Foto: Ronstick/SHUTTERSTOCK

Fuksītis, figūrzāģis vai celtniecības nazis? 0

Plānoju šķūnīša jumtam uzklāt viļņotās bitumena loksnes. Ar ko un kā tās vislabāk zāģēt? Raivis Jaunjelgavā

Reklāma
Reklāma
Izrādās, gurķus ar tomātiem nedrīkst ēst kopā! 8 produktu kombinācijas, no kurām labāk izvairīties 3
Putina sabiedrotais brīdina par globālu karu un “traģēdiju visai cilvēcei”
TV24
Viena no šī kara interesantākajām lietām: kā iespējams noslēpt 40-50 tūkstošus cilvēku pie frontes līnijas?
Lasīt citas ziņas

Viļņotās bitumena loksnes izgatavo no celulozes un stiklšķiedras pamatnes, kas piesūcināta ar īpaši attīrītu bitumena emulsiju, minerālas pildvielas. Šā jumta seguma ieklāšana ir visai vienkārša, un nav nepieciešamas īpašas iemaņas un zināšanas, tomēr ir nosacījumi kas jāpatur prātā.

Viļņotās bitumena loksnes var griezt ar izturīgu celtniecībai domātu nazi, zāģēt ar ripzāģi, elektrisko figūrzāģi, rokas zāģīti kokam. Tomēr ne visi darbarīki vienlīdz labi veic šo uzdevumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ērts darbarīks lokšņu precīzai piegriešanai ir celtniecībai domātais nazis. Tomēr, lai ar to strādātu ilgstoši, nepieciešama lielāka pieredze.

Asmeni samitrina vai ieeļļo

Foto: Yanas/SHUTTERSTOCK

Ja darba nedaudz vairāk, labāk izvēlēties rokas zāģīti kokam ar nelieliem zobiem. Ja zobi būs lieli, tie drīzāk plēsīs, nevis zāģēs materiālu, un zāģējuma līnija būs robotām malām. Vēlamais zāģīša garums ir 35–40 cm. Jāņem vērā, ka bitumens, kas izmantots lok­snes izgatavošanai, ātri aizķepē zāģa zobus, un tas pārstāj zāģēt. Lai tā nenotiktu, zāģi vajag viegli ieeļļot un laiku pa laikam šo procedūru atkārtot. Vēl viens paņēmiens – zāģi visu laiku turēt samitrinātu ar ūdeni. Arī tad materiāla gabaliņi nepielips.

Foto: Olegsam/SHUTTERSTOCK

Ja jumts ir liels, ērtāks darbarīks būs ripzāģis. Ar to darbs veiksies daudz ātrāk. Tomēr arī šajā gadījumā vēlams izmantot zāģa ripu ar lielāku skaitu sīku zobu. Zāģa ripas lielā griešanās ātruma dēļ gan materiāls sakarst un sāk kust, aizķepējot disku.

Foto: Vladakela/SHUTTERSTOCK

Elektriskā figūrzāģa asmeņu zobi ir vismazāk piemēroti bitumena lokšņu zāģēšanai un aizķep ļoti ātri.

Foto: Petr Smagin/SHUTTERSTOCK

Tādējādi lokšņu griešanai piemērotākais darbarīks tomēr ir celtniecības nazis. Tā asmens ir pietiekami stingrs un ass. Kancelejas vajadzībām domātie naži arī spēj pārgriezt šo materiālu, taču pastāv riksi, ka asmens var lūzt un tā var gūt traumas. Pirms griešanas vienmēr ar zīmuli vai marķieri jāiezīmē griezuma līnija.

Loksne jāpiegriež uz zemes

Loksni vienmēr piegriež, atrodoties uz zemes, nevis jumta. Nav prāta darbs šo procedūru veikt uz jumta, mēģinot noturēt loksni un noturēties pašam. Lieliski noderēs lielāks galds, taču var iztikt bez tā, loksni novietojot tieši uz zemes.

Atzīmes veic gar taisnu latiņu vai piemērota garuma lineālu. Var izmantot vēl vienu loksni, vēlamajā vietā to uzliekot otrai virsū. Tādējādi varēs veikt atzīmes uz visas materiāla virsmas, ne tikai viļņu augšpusē. Jāizvēlas marķieris, kura krāsa kontrastē ar loksnes krāsu.

Izmantojot zāģi karstā laikā, starp zāģēšanas reizēm to labāk glabāt aukstā ūdenī. Savukārt loksnes atlieku notīrīšanai no asmens var izmantot petrolejā vai vait­spirtā samitrinātu lupatiņu. Figūrzāģa vai elektriskā zāģa ripas attīrīšanai ar to vienkārši vajag nedaudz iezāģēt koka gabaliņā.

Reklāma
Reklāma

Zāģēšanu vislabāk veikt ēnā. Turpat jāglabā arī pašas loksnes, lai tās nesakarstu un nekļūtu mīkstas.

Jāsāk zāģēt no pretējās malas

Kad atzīmēta vēlamā griezuma līnija, zāģēšanu ar fuksīti sāk no loksnes pretējās malas. Zāģis jātur lēzeni, tad zāģējuma malas būs līdzenākas.

Savukārt ar nazi ērti materiālu griezt gar vilni. Darbu var paveikt vienā griezienā. Ja nepieciešams griezt šķērsām vilnim, veic iegriezumus viļņu augšpusēs no vienas un arī otras puses. Pēc tam loksni atliks tikai saliekt, un tā pārlūzīs.

Vēl daži padomi

Sagatavojot pamatu jumta loksnēm, jāņem vērā jumta slīpums. Ja tas ir no 5 līdz 10 grādiem, zem jumta seguma jāizveido pamats no finiera vai OSB loksnēm. Materiāla biezums – 10–12 milimetru. Loksnes jāizvieto pamīšus, lai vienuviet nesaskartos četru lokšņu stūri, un lokšņu garākajai malai jābūt perpendikulārai latojumam. Tāpat starp loksnēm jāatstāj 3 mm spraugas. Galu pārlaidums 300 mm, sānu pārlaidums 2 viļņi.

Ja jumta slīpums ir mazāks par 5 grādiem, viļņotās loksnes nedrīkst izmantot!

Gadījumos, kad jumta slīpums ir no 11 līdz 15 grādiem, var iztikt bez vienlaidu klājuma. Latojuma dēļus, parasti 25 x 100–150 mm, piestiprina tā, lai starp to centriem būtu 450 mm. Galu pārlaidums – 200 mm, sānu pārlaidums – 1 vilnis. Ja jumta slīpums ir lielāks par 15 grādiem, starp dēļu (50 x 50 mm) centriem ievēro 610 mm atstarpi. Galu pārlaidums – 170 mm, sānu pārlaidums – 1 vilnis. Lai nekļūdītos ar attālumu, visērtāk izgatavot šablonus, kurus ieliek starp latojuma dēļiem un tad tos piestiprina.

Papildu latojums nepieciešams vietā, kur tiks stiprināti kores elementi – aptuveni 5 cm no kores elementa vidusass. Vislabāk kori piemērīt, lai sapratu, kur tieši nepieciešams latojums.

Loksnes sāk piestiprināt no valdošajiem vējiem pretējās jumta malas, sākot no apakšas. Otro lokšņu rindu sāk ar pusi loksnes, lai stūra savienojumā būtu 3, nevis 4 lokšņu pārlaidums. Tas atvieglos lokšņu uzklāšanu.

Vispirms iedzen četras naglas loksnes stūros, pēc tam visas pārējās, sākot no lok­snes apakšas. Loksnes pienaglo katrā vilnī un gala pārlaidumā, kā arī sānu pārlaiduma abās pusēs. Pienaglojot loksnes pie latojuma starplatām, izlaiž vienu vilni. Vienas loksnes piestiprināšanai vajadzīgas 20 naglas.

Arī kores elementu piestiprināšana jāsāk no valdošajiem vējiem pretējās jumta malas. Kores elementiem ievēro 125 mm pārlaidumu (lai sakristu ūdens barjeras). Kores elements jāpienaglo katrā ar to savienotās loksnes vilnī pie latojuma vai papildu latām pamīšus no katras puses.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.