Foto-Flickr/ajschwegler

Kā motivēt vērsties pēc palīdzības? 3


Cilvēkam ar psihiskiem traucējumiem bieži nepieciešams pamudinājums doties pie speciālista un saņemt palīdzību, un ne vienmēr cilvēks tam pretosies. Palīdzošs var izrādīties ieteikums vai iedrošinājums, bieži nepieciešama arī praktiska palīdzība – atrast vajadzīgo informāciju vai aizvest pie ārsta. Tomēr sastopami arī sarežģītāki gadījumi, kad cilvēka motivēšana doties pie profesionāļa ieņem ļoti svarīgu un izšķirošu lomu, it sevišķi, ja slimības fakts joprojām tiek noliegts vai saslimušais ir nekritisks pret savu veselības stāvokli.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
7 pārsteidzošas lietas, ko par jums atklāj apģērba krāsa
Daudzas šo nezina! 15 populārākās sieviešu kļūdas seksā 15
Kadirovam daudz nav atlicis – viņš mirst. Čečenijas līdera nāve var ievilkt Putinu jaunā karā 144
Lasīt citas ziņas

Sāciet ar sarunu! Sarunai jābūt nevērtējošai, bet atbalstošai, atspoguļojot savus novērojumus un izrādot rūpes un sapratni. Piemēram: „Es redzu, ka Tu jau kādu laiku jūties bēdīgs, es uztraucos par Tevi, varbūt Tu vari pastāstīt, kas ir noticis.” Jāsaprot, ka pat tad, ja Jūsu novērojumi ir pareizi, cilvēks psihisko saslimšanu var noliegt.

Izvēlieties sarunai piemērotu laiku, kad Jums pašam ir iespēja un laiks mierīgi aprunāties. Pirms tam varat aprunāties ar kādu, kam uzticaties – ar draugu, kolēģi vai ārstu, kas Jūs var gan iedrošināt, gan atbalstīt. Palīdzēt var dažādi informatīvi resursi par iespējamo saslimšanu un ārstēšanas iespējām, piemēram, mājaslapā www.nenoversies.lv pieejamās e-grāmatas „Psihiskās saslimšanas, to pazīmes, diagnostika un ārstēšanas metodes” un „Padomi saskarsmē, komunikācijā un sadzīvē ar cilvēkiem ar dažādām psihiskām saslimšanām”. Atcerieties, jo zinošāks par konkrēto saslimšanu būsiet, jo mierīgāks un pārliecinātāks jutīsieties sarunā ar tuvinieku. Sniedziet viegli saprotamu informāciju, vērojiet un noskaidrojiet, vai tuvinieks teikto ir sapratis. Miniet slimniekam piemērus, kas liek Jums domāt, ka viņš šobrīd nejūtas labi. Piemēram, „Atceries, otrdien Tu raudāji visu pēcpusdienu bez redzama iemesla?” vai „Redzu, ka jau labu laiku Tev vairs neinteresē tas, ko agrāk darīji regulāri (hobiji, tikšanās ar draugiem u.c.)”. Klausieties, esiet iejūtīgs, pacietīgs, izrādiet rūpes un gatavību palīdzēt – tas var izrādīties izšķiroši, lai cilvēks piekristu doties pie ārsta. Nosodījums un pārmetumi neveicinās sarunu ar slimnieku, tieši pretēji – slimnieks Jums neuzticēsies un noslēgsies.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.