.gada ir vismaz 10% no enerģijas bruto galapatēriņa transportā un turpmāk veicinātu no AER saražotās enerģijas īpatsvaru transportā.

Lai šo mērķi īstenotu, likumā iestrādāts obligātā pienākuma mehānisms, kura atbildīgās puses ir tirgotāji, kuriem uzlikts pienākums katru gadu pārdot noteiktu enerģijas, kas ražota no AER, ieskaitot no AER ražotu elektroenerģiju.

Obligātā pienākuma mehānismā tirgotājiem nosakāmo pienākumu apjomu sadalījumā pa gadiem, pienākumu apjoma noteikšanas metodiku un atbildību par pienākumu neizpildi noteiks Ministru kabinets.

Saistītie raksti

Jaunajā likumā arī sniegta “alternatīvās degvielas” definīcija, proti, tā ir elektrība, ūdeņradis, biodegviela, sintētiskā un parafīna degviela, dabasgāze, tai skaitā biometāns, saspiestā dabasgāze, sašķidrinātā dabasgāze un sašķidrinātā naftas gāze, kā arī cita degviela vai enerģijas avoti, ar kuriem daļēji vai pilnībā aizvieto naftas izcelsmes šķidrās degvielas transportlīdzekļa apgādei ar enerģiju un kam ir potenciāls veicināt transporta dekarbonizāciju un uzlabot transporta nozares ekoloģiskos rādītājus.

Kopumā jaunā likuma mērķis ir veicināt alternatīvās degvielas izmantošanu transportlīdzekļos, nodrošināt tās pieejamību un kvalitāti, infrastruktūras attīstību, lai sekmētu ilgtspējīgu tautsaimniecības attīstību un ierobežotu klimata pārmaiņas.

LA.lv