Dace Krieviņa-Bahmane.
Dace Krieviņa-Bahmane.
Foto: Karīna Miezāja

Modes māksliniece Dace Krieviņa – Bahmane: “Latvieši it nemaz nav pelēki!” 0

Modes mākslinieces Daces Krieviņas-Bahmanes radītos tērpus valkā gan sabiedrībā pazīstami ļaudis Latvijā, gan izvēlas viņas modes zīmola “Dace Bahmann” cienītāji ārpus mūsu zemes. Pati modes māksliniece atzīst – lai radītu viņas kolekciju sievišķīgi smalkos apģērbus, viņa iedvesmojoties no vīriešu modes. Daces talantu stilistes ampluā pašlaik var novērtēt arī TV3 jaunajā pārvērtību šovā – “Stilistu kaujas”, kurā viņa kopā ar modes māksliniekiem Aleksandru Pavlovu un Lauru Valutu pieņēmusi izaicinājumu ik nedēļu sapost kādu sievieti atbilstoši viņas tuvinieku vēlmēm.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
“Meita raudāja, zvanīja, nesaprotot, kur atrodas!” Šoferis Ogrē vienaldzīgi izsēdina 10 gadus vecu meitenīti nepareizā pieturā 71
Lasīt citas ziņas

Esat izveidojusi savu modes zīmolu. Jūsu kleitas un tērpus valkā ne tikai Latvijas sabiedrībā pazīstami ļaudis, bet arī cilvēki ārzemēs. Cik viegli vai grūti ir bijis tapt pamanītai plašajā pasaulē?

Pati esmu beigusi Māk­slas akadēmiju un zinu, ka gan man, gan maniem studiju biedriem viss ir kārtībā ar māksliniecisko pusi. Grūtākais ir iznešana, virzīšana pasaulē. Sākumā tu nezini vispār neko. Pēc studijām stāvi un domā – ko man tagad darīt? Tagad es zinu, ka ir vajadzīgas investīcijas. Lai izveidotu vienu kolekciju, vajadzīgi pamatīgi ieguldījumi. Šeit nav tā, ka tu aizej uz darbu un jau nākamajā mēnesī saņem naudu. Tev paralēli jānodrošina paša izdzīvošana. Daudzi Latvijas dizaineri dara ko citu. Kāds varbūt šajā cīņā atmet ar roku, kāds – satiek cilvēku ar biznesa redzējumu. Pašlaik būt pamanītam palīdz arī internets, sociālie tīkli. Kad es sāku, nebija “Instagram” vai dažādu tiešsaistes platformu. Šobrīd mani apģērbi ir sastopami dažādās starptautiskās platformās. Es tomēr darinu tā dēvēto nišas produktu, tas nav masu produkts, kam ir arī atbilstoša cena. Šis ir nepārtraukti ejams ceļš, meklējot jaunas iespējas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kas šobrīd, mainoties ziemas un pavasara sezonai, notiek modes mākslinieka dzīvē?

Mūsdienās patērētājs pieprasa nemitīgi kaut ko jaunu. Ne velti atsevišķi dizaineri veido pat četras kolekcijas reizē ierasto divu vietā, papildinot klasiskās kolekcijas ar tā dēvētajām kūrortu kolekcijām. Visu laiku ir jādomā, jāpiedāvā kaut kas jauns. Tas ir neapturams process, kurā kārtējā sezona ir īslaicīgs pieturas punkts. Šobrīd, piemēram, vairāk strādāju ar tā dēvētajiem trenčiem. Tie kā apģērba gabali ļoti patīk man pašai, un esmu ievērojusi, ka tie patīk daudzām sievietēm, turklāt pavasaris ir īstais trenču laiks. Pamatlieta ir arī džemperi ar logo, kuriem man laiku pa laikam patīk pamainīt krāsas. Šobrīd gatavojos Rīgas modes nedēļai, kas būs rudenī. Tā vienmēr iekrīt manas dzimšanas dienas laikā, tāpēc allaž ir īpašs notikums.

Īpaši tuvas jums ir kleitas. Pati esat sev izskaidrojusi – kāpēc?

Kleita ir viengabalains, pašpietiekams apģērba gabals, kuru uzvelkot nekas īpaši vairs nav jākombinē. Tas nenozīmē, ka man nepatīk kombinēt vai es nepiedāvāju bikses. Tomēr kleita ir īpaša. Man patīk tajās sajaukt materiālus, veidot sarežģītākus salikumus no ādas, zīda, izšuvumiem. Tas, protams, ceļ kleitas pašizmaksu. Priecājos, ka man ir šuvēja, kas prot šo smalko darbu. Reizēm šķiet, ka varētu radīt tikai kleitas! Īpaši sarkano paklāju iznācieniem. Tas ir izaicinājums gan tavai varēšanai, gan arī fantāzijas lidojums.

Latviešiem ir tipiskas gaumes īpatnības?

Ir! Man pat ir izteikts komentārs, ka neesmu tipiski latviska. Iespējams, latvieši mazliet grēko, savādā veidā salāgojot dažādas lietas, krāsas, faktūras. Aiz tā visa nereti pazūd personiskais stils. Nekādā gadījumā negribu teikt, ka visiem jāstaigā kā stila ikonām. Reizē nevar teikt, ka latvieši mīlētu tikai askētisko vai pelēko. Latvieši it nemaz nav pelēki! Drīzāk sievietes mēdz uzvilkt kaut ko vecumam nepiemērotu un izskatīties vecākas.

Reizēm blakus stāv viena vecuma sievietes, taču vienu jau var nosaukt par “tanti”, otru – par meiteni.

Protams, nav jāvelk mini svārki, lai izskatītos jaunāka, taču ir iespējams atrast kaut ko svaigāku, aktuālāku. Atliek mazliet piedomāt, izbāzt galvu laukā un paskatīties, kas notiek pasaulē. Cepuri nost, jaunā paaudze, pateicoties sociālajiem tīkliem, ļoti ātri uzķer tendences.

Jums pašai mājās ir uzskatāms piemērs – divi jaunieši. Viņi ieklausās mammas stila padomos?

Viens jau ir tīnis, otram vēl seši gadi. Protams, pusaudžiem skolā ir savas aktualitātes. Šajā vecumā viņi skatās, ko velk citi. Protams, šad tad kaut ko piebilstu par cepures vai jakas krāsu, vai par “botu” auklu savilkšanas paņēmieniem. Šad tad ieklausās, un redzu, ka tiek arī ielāgots un pielietots.

Reklāma
Reklāma

Kur pati smeļat iedvesmu savām kolekcijām?

Negaidu, ka nāks kāda īpaša iedvesma. Viena kolekcija pāraug nākamajā. Reizēm pati neapzinos, no kurienes radusies viena vai otra ideja. Skicēju un vēroju, kas tapis. Intuitīvu jūtu – ir īstais vai nav. Var būt arī tā, ka šodien nav nevienas idejas, bet rīt – jau uzzīmēta vai izdomāta visa kolekcija. Ar pasūtījuma darbiem ir mazliet citādi, tur ir zināms ietvars, kam obligāti jābūt.

Jāatzīst, mani ļoti ietekmē arī vīriešu mode. Skatos vīriešu modes skates, mani iedvesmo krāsu salikumi, faktūras, siluets. Tas nenozīmē, ka pārņemu tos tiešā nozīmē. Drīzāk atvasinu šīs idejas pilnīgi citādi – pēc savas sajūtas. Pati esmu diezgan romantiska, taču ir brīži, kad tev dzīvē jābūt kā “vecim”, tomēr līdz galam negribu tāda būt. Reizēm gribu būt tikai sieviete – sapņotāja ar skatienu caur rozā brillēm, nevis maksājumu veicēja un organizētāja. Iespējams, tas atspoguļojas arī manos tērpos.

Piekrītat, ka sieviešu mode ir vīriešu acīm? Arī stilistu kaujās ietērpjat dāmas, bet vērtētāji ir vīrieši.

Jau kopš pagājušās sezonas ir aktuāla “oversize” (liel­izmēra) tendence. Nedomāju, ka vīrieši, īpaši daudzi latviešu vīrieši, par īpaši pievilcīgu uzskata sievieti, kas tērpusies uzvalkā, kas “mazliet par lielu”. Ko tādu, iespējams, novērtē tikai vīrieši, kas paši ir iekšā modē. Tomēr lielākā daļa vīriešu grib redzēt sievišķīgas līnijas. Ir interesanti skatīties, kā vīrieši reaģē šovā. Reizēm pat ir dilemma – tu nojaut, kas patiks vīrietim, taču gribi saglabāt arī savu ieceri, rokrakstu. Arī pašas dāmas raidījumā ir teikušas – šī kleita patīk man, bet zinu, ka vīram patiks cita. Protams, varētu spēlēt ar vajadzīgajiem ieročiem, taču man ir savs skats uz lietām, no kura nevēlos atteikties. Vēlos kaut ko inteliģentāku, smalkāku. Gribu paspēlēties ar faktūrām, neparastām krāsu kombinācijām. Piemēram, aktrisei Elzai Gaujai izvēlējos ķieģeļu krāsas kostīmu 60., 70. gadu stilā ar sarkanu kombinē “vintage” glamūra stilā. Tā noteikti nav klasiska krāsu kombinācija, kāda būtu sarkanais un melnais.

Manuprāt, sievietei, ienākot telpā, nav jānogāž visi no kājām ar savu izskatu – vienalga, sliktā vai labā nozīmē.

Man patīk, ka tēlā ir noslēpums, kas rosina skatīties, domāt, neaizmirst. Raidījumu galu galā skatās arī sievietes, un tas, ko esmu izvēlējusies, iespējams, iedvesmos tieši viņas.

Veidojot savus apģērbus, es par šo vīrieša skatiena aspektu īpaši nedomāju. Tomēr esmu saņēmusi komplimentus, ka vīriešiem patīk sievietes, tērptas manās lietās. Man ir svarīgi, lai izskats būtu sievišķīgs, tomēr paliktu “uz zemes”, nevis kaut kur lidinātos. Svarīgi ir tas, ka sieviete māk savu izskatu sabalansēt kopumā – grims, mati, apģērbs, apavi.

“Stilistu kauju” konkurences gars ir saistošs?

Šis ir man simpātisks formāts, viegls, patīkams. Sastopu dažādus cilvēkus dažādos pasākumos, dažādos vecumos, ar dažādām interesēm. Mums, stilistiem, katram ir sava gaume un redzējums, un arī skatītājiem otrpus ekrāna katram ir sava gaume, tāpēc šajā gadījumā uzvara ir nosacīta. Es tur neeju kādam izpatikt, bet parādīt labāko, ko spēju.

Kas ir jūsu pašas “kapsulas garderobē”?

Mode laikam ir manas ikdienas sastāvdaļa. Piemēram, drīz došos uz Londonas modes nedēļu – kā skatītāja. Tas nozīmē, ka izvēlēšos tērpus, ko vilkšu pati. Iespējams, ikdienā ne vienmēr ir daudz laika ilgāk padomāt par to, kāda izeju no mājas, taču, ja ir laiks un gaidāma kāda īpaša iziešana, tad ir bauda saposties. Ikdienā man ir svarīgi, lai ir kārtība – man nepatīk haoss. Man patīk balti krekli, trenči, dažādas džinsu variācijas un, protams, žaketes un bikškostīmi. Pati vislabāk jūtos biksēs.

Trīs vārdi, kas jūs raksturo vislabāk?

Nosvērtība. Radošums. Mērķtiecība.

Bez kā nevarat iedomāties savu dienu?

Rīta kafija “latte”, kas palīdz mobilizēties dienai. Mobilais telefons. Pierakstu blociņš.

Būtiskākais sasniegums darbā?

Elīnas Vaskas tērps Berlīnes Starptautiskajam kinofestivāla sarkanā paklāja uznācienam – protams, kopā ar Kristīnes Čakares radīto stilu. Kleitas saldējuma “Magnum” reklāmas akcijai. Lielākais sasniegums ir laimīgi cilvēki, kurus iepriecinājušas manis radītas lietas.

Labākā izklaide?

Draugu ballītes.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.