Militārās mobilitātes paaugstināšanai Rīgas ostā top jauna piestātne
Militārās mobilitātes paaugstināšanai Rīgas ostā top jauna piestātne
Publicitātes foto. Brīvosta

LSA: Tieši šobrīd ostām būtu nepieciešams kāds papildu atbalsts no valsts, taču notiek pretējais 29

Karš Ukrainā un sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju ļoti būtiski ietekmē Latvijas ostas, un tieši šobrīd ostām būtu nepieciešams kāds papildu atbalsts no Latvijas valsts. Taču notiek pretējais – Finanšu ministrija, bez konsultācijām ar nozari, bez konsultācijām ar nozares pārstāvi Satiksmes ministriju un citām asociācijām, ir pieņēmusi lēmumu neadekvāti palielināt ostu izmaksas, esošo situāciju komentē Latvijas Stividorkompāniju asociācija (LSA), kurā darbojas vairāk nekā 90% Latvijas ostu termināļu, vēsta “BNN“.

“To mēs gribējām dzirdēt!” Bijusī NATO pārstāve beidzot vieš skaidrību, cik ilgā laikā pēc uzbrukuma citām valstīm jāsteidzas palīgā 212
TV24
Einars Repše: “Šobrīd ir pilnīga skaidrība, ka karš būs. Diemžēl arī Latvijā, ja nesakaus Putinu tūlīt kaujas laukā” 53
Seno tibetiešu horoskops. Ļoti neparasts, ārkārtīgi precīzs! 23
Lasīt citas ziņas

“Tas liecina, ka Finanšu ministrijai nav nekādu zināšanu par šo nozari un saistībām – piemēram, šobrīd ar likumu noteikto, ka akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai ostās ir fiksēta līdz 2035.gadam. Ar to rēķinās ne vien pašas ostas, bet arī lielie ārvalstu investori, kas palīdz mūsu ostām attīstīties. Ja valdība tiešām pieņems šo absurdo lēmumu sadārdzināt ostu izdevumus, no tā primāri cietīs tieši Latvijas ekonomika, Latvijas ražotāji, kuriem būs daudz dārgāk eksportēt preces, kā arī izpelnīsimies ārvalstu investoru neuzticību un, visticamāk, arī tiesvedības, jo ilgtermiņa investori rēķinājās ar Latvijas likumu stabilitāti, proti to, ka nodokļu atvieglojumi degvielai būs spēkā līdz  2035.gadam, “ komentē LSA.

LSA uzsver, ka investori, pirms ieguldīt savu naudu, ļoti rūpīgi izvērtē visus faktorus, tai skaitā arī nodokļu atvieglojumus brīvostās un brīvajās zonās.

CITI ŠOBRĪD LASA
“Ja šo atvieglojumu nebūs, mēs paši būsim lieguši sev nozīmīgu instrumentu investoru pārliecināšanai investēt tieši Latvijā, nevis Lietuvā vai Igaunijā.”

Tāpat asociācijā uzsver, ka nevar pieļaut šādu neprofesionālu  nozares graušanu, un jau tuvāko dienu laikā lems par tālāku rīcību, kā aizstāvēt nozarē strādājošos. “Pirmkārt – akcīzes nodokļa likmes celšana ir pretrunā ar ilgtermiņa valdības lēmumu atvieglot nosacījumus brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, lai piesaistītu ārvalstu investorus nozares attīstībai. Un otrkārt – nav bijušas diskusijas ar ostu pārstāvjiem par reālo situāciju un ostu iespējām palīdzēt valsts ekonomikai.”

LSA ieskatā, viens no risinājumiem varētu būt nozares konsultācijas ar Eiropas Komisiju, ar kuru pati Finanšu ministrija savulaik ir saskaņojusi šo samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu stratēģiski svarīgajās Latvijas ostās līdz 2035.gadam.

Pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, kad nozare jau saskaras ar milzīgu krīzi un tai nākas cīnīties kā ar Klaipēdas ostu Lietuvā, tā Tallinas ostu Igaunijā par katru tonnu kravas, šāds lēmums liecina par pilnīgu nekompetenci, situācijas nepārzināšanu vai – vēl ļaunāk – apzinātu kaitniecību nozares iznīcināšanai, turpina LSA.

Ekspertu ieskatā, Finanšu ministrija redz tikai to, ko vēlas redzēt tās politiskie diriģenti,

tāpēc tās veiktie aprēķini būtiski atšķiras no reālās situācijas un nevar tikt izmantoti par pamatu tik graujošu izmaiņu apstiprināšanai. “Ne finanšu ministrs Arvils Ašeradens, ne ministrijas ierēdņi nav uzskatījuši par vajadzīgu ņemt vērā  LSA ostu reālajā situācijā balstītos aprēķinus un argumentus. Tas, cik daudzi ostās strādājošie uzņēmumi šī absurdā un ekonomikai kaitīgā lēmuma rezultātā savu darbību brīvajās zonās būs spiesti pārtraukt, cik daudzi ostās strādājošie zaudēs darbu, Finanšu ministriju neinteresē. Tāpat kā neinteresē tas, ka grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”  Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē aprēķinu nesakritības, kā arī LSA pretargumentu dēļ jau tika noraidīti.”

Ekspertu vērtējumā, izskatās, ka atbildīgās iestādes aizmirst, ka pamatmērķis ir veidot labklājību, drošu un stabilu valsti nevis koncentrēties uz vienpusīgu ienākumu palielināšanu un neuzklausīt nozaru pārstāvjus, lai sadarbotos un rastu pieņemamu risinājumu abām pusēm.

LSA un Latvijas Darba Devēju konfederācijas pārstāvji ir vairākkārt pauduši vēlmi sadarboties ar Finanšu ministriju un kopā atrisināt gan nozares attīstību, gan valsts budžeta ienākumu palielinājumu. Diemžēl Finanšu ministrija joprojām uzskata, ka par nozari zina vairāk nekā tie, kas tajā darbojas.

LSA norāda, ka ostas nav vienīgās, kurām budžeta pakete nesīs graujošu ietekmi,

tikpat šokēti ir arī lauksaimnieki, pārtikas ražotāji un Latvijas preču eksportētāji. “Politikas veidotāju nevēlēšanās sarunāties ar saviem iedzīvotājiem un uzņēmējiem novedusi pie tā, ka valsts sevi gremdē, nevis ceļ.  Valdība ir aizmirsusi, ka ne ministri, ne ierēdņi, ne arī Saeimas deputāti paši neko neražo un tātad arī nepelna. Ražo un pievienoto vērtību rada tās nozares, kuras “Jaunās vienotības” vadītā valdība ar nepārdomātiem un neizsvērtiem lēmumiem lemj lēnai iznīcībai. Ilgtermiņā šī “izdedzinātās zemes” taktika var novest vienīgi pie nodokļu maksājumu samazināšanās, taču politiskajam spēkam, kura līderis var atļauties nodokļu maksātāju naudu tērēt lidošanai privātās lidmašīnās, tas ir vienaldzīgi. “

Eksperti uzsver, ka komunikācija un diskusija – tie ir atslēgas vārdi sabalansētam un efektīvam valsts budžetam. Laikā, kad pašām ostām ļoti nepieciešama palīdzība, tās izrāda gatavību sadarboties ar Finanšu ministriju, lai kopā rastu risinājumu, kas nodrošinātu ostu nozares ilgtspējīgu attīstību un Latvijas tautsaimniecības stabilitāti, kā arī palielinātu nodokļu ienākumus valstī, negraujot uzņēmumu darbības iespējas un cienot sadarbību ar ilgtermiņa investoriem. “Taču Finanšu ministrija to nedzird un strādā atrauti no nozares, izmantojot savus datus, kuri ir tālu no patiesās situācijas. Stāsts par ostām un eksportētāj uzņēmumiem jau samērā drīzā nākotnē varētu sākties  ar vārdiem: “Reiz bija…”. Ostas viegli var iznīcināt ar vienu vai vairākiem nepārdomātiem lēmumiem, bet atjaunot tās būs ļoti grūti, varbūt pat neiespējami.”

LSA ieskatā, Evikas Siliņas valdības “drošības un ilgtspējas budžets” ne vienai vien nozarei draud kļūt  par iznīcības un stagnācijas budžetu.

Asociācijā atgādina, ka šobrīd valdībā notiek diskusijas par valsts budžetu 2024.gadam, un tajā iekļauti arī Finanšu ministrijas izstrādātie likumprojekti “Grozījumi likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”” un “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas 3 gadu laikā paredz kāpināt akcīzes nodokli ostās izmantotajai dīzeļdegvielai par gandrīz 500%.

Ostas ir viens no Latvijas tautsaimniecības un ekonomikas pamatiem – tās nodrošina ne vien tranzītu caur Latviju, bet arī Latvijas ražotāju eksportu uz ārvalstīm, valstij svarīgu preču importu, kā arī militāro preču transportēšanu Latvijas drošībai.

“Taču ostas ir arī ļoti dārgi uzturama infrastruktūra, un tam valsts nedod ne centa – ostas uztur, attīsta un pilnveido paši ostu termināļi sadarbībā ar ārvalstu partneriem. Tieši tāpēc Latvijas valdība jau kopš 2001.gada ostām ir devusi vismaz atvieglojumus akcīzes nodokļa likmei dīzeļdegvielai, kas tiek patērēta tikai un vienīgi ostu tehnikai, un tieši šo atvieglojumu dēļ Latvijas ostās ir daudz ārvalstu investoru, kas, plānojot savu finanšu plūsmu, investējuši Latvijas tautsaimniecības “asinsritē”. Tādā veidā ostās attīstās darbības virzieni un darbaspēks, un tā rezultātā ostas, to termināļi un ostu teritorijās strādājošie ražošanas uzņēmumi Latvijas budžetā katru gadu nodokļos samaksā apmēram 80 miljonus eiro.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“To mēs gribējām dzirdēt!” Bijusī NATO pārstāve beidzot vieš skaidrību, cik ilgā laikā pēc uzbrukuma citām valstīm jāsteidzas palīgā
TV24
Einars Repše: “Šobrīd ir pilnīga skaidrība, ka karš būs. Diemžēl arī Latvijā, ja nesakaus Putinu tūlīt kaujas laukā”
Seno tibetiešu horoskops. Ļoti neparasts, ārkārtīgi precīzs!
No veikala “Maxima” cenšas izraidīt pircēju, kurš vēlas sazināties latviešu valodā: “Pēc jautājuma, kādēļ runājat krieviski, pārdevēja vērsās pie apsarga”
TV24
“Krīzes gadījumā zini, kur vērsties!” Rajevs norāda: Katra novada iedzīvotājam ir jāzina divas konkrētas lietas!
Lasīt citas ziņas
Krievija var mierīgi pārdzīvot smagus tanku zaudējumus vēl trīs gadus – krājumi ir teju neizsmeļami
Alvis Hermanis nāk klajā ar ideju mūsu valsts drošības stiprināšanai: “Kamēr mūsu ierēdņu “armija” izliekas par beigtām zivīm, jārīkojas sabiedrībai!”
Rinkevičs par Zviedrijas uzņemšana aliansē: “Baltijas jūra tagad ir NATO ezers”
FOTO. Iemūžināts sirreāls skats – miglas burvība Slokas ezera takā
TV24
Vai F-16 jau ir klāt un dara Ukrainā savu darbiņu? Rajevs minstinās: Par to pirmie paziņos krievi
20:01
TV24
Jānis Turlajs: Pirmais skolu tīkla izvērtējums bija pirms 10 gadiem – IZM tagad piedāvā to pašu
19:46
Jūties iztukšots un noguris? Ir sajūta, ka iznīksti un ar tevi kaut kas nav kārtībā? – to var labot
19:01
VIDEO. Briseles ielas pārņem kūtsmēslu smaka! Lauksaimnieki turpina protesta akciju
TV24
Jānis Turlajs: Pirmais skolu tīkla izvērtējums bija pirms 10 gadiem – IZM tagad piedāvā to pašu
TESTS. Izpildi testu un noskaidro, ko Visums vēlas tev pateikt!
Jūties iztukšots un noguris? Ir sajūta, ka iznīksti un ar tevi kaut kas nav kārtībā? – to var labot
TV24
Einars Repše: “Šobrīd ir pilnīga skaidrība, ka karš būs. Diemžēl arī Latvijā, ja nesakaus Putinu tūlīt kaujas laukā”
TV24
Kā kļūt par slepeno aģentu Latvijā? Slaidiņš: Pārģērbties par mikimausu un skriet pa pilsētu
Ungārijas parlaments nobalso par Zviedrijas uzņemšanu NATO
“To mēs gribējām dzirdēt!” Bijusī NATO pārstāve beidzot vieš skaidrību, cik ilgā laikā pēc uzbrukuma citām valstīm jāsteidzas palīgā
TV24
Ukrainai ir cerības no Vācijas saņemt uzlabotus un mūsdienīgus “Panzerfaust”: Tās ir briesmas tankistiem
Rinkēvičs: Nav pamata apšaubīt NATO līguma 5.panta garantijas
Raidījumu cikla “EkoRAID” 4. raidījums jau 27. februārī
TV24
Vanaga: Mums ir tiesības streikot, bet mēs izmantosim citas tiesības – iesūdzēsim ministri tiesā
“Cert.lv”: Krievija joprojām ir galvenais kiberapdraudējuma avots
Valdības koalīcija vienojas atlaist Rēzeknes domi
TV24
Māris Gulbis par Latvijas ārpolitiku: Lai Kariņš neapvainojas, bet viņš ārlietu ministra amatam neder!
Neļauj jūtām kontrolēt tavas darbības! Horoskopi 27. februārim
Ķīna atjauno pandu diplomātiju ar ASV
Ir pienācis laiks noņemt rozā brilles! Horoskopi no 26. februāra līdz 3. martam
“Uz tualeti tev ir jāiet katru dienu, ēst tev vajag katru dienu,” invalīdu un viņu draugu apvienība kritizē pārāk ilgu gaidīšanas laiku uz valsts apmaksātu rollatoru
Kokteilis
FOTO. Eksperts brīdina – karaļa Čārlza diagnoze “var būt bīstamāka, nekā tiekam mudināti domāt”
Otrdiena vietām gaidāma miglaina, pa laikam līs
TV24
Slaidiņš: Ja tu esi iestājies aliansē, apņēmies tos 2% iemaksāt, tad pie tā ir jāpieturas
VIDEO. Vilciena sastāvs 53 vagonu garumā bez mašīnista nobrauc 70km
Kārlis Streips: Ievērojams elements Kremļa fašista barbarismā ir propaganda no viņa valsts demagogiem