Šādi norobežotas velojoslas Anglijas ielās radījušas lielas diskusijas.
Šādi norobežotas velojoslas Anglijas ielās radījušas lielas diskusijas.
Foto: Jessica Girvan/SHUTTERSTOCK

“Stabiņu kari” rit pilnā sparā ne tikai Rīgā, bet arī Londonā un lielākajās Apvienotās Karalistes pilsētās 8

Ilze Kalve, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

“Stabiņu kari” rit pilnā sparā ne tikai Rīgā, bet arī Londonā un lielākajās Apvienotās Karalistes (AK) pilsētās. Tie, kuri ikdienā var atļauties pārvietoties ar divriteni, par izmaiņām ir sajūsmā, taču visu to, kuri labprātīgi vai piespiedu kārtā izmanto autotransportu, dzīve kļuvusi krietni vien sarežģītāka.

 

Par zaļāku un ērtāku dzīvi

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Žurnāls: kādreizējā LNT kanāla TV personība kļuvis par bezpajumtnieku? Ivo nakšņo kāpņutelpā 63
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Pensionāru pāris Ogrē izved suni pastaigā ar stilu 8
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Bažas izrādījās pamatotas! Irēnītei draudēja palikšana bešā bez amata. Egila Līcīša feļetons 63
11 stundas
Lasīt citas ziņas

Pirms gada Londonas mērs Sadiks Kāns kopā ar TfL (“Londonas transports”) paziņoja par Londonas ielu transformēšanas plānu, solot desmitkārt palielināt riteņbraukšanu un piecreiz – pārvietošanos kājām. Lai veselīga un ekoloģiska pārvietošanās būtu droša, plāns paredzēja steidzami izveidot jaunus velobraukšanas celiņus, izmantojot pagaidu materiālus, tādējādi samazinot drūzmēšanos metro, vilcienos un autobusos.

Plānā ietilpa arī iepirkšanās ielu pārveide par riteņbraukšanai un staigāšanai draudzīgām vietām, kā arī satiksmes samazināšana dzīvojamajos rajonos, izveidojot tā dēvēto mazas satiksmes dzīvojamo rajonu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Londonas mērs paziņoja: “Pēc koronavīrusa beigšanās mūsu sabiedriskā transporta kapacitāte būs dramatiski samazinājusies dēļ milzīgajiem izaicinājumiem, ko rada sociālā distancēšanās. Daudzi londonieši ir sev no jauna atklājuši staigāšanas un riteņbraukšanas prieku mājsēdes laikā, un, steidzami un lēti paplašinot iet­ves, izveidojot pagaidu velojoslas un slēdzot ceļus caurbraucošajam transportam, mēs palīdzēsim miljoniem cilvēku mainīt veidu, kādā tie pārvietojas mūsu pilsētā.”

Londonas mēra piemēram sekoja daudzas citas pilsētas, obligātās mājsēdes laikā uz tobrīd tukšajiem autoceļiem saliekot stabiņus un izveidojot pagaidu velobraukšanas ceļus. Normālā situācijā šādas kardinālas izmaiņas būtu prasījušas rūpīgu plānošanu un sabiedrisko apspriešanu, taču Covid-19 ierobežojumu aizsegā daudzus noteikumus izdevās apiet.

 

Britus uz velosipēdiem uzsēdināt neizdodas

Ir pagājis vairāk nekā gads, un ir izrādījies, ka britiem nemaz tik ļoti nepatīk braukt ar velosipēdu, turklāt laikapstākļi ar lietu vai sniegu vidēji 133 dienas gadā nav riteņbraukšanai piemērotākie. Stabiņotie veloceliņi, kas aizņem vienu ceļa joslu, stāv tukši, toties atlikušajā joslā ir kilometriem gari sastrēgumi, kas gaisu nekā nepadara tīrāku.

Garām netiek ne policija, ne ātrā medicīniskā palīdzība, ne ugunsdzēsēji, jo sastrēgumu pa stabiņoto veloceliņu vai ietvi apbraukt nevar. Stabiņu un dažādu norobežojumu izvietošana izraisījusi vietējo iedzīvotāju niknumu, vietām tos izdemolējot vai pat izlejot eļļu uz veloceliņiem.

Vēl sarežģītāka situācija ir ar ielām, kas slēgtas satiksmei “uz četriem riteņiem”, jo automašīnas tiek novirzītas uz blakus ielām, kur, saprotams, piesārņojums kļūst vismaz divreiz lielāks. Slēgtajās ielās nedrīkst iebraukt pat taksometri, tādējādi pensionāriem un cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām katru reizi nākas meklēt palīgus, lai tiktu līdz transportam.

Šādu “uzlabojumu” pretinieki apgalvo, ka satiksmei slēgtajās ielās pārsvarā dzīvo bagātie londonieši, kuriem sirdsapziņa netraucē satiksmi novirzīt uz nabagāko kaimiņu rajoniem, lai izplūdes gāzes elpo tie, kuri nevar atļauties dzīvot “zaļajās” ielās.

 

Pārpratumi ar aizliegumiem

Lielākā daļa autobraucēju nemaz nezina, kā ir apzīmētas Londonas ielas, kur tagad vairs nedrīkst iebraukt, tādēļ Londonas pašvaldības gada laikā ir palikušas par 14 miljoniem mārciņu (16,39 milj. EUR) bagātākas, novērošanas kamerās fiksējot 250 000 pārkāpumus, par katru iekasējot līdz pat 130 mārciņu (152 EUR) sodu.

Vienā no Londonas rajoniem Haknejā, kur iekasēti 2,7 miljoni mārciņu (3,16 milj. EUR), 82% pārkāpumu ir veikuši autovadītāji, kuri tur nedzīvo, tādēļ jāsecina, ka lielākajai daļai par jaunās ceļa zīmes izskatu nav ne jausmas. “YouGov” aptaujā secināts, ka tikai puse no autovadītājiem spējusi atpazīt ceļa zīmi, 29% domājot, ka automašīnām un motocikliem atļauts braukt, nevis aizliegts.

Kamēr vides aktīvisti cīnās par veloceliņu saglabāšanu, tikmēr arī autobraucēji ir apvienojušies cīņai pret teritorijas atņemšanu. Nupat jūnijā tiesas sēdē Lambetas pašvaldībai nācās atzīt, ka Londonas dienvidos ielas slēgtas nelikumīgi, nesarīkojot sabiedrisko apspriešanu, tādēļ uzliktie sodi, iespējams, būs jāatmaksā.

Taču Sofijas Šeikas, invalīdes ratiņkrēslā, prasība par to, ka ielu slēgšana nopietni ierobežo viņas pārvietošanos, citā tiesas procesā tika noraidīta, tiesnesim iebilstot, ka Lambetas pašvaldības lēmums bija “godprātīgs eksperiments” un ka pandēmijas dēļ “vietējām amatpersonām nācās pieņemt radikālus un steidzamus mērus, lai mudinātu pārvietoties ar kājām un velosipēdiem”.

Taču tiesnesis piekrita argumentam, ka Covid-19 dēļ sešas nedēļas komā pavadījušās sievietes, kura spēj pārvietoties tikai invalīda krēslā un ir atkarīga no autotransporta, problēmas nav tikušas apzinātas pirms ielu slēgšanas.

 

Jauna problēma – e-skūteris

Automašīnu vietā gājējus un velosipēdistus tagad apdraud jauna problēma – videi visnotaļ draudzīgie un ērti lietojamie elektriskie skūteri. Pagaidām tos drīkst lietot tikai konkrētos rajonos, visā valstī to ir nedaudz virs 30, un tikai īrējot no oficiālām skūteru īres kompānijām.

Jaudīgs elektriskais skūteris var sasniegt pat 110 km/h, taču īres skūteriem maksimālais ātrums drīkst būt 24,9 km/h, bet Londonā vēl mazāk – tikai 13 km/h. Īres maksa ir 14–20 pensi minūtē (16–23 eirocenti), taču, lai tos lietotu Londonā, pirms tam ir jāpabeidz īpaši tiešsaistes kursi, turklāt jābūt vadītāja apliecībai. Savu personisko skūteri drīkst izmantot privātīpašumā pēc sirds patikas, bet nekādā gadījumā uz koplietošanas ceļiem, velojoslām vai ietvēm.

Taču e-skūterus var iegādāties bez problēmām, un tie arī tiek lietoti uz nebēdu visur, kur vien iespējams, – uz ceļiem, uz veloceliņiem, uz ietvēm, jauniešiem bieži vien vizinoties divatā un neievērojot ne tikai satiksmes noteikumus, bet vispār jebkādus noteikumus. Londonā vien nedēļas laikā policija ir konfiscējusi 507 skūterus, jo tie tiek klasificēti kā motorizēts pārvietošanās līdzeklis, kam jābūt licencētam, par to jāmaksā ceļa nodoklis un nepieciešama tehniskā apskate.

SAISTĪTIE RAKSTI

Tā kā elektriskie skūteri ir ātri un klusi, tad tos iecienījuši Londonas zagļi, un Metropolitēna policija ir saskaitījusi, ka laikā no 2020. gada 1. jūlija līdz šī gada 30. aprīlim ērtie braucamie izmantoti 574 noziegumos. Ar tiem var nedzirdami piezagties pa ielu ejošam cilvēkam un izraut telefonu vai somu no rokām, kas arī ir viens no zagļu biežākajiem guvumiem.

Valdībai nepārtraukti tiek pieprasīts sakārtot likumdošanu, jo diemžēl braukāšana pa ietvēm beidzas ar satiksmes negadījumiem, dažkārt pat letāliem, taču pagaidām viss stāv uz vietas. Tikmēr Londonas mērs sola paplašināt velojoslas, lai tur pietiktu vietas arī elektriskajiem skūteriem, par ko riteņbraucēji nepavisam nav sajūsmā.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Žurnāls: kādreizējā LNT kanāla TV personība kļuvis par bezpajumtnieku? Ivo nakšņo kāpņutelpā 63
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Pensionāru pāris Ogrē izved suni pastaigā ar stilu 8
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Bažas izrādījās pamatotas! Irēnītei draudēja palikšana bešā bez amata. Egila Līcīša feļetons 63
11 stundas
DA
Dr. Apinis
Veselam
Ārste pastāsta, kāds medikaments var palīdzēt Covid-19 saslimšanas gadījumā 39
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pakalpojumi iekštelpās tikai ar sertifikātu, bet kā ar lielveikala apmeklējumu? Stāsies spēkā jauni noteikumi 79
2 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Pakalpojumi iekštelpās tikai ar sertifikātu, bet kā ar lielveikala apmeklējumu? Stāsies spēkā jauni noteikumi 79
2 stundas
RR
Ritvars Raits
Ziņas
Par zēna noslīkšanu Ventspils baseinā soda nosacīti
2 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Mākoņu būs daudz. Kāds laiks gaidāms trešdien?
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Būs atlūgumi.” LIZDA vadītāja par obligāto vakcināciju un pedagogiem, kuri jau pamet darbu 39
1 stunda
RR
Ritvars Raits
Ziņas
Par zēna noslīkšanu Ventspils baseinā soda nosacīti
18:23
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Vācijas vēlēšanās uzvar sociāldemokrāti 3
17:23
LA
LA.LV
Ziņas
“Būs atlūgumi.” LIZDA vadītāja par obligāto vakcināciju un pedagogiem, kuri jau pamet darbu 39
16:58
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Žurnāls: kādreizējā LNT kanāla TV personība kļuvis par bezpajumtnieku? Ivo nakšņo kāpņutelpā 63
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Uz kafejnīcu turpmāk tikai ar labākajiem draugiem! Tagad pie viena galdiņa varēs sēdēt mazāks cilvēku skaits 11
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Lielbritānijā līdz baltkvēlei nokaituši vīrieši sakaujas cīņā par degvielu 4
2 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Lai ziedētu krāšņi! 5 jautājumi par hortenzijām rudenī
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Būvnieku karteļa lieta: advokāts skaidro, kas cietīs, ja valsts nemaksās par jau iesāktajiem projektiem 4
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Jāatgūst kaut vai daļa no uzņēmēju radītājiem zaudējumiem.”Feldmans par “būvnieku karteļa” lietu 6
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Jānis Endziņš par valsts budžetu un investīcijām: Jāiegulda tā, lai otrajā solī no viena eiro atnes atpakaļ divus, trīs vai četrus 14
7 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Dārglietas par 300 tūkstošiem, apģērbs par 6000 eiro: Megana Mārkla “piemirst”, ka apciemo bērnus no mazturīgām ģimenēm 10
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Agrāk psihopāti, sociopāti un vienkārši muļķi nevarēja izpausties – viņiem nedeva tribīni.” Gailis par sociālo tīklu laikmetu 33
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai Latvijā ir pieaugusi agresivitāte? Kaktiņš par to, vai cilvēki ir gatavi iziet ielās kaut ko dauzīt un dedzināt 20
3 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Tas “piegādā bagātīgu maltīti jūras grunts iemītniekiem.” Baltijas jūrā novērota neparasta parādība 2
5 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
“Aglio e Olio” spageti ar citrona miziņu, ķiplokiem un pētersīļiem: izcila pastas recepte no senās Itālijas
4 stundas
DA
Dr. Apinis
Veselam
Ārste pastāsta, kāds medikaments var palīdzēt Covid-19 saslimšanas gadījumā 39
8 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Demogrāfijas problēmas neradās 1991.gadā. Kad un kas izraka Latvijas demogrāfijas “bedri”? 115
10 stundas
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Kas darāms dārzā no 27. septembra līdz 4.oktobrim: novāc burkānus, kartupeļus, stāda kokus un krūmus 2
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Kad āboliem ražas laiks, jācep gardumi: drumstalu ābolkūka un ābolu tarte 1
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Sergejs, Svetlana un Lana
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Pensionāru pāris Ogrē izved suni pastaigā ar stilu 8
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Vai apprecējusies? Madara Kiviča soctīklos nomainījusi uzvārdu – viņa atklāj patieso iemeslu 50
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
“Vēzis nekur nav pazudis!” Šogad audzis ceturtajā stadijā atklāto vēža gadījumu skaits 30
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. “Tā ir okupācija? Vai mēs ko nezinām?”: cilvēki soctīklos iesmej par kuriozu ar Latvijas karti TV šovā 7
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kur princis Harijs un Megana, tur jauns skandāls: kas noticis šoreiz? 26
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Es esmu dzīvs cilvēks! Protams, ka man ir vēderiņš, ir grumbiņas”: dziedātāja Elīna Gluzunova faniem atrāda bildes apakšveļā 18
1 diena
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 28. septembra līdz 3.oktobrim
8 stundas