Kur un kāpēc rodas ūdens zudumi daudzdzīvokļu namos 0
“Mājai nomainīja ūdensskaitītājus. Tagad to rādījumus nolasa attālināti. Taču, saņemot rēķinu, redzu, ka visas mājas iedzīvotāju patērētā ūdens kubatūra atšķiras no faktiskā patēriņa. Gribētu noskaidrot, kur un kāpēc rodas šie ūdens zudumi,” vaicā Mārīte Rīgā.
Lielākoties daudzdzīvokļu namu dzīvokļos ir uzstādīti individuālie ūdensskaitītāji. To rādījumus iedzīvotāji nolasa paši vai mērījumi tiek nolasīti attālināti, ko dēvē par telemetriju. Taču individuālo skaitītāju mērījumi mēdz nesakrist ar kopējā mājas skaitītāja datiem, kas uzstādīts pie ūdens ievada ēkā.
Līdz ar to rodas lielāka vai mazāka ūdens patēriņa starpība, kas jāapmaksā visiem ēkas iedzīvotājiem. Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ģirts Beikmanis stāsta, ka ūdensskaitītāja rādītāju nesakritības mēdz rasties ne tikai individuālajiem dzīvokļu skaitītājiem – kļūda iespējama arī mājas kopējā skaitītājā.
Rīgā ūdens patēriņa nesakritības mēdz novērot biežāk nekā Latvijas reģionos. Šīs kļūdas var būt gan nelielas, gan visai būtiskas. Galvenokārt tam ir vairāki tehniski iemesli.
Piesārņojums skaitītājā
Nereti nesakritība ūdens patēriņa rēķinā rodas pēc pilsētas centralizētā ūdensvada remonta, kad ūdensvadā un skaitītājā var nonākt dubļi un netīrumi. Parasti tas ir ūdens cauruļvadu vēsturiskais aplipums.
“Aplipums ir pie cauruļvadu sieniņām, ikdienā ūdens tek cauri, un šis aplipums netraucē un nenonāk mājas iekšējos tīklos, taču pēc ūdensvada remonta, atjaunojot ūdens piegādi, rodas hidrauliskais trieciens, un aplipums atdalās, tā ļoti daudz gružu nonāk iekšējos ūdensvados, arī ūdensskaitītājos.”
Bieži tas redzams pat ļoti izteikti – starpība rēķinā visu laiku bijusi neliela, līdz pēkšņi tā ievērojami palielinās. “Ja dubļi iekļūst ievades skaitītājā, veidojas aplikums, un tiek samazināta ūdens iekšējā caurplūde, taču skaitītāja rotācijas mehānisms turpina griezties un uzskaitīt ūdens patēriņu.
Piesārņojuma dēļ ūdens iekšējā caurplūde var krasi samazināties, kas varētu veidot pat 30% no mājas kopējā ūdens patēriņa,” skaidro Ģ. Beikmanis. Tas vairāk novērojams galvaspilsētā, jo ūdensvadu remonti notiek biežāk.
“Mazpilsētās ūdensvadu remonti notiek retāk, līdz ar to mājas pārvaldniekam vieglāk apsekot situāciju pēc ūdensvada remonta. Reģionos arī biežāk pie ievada skaitītājiem ir uzstādīti rupjie ūdensfiltri jeb tā sauktie dubļu ķērāji.
Tie nodrošina, ka ūdensvadā un skaitītājā nokļūst mazāk gružu. Ja rādījumu starpība radusies pēc ūdensvada remonta, līdzko piesārņojums tiks iztīrīts, skaitītājs atkal funkcionēs precīzi.”
Ūdens zudumi sulojošas santehnikas dēļ
Ja daudzdzīvokļu ēkā tiek ieviests telemetrijas pakalpojums, parasti, mainot ūdensskaitītāju, tiek ierīkotas jutīgākas ierīces, kas ūdens patēriņu mēra precīzāk. Tomēr neliela kļūda jeb patēriņa starpība, visticamāk, saglabāsies. Dažkārt tam par iemeslu var būt nepilnīgi noregulēta vai nekvalitatīva santehnika dzīvokļos.
“Ja kādā dzīvoklī ir kaut vai nedaudz sulojoša skalojamā kaste tualetē, neliels ūdens patēriņš, kaut niecīgs, ir nepārtraukti. Minimālu ūdens plūsmu skaitītāji nespēj precīzi uzskaitīt, tomēr mēneša laikā tas sasummējas un var radīt ievērojamu skaitītāju nesakritību.
Tāpēc katrs savā dzīvoklī var pārbaudīt santehnikas ierīces, piemēram, salabot pilošu krānu,” iesaka Ģ. Beikmanis.
Ļaunprātīga rīcība
Diemžēl vēl viens iemesls, kas var radīt nesakritību mājas un iedzīvotāju ūdens patēriņa rēķinos, ir ļaunprātīga rīcība, proti, ir iedzīvotāji, kas ar dažādām metodēm mēģina ietekmēt ūdensskaitītāja darbību.
“Šie cilvēki mēģina samazināt sava dzīvokļa ūdensskaitītāja rādījumus, taču nespēj ietekmēt mājas kopējo skaitītāju, un tā veidojas starpība kopējā mājas ūdens patēriņā, par ko jāmaksā visiem mājas iedzīvotājiem,” atgādina Ģ. Beikmanis.
Ja ūdensskaitītāju rādījumos novērojama būtiska nesakritība, iedzīvotāji var vērsties pie mājas pārvaldnieka. “Lielākoties gan mājas pārvaldnieki paši seko līdzi skaitītāju rādījumiem.
Ja tiešām ir situācija, kad reālā un faktiskā ūdens patēriņa rādījumos ir nesakritība un tas turpinās ilgstoši, bet mājas pārvaldnieks neko nepaskaidro vai nemeklē risinājumus, kā galējais risinājums dzīvokļu īpašniekiem ir pašiem iesaistīties šo problēmu risināšanā – pārņemot mājas pārvaldīšanu un veidojot dzīvokļu īpašnieku biedrību vai apdomājot iespēju meklēt citu pārvaldnieku,” pauž Ģ. Beikmanis.