Foto: TASS/Scanpix/LETA

Brīdina par iespējamu haosu lidostās vasarā Covid-19 pārbaužu dēļ 6

Starptautiskā lidostu padome Eiropā (ACI EUROPE) brīdina par riskiem, ka vasarā ceļotājiem būs jāpavada ilgas stundas Eiropas lidostās Covid-19 pārbaužu dēļ.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Ņemot vērā jau esošos un arvien gaidāmos ceļošanas ierobežojumu atvieglojumus gan Eiropā, gan ārpus tās epidemioloģiskās situācijas uzlabošanās dēļ, Eiropas lidostas ar prieku gaida brīdi, kad cilvēki atsāks ceļošanu.

Ir paredzams, ka pasažieru satiksme pieaugs gandrīz trīskārtīgi – no 47 miljoniem pasažieru jau šomēnes līdz 125 miljoniem augustā.
CITI ŠOBRĪD LASA

Lai gan šis rādītājs joprojām nebūs ne tuvu tam ceļošanas līmenim1, kāds tas bija pirms pandēmijas (2019. gadā), tomēr šāda pasažieru plūsmas pieauguma pārvaldīšana radīs lidostām iepriekš nepieredzētus operatīvos sarežģījumus turpinājumā minēto faktoru unikālās kombinācijas dēļ.

Ierobežota vieta lidostu telpās. Fiziskās distancēšanās ieviešana maksimāli visos lidostas procesos2 ir ierobežojusi cilvēkiem pieejamo telpu visos termināļos, ievērojami samazinot pieejamās fiziskās iespējas un palielinot pasažieru apkalpošanas laiku.

Šī ietekme uz operatīvo darbību ir īpaši izteikta maksimumstundās. Ietekmi ir izskatījusi un izvērtējusi Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācija “Eurocontrol” sadarbībā ar Starptautisko Lidostu padomi Eiropā un tā ir pienācīgi dokumentēta.3

Vairāk maksimumstundu gaisa satiksmē.

Lidsabiedrību pašreizējie plāni rāda, ka gaisa satiksme šai vasarā aktīvākā būs tieši maksimālās noslodzes periodos – tas ir vairāk nekā pagājušajā gadā un atsevišķās lidostās pat vēl vairāk nekā 2019. gada vasarā.

Satiksmes maksimumstundas ir ierasta lidostu darbību pazīme, un tā ir atkarīga no lidsabiedrību darbības režīma, tāpēc lidostu telpas ir veidotas tā, lai efektīvi pielāgotos lielam pasažieru skaitam.

Taču to izdarīt kļūst īpaši apgrūtinoši, kad fiziskās distancēšanās rezultātā kapacitāte tiek samazināta, turklāt procesus, kas iepriekš veikti bez aizķeršanās, vairs nav iespējams veikt konsekventi papildu COVID-19 pārbaužu dēļ.

-Daudzējādas un dažādas Covid-19 pārbaudes.

Tagad pasažieri ir spiesti veikt papildu pārbaudes lidostā ar mērķi pārbaudīt Covid-19 testu sertifikātus, pasažieru lokācijas formas un karantīnas dokumentus.

Šīs pārbaudes parasti veic valsts iestādes, lidsabiedrības un/vai virszemes apkalpojošie uzņēmumi. Tās atšķiras atkarībā no izlidošanas valsts un galamērķa un ir balstītas uz noteikumiem, kuri Eiropas mērogā joprojām ir lielākoties nesaskaņoti un nepastāvīgi.

Turklāt šīs pārbaudes tiek veiktas vairākas reizes gan izlidojot, gan ierodoties galamērķī, un vairumā gadījumu tās ir manuālas, kā rezultātā tās kļūst neefektīvas un ievērojami palēnina pasažieru apkalpošanas laiku.

Piemēram, 77% Eiropas lidostu Covid-19 testu pārbaudes tiek veiktas divas un pat trīs reizes, ierodoties galamērķī.

“Lidostas ar nepacietību gaida iespēju atgriezties dzīvē, atkal apvienot savas kopienas un atbalstīt ārkārtīgi nepieciešamo Eiropas atgūšanos no esošās ekonomiskās situācijas.

Taču neskaidrības un sarežģītības līmenis, kas apvij darbības restarta plānošanu, pagaidām ir prātam neaptverams. Ar katru dienu arvien reālāk šķiet, ka šajā vasarā ceļotājiem lidostās būs jāsaskaras ar plaša mēroga haosu.

Absolūti un nekavējoties ir nepieciešams, lai valstu valdības paātrinātu efektīvu plānošanu, ņemot vērā dažādos problēmjautājumus, un vēl ciešāk sadarbojas ar lidostām un lidsabiedrībām,” saka Starptautiskās Lidostu padomes Eiropā ģenerāldirektors Olivjē Jankovečs.

Reklāma
Reklāma

Starptautiskā Lidostu padome Eiropā mudina Eiropas valstu valdības: saskaņotā veidā pieņemt un ieviest ierosinātos pārskatītos ES Padomes ietiekumus attiecībā uz ceļošanu ES valstu ietvaros, kurus 1.jūnijā ir publicējusi Eiropas Komisija.

Tam vajadzētu garantēt vienprātību ar Ieteikumiem attiecībā uz ieceļošanu ES, kurus nesen pieņēmusi Padome, un tādējādi nodrošināt ceļošanas ierobežojumu atcelšanu vakcinētajiem ceļotājiem, kā arī testētajiem un tiem, kuri ir izslimojuši vīrusu.

Nodrošināt, ka tās būs gatavas izdot kopīgus un sadarbībspējīgus ES digitālos Covid-19 sertifikātus vēlākais līdz 1. jūlijam un arī to, ka kopā ar Eiropas Komisiju atzīs gan digitālos, gan manuālos Covid-19 sertifikātus, ko izdevušas ES kaimiņvalstis, kā citas trešās valstis, kuras atvieglo ierobežojumus ceļošanai uz Eiropu.

Nodrošināt, ka Covid-19 pārbaudes ceļojuma ietvaros netiek veiktas divreiz (attiecīgi apvienojot gan izlidošanas, gan ielidošanas procesus lidostās) un ka šīs pārbaudes notiek pēc iespējas agrāk pasažieru apkalpošanas procesa laikā (jo īpaši, ja reģistrācija lidojumam tiek veikta tiešsaistē).

Izvietot pietiekamus valsts aparāta resursus (personālu) lidostās, lai nodrošinātu, ka manuālās pārbaudes un robežkontroles procesi neaizkavē ceļotājus.

Starptautiskā Lidostu padome Eiropā arī aicina Eiropas Aviācijas drošības aģentūru (EASA) un Eiropas Slimību profilakses un kontroles centru (ECDC) atkārtoti izvērtēt fiziskās distancēšanās prasības lidostās, ņemot vērā epidemioloģiskās situācijas attīstību un to, ka arvien pieaugošs skaits ceļotāju būs pilnībā vakcinēti.