Gadsimta slimība 2

Pareizs spiediens riepās – tas ir elementāri. Pareizi, Latvijas apstākļiem un “zaļai” kustībai piemēroti riteņi diemžēl ir tikai retiem auto. Pārējos autobūves pēdējie divdesmit gadi ievilkuši gluži aplamā lielu riteņu disku un zemu, platu riepu slazdā, no kura daudzos gadījumos izejas nav. Pat ja cilvēks sapratis, ka šādi sacīkšu ripuļi, kuri esot skaisti (gaumes lieta), kuri esot stabilāki ekstrēmos manevros (kādos, piedodiet, manevros, ja es vēlos ekoloģiski un loģiski, bargus limitus ievērojot, braukt no darba uz mājām), viņam nav vajadzīgi, iespēja nomainīt riteņus pret komfortablākiem, lētākiem ne katram auto dota. Neļauj piekares un bremžu konstrukcija.

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot 9
Lasīt citas ziņas

Ja ļauj – nekavējieties šo iespēju izmantot! Kaut vai diezgan nopietni investējot jaunos (vai lietotos) diskos, ar mazāko izmēru (“collu skaitu”), kādu ražotājs konkrētajam auto modelim pieļauj. Jautājiet uzticamam meistaram, ja tāda jums nav – meklējiet internetā. Var gadīties, ka atradīsiet iespēju pat par pāris collām tuvoties veselajam saprātam. Tas, kā saka, rentēsies pavisam drīz, jo šaurākas riepas rites pretestība ir mazāka (mazāks degvielas patēriņš), gaitas īpašības labākas. Plata riepa peld un streipuļo pielijušās ceļa garenrisās. Iespējams, ar tādu var braukt pa līdzeno Vāciju. Šeit nevajadzētu. Ja vien nepiederat pie to ļautiņu kategorijas, kuriem “vienalga, kā tā brauc, galvenais, lai labi (dārgi) izskatās”.

Jau šķita, ka šis aplamais virziens nekad nebeigsies. Bet pirms gadiem trim no Ženēvas autosalona ziņu lavīnas izlīda priekšlikums, kas katra braucēja dzīvi varētu būtiski izmainīt. “Bridge­stone” uzdrošinājās ierunāties par aplamo virzienu, kurā jau gadus 30 esot gājuši riteņu un riepu konstruktori. “Mēs uzskatām, ka var arī citādi. Mūsdienu auto var droši braukt ar tikai 155 mm platiem riteņiem. Saķeres laukuma samazinājumu iespējams (daļēji) kompensēt, vēl palielinot riepas ārējo diametru (655 mm – tas ir diametrs, kuru jau šobrīd lieto krosoveriem – 205/65 R16). Profila nemainību panāksim, palielinot gaisa spiedienu riepās. Rites pretestība maza, izspiežamā ūdens daudzums neliels. Aero­dinamika – izcila. Paredzamais ekoloģiskais ieguvums – līdz 30 procentiem.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Šķēršļi, trūkumi? Psiholoģiskā un industriālā inerce, pirmkārt. Komforta un izturības jautājumi (sevišķi valstīs ar sliktiem ceļiem), otrkārt. Jā. Sānu sienas augstums šim jaunumam ir vien 85 mm (pret 90. gadu 122 – 133 mm). Vajadzīga izcilas kvalitātes piekare. Taču tādas būvēt jau mākam. Turklāt varbūt iespējams kompromiss. Mazliet platāks un augstāks (175/65, piemēram) šķērsgriezums, mazliet mazāks diska diametrs (17, nevis 19 collas). Kur nonākam? “Atpakaļ nākotnē”?

Būtu jau labi. Taču trīs gadi pagājuši, un tādas riepas, kā solīja “Bridgestone”, joprojām nav masu produkts. Tās lieto galvenokārt eksperimentālu “ekomobiļu” būvētāji. Kas atliek ierindas patērētājam? Turēties pretī pseidomodernizācijai, cik nu kurš spējam.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.