Kā mainās gadsimtiem ilgas prakses, jautāju antropoloģēm 6

Antropoloģe Aivita Putniņa norāda, ka manipulācijas ar dzimumorgāniem dažādās kultūrās ir ļoti būtiska identitātes sastāvdaļa. “Tā ir ne tikai katra indivīda lieta, bet plašāka kultūras tradīcija. Taču no cilvēktiesību viedokļa, tas ir pārkāpums, jo īpaši tā uz to skatāmies Rietumos. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka Eiropā ir akceptējama vīriešu apgraizīšana.”

Reklāma
Reklāma
Izrādās, gurķus ar tomātiem nedrīkst ēst kopā! 8 produktu kombinācijas, no kurām labāk izvairīties 3
Putina sabiedrotais brīdina par globālu karu un “traģēdiju visai cilvēcei”
Kokteilis
VIDEO. Personības tests: izvēlies vienu dakšu un atklāj, ko tava izvēle liecina par tevi
Lasīt citas ziņas

Āfrikas kultūrās sieviešu dzimumorgānu apgraizīšana daudzos iesakņojusies kā neatņemams rituāls, kur, piemēram, vīrietis var atteikties no sievietes, kurai šāds rituāls nav veikts un sabiedrībā viņa var būt teju izstumtā. Tomēr skatījums arī mainās. “Tas mainās, sabrūkot cilšu kultūrām,” skaidro antropoloģe Aivita Putniņa. “Līdz ar urbanizāciju, sabrūkot kopienām un kopienā balstītiem rituāliem, manipulācijas ar dzimumorgāniem vairāk kļūst par cilvēku izvēli. Taču jautājums skar ļoti daudzus aspektus, tas nav tikai kaitējums veselībai, tas ir jautājums par sievietes pozīciju sabiedrībā…” atzīmē speciāliste.

Viņa norāda, ka rodas jauna problēma Eiropā – kultūras tradīcijas tiek nestas līdzi (tātad dzimumorgānu apgraizīšana cilvēkos no kopienām, kur tā bijusi tradīcija, notiek arī Eiropā), bet Eiropā sieviešu dzimumorgānu apgraizīšana ir aizliegta.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt antropoloģe Ieva Raubiško aicina skatīties uz kultūras tradīcijām ne ar vērtējumu “melns un balts”, taču viņa pieļautu parakstīšanos minētajai iniciatīvai, jo šajā gadījumā ierosinājums izmaiņām nācis no pašas valsts pārstāvjiem, konkrēti, sieviešu lietu ministres, nevis no citām valstīm. “Es atbalstītu tādu praksi, kur paši nāk klajā ar aicinājumu pārmaiņām,” viņa teic, gan aicinot uz jautājumu skatīties plašāk, tas nav tik vienkāršs. “Tas, kas mūsu, rietumnieku skatījumā, ir sieviešu tiesību pārkāpums, ne vienmēr tāds būs, teiksim, Āfrikas kopienā. Vietējās sievietes zina kontekstu un spriež no vietējās sabiedrības locekļu pozīcijām.”

Aivita Putniņa atzīmē, ka ne vienmēr kultūras maiņa nāk tikai no iekšpuses, protesta akcijas ir arī globalizācijas rezultāts. Migrācija, urbanizācija (pāriešana uz pilsētām), izglītības lielāka pieejamība maina tradīcijas.”
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.