“Air Baltic” valdes loceklis Pauls Cālītis: “Nevajadzētu cerēt uz to, ka pienāks laiks, kad aviācijas industrija neradīs izmešus, taču tos samazināt var jau šobrīd.”
“Air Baltic” valdes loceklis Pauls Cālītis: “Nevajadzētu cerēt uz to, ka pienāks laiks, kad aviācijas industrija neradīs izmešus, taču tos samazināt var jau šobrīd.”
Foto: Karīna Miezāja

Lidmašīnas – līderi gaisa piesārņojumā. Kā plāno “strādāt zaļāk”, ja ar katru gadu gaisā pavadām arvien vairāk laika? 1

Raivis Šveicars,  “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Kaut arī starptautiskā aviācija rada mazāk nekā 4% no kopējā ES siltumnīcefekta gāzu emisiju apjoma, aviācijas industrija ir viena no visstraujāk augošajām gaisa piesārņotājām pasaulē, veicinot arī klimata pārmaiņu paātrināšanos.

LA
LA.LV
Ziņas
“Kovids ir viltīga slimība” – ārste atklāj, kā izslimots vīruss turpina apdraudēt cilvēka veselību 95
8 stundas
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
FOTO. Brutāli sadragāti galvaskausi un ribas dziļi ietriektas pie mugurkaula…Šaušalīgs, bet Latvijas vēsturei nozīmīgs atradums Tilžā 118
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Deputāts Aldis Gobzems par prezidentu Egilu Levitu: “Viņš ir apkaunojums valstij…” 184
6 stundas
Lasīt citas ziņas
Starptautiskā gaisa transporta asociācija (IATA) prognozē, ka aviopasažieru skaits visā pasaulē līdz 2037. gadam dubultosies, sasniedzot 8,2 miljardus cilvēku gadā.

Bet ASV aviobūves uzņēmums “Boeing” rēķina, ka nākamo 20 gadu laikā pieprasījums pēc aviopārvadājumiem būs tik liels, ka debesīs būs pacēlušās 42 700 jaunas lidmašīnas.

CITI ŠOBRĪD LASA

LA.LV Aptauja

Kā aviācijas nozarē visefektīvāk samazināt gaisa piesārņojumu?

  • Lidmašīnām un palīgtehnikai jākļūst elektriskām
  • Lidmašīnām jālieto atjaunojamā degviela
  • Jāsaglabā iekšdedzes dzinēja lidmašīnas, bet tām jākļūst efektīvākām
  • Aviokompānijām jāstāda koki, lai "dzēstu" radīto piesārņojumu
  • Pasažieriem mazāk jāceļo, izmantojot aviopakalpojumus

Tikmēr Eiropas Savienība (ES) vēlas, lai aviācijas nozare līdz 2050. gadam samazina ogļskābās gāzes (CO2) emisijas par 75%, slāpekļa oksīda (NO2) emisijas par 90%, bet radītā trokšņa līmeni par 65%.

Kā lai sasniedz izvirzītos mērķus, ja arvien palielināsies debesīs esošo lidmašīnu skaits?

Vēl 30 gadi mērķu sasniegšanai

Ir pilnīgi skaidrs, ka Covid-19 krīzes dēļ aviācijas nozare būs spiesta vēl straujāk īstenot zaļās domāšanas principus savos uzņēmumos gan ES spiediena, gan ekonomisko un sociālo apsvērumu dēļ.

Un tikai jaunu tehnoloģiju attīstība ļaus virzīties noteikto mērķu virzienā, līdz ar to nozarē nepieciešams turpināt investēt gan gaisa kuģu efektivitātes pētniecībai, gan aeronavigācijas un lidostu pakalpojumu uzlabošanā un automatizācijā.

“airBaltic” valdes loceklis Pauls Cālītis sarunā ar “Latvijas Avīzi” teica, ka nevajadzētu cerēt uz to, ka pienāks laiks, kad aviācijas industrija neradīs izmešus, taču tos samazināt var jau šobrīd.

“Uzskatu, ka ES plāns ir reāls. Ir vēl tikai 2020. gads – mums priekšā ir vēl 30 gadi. Ikvienā nozarē redzam strauju attīstību, un ir pamats cerēt, ka tuvāko gadu laikā arī aviācijā notiks revolūcija. Ņemot vērā attīstības tempus, nemaz nevaram iedomāties, kas mūs sagaida 5–10 gadu laikā.”

Sastrēgumi gaisā un uz zemes

Kādi būtu efektīvākie risinājumi izmešu samazināšanai? Pirmkārt, flotes nomaiņa uz efektīvākām lidmašīnām, kas uz vienu pasažieri patērē mazāk degvielas. Tātad – rada mazāk izmešu.

Tieši to pēdējo pāris gadu laikā paveicis “airBaltic”, kas nu jau pilnībā nomainījis savu floti uz jaunajām “Airbus A220-300”, kas, salīdzinot ar vecajām “Boeing 737” un “Bombardier Q400” lidmašīnām, ievērojami mazāk patērē degvielu, rada par 30% mazāk CO2 emisiju, par 50% mazāk slāpekļa oksīdu emisiju, kā arī ir par 15% klusākas.

Savā klasē “airBaltic” īpašumā esošās lidmašīnas ir labākās pasaulē.

2019. gadā “airBaltic” CO2 izmešu apjoms uz vienu pasažiera kilometru sasniedza 95 gramus. Salīdzinot ar 2009. gadu, apjoms uz vienu pasažiera kilometru samazinājies par 30%.

Atbilstoši biznesa plānam “Destination 2025 CLEAN” līdz 2025. gadam CO2 izmešu apjomu plānots samazināt vēl par aptuveni 15%, pateicoties jaunajām “Airbus” lidmašīnām.

Otra iespēja ir bioloģiskās degvielas proporcijas palielināšana aviācijā, kas par apmēram 80% varētu samazināt kaitīgo izmešu daudzumu. Kaut arī vairākas lidsabiedrības pasaulē biodegvielu jau izmanto, “airBaltic” vēl nav šo kompāniju sarakstā.

Tomēr jau pavisam drīz arī Latvijas lidsabiedrība spēlēšot lomu šajā jautājumā. Pagaidām esot jautājumi par infrastruktūru un degvielas pieejamību, kā arī par tās cenu, biodegvielai joprojām esot krietni dārgākai par klasisko aviācijā izmantoto dīzeļdegvielu.

Trešā iespēja saistīta ar maršrutu plānošanas risinājumiem, kas bāzēti uz satelītnavigāciju.

Arī šajā ziņā “airBaltic” ir priekšā konkurentiem, jo jaunās “Airbus” lidmašīnas aprīkotas ar tehnoloģiski attīstītu navigācijas sistēmu, kas ietekmē lidmašīnu lidošanas efektivitāti, nodrošinot mazāku patēriņu un izmešus.

Ir milzīga nozīme gan lidošanas ātrumam, gan leņķim, gan sadarbībai ar lidostu un “Latvijas Gaisa satiksmi”, lai nenotiktu nevajadzīgas riņķošanas ap lidostu, kā arī liekas gaidīšanas un braukāšanas jau pa lidostas teritoriju.

“Lidmašīnu daudzums ir tāds, ka infrastruktūra tam nav gatava un veidojas sastrēgumi, kas nozīmē lieku degvielas tērēšanu,” saka P. Cālītis.

Lidosta arī domā

Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars min arī tādus faktorus kā atjaunojamo resursu izmantošanu lidostu virszemes infrastruktūrā un intensīvāku alternatīvās enerģijas darbināmas tehnikas izmantošanu lidostu pakalpojumos.

Piemēram, Rīgas lidostā jau vairāk nekā desmit gadus liela daļa peronu tehnikas tiek darbināta ar elektriskajiem dzinējiem. Tajā skaitā bagāžas traktori, dažādi vilcēji un transportieri.

Lidostu infrastruktūra ir ļoti labvēlīga elektriskā transporta izmantošanai, jo tehnika pārvietojas salīdzinoši nelielos attālumos un tai ir viegli atgriezties uzlādes stacijās vai samainīt baterijas. Turklāt šādu tehniku ir daudz vieglāk uzturēt un lētāk ekspluatēt.

Lidostas “Rīga” pārstāve Laura Kulakova gan bilst, ka emisiju apjoms, ko rada lidostā esošā tehnika, ir niecīgs salīdzinājumā ar lidmašīnu radīto emisiju apjomu.

Piemēram, 2019. gadā lidostas “Rīga” radītais ogļskābās gāzes emisiju apjoms bija 6879 t, bet “airBaltic” radītās emisijas no starptautiskajiem lidojumiem sasniedza 541 840 t.

Kulakova par atskaites punktu lidostu emisiju mazināšanā uzskata 2009. gadu, kad Eiropas lidostas apņēmās samazināt CO2 izmešus, lai kļūtu par oglekļa izmešu neitrālām.

Mērķa sasniegšanai tika izveidota lidostu akreditācijas programma, kas ir vienīgā specifiski lidostām paredzētā oglekļa samazināšanas programma pasaulē, kuras izsniegtais sertifikāts apliecina lidostu stratēģisku virzību uz ilgtspējīgu attīstību un klimata pārmaiņu ietekmes mazināšanu.

Šobrīd programmā piedalās 313 lidostas no visas pasaules, Eiropā – 158, bet Baltijas valstīs – piecas.

2017. gadā Eiropas Starptautiskā lidostu padome apņēmās līdz 2030. gadam panākt oglekļa neitralitāti 100 Eiropas lidostās, bet 2019. gada jūnijā lidostu CO2 akreditācijas programmā izvirzīja jaunu mērķi – ieviest nulles emisiju līmeni – un līdz 2050. gadam 500 programmas dalībniekus akreditēt šim līmenim. Šo mērķi apņēmušās sasniegt 200 lidostas pasaulē, tostarp arī Rīgas lidosta.

Stādīs kokus

Vēl no citiem potenciāliem risinājumiem izmešu samazināšanā jāmin arī atkritumu pārvaldību un pārstrādi, kā arī piesārņojuma kompensēšanu, investējot, piemēram, mežu atjaunošanā.

Kokars gan uzskata, ka piesārņojuma kompensēšana ar investīcijām citās jomās nav ilgtspējīgs risinājums, drīzāk – mārketinga triks.

Tomēr jau iepriekš intervijā “Latvijas Avīzei” “airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss sacīja, ka uzņēmums plāno aktīvi stādīt kokus, tādā veidā “dzēšot” radīto piesārņojumu.

Pauls Cālītis tagad atklāja, ka šāds plāns tiešām ir, pirms Covid-19 krīzes pie tā aktīvi strādāts, taču vīruss plānos veicis izmaiņas un tas vairs nav prioritāro darbu sarakstā.

Kad plāns varētu realizēties, Cālītis nemācēja teikt.

Tā vietā viņš sacīja, ka pēdējo gadu laikā lidsabiedrība ievērojami samazinājusi papīra patēriņu, bet “airBaltic” apkalpojošais ēdināšanas uzņēmums izstrādājis dabai draudzīgāku pārtikas iepakojumu.

Elektriskās lidmašīnas – tālā nākotnē

Autobūves industrijā neticamā tempā notiek elektroauto attīstība. Vai arī aviācijā varam gaidīt elektrisku lidmašīnu parādīšanos? Pauls Cālītis sacīja, ka elektrisku lidmašīnu izmēģinājuma lidojumi jau notiek, taču nav prognozējams, kad šādas lidmašīnas varētu izmantot pasažieru pārvadāšanai.

Savukārt LAA valdes loceklis Kokars uzskata, ka komerciālos pārvadājumos elektriskās lidmašīnas ir sagaidāmas ne ātrāk kā 2050. gadā.

Tās izmantos reģionālajos lidojumos attālumos līdz 1000 kilometriem, bet maksimālais pasažieru skaits nepārsniegs 50.

Šādu uzskatu nesenajā Rīgas aviācijas forumā paudis arī Lielbritānijā esošās Krenfīldas universitātes profesors Darens Elliss. Elektrisko lidmašīnu attīstība šobrīd sadūrusies ar vairākiem problēmjautājumiem – bateriju svaru, to kapacitāti, noturību pret temperatūras svārstībām, kā arī drošību.

Vides nodokļus negrib

Ko nedrīkst darīt? Kokars kā problēmu risinājumu nesaredz nozares aplikšanu ar dažāda veida vides nodokļiem. Viņaprāt, tas sadārdzinās izmaksas, kuras lidsabiedrības uzliks uz pasažieru pleciem, taču jaunais slogs tāpat nebūs gana liels, lai iedzīvotāji atteiktos no lidošanas.

Tāpat par aviopārvadājumu alternatīvu nevajadzētu uzskatīt ātrgaitas dzelzceļa satiksmi.

“Gudrs risinājums būtu sinerģija, kurā kombinētu dažādus transporta veidus. Tādēļ “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas projekts netiek vērtēts kā drauds aviosatiksmei Baltijā, bet tas būs transporta infrastruktūras uzlabojums, kas veicinās iedzīvotāju mobilitāti, samazinot videi mazāk draudzīgos īsos lidojumus starp Baltijas valstīm, bet palielinot kopējo ceļotāju skaitu.”

Nereti kā viena no versijām izskan arī biļešu cenu celšana, lai mazinātu ceļotgribētāju vēlmi kā transporta veidu izmantot lidmašīnas, tomēr Pauls Cālītis noliedza, ka “airBaltic” cenu celšanu izskatītu kā reālu iespēju.

Tā kā kompānijas biznesa plāns nākamo gadu laikā paredz ievērojami palielināt pārvadāto pasažieru skaitu un apgrozījumu, tiekot domāts pie maksimāla lidmašīnu aizpildījuma, lai ikviens lidojums būtu pēc iespējas efektīvāks un radītie izmeši uz vienu pasažieri būtu pēc iespējas mazāki.

SAISTĪTIE RAKSTI

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Kovids ir viltīga slimība” – ārste atklāj, kā izslimots vīruss turpina apdraudēt cilvēka veselību 95
8 stundas
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
FOTO. Brutāli sadragāti galvaskausi un ribas dziļi ietriektas pie mugurkaula…Šaušalīgs, bet Latvijas vēsturei nozīmīgs atradums Tilžā 118
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Deputāts Aldis Gobzems par prezidentu Egilu Levitu: “Viņš ir apkaunojums valstij…” 184
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sieviete un bērniņš mira pēc dzemdībām. Viena no “skaļākajām” lietām Latvijā: tiesa atsāk skatīt lietu par Pirmās evaņģēliskās Jēzus draudzes darbības izbeigšanu 54
22 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijai atkal tuvojas tveice. Cik ļoti uzkarsīs gaiss? 10
1 diena
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Politiķis Arvils Ašaradens par gaidāmo nodokļu reformu: “Ir daudz uzņēmēju, kas nav uzskatījuši nodokļu maksāšanu par nepieciešamu.” 6
44 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
Izdevēja, žurnāliste Inga Gorbunova: “Lukašenko ir cilvēks ar diagnozi. Viņš neapstāsies!” 93
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Kovids ir viltīga slimība” – ārste atklāj, kā izslimots vīruss turpina apdraudēt cilvēka veselību 95
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Nākamnedēļ Rīgā notiks Baltijas praids; gājiena vietā pa pilsētu brauks autobuss 50
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Politiķis Arvils Ašaradens par gaidāmo nodokļu reformu: “Ir daudz uzņēmēju, kas nav uzskatījuši nodokļu maksāšanu par nepieciešamu.” 6
15:25
LE
LETA
Ziņas
Svelme neatkāpsies. Cik ilgi Latviju atkal pārņems karstums? 2
14:51
LE
LETA
Ziņas
Nākamnedēļ Rīgā notiks Baltijas praids; gājiena vietā pa pilsētu brauks autobuss 50
14:14
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Deputāts Aldis Gobzems par prezidentu Egilu Levitu: “Viņš ir apkaunojums valstij…” 184
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Svelme neatkāpsies. Cik ilgi Latviju atkal pārņems karstums? 2
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Latvijai dalība Tokijas spēļu tenisa turnīrā beigusies pēc Ostapenko un Sevastovas zaudējuma dubultspēlē 5
2 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Profesors Kaspars Kovaļenko: “Nākas secināt, ka pašnāvība nošaujoties arī ir reģistrēta kā vakcīnas blakne… “ 82
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sieviete un bērniņš mira pēc dzemdībām. Viena no “skaļākajām” lietām Latvijā: tiesa atsāk skatīt lietu par Pirmās evaņģēliskās Jēzus draudzes darbības izbeigšanu 54
22 stundas
RV
Rihards Vītols
Stāsti
Covid-19 vakcīnu izmēģinājumi uz cilvēkiem. Pieredzes stāsts: “Kādēļ gan es nevarētu palīdzēt glābt citus cilvēkus?”
6 stundas
ER
Elvita Ruka
Stāsti
“Esam te dzimuši, auguši, gājuši skolā – gribējās pateikt par to vietai paldies”: Ālaves muižas neticamais stāsts – no drazās iestiguša grausta par…
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Ar kārtīgu ballīti mūziķi un ētera personības nosvin radio dzimšanas dienu 10
7 stundas
Tokijas olimpiskās spēles
LE
LETA
Ziņas
Latvijai dalība Tokijas spēļu tenisa turnīrā beigusies pēc Ostapenko un Sevastovas zaudējuma dubultspēlē 5
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Arī tenisiste Aļona Ostapenko apstājas olimpiskā turnīra pirmajā kārtā 8
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijas 3×3 basketbolisti dienas pirmajā spēlē minimāli uzvar Ķīnu 2
6 stundas
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
Eksperte: Jau gadiem spēkā ir regulējums uz latvāņiem, bet tie joprojām izplatās. Ko tas nozīmē?
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijas 3×3 basketbolisti dienas pirmajā spēlē minimāli uzvar Ķīnu 2
6 stundas
ZB
Zigmunds Bekmanis
Ziņas
Pa Rudzu ceļu: 52 cepēji ver savas durvis, lai “atdzīvinātu” tradicionālas vērtības un iepazīstinātu ar citur neredzētiem maizes “našķiem” 6
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Valsts prezidents Egils Levits: “Racionāli domājoši un saprātīgi cilvēki vakcinējas!” 218
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ringolds Balodis par obligāto vakcināciju pedagogiem: “Baidos, ka nebūs labi!!!” 247
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bokseris Kristaps Zutis uz ielas skarbi “pārmāca” tiktokeri un video ievieto soctīklos 87
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Olga Kambala: “Divu mēnešu laikā es pārvērtos par ļoti skaistu, “sakačātu” sievieti!” 28
1 diena
Inita Šteinberga
Praktiski
Vietās, kur lijis mazāk, koki dārzā un mežā jau cīnās par izdzīvošanu! Kā palīdzēt lielajiem kokiem? 1
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Žaklīna un Jēkabs 2
7 stundas
AJ
Anita Jaunbelzere
Laukos
“Varam teikt, ka esam pasaules līmenī” Latvijā ražotie disku arkli pieprasīti Kanādā un pat Islandē
1 diena
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
“Jāķer prieks, un viss būs kārtībā!” Māris Štrombergs novēl olimpiešiem un stāsta, kā Latvijā bauda harmonisku ģimenes dzīvi 8
1 diena
LE
LETA
Ziņas
“Skaidrā nauda bija sadalīta 495 aploksnēs!” VID sāk procesu pret Lietuvas pilsoni 9
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
Titavs: “Nav cerību, ka tiksim pie vēl vienas Vairas Vīķes-Freibergas!” 105
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
Petraviča: Pilnībā saprotu tos cilvēkus, kas izvēlas nevakcinēties 304
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Karaliene varētu atcelt Harija un Meganas ielūgumus uz platīna jubilejas svinībām. Kas šoreiz sadusmojis Bekingemas pili? 30
3 dienas
LA
Latvijas Avīze
Kokteilis
Zvaigznes mudina uz piedzīvojumiem un izbaudīt visu, ko dzīve spēj dot! Horoskopi no 26. jūlija līdz 1. augustam
7 stundas