Foto: Zane Bitere/LETA

Autobusiem būs sava novadu karte. Kad reģionos sāks kursēt uzlabotā komforta pasažieru autobusi? 0

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Autotransporta direkcija (ATD), kas ir valsts vienotas politikas īstenotāja pasažieru un kravas transporta pārvadājumu jomā, jau otro gadu turpina realizēt līdz šim valsts mērogā lielākā iepirkuma procesu par sabiedriskā autotransporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionos laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam.

LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Cilvēki jau sāks mirt uz trepēm, ko tad darīs?”: mediķi un zinātnieki ceļ trauksmi – “lokdauns” jāievieš nekavējoties 142
1 diena
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
20 eiro mēnesī – potētajiem pensionāriem, bet ne visiem. Kuriem valsts sola pabalstu? 222
Nedēļa
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai patiešām banānus? Noskaidrots, pēc kā garajās rindās “Lidl” veikalos Latvijā stāvējuši pircēji 94
1 diena
Lasīt citas ziņas

Konkursa nolikumā paredzēts, ka kopējais maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums no 2021. gada būs aptuveni 65 miljoni kilometru gadā. Latvijas teritorija sadalīta 16 daļās jeb lotēs.

Katras daļas nobraukuma apjoms ir no 2,5 līdz sešiem miljoniem kilometru gadā, savukārt plānotais maršrutu skaits 1030, bet reisu – gandrīz 6200.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sākotnēji ATD prognozētā šā iepirkuma cena desmit gadiem bija 447 miljoni eiro, taču tagad izskanējušas dažādu ekspertu aplēses, ka tik apjomīgs konkurss ar tajā iekļautajām “zaļā” transporta u. c. prasībām valstij izmaksās vismaz miljardu.

Jebkurā gadījumā Latvijas mērogam tas ir milzīgs iepirkums ar ļoti daudzām interesēm. Pasažieru pārvadājumu nozarē darbojas vairāki pazīstami autotransporta pašvaldību un privātuzņēmumi, kas par šiem ATD desmit gadu līgumiem tagad cīnās visām iespējamām metodēm.

Runas par apturēšanu

Aprīļa beigās medijos izskanēja ziņas, ka pār ATD iespaidīgo iepirkumu savilkušies “negaisa mākoņi” un, iespējams, to nākšoties pilnībā apturēt.

Konkursā zaudējušo uzņēmumu sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) un Konkurences padomē (KP) kļuvušas par procesa normu kopš pirmā uzvarētāja paziņošanas, taču nu vēl nākušas klāt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) vēstules Saeimai, premjeram un Valsts prezidentam, pieprasot satiksmes ministra demisiju, esošā konkursa atcelšanu un jauna izsludināšanu līdz ar vīrusa pandēmijas beigām.

Zinātāji izsakās, ka LPPA organizācija līdz šim vairāk aizstāvējusi tieši pašvaldību transporta uzņēmumu intereses.

Savukārt lielās privātās kompānijas norāda, ka pasažieru pārvadājumi vispār neesot pašvaldību uzņēmumu funkcija, kā arī izsaka neapmierinātību par konkursā iekļauto pretmonopolu normu, ka viens pārvadātājs Latvijas teritorijā nedrīkst saņemt vairāk par 15 miljoniem kilometru maršrutu.

ATD: maršrutu piešķiršanas laiki ir beigušies

“Saskaņā ar pastāvošo LR likumdošanu sabiedriskā transporta pārvadājumu pakalpojumi ir jāiepērk publiskajos konkursos, nevis jānodod piešķiršanas kārtībā attiecīgās teritorijas pārvadātājiem.

Iepirkuma nolikuma noteikumi un prasības bija ar visām iesaistītajām pusēm izdiskutētas, tai skaitā arī ar LPPA. Konkursa atcelšanai pamatu es neredzu,” komentējot runas par konkursa apturēšanu, “Latvijas Avīzei” izteicās ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

“Medijos izskanējusī diskusija drīzāk bija par to, vai konkursā drīkstētu piedalīties pašvaldību transporta uzņēmumi. Patlaban no 16 lotēm deviņās jau ir noslēgti līgumi, un tas veido 58% no visa maršrutu tīkla. Lai arī pasažieru pārvadājumu nozare ir viena no tām, kurā pašvaldību uzņēmumu īpatsvars ir samērā liels, tajos 58 procentos ar līgumiem ir pieci uzņēmumi, un tikai “Daugavpils autobusu parks” ir pašvaldību uzņēmums.”

ATD vadītājs uzsver, ka valsts un arī pasažieru interesēs ir šos pakalpojumus saņemt pretendentu sacensības, nevis kā līdz šim – kvotu piešķiršanas rezultātā.

Piemēram, tajās lotēs, kur sākotnēji iesniegtie piedāvājumi nav bijuši atbilstoši un konkurss izsludināts vēlreiz, tie paši pretendenti savus piedāvājumus ievērojami pārskatījuši, būtiski samazinot izmaksas.

Dažās lotēs, turpinot sadarbību ar tur esošajiem pašvaldības uzņēmumiem, valstij izmaksas jauno līgumu darbības laikā būtu pat par 9 miljoniem eiro lielākas. ATD prognozē, ka kopumā konkursa dēļ valstij 10 gadu laikā izdosies ietaupīt vismaz 50–60 miljonus eiro.

Svarīgi saglabāt konkurenci

“Nu nevaram iedot līgumu Cēsu CATA vai Valmierai bez konkursa, tas tiesiski nav iespējams. Ir sacensība. Tas, kurš zaudē, procesu vēl var pagriezt tā, ka vainīgs nav pats, bet mēģina interešu aizstāvību virzīt caur politiķiem.

Iedomāsimies, piemēram, būvniecības iepirkumus – zaudējušais uzņēmums raksta vēstules premjeram, prezidentam, Saeimai un sūdzas. Šo robežu “nobrukšana” šajā konkursā diemžēl izgaismojas,” uzskata K. Godiņš.

Sabiedriskā transporta pakalpojuma likums nosaka, ka vienam pretendentam nedrīkst nodot vairāk par 40% no kopējā pasūtījuma. “Vistuvāk maksimālajam 15 miljonu kilometru apjomam šobrīd ir “Nordeka”.

Vēl salīdzinoši tuvu ir “Liepājas autobusu parks” un arī “Sabiedriskais autobuss”. Taču valsts interesēs ir noturēt veselīgu konkurenci – tikai divi trīs uzņēmumi ilgtermiņā būtu par maz.

Nav grūti iedomāties, kas notiktu, ja, piemēram, viens no trim lielajiem uzņēmumiem kādā brīdī savu darbību šajā jomā izdomātu pārtraukt. Nedrīkstam pieļaut šādu situāciju,” uzskata Godiņš.

Jaunie autobusi – no 1. augusta

Pagaidām konkurss iet savu gaitu, un pavisam tuvu ir brīdis, kad atsevišķos reģionos sāks kursēt autobusi jaunā līguma ietvaros. Piecās lotēs ar jau noslēgtajiem līgumiem kustība sāksies pēc dažiem mēnešiem – 1. augustā.

Pirmie līgumi būs Liepājas, Kuldīgas un Saldus pusē, kā arī Pierīga, Bauska, Daugavpils un Krāslava. Vēl četru nu jau noslēgto līgumu izpilde sāksies 2022. gada jūlijā (Ogre, Aizkraukle, Cēsis, Limbaži, Sigulda, Jēkabpils, Preiļi un Līvāni).

Septiņās atlikušajās lotēs IUB licis veikt korekcijas nolikuma punktā, kas saistīts ar autobusa izlaides plānošanu.

ATD tuvākajās dienās atkārtoti sludinās konkursu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu septiņās maršrutu tīkla daļās – “Talsi, Tukums”, “Jelgava, Dobele”, “Valmiera, Valka, Smiltene”, “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Madona”, “Rēzekne, Ludza” un “Ventspils”.

Ko tad iegūs pasažieri? Paredzēts, ka maršrutos ar jaunajiem līgumiem brauks autobusi, kuru vidējais vecums 10 gadu periodā būs 3,49 gadi. Informāciju par gaidāmajām pieturām autobusos paziņos audio un vizuāli.

Visi transportlīdzekļi būs aprīkoti ar elektronisku maršruta zīmi, drošības jostām, bezvadu internetu (“Wi-Fi”), kā arī tajos būs pieejami bezskaidras naudas norēķini. 38% autobusu būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem.

SAISTĪTIE RAKSTI

Vidēji vismaz 60% autobusu būs uzstādīts pacēlājs, nodrošinot transportlīdzeklī vismaz vienu vietu, kas paredzēta personai ratiņkrēslā. Desmit procenti no visiem pakalpojumu nodrošināšanā katru gadu izmantojamajiem autobusiem būs bezizmešu.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Cilvēki jau sāks mirt uz trepēm, ko tad darīs?”: mediķi un zinātnieki ceļ trauksmi – “lokdauns” jāievieš nekavējoties 142
1 diena
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
20 eiro mēnesī – potētajiem pensionāriem, bet ne visiem. Kuriem valsts sola pabalstu? 222
Nedēļa
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai patiešām banānus? Noskaidrots, pēc kā garajās rindās “Lidl” veikalos Latvijā stāvējuši pircēji 94
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts aicina nekavējoties noteikt valstī stingru “lokdaunu” 225
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāts, kurš Ivo Fomina koncertā ziņoja par viltus spridzekli 26
2 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
TIEŠRAIDE. Ko valdība pēc deviņu stundu ilgām sarunām nolēma par kovida ierobežojumiem? 2
5 minūtes
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Atstādināt var, atlaist – nereāli! Kamēr nav pabeigts kovida likums, darbinieki ir neaizsargāti 34
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Jau deviņas stundas! Valdības mājā spriešana par turpmākiem Covid-19 ierobežošanas pasākumiem turpinās 27
57 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Atklāts, kurš Ivo Fomina koncertā ziņoja par viltus spridzekli 26
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
TIEŠRAIDE. Ko valdība pēc deviņu stundu ilgām sarunām nolēma par kovida ierobežojumiem? 2
21:15
LA
LA.LV
Kokteilis
Zvaigznes sola, ka tu šodien sasniegsi mērķi, lai kāds tas arī būtu! Horoskopi 19.oktobrim
20:36
LE
LETA
Ziņas
Kur atklāti pēdējie kovida slimnieki? 1
20:28
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 5
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
SPKC: Latvija ir pirmajā vietā pasaulē pēc saslimstības ar Covid-19 tempa 88
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Viņķele: Epidemioloģiskā uzraudzība kļūst neiespējama 74
7 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Latvijas veselības budžets kā septiņu aklu indiešu izpratne par ziloni 19
4 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: No štovētiem kāpostiem līdz suši! Latvija nekad nav bijusi valsts ar tikai vienu tautu vai etnosu, un tāda tā nav arī šobaltdien 33
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts aicina nekavējoties noteikt valstī stingru “lokdaunu” 225
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
taupīt siltumu apkures cenu pieauguma laikā? 16
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mesa nav vienīgais! Policija vērtēs epidemioloģiskās drošības prasību ievērošanu arī Brieža cīņas laikā 5
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Millers: Pašreizējā situācijā “lokdauna” noteikšana ir neizbēgama valdības mugurkaula trūkuma dēļ 32
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Nerātns zilonēns atstāj savu vecmāmiņu bez kūkas 3
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai varam sagaidīt pirmo sniegu? Bricis par šīs nedēļas laika prognozi 8
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
JV: Valdībai nav citas izvēles, kā ieviest stingru mājsēdi tuvākajām nedēļām 68
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Policija Cēsu novadā pieķer “Audi” vadītāju traucamies ar 181 km/h 7
7 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Man ir līdz kaklam šejienes ierobežojumi!” Boksera Brieža promouteris kritizē Latvijas valdību 38
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Cilvēki jau sāks mirt uz trepēm, ko tad darīs?”: mediķi un zinātnieki ceļ trauksmi – “lokdauns” jāievieš nekavējoties 142
1 diena
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Latvenergo” finanšu direktors Guntars Baļčūns: “Latvijas patērētajiem šobrīd ir izdevīgāk veļu mazgāt brīvdienās un naktīs” 47
Intervija 1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai patiešām banānus? Noskaidrots, pēc kā garajās rindās “Lidl” veikalos Latvijā stāvējuši pircēji 94
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Speciālists skaidro, kāpēc šobrīd tik strauji pieaug gāzes un elektrības cenas. Cik ļoti tās vēl kāps? 39
23 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
Latvijas Paralimpiskās komitejas prezidente Daiga Dadzīte: “Jā, es “iebliezu” to poti!… Biju “antivakseru” statusā” 85
1 diena
LB
Laura Blumberga
Praktiski
Pašiem savs “citplanētietis”: trausls, bet plēsējs – ūdens iemītnieks aksolotls 4
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Spridzeklis kultūras namā, jāevakuējas!”: Ivo Fomina koncerts Tukumā noslēdzas neplānoti. Aizdomas par apzinātu kaitniecību 40
1 diena
LE
LETA
Ziņas
“Šī ir dubultslodze, kas situāciju ļoti sarežģī”: Stradiņa slimnīcas ārsti paredz ļoti smagu nākamo nedēļu 31
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ir tiešām cilvēki, kas profesionāli pelna ar to naudu”: kā tiek “ražota” dezinformācija par Covid-19 160
1 diena
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 18. līdz 24. oktobrim
12 stundas