Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde šonedēļ atsākusi klientu apkalpošanu rindas kārtībā.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde šonedēļ atsākusi klientu apkalpošanu rindas kārtībā.
Foto: Paula Čurkste/LETA

Mēnesi pirms vēlēšanām 18 000 iedzīvotāju būs nederīgas pases. Gaidīt sodu, stundām stāvēt rindā, ko darīt? 0

“Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP) aprēķinājusi, ka mēnesi pirms 14. Saeimas vēlēšanām, kas notiks 1. oktobrī, Latvijā būs 18 tūkstoši iedzīvotāju ar Latvijas pilsonību, kuriem nav derīga personu apliecinoša dokumenta. Bez personas dokumenta pilsonis nevar piedalīties vēlēšanās. Jau vairākus mēnešus sabiedrība signalizē, ka ka PMLP netiek galā ar pienākumiem – pilsoņiem, lai saņemtu pasi vai ID karti, nākas gaidīt mēnešiem ilgi. Vai PMLP problēmu dēļ tūkstošiem vēlētāju tiks liegtas šīs pilsoņa tiesības demokrātiskā valstī?

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā 55
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 170
Lasīt citas ziņas

PMLP šonedēļ informē, ka no 1. jūnija pastiprināti sākšot apzināt iedzīvotājus, kuriem līdz vēlēšanām beigsies personu apliecinoši dokumenti. Šonedēļ gandrīz visās nodaļās atsākts klientus apkalpot rindas kārtībā. 14 nodaļās trešdienās un ceturtdienās esot pagarināts darba laiks, un jūnijā Rīgas 1. nodaļā darbu sākšot papildu 16 jauni darbinieki. Pirms mēneša valdība piešķīra 223 812 eiro, lai PMLP varētu izveidot 20 papildu amata vietas no šī gada 1. jūnija līdz 31. decembrim.

Intervijā “Re:TV” PMLP pārstāve Madara Puķe teikusi: “Dati liecina, ka uz 1. septembri būs ap 18 tūkstošiem pilsoņu, kuriem jānoformē jauni dokumenti, lai varētu piedalīties vēlēšanās. To varēs izdarīt līdz oktobrim, ja cilvēki paši nāks uz nodaļām formēt dokumentus.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) sekretārs Ritvars Eglājs intervijā “Re:TV” teicis, ka, tuvojoties 14. Saeimas vēlēšanām, CVK regulāri tiekoties ar PMLP darbiniekiem, bet “attiecībā uz personu dokumentu termiņiem – PMLP nav šo pieteikusi kā pro­blēmjautājumu, līdz ar to ceram, ka viss būs labi”. CVK pārstāvis vērtējis, ka 18 tūkstoši balsstiesīgo ir nepilni divi procenti no kopējā vēlētāju skaita.

Uz problēmu ar personas dokumentu maiņu nesen norādīja arī tiesībsargs. Vēstulē Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam tiesībsargs aicināja valdību nekavējoties rast risinājumu, lai PMLP pamatpakalpojums iedzīvotājiem būtu pie­ejams saprātīgā laikā, kas nav ilgāks par 30 dienām. Tiesībsarga ieskatā problēmas ar personu apliecinošu dokumentu izdošanu “raisa ne vien bažas par labas pārvaldības principa pienācīgu neievērošanu, bet norāda uz sistēmiskiem trūkumiem iestādes darba organizēšanā, kas grauj valsts pārvaldes autoritāti kopumā”.

Tiesībsargs savā vēstulē, kas izplatīta 13. maijā, atgādina: “Publiskajā mediju vidē ir norādīta informācija, ka grūtības PMLP ar pakalpojumu sniegšanu klientiem ir vismaz jau kopš 2021. gada vasaras. [..] Situācija ir nepieļaujama un bez kavēšanās ir jālabo. [..] Pirmkārt, PMLP nespēja kvalitatīvi nodrošināt pakalpojumu pieejamību, atvērtību un sasniedzamību var ietekmēt ikviena cilvēka pamattiesības.

Otrkārt, likumā noteikts, ka personas apliecība vai Latvijas pilsoņa vai nepilsoņa pase ir obligāts personu apliecinošs dokuments. Nav pieļaujama tāda situācija, kurā valsts neefektīvas rīcības dēļ uz 2023. gada 1. janvāri būs izveidojusies situācija, ka Latvijas pilsoņiem vai nepilsoņiem [..] nebūs bijusi iespēja noformēt un saņemt personas apliecību. Ja valsts no cilvēka pieprasa likumpaklausīgu rīcību, tad likumam ir jābūt izpildāmam. Ja iedzīvotājs nevar izpildīt tam uzlikto pienākumu valsts iestādes rīcības dēļ, cilvēks pie tā nav vainojams.” Vēstules noslēgumā tiesībsargs arī aizrāda, ka PMLP pārrauga Iekšlietu ministrija un tās rīcība neatbilst labas pārvaldības principam.

Reklāma
Reklāma

Stāvi rindā vai gaidi sodu?

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Noteikti neesmu vienīgais cilvēks Latvijā, kurš no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) maijā ir saņēmis atgādinājumu, ka drīzumā beidzas pases vai identitātes kartes (ID) derīguma termiņš un to vajag pārjaunot. Vienlaikus PMLP arī brīdina: “Atgādinām, ka personu apliecinošs dokuments ir Latvijas Republikas īpašums, un tas ir jānodod pārvaldei, noformējot jaunu pasi vai ID karti. Dokumentu nenodošanas gadījumā tiek sastādīts protokols un uzlikts naudas sods!”

Manā gadījumā jūnija izskaņā derīguma termiņš beidzās ID kartei, klausīju PMLP ieteikumam atgādinājumā un “iepriekšējam pierakstam ērti un vienkārši” mēģināju pieteikties PMLP tīmekļa vietnē: “www.pmlp.gov.lv/lv/pieraksts”.

Protams, ka gada sākumā biju dzirdējis par garajām rindām uz dokumentu maiņu, taču cerēju, ka šī situācija būs normalizēta – pagājis taču teju pusgads. Tomēr – nekā! Maija sākumā “ērtā un vienkāršā” vietne ātrāko iespējamo tikšanos PMLP piedāvāja vien augusta sākumā, kas manā gadījumā ir vairāk nekā mēnesi par vēlu.

Atjaunotas dzīvās rindas

Sazinājos ar PMLP. Iestāde mierina, ka tās 28 nodaļās visā Latvijā no 16. maija atsākta klientu apkalpošana pirmspandēmijas režīmā. Tātad – arī dzīvās rindas kārtībā, un PMLP šādā veidā cer būtiski samazināt iepriekšējā pieraksta laikus.

PMLP klientiem turpināšot izsūtīt informatīvu e-pasta vēstuli, kurā savlaicīgi atgādinās par dokumenta derīguma termiņa tuvošanos un par to, ka vecais dokuments ir jānodod pārvaldē. Informatīvais atgādinājums esot domāts, lai izvairītos no situācijām, kad pārvaldes klienti vecos personu apliecinošos dokumentus sagriež, izmet vai aizmirst nodot. Likumā noteikts, ka par lietošanai nederīga personu apliecinoša dokumenta nenodošanu, saņemot jaunu personu apliecinošu dokumentu, soda apmērs ir brīdinājums vai naudas sods līdz 35 eiro.

Par CSDD palīdzību tikai spriež

Aprīļa beigās Satiksmes ministrija (SM) aicināja izmantot tās pārziņā esošās Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kapacitāti un pieredzi personas dokumentu maiņas problēmas risināšanai. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits bija izteicies, ka situācija ar PMLP pakalpojumu pieejamību ir nepieņemama, turklāt pārvaldes kapacitātes trūkums negatīvi ietekmējot plānus jau šogad vienotas sabiedriskā transporta biļešu sistēmas ietvaros nodrošināt braukšanas maksas atvieglojumus vairākām pasažieru grupām.

Nu jau ir maija otrā puse – cik tālu ir šī iniciatīva? PMLP “Latvijas Avīzei” atbildēja, ka pārvalde un CSDD šobrīd strādājot pie iespējamajiem risinājumiem, vai un kādā veidā ar CSDD atbalstu varētu mazināt rindas pēc personu apliecinošajiem dokumentiem. Savukārt SM informēja, ka, atsaucoties uz satiksmes ministra aicinājumu, esot notikušas divas CSDD un PMLP pārstāvju tikšanās. Būtisks priekšnoteikums iespējamai dokumentu izsniegšanai CSDD esot arī nepieciešamo izmaiņu veikšana saistošajos tiesību aktos, par ko notikšot apspriedes “tuvākajā laikā”.

Sausais atlikums: personu apliecinošie dokumenti mūsu valstī ir kā “deficīta” prece. Nožēlojami, bet valsts iestāžu mazspējas dēļ mums var nākties maksāt sodus par dokumentiem, kuru saņemšana ir maksas pakalpojums jebkurā gadījumā, vai arī – stāvēt pazemojoši garās rindās.

Rīdzinieki pierakstās uz Madonu

Par savas ģimenes pieredzi stāsta rīdziniece Ērika: “Man un tēvam šā gada jūnijā beidzas ID kartes derīguma termiņš. Par to man e-pasta vēstulēs arī vairākkārt atgādinājusi PMLP. Man ID karte nepieciešama, jo to lietoju arī e-parakstam. Aprīļa vidū PMLP mājas lapā skatījos par iespējām pierakstīties uz dokumentu maiņu. Taču Rīgā viss pieraksts līdz Jāņiem jau bija pilns, tālāki datumi izvēlei netika piedāvāti.

Skatījāmies citas tuvākās nodaļas – Jelgavu, Cēsis… Arī tur nekā. Visātrāk bija iespējams pierakstīties uz Rēzekni, taču tas mums par tālu. Galu galā pierakstījāmies uz vizīti PMLP nodaļā Madonā, uz kurieni jādodas 29. jūnijā. Pēc tam vēl būs jābrauc uz Madonu otrreiz – saņemt dokumentus. Mana meita, lai mazajam bērnam saņemtu dokumentus, februāra beigās dabūja pierakstu uz maiju PMLP nodaļā Rīgā.

Mēs esam kaut cik samierinājušies ar situāciju. Bet ko lai dara, piemēram, tie vecāki, kuru bērniem vajadzīgi dokumenti? Bērniem pases derīguma termiņš taču ir daudz īsāks. Vecāki ar bērniem vasarā grib braukt ceļojumos, biļetes varbūt nopirktas – bet dokumentu bērnam nevar dabūt! Es uzskatu, ka tā ir milzīga neizdarība no valsts iestāžu puses!

Tā taču ir tik paredzama lieta – PMLP taču ir informācija, cik cilvēkiem beidzas dokumentu termiņš, tāpat valsts iestādēm ir zināms, cik bērnu gadā piedzimst, to taču visu varēja sarēķināt, cik cilvēkiem būs nepieciešama dokumentu maiņa, un laikus varēja plānot PMLP darbu! Cilvēki tagad padarīti par valsts iestādes neizdarības ķīlniekiem! Dzirdēju, ka tagad varot stāvēt dzīvajā rindā. Taču iedomājieties – kā tas būs, vecam cilvēkam vai vecākiem ar maziem bērniem stāvēt tur nezin cik ilgā rindā?”

Vai rindas kārtība ceļ kapacitāti?

Sociālajos tīklos ļaudis turpina uzdot jautājumus PMLP. Lūk, daži jautājumi un atbildes, kas publicēti tviterī 17. un 18. maijā.

* PMLP: “Atgādinām, ka arī pēc 16. maija paralēli apkalpošanai rindas kārtībā turpināsies pakalpojumu saņemšana pēc iepriekšēja pieraksta. Iepriekšējs pieraksts darbosies samazinātā apjomā. Visiem, kuriem līdz šim veikts pieraksts, nebūs nekādu izmaiņu.”

* Kristīne: “Vai rindas kārtība ceļ kapacitāti? Ja cilvēki atnāk un nostājas garā rindā, gaidot 2–4–6 stundas, tad dienā varat apkalpot par cik cilvēkiem vairāk nekā gadījumā, ja cilvēki pierakstās un ierodas precīzi laikā?”

PMLP: “Katru dienu nodaļās tiek noteikts konkrēts skaits, cik klientu attiecīgajā dienā būs iespējams apkalpot (piemēram, balstoties uz darbinieku skaitu u.c.) – numuriņi tiek izsniegti noteiktajā skaitā.”

* Rīdziniece: “1. Kāda ir situācija Rīgas pasu daļās ar rindām? 2. Ja ID ir sagriezta un sen izmesta (nebūs ko nodot), tad kas notiks?”

PMLP: “Pieprasījums pēc pakalpojumu saņemšanas rindas kārtībā Rīgas nodaļās šobrī ir liels. Ja eID karte ir iznīcināta, tad tiek piemērots brīdinājums vai naudas sods, kura apmērs katrā gadījumā tiek izvērtēts individuāli.”

Rīdziniece: “Lūdzu, precizējiet “liels” – ja no rīta ierodas, līdz vakaram var nepaspēt izstāvēt?”

PMLP: “Katrā nodaļā katru dienu ir iespējams apkalpot noteiktu klientu skaitu, Rīgas nodaļās šos numuriņus izsniedz no rīta, bet reģionos – pakāpeniski visas dienas laikā. Ja konkrētajā dienā saņemat numuriņu – šajā dienā pakalpojumu saņemsiet.”

Rīdziniece: “Aptuveni cik ilgs laiks jāpavada, sagaidot numuriņu?”

PMLP: “Atvainojamies, bet to patiešām nevaram prognozēt, jo klientu skaits, kuri atnākuši saņemt pakalpojumu, katru dienu ir citādāks.”

* Pelnusniegs: “Kāpēc jāmaksā sods, ja nozaudēts [personas dokuments]?”

PMLP: “Sods ir jāmaksā, jo personu apliecinošs dokuments ir valsts īpašums.”

Rīdziniece: “Ja ID karte nozaudēta, tad bez iesnieguma policijai PMLP var nerādīties?”

PMLP: “Ziņot par dokumenta zudumu var arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.”

* Uģis: “Vai Ārlietu ministrija izsniedz pasei līdzvērtīgu pagaidu ceļošanas dokumentu, ja PMLP kapacitātes nepietiekamības dēļ nevar savlaicīgi pierakstīties to izveidot jau vairākus mēnešus, bet mērķvalstī (ārpus ES) eID nav derīga ieceļošanai?”

PMLP: “Pakalpojumus katru darba dienu var saņemt rindas kārtībā gandrīz visās Pārvaldes nodaļās arī bez iepriekšēja pieraksta (izņemot Rīgas 3. nodaļu Eduarda Smiļģa ielā 46; rindas kārtībā nepieņem arī Siguldas filiāle).”

SAISTĪTIE RAKSTI