Foto: Dariush M/SHUTTERSTOCK

Nūjošana norūda! Kad un kā to pareizi darīt? 0

Aktivitātes svaigā gaisā visos gadalaikos, īpaši vīrusu un saaukstēšanās periodā, ir būtisks priekšnoteikums mūsu imunitātes un vispārējās veselības stiprināšanai. Lai aktīvi pavadītu laiku vēsajā sezonā, ieteicama nūjošana, turklāt tā ir piemērota arī senioriem.

VIDEO. Jauna latviešu sieviete veikusi eksperimentu, vai var izdzīvot ar 100 eiro mēnesī: “Es ļoti gribu ēst!” 93
FOTO, VIDEO. Krievu propagandas mediji Lielvārdes Ziemassvētku eglītē saskata svastiku 72
“Tas tiešām nebūs labs.” Eksperts prognozē, kāds būs 2023. gads Latvijas ekonomikā
Lasīt citas ziņas

 

Noderīga arī rudenī un ziemā

CITI ŠOBRĪD LASA

Nūjošana ir piemērota visos gadalaikos – arī drēgnajos rudens un ziemas mēnešos. Vēsajā sezonā nūjošana palīdz stiprināt imunitāti un izvairīties no saslimšanām un vīrusiem. Nūjošanas instruktore Liene Sondore novērojusi – tie cilvēki, kas nūjo arī rudenī un ziemā, šajā periodā mazāk slimo, jo aktivitātes svaigā gaisā palīdz organismu sagatavot ziemai. Uzlabojas arī emocionālā pašsajūta, jo mazinās stress un depresijas risks, paaugstinās miega kvalitāte, nostiprinās sirds un asinsvadu sistēma, uzlabojas gremošanas sistēmas darbība.

Ar nūjošanu var nodarboties jebkurā vecumā, arī cilvēki ar lielāku gadu nastu uz pleciem, un tā ir lielisks sporta veids tiem, kas iepriekš nav bijuši draugos ar fiziskajām aktivitātēm. Ja nepieciešama svara korekcija, arī tad var noderēt nūjošana, jo nūjas noņem daļu slodzes no kājām, locītavām un muguras. Tiesa, efekta saglabāšanai svarīgi nūjot regulāri un ievērot veselīgu ēšanas režīmu.

Nūjošanai ir trīs līmeņi: veselības, fitnesa un sporta. Bieži vien, sākot nūjošanu, lai uzlabotu savu fizisko formu, iekļaujot nūjošanu rehabilitācijas programmās un regulāri nūjojot, uzlabojas veselība. Nūjošanas laikā tiek nodarbināti 90% muskuļu, un cilvēks, pašam nemanot, savās ikdienas nodarbēs kļūst aktīvāks, stiprinās ķermenis kopumā.

Nūjošana ir efektīvāka par intensīvu iešanu bez nūjām – īpašo nūju un soļošanas tehnikas lietojums palielina efektivitāti gandrīz uz pusi. Pareizi izmantotas, nūjas atslogo ķermeņa locītavas arī situācijās, kad ir kādas traumas vai slimības.

 

Lai būtu labums veselībai  – kādas kļūdas nepieļaut?

Nūjošana tomēr ir augstas efektivitātes sportiska aktivitāte, kurā tiek izmantota pareiza nodarbības metodika, soļošanas tehnika un īpašas nūjas vienmērīgai ķermeņa noslogošanai. Tādēļ, lai apgūtu pareizu nūjošanas tehniku un izvēlētos atbilstīga garuma nūjas, sākumā nūjošana ieteicama instruktora vadībā.

Liene Sondore uzskaita biežāk pieļautās dažādas kļūdas:

• diemžēl ikdienā bieži var novērot cilvēkus ar neatbilstīga garuma nūjām vai kalnu, nevis nūjošanas nūjām. Tā ir visizplatītākā kļūda. Kalnu nūjas nav piemērotas nūjošanai – tās ir ievērojami smagākas, un tām nav speciālo nūju cimdiņu, kas palīdzēs pareizi fiksēt plaukstu pie nūjas. Cilvēki mēdz domāt – kas tur liels, panūjošu ar garākām, smagākām nūjām, nekas nenotiks, bet – cerētā ieguvuma vietā sāp galva, pleci, mugura, krusti… Tādēļ, lai neciestu veselība, vispirms kopā ar instruktoru jāapgūst pamati, un tad var turpināt nūjot paši;

• daudziem nūjotājiem ir problēmas ar koordināciju, rotē mugurkauls, tāpēc reizēm vispirms jāvingro fizioterapeita vadībā, lai uzlabotu koordināciju, un tikai tad var sākt nūjot;

• daži nūjo elkoņos saliektām rokām, rokas vēzē pārāk tuvu ķermenim. Ja rokas pārlieku piespiestas augumam, uzraujas pleci. Savukārt uzrauti pleci visbiežāk norāda, ka izvēlētas augumam neatbilstīga garuma nūjas. Ja tās ir par garu, pleci vienmēr uzrausies, ja par īsu – nošļuks. Daudzi gan ikdienā staigā ar uzrautiem pleciem. Tad, iesildoties trenera vadībā, jāmēģina strādāt tieši ar šo problēmu, izpildot atbilstīgus vingrojumus. Taču nūjojot tik un tā visu izšķir nūju garums. Pareizi: pleciem jābūt nolaistiem un atbrīvotiem – to var viegli panākt, ja mazliet sasprindzina muguras un vēdera muskuļus, kas notur augumu taisni;

• ja ir kādas locītavu, muguras problēmas, vielmaiņas, sirds-asinsvadu vai citas slimības, svarīgi pirms nūjošanas konsultēties ar savu ārstu, jo tā ir fiziska slodze;

• nūjojot grupā un pildot iesildošos vai atsildošos vingrinājumus, svarīgi ir darīt to, ko var izdarīt, un nepārcensties. Cilvēkiem ar koordinācijas traucējumiem, lielu svaru un pēc operācijām īpaši jāpiedomā par stabila un stingra seguma izvēli, vēlams izvairīties no smilšainiem, slideniem un nestabiliem segumiem. Rudenī un ziemā ieteicami apavi ar neslīdīgu zoli un protektoru;

• dodoties nūjot, nevajadzētu tuntulēties un pārspīlēt ar silto apģērbu, lai nūjojot nebūtu par karstu. Tā ir fiziska aktivitāte, kuras laikā sasildīsieties, tāpēc izvēlieties ērtu apģērbu, kas ļaus kustēties un jūs pārlieku nesakarsēs;

• nevajag sākt ar gariem treniņiem, ja ar sportu esat uz jūs. Ieteicamais ilgums? Jāsāk ar iesildīšanās vingrojumiem, tad seko 10–15 minūšu treniņš un nobeigumā atsildīšanās vingrojumi. Pirms tā ir jāiesildās un pēc tā – jāatsildās, lai neiedzīvotos traumās. Viss atkarīgs no cilvēka fiziskās sagatavotības.

 

Farmaceita padoms

Nūjošanai jāgatavojas

Iesaka BENU aptiekas farmaceite Zanda Ozoliņa: “Vēsajā sezonā īpaši noderēs lūpu balzams. Pirms sāk nūjošanas treniņu, svarīgi sevi sagatavot iesildoties, var papildus lietot arī sildošu krēmu vai ziedi, kas uzlabotu asinsriti un sagatavotu muskuļus darbam. Pie slodzes pirmais, kas liek par sevi manīt, ir locītavas. Lai sevi pasargātu no sāpēm un diskomforta, ieteicams lietot uztura bagātinātājus ar glikozamīnu un citām svarīgām minerālvielām un vitamīniem, piemēram, mangānu un C vitamīnu, kas īpaši svarīgs locītavu veselībai. Ja locītavas krakšķ, var lietot kolagēnu, kas nodrošina saišu elasticitāti. Sākot nūjošanu gada vēsākajos mēnešos, svarīgi arī neaizmirst par omega taukskābēm. Zivju eļļa ne tikai palīdz saglabāt veselu sirds un asinsvadu sistēmu, bet arī stiprina imunitāti un uzlabo locītavu stāvokli. Pēc nodarbības ieteicams lietot magniju, kas mazinās muskuļu krampjus, ja tādi ir, un nomierinās prātu.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Dzalbs: Tiek prognozēts, ka gripa šogad varētu būt diezgan smaga un skart lielu iedzīvotāju daļu 69
“Gribam žeņšeņu arī Latvijā!” Ar ko šobrīd nodarbojas Vides risinājumu institūta pētnieki? 4
Galvas mežģis – kā atrast bērnam piemērotāko pulciņu? Šeit dažas atbildes 1
Diskutabli par vakcināciju? Tā ir laimes spēle – nesaslimt!
VIDEO. Jauna latviešu sieviete veikusi eksperimentu, vai var izdzīvot ar 100 eiro mēnesī: “Es ļoti gribu ēst!” 93
FOTO, VIDEO. Krievu propagandas mediji Lielvārdes Ziemassvētku eglītē saskata svastiku 72
“Tas tiešām nebūs labs.” Eksperts prognozē, kāds būs 2023. gads Latvijas ekonomikā
Izmeklē augstas policijas amatpersonas dalību medībās, kurās nošauts viens no medniekiem 43
Kalvītis atklāj, līdz kuram brīdim “Latvijas gāze” ir nodrošinājusi dabasgāzes krājumus klientiem
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
A un B plāns uzturvielu un vitamīnu nodrošināšanai
7 ieteikumi līdzsvara treniņam un kritienu profilaksei ziemā 2
Četras veselīgas apņemšanās adventes laikam
Mēness aptieka: Katram piektajam pēc glikozes līmeņa kontroles iesaka apmeklēt ārstu 1
Aicina noteikt glikozes līmeni asinīs un uzzināt, kā mazināt diabēta risku 1
Gaļa, augļi, dārzeņi ir visbiežāk sastopami Latvijas iedzīvotāju ēdienkartē
“Veselības centru apvienības” speciālistu ieguldījums novērtēts ar Veselības ministrijas atzinību 8
Izcilība „Mēness aptiekas” farmaceitu darbā novērtēta ar Veselības ministrijas pateicību
Kad galvassāpes ir diabēta dēļ jeb septiņi jautājumi par cukura diabētu 3
Par līdzekļiem pret klepu, rudens vīrusiem un profilaksi 1
Liekais svars iedzīvotāju priekšstatos ir galvenais cukura diabēta rašanās iemesls 1
Aizvien pierādās probiotiku labvēlīgā ietekme uz veselību 5
Seši padomi, kas palīdzētu izgulēties 2
VCA Magnētiskās rezonanses kabinetā TC „Sāga” un tam tuvējā „Mēness aptiekā” notiks mērījumi sirds veselības profilaksei 1
Mēness aptieka: tikai piektā daļa Latvijas iedzīvotāju gatavojas vakcinēties pret Covid-19 – uz pusi mazāk pret gripu 50
Jeļena Bebre: „No aptiekas apmeklētājiem mācos dzīvesprieku” 7
Rīgā Pļavnieku apkaimē būs pieejami mērījumi sirds veselības profilaksei 9
„Mēness aptieku” funkcionalitātes pilnveidē šogad investēts aptuveni miljons eiro
Daugavpilī būs pieejami mērījumi sirds veselības profilaksei 2
Iesnu laiks! Kā pareizi lietot līdzekļus degunam 1
VCA un „Mēness aptiekā” notiks mērījumi sirds veselības profilaksei 2
Kas var paaugstināt asinsspiedienu? 4
Par zināšanās balstītu drosmi un klientam palīdzīgiem niekiem farmaceita arsenālā 1
Mēness aptieka: ceturtajai daļai Latvijas iedzīvotāju rudens saistās ar slimošanas laika sākumu 8
„Mēness aptieka” desmito reizi atzīta par mīlētāko zīmolu farmācijas nozarē 6
Fermentēto produktu vērtība un nozīme imunitātei un zarnu mikroflorai 2
Nepareizs leņķis vai pārāk īss tīrīšanas laiks? Kādas ir 10 biežākās kļūdas, tīrot zobus 7
„Veselības centru apvienība”: Sabiedrības attieksme pret savu veselību un vakcinācijas nepieciešamību mainās 15
Uzsāk Baltijā lielāko veselības aprūpes lojalitātes programmu 9
“Ar rūpēm par cilvēkiem” – Ķekavas Mēness aptiekas vadītājas Jolantas Bernupes dzīves formula 2
Bērnu slimnīcas virsārste: Katru diennakti vismaz pieciem mazuļiem atklājam respiratori sincitiālo vīrusu 11
Latvijā būtiski pieaug RSV izraisītās infekcijas izplatība – sevišķi bīstama šī infekcija ir jaundzimušajiem 13
Pavēro krācēju! Miega apnoja var izraisīt dzīvībai bīstamas veselības problēmas
Atopiskā dermatīta pacienti joprojām cieš no nevienlīdzīgas attieksmes 3
Uztura speciālists: Piena tauki mūsu veselībai īstenībā ir labi 13
Latvijā tiek audzētas ap 40 dārzeņu sugu. Vai Latvija spēj ar tiem sevi nodrošināt? 6
“Tas tiešām nebūs labs.” Eksperts prognozē, kāds būs 2023. gads Latvijas ekonomikā
Izmeklē augstas policijas amatpersonas dalību medībās, kurās nošauts viens no medniekiem 43
Kalvītis atklāj, līdz kuram brīdim “Latvijas gāze” ir nodrošinājusi dabasgāzes krājumus klientiem
FOTO, VIDEO. Krievu propagandas mediji Lielvārdes Ziemassvētku eglītē saskata svastiku 72
VIDEO. “Gribu tā, kā man ir labāk un ērtāk”: izskatīgā juriste Ieva Brante apstiprina, ka vairs nav precēta sieviete
VIDEO. Pie daudzdzīvokļu namiem Rīgā savairojušās žurkas 8
Jautā skatītājs: Vai NATO nedod ieročus Ukrainai, lai tā ātri neuzvarētu Krieviju?
FOTO. Kā šodien izskatās pie mājas Bolderājā, kurai vakar, iespējams, iebruka griesti? 11
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Ko avīzes rakstīja pirms 100 gadiem – 1922. gada 30. novembrī
23:00
Rekords Vašingtonā
22:30
1922. gada 30. novembrī. Valsts prezidenta ambīcijas
22:00