“Airbus” ūdeņraža lidmašīnas koncepta vizualizācija.
“Airbus” ūdeņraža lidmašīnas koncepta vizualizācija.
Publicitātes foto

Lidmašīnas darbinās ar ūdeņradi: lidostām būs jānodrošina to uzpilde ar ilgtspējīgu aviācijas degvielu 24

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Jau šovasar Eiropas Komisija nāks klajā ar īpašu “ReFuelEU Aviation” iniciatīvu, kuras rezultātā lidostām būs obligāti jānodrošina lidmašīnu uzpilde ar ilgtspējīgu aviācijas degvielu (SAF), pakāpeniski nomainot fosilo degvielu.

ML
Māra Libeka
Veselam
“Pārslimoju kovidu, pēc vakcinēšanās zaudēju samaņu un slimnīcā ārstējos ar tādiem pašiem “bēdu brāļiem”!” Vainīgs vīruss vai pote? 153
8 stundas
JL
Jānis Lūsis
Ziņas
Lasītājs: Viņi ir kā bumba ar laika degli! Apsveicama to cilvēku rīcība, kas paziņojuši, ka mājā nevakcinētos nelaidīs 104
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Burkovskis: Ieraugot šādu virsrakstu, uzreiz to ir jādala ar divi 11
10 stundas
Lasīt citas ziņas

Iniciatīva paredzēs līdz 2050. gadam SAF īpatsvaru palielināt līdz 63%. CO2 izmešu ziņā pāreja uz ilgtspējīgu degvielu potenciāli samazinātu emisijas par 80%.

 

Ilgtspējīgas degvielas meklējumos

Par SAF nozīmi aviācijas sektora dekarbonizācijā pavisam nesen sprieda Eiropas Biznesa aviācijas SAF samitā, kurā uzsvēra, ka SAF var viegli jaukt ar petroleju, tādējādi nodrošinot to, ka degviela der ikvienas lidmašīnas dzinējam, to nekādā veidā nebojājot.

CITI ŠOBRĪD LASA

EK transporta direktorāta aviācijas departamenta direktors Filips Kornelis samitā sacīja, ka iniciatīva nodrošinās vienādus spēles noteikumus visiem operatoriem, kas darbojas Eiropas lidostās, kā arī ļaus ievērojami palielināt SAF ražošanas apjomus.

“Mēs ceram izveidot ļoti vienkāršu instrumentu, iespējams, bez obligātiem nosacījumiem katrai individuālai lidsabiedrībai. Mana vīzija būtu, ka lidsabiedrībām nebūtu jādomā par to, kāda veida biodegvielu izmantot, jo ilgtspējīga degviela būtu lidostu pamatdegviela,” sacīja Kornelis.

Uzrunāta lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa “Latvijas Avīzei” sacīja, ka lidosta ilgtspējīgu attīstību noteikusi par vienu no savas darbības pamatiem un izvirzījusi attiecīgus mērķus vides, ekonomiskajā un sociālajā jomā.

Tajā skaitā lidosta strādā ar degvielas piegādes ķēdē iesaistītajiem partneriem jautājumā par “ReFuelEU Aviation” iniciatīvu.

Šobrīd lidosta apzinot aviokompāniju vajadzības un piegādātāju iespējas, lai rastu piemērotākos risinājumus ilgtspējīgas degvielas pieejamības nodrošināšanai Rīgas lidostā.

Viena no lielākajām SAF problēmām ir tā ražošanas izmaksas. ES transporta komisāre Adīna Valjana atklāja, ka lidostu operatoriem varētu nākties par degvielu maksāt vairāk nekā šobrīd, taču ikvienam cenu pieaugumam jābūt samērīgam un reālistiskam.

Savukārt Eiropas Parlamenta deputāts no Vācijas Jans-Kristofers Otjens piebilda, ka ES drīzumā varētu nākt klajā ar vēl citu likumprojektu, kas paātrinātu sintētisko degvielas veidu ražošanu.

Arī Laila Odiņa piekrīt, ka SAF augstā cena ir viena no galvenajām problēmām. “Jāņem vērā, ka šī degviela šobrīd nav pietiekami plaši pieejama – Eiropā ir tikai dažas lidostas, kuras to nodrošina. Tāpat vēl ir neatbildēti jautājumi par šīs degvielas tehnisko ieviešanu un izmaksām, kas radīsies aviokompānijām un degvielas piegādātājiem.”

 

Pārejas posms līdz ūdeņradim un elektrībai

Interesanti, ka joprojām aktuāls ir jautājums par to, kāda veida degvielas kvalificētos kā SAF. Lai beidzot ieviestu skaidrību, drīzumā pieņemtajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā tas būs atrunāts.

“Neskatoties uz drūmo situāciju aviācijas nozarē, ES šobrīd ir iespēja uzbūvēt labāku, zaļāku un tīrāku aviācijas biznesa modeli,” sacīja Otjens, uzsverot, ka sagaida tūlītējas investīcijas SAF tehnoloģijās un infrastruktūrā.

Ne visi biodegvielu veidi šobrīd bauda nozares un likumdevēju uzticību. Vides apdraudējuma dēļ iesaka izvairīties no degvielas, ko iegūst no kultūraugiem. Savukārt ūdeņradis vēl ir pārāk dārgs, kā arī lidmašīnās sarežģīti uzglabājams. Pētījumi rāda, ka ūdeņradim nepieciešamas krietni lielākas degvielas bākas nekā petrolejai. Rezultātā atliek mazāk vietas pasažieriem.

“Problēma ir tā konsistencē,” iepriekš uzsvēris Francijas militāro un biznesa lidaparātu “Dassault Aviation” izpilddirektors Ēriks Trapjē.

“Ja gribam lidmašīnā vest ievērojamu daudzumu ūdeņraža, mums tas jāsaspiež zem ļoti liela spiediena vai arī tas jāsašķidrina ļoti zemā temperatūrā.” Viņaprāt, sākumā visreālāk būtu ūdeņradi izmantot īsos un vidēja garuma maršrutos.”

Tomēr jāsaprot, ka ūdeņradim ir milzīgs potenciāls – ja to iegūst no atjaunojamās elektrības, ūdeņradis kļūst par bezemisiju degvielu. Diemžēl arī valdības pagaidām nesteidzas ieguldīt ūdeņraža ražošanā tik būtiskus līdzekļus, kā to savulaik darīja ar biodīzeli, ko izmanto ceļu transportā.

Nozare gan nesēž salikusi rokas klēpī – piemēram, pagājušā gada septembrī “Airbus” paziņoja, ka šobrīd izstrādā ūdeņraža lidaparātu, ko ražošanā nodos 2035. gadā.

 

Aviatori domā par vidi

Kopumā gan aviācijas nozarē strādājošie uzņēmumi pret pāreju uz SAF skatās pozitīvi, to uzlūkojot kā pārejas posmu līdz brīdim, kad par realitāti kļūs ūdeņraža un elektriskās lidmašīnas.

“Daudzi operatori ir gatavi uzņemties atbildību pret vidi. Daudzi operatori aviācijas biznesā un viņu klienti ir gatavi maksāt augstāko cenu,” samitā sacīja “BMW” gaisa satiksmes departamenta vadītājs Jirgens Vīze.

Arī Latvijas lidsabiedrības “Air Baltic” ne reizi vien norādījusi, ka domā, kā samazināt savas darbības ietekmi uz vidi. 2020. gadā SAF veidoja 0,6% no kopējā lidsabiedrības patērētā degvielas apjoma un īpatsvars pieaugšot arī turpmāk.

Uzņēmuma pārstāve Alise Briede sacīja, ka lielākais šķērslis plašākai ilgtspējīgas degvielas izmantošanai ir tās zemais piedāvājums tirgū, kā arī ievērojami augstāka cena.
SAISTĪTIE RAKSTI

“Gluži vienkārši vēl netiek saražots pietiekami daudz ilgtspējīgas aviācijas degvielas, lai apmierinātu jau šodienas pieprasījumu. Līdz ar to saredzam, ka tuvākajā nākotnē būs iespējams izmantot dažādus ilgtspējīgas degvielas veidus. 

No ilgtspējas viedokļa par efektīvāko varam uzskatīt ilgtspējīgas degvielas maisījumu, kas iegūts no sadzīves atkritumu pārstrādes – šāds degvielas veids nodrošina papildu ieguvumus ilgtspējīgā transporta sistēmas mijiedarbībā ar sabiedrību.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
ML
Māra Libeka
Veselam
“Pārslimoju kovidu, pēc vakcinēšanās zaudēju samaņu un slimnīcā ārstējos ar tādiem pašiem “bēdu brāļiem”!” Vainīgs vīruss vai pote? 153
8 stundas
JL
Jānis Lūsis
Ziņas
Lasītājs: Viņi ir kā bumba ar laika degli! Apsveicama to cilvēku rīcība, kas paziņojuši, ka mājā nevakcinētos nelaidīs 104
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Jābūt milzīgai nekaunībai, lai prostitūta tiesā mēģinātu pierādīt, ka nav prostitūta,” Lapsa par Vonsoviča apsūdzību 67
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Burkovskis: Ieraugot šādu virsrakstu, uzreiz to ir jādala ar divi 11
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ventspils novadā mežstrādnieki strādā vilku “ielenkumā”: vilks bija tik tuvu, ka varēja sajust tā smaku… 31
1 diena
Lasīt citas ziņas
ML
Māra Libeka
Veselam
“Pārslimoju kovidu, pēc vakcinēšanās zaudēju samaņu un slimnīcā ārstējos ar tādiem pašiem “bēdu brāļiem”!” Vainīgs vīruss vai pote? 153
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Piektdien novērotas problēmas ar Covid-19 sertifikāta lejuplādi
33 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Svelme pieņemsies spēkā. Kādi laikapstākļi gaidāmi sestdien? 1
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Ventspils rajonā vilks pusdienās notiesā veselu suni: pāri paliek tikai ķepas un galva 18
1 stunda
Inita Šteinberga
Praktiski
Kāpēc nosarka krūmmellenes?
15:52
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Olafs Zvejnieks: Divas trešdaļas sabiedrības no 10% nākotnes pensijas var atvadīties jau tagad
15:47
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 19. līdz 25. jūnijam: kādas vēlmes piepildīsies
15:34
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Lielākais karstums pēdējo 3 gadu laikā, bet Jāņos būsim uz robežas…” Briča prognozes garajām brīvdienām 7
6 stundas
JL
Jānis Lūsis
Ziņas
Lasītājs: Viņi ir kā bumba ar laika degli! Apsveicama to cilvēku rīcība, kas paziņojuši, ka mājā nevakcinētos nelaidīs 104
8 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Harijs radījis pamatīgas galvassāpes britu karaļnama darbiniekiem: kā “izlavierēt” starp oficiālām prasībām un izpildīt viņa vēlēšanos?
2 stundas
LL
LETA, LA.lv
Veselam
Pavļuts: Mēs šodien uzsākam jaunu posmu masveida vakcinācijai 38
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
VIDEO. Vīri pie stūres divu promiļu reibumā! Aculiecinieki palīdz apturēt dzērājšoferus 3
4 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Vakcinācijas avīzes nebūs!” Juhņēviča atklāj, ka mainīta informēšanas taktika 17
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. Novērsta nelikumīgas tabakas ražotnes izveide galvaspilsētā
2 stundas
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
“Baidens apmierināts, bet Putinam “pie kājas”!” Ko par prezidentu tikšanos raksta pasaules lielākie mediji 7
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Madara Kiviča pirmo reizi publiski iepazīstina ar savu jauno draugu 2
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Burkovskis: Ieraugot šādu virsrakstu, uzreiz to ir jādala ar divi 11
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Pēc krīzes stiprākie kļūs vēl stiprāki, vājākie būs pazuduši,” Kossovičs nopeļ valdības atbalstu 3
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kalifornijā 34 sievietes iesūdz tiesā pornogrāfijas vietni “Pornhub” par seksuālu izmantošanu 7
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. “Novēlu visiem atrast laiku kopā būšanai!” Kādreizējais ministrs Sandis Ģirģens publicē foto ar kādu īpašu un mīļu cilvēku 1
3 stundas
Raivis Šveicars
Ziņas
Pēc 17 gadu ilgām nesaskaņām aviomilžu leģendārais strīds beidzot izbeigts
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Jāpieliek punkts šim padomju mantojumam.” Levits par latviešu diskrimināciju darba tirgū, ja viņi neprot krievu valodu 284
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Jābūt milzīgai nekaunībai, lai prostitūta tiesā mēģinātu pierādīt, ka nav prostitūta,” Lapsa par Vonsoviča apsūdzību 67
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Par to runā Gobzems, Šlesers, arī Dombrovskis sapņo, bet…” Burovs par gatavošanos vēlēšanām 51
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Harijs, visticamāk, neieradīsies uz savas mirušās mammas, princeses Diānas pieminekļa atklāšanu 21
1 diena
AK
Aija Kaukule
Kokteilis
TV personība Sandijs Semjonovs par dzīvi: “Kā cirka spēlē – uzmet kauliņu, ej uz augšu, bet pēc brīža – esi lejā…” 3
Intervija 1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Izcila garša! Aukstā jogurta zupa ar gurķiem un zaļumiem 5
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Radošie paliks bez biksēm vai noies pagrīdē.” Timrots par nodokļu reformu 50
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Strādās stundu, bet saņems to pašu, ko pilnu slodzi strādājošais. Eksperte par nodokļu sistēmas nepilnībām 47
1 diena
SS
Santa Sergejeva
Laukos
Kāpēc vietējās zemenes ir vislabākās? Latvijas zemeņu audzētāju ikdiena un biznesa aizkulises 11
1 diena
LE
LETA
Veselam
Muižniece: Obligātā vakcinācija pret Covid-19 būs tikai kā beidzamā alternatīva 62
23 stundas