“Brain Games” valdes priekšsēdētājs un īpašnieks Egils Grasmanis saka, ka tieši pašu izdomātā spēle “IceCool” kļuvusi par atpazīstamu zīmolu un pavērusi “Brain Games” iespējas globālajā galda spēļu biznesā.
“Brain Games” valdes priekšsēdētājs un īpašnieks Egils Grasmanis saka, ka tieši pašu izdomātā spēle “IceCool” kļuvusi par atpazīstamu zīmolu un pavērusi “Brain Games” iespējas globālajā galda spēļu biznesā.
Foto: Karīna Miezāja

“Brain Games” – atklāti par galda spēļu biznesu, lielāko panākumu un jaunāko hitu 0

Uzņēmums “Brain Games” radies, pateicoties populārajai spēlei “Katana”, – 2003. gadā šī spēle nokļuva entuziastu grupas rokās, un pēc vairāk nekā diennakti ilgas nepārtrauktas spēlēšanas tika nolemts sākt darbību šīs spēles izplatīšanā un popularizēšanā.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
“Krievi mūs burtiski aprīs!” Ukraiņu komandieris skaidro iespējamās kara pauzes briesmas
Lasīt citas ziņas

Spēļu bizness nav joka lieta – pēc kompānijas “Technavio” pētījuma, galda spēļu bizness globāli palielināsies par 5,17 miljardiem ASV dolāru laikā no 2019. līdz 2023. gadam. Tas nozīmē, ka spēļu bizness palielinās tirgus daļu vairāk nekā divas reizes, sasniedzot pāri par 12 miljardiem ASV dolāru vērtību 2023. gadā. Viena no šī palielinājuma izpausmēm – Latvijas uzņēmums “Brain Games”.

Kā jau teikts, “Brain Games” izveidoja cilvēki, kuriem patika spēlēt spēles. Uzņēmuma saknes meklējamas divtūkstošajos gados, kad izdevies saņemt licenci populārās spēles “Katana” izplatīšanai visās trijās Baltijas valstīs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču īstie panākumi sākās pēc 2011. gada, kad uzņēmums nolemj kļūt par galda spēļu izdevniecību. “Galda spēļu izdevniecības darbojas līdzīgi grāmatu izdevniecībām – autori iesniedz savas spēļu idejas, mēs tās izskatām. Ja ideja liekas piemērota, parakstām līgumu, iegūstam izplatīšanas tiesības visā pasaulē un sākam darbu pie spēles galīgās izveides – idejas pārvēršanas komerciālā produktā,” stāsta “Brain Games” īpašnieks un valdes priekšsēdētājs Egils Grasmanis.

“Cikls no idejas līdz produktam vienai spēlei ir apmēram divi gadi. Arī pirmajos darbības gados bija autori, kas sniedza mums dažas “zaļas” idejas, taču 2011. gadā jutām, ka tirgus nobriedis. Tajā pašā 2011. gadā izdota pirmā pašu spēle Latvijas tirgum – “Pirmais Piecinieks”, kas bija hokeja kluba Rīgas “Dinamo” oficiālā galda spēle. Eksporta darbību iesākām, 2012. gadā braucām uz pirmo izstādi – jau ar vairākām spēlēm. Ar katru izdoto spēli mācījāmies, mēģinājām labot kļūdas un izprast svarīgus spēļu biznesa aspektus – piemēram, to, ka

bērnu spēles noiets ir daudz lielāks, ja tās cena ir mazāka par 20 ASV dolāriem.”

Pingvīnu panākumi

Uzņēmuma pirmais patiesi komerciāli veiksmīgais produkts ir spēle “Logic Cards”, kuras autors ir Kristaps Auzāns, bijušais “Iespējamās misijas” matemātikas skolotājs no Dobeles.

Spēles ideja – kartītes, uz kurām ir dažādi prāta uzdevumi. Uzņēmuma pievienotā vērtība – pievienot šīm kartītēm mobilo ierīču papildinātās realitātes aplikāciju, kas, noskenējot kartīti, parāda, kā nonākt līdz uzdevuma atrisinājumam. Lielbritānijā šo spēli izmanto arī izglītības sistēmā, bet Grieķijā “Logic Cards” izmantoja bērnu TV raidījumā.

Taču līdz šim lielākos panākumus uzņēmums guvis ar “IceCool” – bērnu spēli, kurā pa laukumu skraida vai lēkā pingvīnu figūras, kuras pārvieto ar knipjiem. Viens spēlētājs mēģina noķert pārējos, bet savukārt to uzdevums ir “nočiept” zivis.

Spēle ir kļuvusi ārkārtīgi populāra, un, pateicoties tai, uzņēmums ieguvis starptautisku atpazīstamību, to pazīst tieši kā “IceCool” autoru un izdevēju.

2018. gadā tika izdots šīs spēles paplašinājums, kas pats par sevi arī ir atsevišķa spēle, – “IceCool 2”, kas ļauj modificēt spēles laukumu vairākos veidos, palielināt spēlētāju skaitu un ievieš jaunu spēles metodi – spēli komandās.

Reklāma
Reklāma

Šobrīd portāls “boardgamegeek.com” bērnu spēļu reitingā “IceCool 2” ierindo ceturtajā vietā, spēli “Pyramid of Pengqueen”, ko arī izdevis “Brain Games” – septītajā vietā, bet “IceCool” – 14. vietā.

Ievērību guvusi arī šīs spēles globālā mārketinga kampaņa, kurā pagājušajā gadā tika izspēlēts ceļojums uz Antarktīdu divām personām, kurā uzvarēja Nīderlandes pārstāvis. Kampaņas komanda nominēta kā rotaļlietu industrijas “Radošākā mārketinga un PR komanda” šī gada konferencē “Chicago Toy & Game Week”, tā notiks novembra beigās.

Kā “IceCool” autors norādīts Brian Gomez, kas ir gandrīz precīza uzņēmuma nosaukuma anagramma, proti, spēles autors ir pats “Brain Games” kolektīvs. Jau pirmais spēles metiens krietni pārsniedzis caurmēra metienu. 2017. gadā spēle saņēmusi prestižāko spēļu industrijas balvu – “Gada spēle” bērnu spēļu kategorijā, kas ir tāds kā galda spēļu “Oskars”. To piešķir vāciski runājošo valstu spēļu kritiķi.

Cilvēciskas saziņas bizness

Tehnoloģijas iespiežas arī galda spēļu nozarē. Pēc veiksmīgas tehnoloģiju iekļaušanas spēlē “Logic Cards” “Brain Games” kļuvis par akcionāru Somijas jaunuzņēmumā “Dized”, kas tiek dēvēts par tiltu starp galda un digitālo spēļu pasauli.

Noslēpums slēpjas tajā, ka “Brain Games” ir pārliecināti – viens no šķēršļiem galda spēļu izplatībai ir spēlētāju nevēlēšanās lasīt noteikumus. Minētais Somijas uzņēmums piedāvā iepazīties ar noteikumiem interaktīvā veidā, sakot priekšā, kas jādara, spēlējot pirmoreiz, – līdzīgi kā tas notiek daudzās datorspēlēs. Platforma tiks publiski palaista 2020. gada sākumā.

Šobrīd “Dized” datubāzē jau ir vairāk par 200 dažādu spēļu izdevēju, kas gaida iespēju izdot savu spēļu interaktīvās pamācības.

Jautāts, kāda ir tik vecmodīga un analoga produkta kā galda spēles perspektīva digitālajā pasaulē, E. Grasmanis saka, ka pārdošanas apjomu ziņā galda spēles ir daudzsološākais segments rotaļlietu tirgū.

“Galda spēles palīdz socializēties – tas arī padara tās pievilcīgas. Galda spēles spēj apvienot paaudzes – varu spēlēt galda spēli ar saviem bērniem un mammu, un visiem būs jautri. Mūsdienās ik gadu tiek radīts tūkstošiem galda spēļu, un šī nozare plaukst. Cilvēciskā saziņa ir tieši tas, ko esam zaudējuši digitālo tehnoloģiju attīstības rezultātā, un tagad tā kļūst ārkārtīgi vērtīga. Tieši to mēs cenšamies atkal atrast. Datori un mobilās spēles nevar nodrošināt to socializācijas līmeni, ko sniedz galda spēles.”

Brīdī, kad tiekamies ar uzņēmumu, tas atrodas priecīgās gaidās. Gaidu iemeslu Egils skaidro tā: “Kad izdevām “IceCool”, zinājām, ka turam savās rokās potenciāli ļoti populāru produktu. Taču šobrīd, iespējams, mūsu rokās ir kaut kas ar vēl lielāku potenciālu – spēle “Team3”.

Šī spēle tiek laista tirgū tieši šobrīd. Spēles autori ir amerikāņi, izdošanas tiesības visā pasaulē pieder mums. “Forbes” šī gada februārī iekļāva to “Top 30” svarīgāko galda spēļu jaunumu sarakstā, arī no citurienes pasaulē tiek saņemti ļoti pozitīvi signāli un apskati.

Spēli spēlē trīs cilvēki – viens redz kartīti ar objektu, kas jāuzbūvē no “tetra” tipa klucīšiem, bet nedrīkst runāt, tikai žestikulēt; otrs, kurš būvē, spēlē aizvērtām acīm un neko neredz; bet trešais, kurš abiem pa vidu, mēģina saprast, ko rāda tas, kurš redz vajadzīgo rezultātu, un izstāstīt to tam, kuram jābūvē. Elementāri, bet ļoti jautri, un visas pazīmes liecina, ka tai vajadzētu kļūt par populāru jauniešu ballīšu spēli.”

Uzziņa:

Uzņēmums dibināts 2004. gadā, dibināšanas iemesls – iepazīšanās ar galda spēli “Katanas ieceļotāji” un lēmums to izplatīt. 2006. gadā saņemta licence šīs spēles izplatīšanai visās Baltijas valstīs.

2007. gadā Rīgā atvērts pirmais galda spēļu veikals Baltijā, 2008. gadā pirmais veikals Tallinā. Šobrīd veikalu skaits visās trijās Baltijas valstīs ir 12 – divi Rīgā, trīs Igaunijā un septiņi Lietuvā (Lietuvas uzņēmuma “New Media Publishing” pirkšanas rezultāts).

2011. gadā nolemj kļūt par galda spēļu izdevniecību un izdod pirmo spēli. Uzņēmuma pirmās lielās veiksmes – spēles “Logic Cards” (2014) un “IceCool” (2016), kas ieguva “Gada labākās spēles” (“Spiel des Jahres”) balvu 2017. gadā. “IceCool” zīmols ir patentēts pasaulē.

2015. gadā notika svarīga izšķiršanās – neatdot nevienam tiesības uz spēļu izplatīšanu ASV tirgū, uzņēmums nolemj darboties tajā pats, izveidots meitas uzņēmums ASV. Šobrīd “Brain Games” eksportē spēles uz 40 valstīm.

2018. gadā investēts Somijas jaunuzņēmumā “Dized”, kurš ļauj gada spēļu noteikumus mācīties interaktīvi, nevis lasot – pēc uzņēmuma domām, tam ir milzu perspektīvas. Uzņēmuma portfelī ir iepriekšējā “hita” uzlabotā versija “IceCool 2” un spēle, kurai tiek prognozēti ļoti lieli panākumi, – “Team3”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.