Ilustratīvs foto

Kolagēns – veselām locītavām un ādai 0

Ne reizi vien ir dzirdēts pieminām kolagēnu. Ar gadiem šīs olbaltumvielas ražošana organismā samazinās un tas atsaucas gan uz locītavu un saistaudu veselību, gan ādu – parādās novecošanās pazīmes. Labā ziņā – kolagēna zudumu ir iespējams kompensēt.

“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
VIDEO. Neapstādināmais zāles pļāvēja robotiņš – “traģikomiski” kadri no Igaunijas
“Davai, noslēdzam mieru, lai krievi beidz bumbot un tad viss būs kārtībā…”: daudzi tā uzskata, pārliecināts ir Ivars Ījābs
Lasīt citas ziņas

Kāpēc kolagēns ir tik svarīgs

Cilvēkam novecojot, organisms dabiski spēj saražo aizvien mazāk kolagēna. Kad ādā esošais kolagēns sāk noārdīties un tā līmenis organismā pazeminās, veidojas grumbas, cīpslas un saites sāk zaudēt elastīgumu, muskuļi kļūst vājāki, var parādīties sāpes locītavās, iespējams, arī gremošanas trakta problēmas. Būtisku kolagēna sintēzes samazināšanos piedzīvo sievietes pēc menopauzes.

CITI ŠOBRĪD LASA

Medicīnas zinātņu doktore, dermatoloģe Elga Sidhoma skaidro:

“Kolagēnu veido trīs aminoskābes: glicīns, prolīns un hidroksiprolīns. Ir atklāti 28 dažādi kolagēna veidi, taču visizplatītākie – I līdz IV tipa kolagēns. Gandrīz deviņdesmit procentus kolagēna cilvēka organismā veido I, II un III tipa kolagēns.

  • I tipa kolagēns sastopams ādā un kaulos, zobos
  • II tipa kolagēns raksturīgs skrimšļiem, fascijām, saitēm, cīpslām, to atrod arī acīs
  • III tipa kolagēns atrodams ādā, kaulos un arī zarnu traktā, asinsvados un muskuļos

Visiem kolagēna veidiem ir viens mērķis – nodrošināt izturību. Kolagēns ir ideāla matrica ādai, cīpslām, kauliem un saitēm.”

Kas liecina par kolagēna trūkumu organismā

Redzamās pazīmes

  • Āda ir kļuvusi sausāka, plānāka, trauslāka
  • Veidojas grumbas
  • Nagi un mati kļūst neveselīgi un trausli

Neredzamās pazīmes

  • Locītavas – stīvas, neelastīgas
  • Kauli kļūst trauslāki, palielinās lūzumu risks
  • Samazinās muskuļu tonuss

Kolagēna samazināšanos veicinošie faktori

  • Kolagēna ražošanai nepieciešamo uzturvielu trūkums organismā
  • Kaitīgie ieradumi – smēķēšana, alkohola lietošana
  • Pārmērīgs saldumu, cukuru saturošu produktu patēriņš
  • Ilgstoša atrašanās saulē, nelietojot saules aizsarglīdzekļus
  • Autoimūni traucējumi, ģenētiskas izmaiņas
  • Ilgstošs stress, kas ar laiku ietekmē organisma normālu funkcionēšanu

Lūk, kā šos faktorus skaidro ārste!

Liels cukura patēriņš palielina procesu, kurā asins cukuri pievienojas olbaltumvielām, veidojot jaunas molekulas, kas savukārt bojā blakus esošās olbaltumvielas un var padarīt kolagēnu sausu, trauslu un vāju.

Smēķēšana – tabakas dūmos esošās ķīmiskās vielas bojā kolagēnu un elastīnu ādā. Nikotīns sašaurina asinsvadus ādas ārējos slāņos, apdraudot ādas veselību, jo tiek samazināta barības vielu un skābekļa piegāde.

Saules ultravioletie (UV) stari izraisa kolagēna ātrāku sadalīšanos, sabojājot kolagēna šķiedras un izraisot patoloģiska elastīna uzkrāšanos. UV stari saules gaismā bojā kolagēnu dermā, veidojot grumbas.

Autoimūni traucējumi var radīt autoantivielu pret mērķa kolagēnu veidošanos. Ģenētiskās izmaiņas var ietekmēt ārpusšūnu matricu. Saražotā kolagēna var būt mazāk vai arī tas var būt disfunkcionāls, ar mutācijām struktūrā.

Kolagēna nozīme locītavu un kaulu veselībā

“Kolagēnam ir svarīga loma locītavu veselībā, jo kolagēns ir visu locītavu struktūru sastāvā. Tas, cik labi strādā locītavas, ir liela mērā atkarīgs no skrimšļa, jo tieši skrimslis amortizē triecienus un nodrošina locītavas kustīgumu. Kolagēns ir atbildīgs par skrimšļa audu veidošanos, struktūru, izturību.

To pašu var teikt arī par kauliem – kolagēnam kaulu struktūrā ir liela nozīme un, ja organisms kāda iemesla dēļ vairs nespēj saražot vajadzīgo daudzumu kolagēna, cieš locītavu un kaulu veselība un parādās dažādi nevēlami simptomi, piemēram, locītavas kļūst stīvākas, kauli – trauslāki, palielinās osteoporozes, artrīta risks. Šīs slimības, kā zināms, būtiski pasliktina dzīves kvalitāti,” uzsver “Mēness aptiekas” farmaceite Viktorija Skurjate un piebilst, ka ir laikus jādomā par veselīgu, pilnvērtīgu uzturu un, ja nepieciešams, jāpapildina ar trūkstošajām vielām, uzņemot tās uztura bagātinātāja veidā.

Uzturs, kas labvēlīgs kolagēna ražošanai

Ārste mierina, ka kolagēna zudumu ir iespējams palēnināt, ik dienu lietojot uzturu, kas var palīdzēt organismam ražot kolagēnu. Šādas uzturvielas ir:

  • prolīns, ko satur olas baltums, gaļa, sierā, soja, kāposti;
  • antocianidīni, kas satopami upenēs, mellenēs, ķiršos, avenēs;
  • C vitamīns, kas bagātīgi atrodams apelsīnos, zemenēs, paprikā, brokoļos;
  • varš, ko var uzņemt ar vēžveidīgajiem, riekstiem, sarkano gaļu, nedaudz – ar dzeramo ūdeni;
  • A vitamīns, kas sastopams dzīvnieku izcelsmes pārtikā un augu valsts produktos kā beta-karotīns.

Tā kā kolagēna ražošanu var samazināt arī stress, jāņem vērā, ka ēdienkarte, kurā ir liels apjoms svaigu dārzeņu un augļu, nodrošina antioksidantu uzņemšanu organismā, kas savukārt aizsargā organismu no oksidatīvā stresa.

Kolagēns kā uztura piedeva. Ko tas var dot?

Elga Sidhoma skaidro: “Kolagēna piedevas vai zāļu formas var palīdzēt ārstēt osteoartrītu, jo var mazināt sāpes, uzlabot locītavu kustīgumu. Tā kā piedeva organismā tiek absorbēta, kolagēns uzkrājas skrimšļos, palīdzot atjaunot ārpusšūnu matricu. Pētījumi arī apstiprina, ka kolagēna piedevu lietošana vairākus mēnešus var uzlabot ādas elastību un samazināt novecošanās pazīmes. Tā pat pētījumos ir pierādīts, ka kolagēna lietošana var palielināt vecuma novājinātu kaulu blīvumu, samazināt locītavu, muguras un ceļgalu locītavu sāpes. Skaidrs, ka kolagēns ir vitāli svarīgs katras ķermeņa sistēmas veselībai.”

Ārste norāda, ka pētījumos ir iegūti dati par sievietēm pēc menopauzes, kurām bija ar vecumu saistīts kaulu minerālā blīvuma samazinājums. Vienu gadu viņas regulāri uzņēma piecus gramus konkrētu kolagēna peptīdu, kā rezultātā tika novērota palielināta kaulu veidošanās mugurkaulā un gūžā.

Papildini kolagēna krājumu!

Ādai

Kolagēnu saturošu produktu, tostarp, krēmu aprakstos nereti apgalvots, ka tie atdzīvina ādu, palielinot kolagēna līmeni organismā. Elga Sidhoma uzskata, ka tas ir maz ticams, jo kolagēna molekulas ir pārāk lielas, lai tās absorbētu caur ādu.

“Kolagēns tiek ražots dziļākā ādas slānī – ādas saistaudos, un ārīgi lietotam kolagēnam ir grūti tur piekļūt. Kolagēna apjoms netiek palielināts, un pozitīvu efektu visticamāk nodrošina šī produkta mitrinošā iedarbība.

Tomēr ir līdzekļi, kas uzlabo kolagēna ražošanu. Viens no tiem – retinoīdi (retinoli), ko bieži pievieno pretnovecošanās krēmiem un serumiem. Tie, kā arī tādi ādas kopšanas produkti, kas satur, piemēram, glikolskābi un peptīdus, var stimulēt kolagēna veidošanos.”

Locītavām, skrimšļiem, kauliem,

Ja neizdodas uzņemt kolagēnu ar uzturu, noderīgs var būt uztura bagātinātājs, kas papildinās uzturvielu rezervi organismā, palīdzot tam sintezēt kolagēnu un uzturēt veselas locītavas un kaulus. Pasaulē ir veikti vairāki pētījumi, kas apstiprina, ka kolagēnu saturošu uztura bagātinātāju lietošana var palīdzēt samazināt locītavu stīvumu, sāpes, uzlabot to elastību un tātad – kustību iespējas.

Tā pat pētījumos novērots, ka kolagēna papildu uzņemšana ilgākā laika periodā labvēlīgi ietekmē arī veselu cilvēku pašsajūtu, kas lielas fiziskas slodzes rezultātā jūt locītavu sāpes. Zināms arī, ka kolagēna lietošana var palīdzēt saglabāt kaulu izturību.

Farmaceite Viktorija Skurjate norāda: “Aptiekā pieejams plašs klāsts kolagēna preparātu, vien jāizvēlas piemērotākā un ērtākā zāļu forma – pulvera, tablešu, kapsulu vai iekšķīgi lietojams šķidrā veidā ampulās.

Ieteicami preparāti, kas satur kolagēna peptīdus, jo tiem ir augstāka biopieejamība –  ātrāk uzsūcās organismā. Jāpievērš uzmanību arī, kādas izcelsmes – dzīvnieku, augu, no olu čaumalām – ir kolagēns.

Preparātu sastāvs atšķiras:

  • satur tikai kolagēnu;
  • satur kolagēnu kombinācijā ar hialuronskābi, biotīnu, cinku – tie domāti, lai uzlabotu ādas elastību, veselīgiem nagiem un matiem;
  • satur kolagēnu kopā glikozamīnu, hondroitīnu – piemēroti locītavu un kaulu veselībai.

Kolagēna preparātus drīkst lietot jebkurš, tomēr grūtniecēm un barojošām māmiņām pirms kolagēna lietošanas gan būtu jākonsultējas ar ārstu.

Īpaši ieteicami kolagēna preparāti ir tiem:

  • kuriem zudusi ādas elastība;
  • ir trausli un lūstoši nagi un/vai mati;
  • kuri strādā smagu fizisku darbu ar lielu slodzi uz locītavām;
  • kuriem ir ar vecumu saistītas locītavu izmaiņas.”
Kādas ir “burvju zāles” – rasaskrēsliņa dziedināšanas spējas?
Uzmundrinoši zaļais brokolis: gan salātos, gan konservos un pat ar muskatriekstiem
Ledusskapī uzglabājamas arī noteiktas zāles
Viss būs labi, jo kombinētā balstvakcīna jau ir izgudrota, apgalvo Ģimenes Ārstu asociācijas vadītāja
“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
VIDEO. Neapstādināmais zāles pļāvēja robotiņš – “traģikomiski” kadri no Igaunijas
“Davai, noslēdzam mieru, lai krievi beidz bumbot un tad viss būs kārtībā…”: daudzi tā uzskata, pārliecināts ir Ivars Ījābs
Sinoptiķi nāk klajā ar prognozēm nākošajai nedēļai – vai vasara tiešām beigusies?
700 kg smagas govis pakārtas vertikālā stāvoklī, ķermenī ne grama asiņu: ASV masveidā nogalināti lopi
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Kā jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
Veselība dārgāka, kaut tādēļ E-cigarešu tirgotājiem iestāsies smagi laiki
Sarežģītā saules aizsardzības aritmētika
“Vislielākā nelaime ir ar uztura bagātinātājiem.” Ārste par to, kādu postu var nodarīt “brīnumlīdzekļi”
Ko saka zinātnieki, vai koronavīruss rudenī vairs nespēs izraisīt epidēmijas vilni?
Kā atpazīt aplamības un patiesību par sirds veselību
Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
“Davai, noslēdzam mieru, lai krievi beidz bumbot un tad viss būs kārtībā…”: daudzi tā uzskata, pārliecināts ir Ivars Ījābs
FOTO. Kopenhāgenā tirdzniecības centrā sākusies apšaude – ievainoti vairāki cilvēki
“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
FOTO. Politiķi ļaujas disko ritmiem sarunu festivālā “Lampa”
“Partijas cīnās par to, lai uzvarētu, nevis tauta dzīvotu labāk,” Horens Stalbe par to, ka uz “saulainu nākotni” ved tikai monarhija
Raidījums skaidro: par kurām partijām Latvijas pilsoņi gatavi balsot?
VIDEO. “Mums nav jācenšas izpatikt krieviem Latvijā”, mudina Arnis Blodons
FOTO. Likteņupes krastā, ar bagātu vēsturi, vairākkārt atjaunota, upurēta Rīgas HES celtniecībai – leģendārais Salaspils Svētā Jura baznīcas stāsts
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
FOTO. Kopenhāgenā tirdzniecības centrā sākusies apšaude – ievainoti vairāki cilvēki
21:55
Sliktas ziņas no Ukrainas – ukraiņu karaspēks pēc smagām kaujām svētdien atstājis Lisičansku
21:20
Raidījums skaidro: par kurām partijām Latvijas pilsoņi gatavi balsot?
20:43