Reģionālo maršrutu autobusos decembra pirmajā  nedēļā pasažieru skaits darbdienās, salīdzinot ar septembra sākumu, nokritās par aptuveni 36 tūkstošiem jeb 43 procentiem.
Reģionālo maršrutu autobusos decembra pirmajā nedēļā pasažieru skaits darbdienās, salīdzinot ar septembra sākumu, nokritās par aptuveni 36 tūkstošiem jeb 43 procentiem.
Foto: Dainis Bušmanis

Pierīgā jaunas stacijas, vienota autobusa un vilciena biļete un citi sabiedriskā tansporta jaunumi 1

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā 189
Lasīt citas ziņas

Vīrusa pandēmijas un ārkārtējo apstākļu dēļ 2020. gads pasažieru pārvadātājiem reģionos bijis ne tikai sarežģīts, bet arī īpatnējs – autobusu satiksmi vajadzējis organizēt un nodrošināt apstākļos, kad distancēšanās ierobežojumu dēļ pašiem pārvadātājiem cilvēki bija jāmudina viņu pakalpojumus izmantot pēc iespējas mazāk.

“Autotransporta direkcijai un pasažieru pārvadātājiem epidemioloģisko prasību dēļ bija jāsaskaras ar morāli grūtu izaicinājumu – pēc intensīva darba daudzu gadu garumā, piesaistot pasažierus sabiedriskajam transportam, šogad pasažieri mums bija jāaicina braukt ar sabiedrisko transportu tikai tad, ja viņiem nav citu alternatīvu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Iznākumā tas viss ir rezultējies ar vēsturiski lielāko pasažieru skaita kritumu ļoti īsā laikā, kad periodiski pasažieru skaita samazinājumu esam novērojuši pat līdz 70%!” “Latvijas Avīzi” informēja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Reisus slēdz un tikai daļēji – atjauno

Pavasarī, kad valstī ārkārtējo situāciju izsludināja pirmo reizi, pasažieru skaits uzreiz būtiski krities. Tādēļ slēgti aptuveni 1900 reisu – darbdienās un brīvdienās kopā, kā arī ieskaitot skolēnu reisus.

Pēc ārkārtējās situācijas vasarā vairākus mēnešus netika atjaunoti vairāk nekā 800 reisu, jo pasažieru skaits vairs nebijis tāds kā pirms ārkārtējās situācijas. Tomēr, iestājoties septembrim un sākoties skolai, atjaunoti 600 reisu.

Tagad, otrās ārkārtējās situācijas laikā, pasažieru pārvietošanās tendences, salīdzinot ar pavasari, esot citādas. Pavasarī pasažieru skaits strauji krities konkrētos reisos un tos varēja slēgt, turpretim šobrīd neesot vienotas tendences, kas atspoguļotu pasažieru pārvietošanās paradumus.

Tādēļ tik daudz reisu kā pavasarī slēgt neesot iespējams. Kā pastāstīja ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone, direkcija katru dienu sekojot līdzi pasažieru skaita izmaiņām un īslaicīgi slēdzot tos reisus, kuros pasažieru praktiski nav.

“No pavasara joprojām nav atjaunoti aptuveni 200 reisu. Novembrī slēgti 24 reisi, bet vēl 12 reisi netiek izpildīti atsevišķās nedēļas dienās. Reģionālo maršrutu autobusos decembra pirmajā nedēļā pasažieru skaits darbdienās, salīdzinot ar septembra sākumu, nokritās par aptuveni 36 000 jeb 43%. Šā gada aprīlī, salīdzinot ar analogu periodu pērn, pasažieru skaits bija par 66% mazāks, maijā – par 56% mazāks, bet jūnijā – par 35% mazāks. Jūlijā, augustā, salīdzinot ar laiku pirms ārkārtējās situācijas, pasažieru plūsma atjaunojās aptuveni 75% apmērā.

Reklāma
Reklāma

Oktobrī, salīdzinot ar septembri, autobusos un vilcienos pārvadāto pasažieru skaits kopumā samazinājās par aptuveni 18%. Novembra sākumā, salīdzinot ar septembri, vidējais pārvadāto pasažieru skaits vienā darba dienā autobusos nokritās jau par 28%, bet vilcienos – par 32%,” situāciju starpreģionu pasažieru pārvadājumos raksturoja Zane Plone.

Nepieredzētu ­izaicinājumu gads

“Covid-19 vīrusa pandēmijas dēļ 2020. gads izaicinājumiem pilns bija visai sabiedriskā transporta nozarei. Ārkārtējā stāvokļa apstākļos uzņēmumiem bija jārod veids, kā turpināt nodrošināt pakalpojumus, kā arī neprognozējamo situāciju saistībā ar pasažieru skaitu un pārvietošanās paradumiem.

Bija ierasts, ka pēdējos gados pasažieru skaita svārstības ir minimālas un prognozējamas, taču līdz ar vīrusa Covid-19 izplatību situācija krasi mainījās.

Autotransporta direkcija bija spiesta pārskatīt reisu skaitu, autobusu kursēšanas biežumu, autobusu ietilpību, ar ko apkalpot reisus, kā arī veikt papildu uzraudzības pasākumus, lai pārliecinātos, kā izpilda jaunās prasības. Gan pavasarī, gan rudenī, būtiski samazinoties pasažieru skaitam, pārvadātājiem samazinājās apgrozāmie līdzekļi.

Līdz ar to uzņēmumiem šogad vēl nozīmīgāk bija laikus saņemt nepieciešamās valsts dotācijas zaudējumu segšanai, lai tie vispār varētu turpināt savu darbu,” teica Godiņš.

Sarežģītais iepirkums

ATD un pasažieru pārvadātājiem šis gads turklāt aizritēja arī sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkuma konkursa noskaņā. Daudzo pārsūdzību dēļ tas turpināsies arī 2021. gadā. Konkursa rezultātā reģionālajai autobusu satiksmei pārvadātāji jāatrod nākamajiem desmit gadiem.

Šajā sakarā Latvijas mērogiem apjomīgajā iepirkumā paredzēta arī kāda būtiska nianse: izstrādājot konkursa dokumentāciju, ņemts vērā arī jaunās vilcienu trases “Rail Baltica” projekts. Tā ieviešanas gala termiņš noteikts 2026. gadā, un vismaz pagaidām nekāds pagarinājums nav izziņots.

“Rail Baltica” ietvaros plānots izbūvēt līdz pat 17 iekšzemes stacijām, starp kurām pa jaunajām sliedēm kursēs arī reģionālie vilcieni. Ņemot vērā, ka jaunu staciju plānots uzbūvēt, piemēram, Bauskā, līdz ar trases atvēršanu pēc sešiem gadiem iedzīvotāji no šīs pilsētas uz Rīgu varēs nokļūt arī ar vilcienu.

Tādēļ ATD konkursa nolikumā jau tagad paredzēts, ka pieminētajā maršrutu tīkla daļā “Bauska”, kā arī citās Pierīgas autobusu pārvadājumu lotēs valstij pastāvēs iespēja samazināt autobusu maršrutu tīkla apjomu jeb nobraukumu par 20%, lai pasažierus integrētu dzelzceļa pārvadājumos.

ATD vadītājs atzīst, ka iepirkums bijis ļoti sarežģīts lielā apjoma, augsto kvalitātes standartu un arī pašu pārvadātāju dažādo interešu dēļ. Esot skaidrs, ka visiem tagadējiem pakalpojumu sniedzējiem pēc konkursa noslēguma darba vairs nebūs. Arī tas esot liels pārbaudījums nozares uzņēmumiem un parādot, cik tie ir gatavi konkurēt un cik kvalitatīvi spēj sagatavot savus piedāvājumus.

“Šobrīd ATD ir atrisinājusi situāciju saistībā ar sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu nākamgad, lai periodā, kad esošo līgumu termiņš būs beidzies, bet jaunie vēl nebūs stājušies spēkā, pārvadājumi tiktu veikti. Tāpat jau ir skaidrība par nākamo pakalpojumu sniedzēju aptuveni trešdaļā Latvijas. Savukārt pārējās daļās jo­projām notiek sīva cīņa par pakalpojumu sniegšanu,” informēja Kristiāns Godiņš.

Nākamgad sola vienotu biļeti

Šajā gadā ATD uzsākusi darbu pie vienotas biļešu sistēmas izstrādes, lai nākamgad pasažieri varētu ērtāk, ātrāk un mūsdienīgāk iegādāties autobusu un vilcienu biļetes. Turpmāk biļeti (arī abonementu) braucienam jebkurā reisā varēs iegādāties ikvienā biļešu tirdzniecības vietā, arī internetā. Tāpat pasažieri varēs izmantot vienoto biļeti – tā būs derīga braucienam ar pārsēšanos citā autobusā vai vilcienā u.tml.

Turpināts arī pasažieru izglītošanas darbs, pastiprināti informējot par nepieciešamību paņemt sabiedriskā transporta biļeti, jo statistiku par katra reisa pieprasījumu veido tieši izsniegto biļešu skaits.

Covid-19 laikā tas esot īpaši aktuāli, jo, balstoties uz izsniegto biļešu skaitu, ATD lemj par maršruta saglabāšanu un autobusu ietilpību, ar ko apkalpot katru konkrēto reisu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.