Foto – LETA

Kā pieslēgties internetbankai: “LA” vērtē piecas lielākās bankas 4

Pēc jaunajām Eiropas Savienības regulām ikvienai bankai papildu drošības nolūkos jāizstrādā risinājums, kas paredz unikāla autorizācijas koda ieviešanu visiem internetbankas lietotājiem, papildinot vai pat aizvietojot daudzās bankās līdz šim lietotās kodu kartes. Arī Latvijas bankas nav izņēmums un no 1. aprīļa banku klientus sagaidījušas dažas būtiskas izmaiņas. Kādus risinājumus piedāvās piecas lielākās Latvijas komercbankas?

Reklāma
Reklāma

“Swedbank” – digitālā maka virzienā

Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Kā liecina Latvijas Komercbanku asociācijas apkopotie dati par 2016. gadu, pērn visvairāk klientu bijis “Swedbank” – 960 200. Kompānijas Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs pastāstīja, ka no 1. aprīļa “Swedbank” klientiem ir trīs dažādas iespējas, kā veikt maksājumus vai pārskaitījumus. Pirmais variants – kodu kartes un kodu kalkulatora apvienotā lietošana kā līdz šim, bet ar vienu noteikumu – tikai starp “Swedbank” kontiem. Vēl svarīgi – kodu kalkulatoru lietošanā nekas nemainīsies, kā arī darījumiem līdz 30 eiro pietiks vien ar kodu karti.

Otrais variants – kodu karte apvienojumā ar SMS kodu. Tas ļaus par 30 eiro lielākus darījumus veikt arī starp citām bankām. “Swedbank” izvēlējušies ieviest unikālus SMS kodus, kurus banka bez maksas klientam nosūtīs pa tālruni un kurus vajadzēs ievadīt internetbankā vai mobilajā lietotnē kopā ar kodu no kodu kartes. Svarīgi, ka varēs izveidot “balto sarakstu” – kontus, kam varēs veikt pārskaitījumus starp bankām tikai ar kodu karti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Trešā iespēja – bezmaksas mobilās lietotnes “Smart-ID” lietošana, kurā nepieciešams izveidot tikai divus PIN kodus, lai turpmāk lietotu internetbanku vai mobilo lietotni. “Smart-ID” pilnībā izslēdz kodu karšu un kodu kalkulatoru nepieciešamību, kļūstot par sava veida digitālo maku.

SEB uzticas tikai “Smart-ID” risinājumam

Mazākas pārmaiņas gaida otrās lielākās Latvijas bankas – SEB (460 800 klientu) – lietotājus. Bankas pārstāvis Mārtiņš Panke norādīja, ka banka neplāno no 1. aprīļa ierobežot iespējas piekļūt internetbankai. Tā vietā banka kā savu unikālo risinājumu piedāvā jau minēto “Smart-ID” lietotni. “Sagaidām, ka klienti lietotni izvēlēsies kā primāro autorizācijas līdzekli, kas aizstās kodu kartes,” sacīja M. Panke.

Viņš atklāja, ka banka lietotnei nedaudz piepalīdzēs, pakāpeniski samazinot kodu karšu funkcionalitāti. “No 1. jūnija kodu kartēm piemērosim dienas darījumu limitu 500 eiro apmērā, bet no 1. augusta dienas limits būs 150 eiro. Turklāt ar kodu kartēm pēc 1. augusta vairs nebūs iespējams apstiprināt norēķinus ar maksājumu kartēm tajās interneta vietnēs, kas izmanto “3D Secure” drošās autentifikācijas sistēmu,” sacīja M. Panke. Tāpat banka piedāvā kodu kalkulatoru izmantošanu, ja nu “Smart-ID” apgūšana būs par grūtu. Kodu kalkulatora vienreizējā izsniegšana maksās 15 eiro, senioriem – 4 eiro.

“Citadele” un DNB – līdzīgi

Trešā lielākā banka “Citadele” (280 300 klientu) rīkosies līdzīgi kā “Swedbank”. Darījumiem virs 30 eiro uz citām bankām papildus kodu kartēm vajadzēs arī SMS kodu. Arī “Citadele” piedāvās uzticamo saņēmēju “balto sarakstu”. Vienlaikus bankas pārstāve Baiba Ābelniece sacīja, ka “Citadele” jau kādu laiku klientiem piedāvā pāriet no kodu kartes uz pieslēgšanos ar viedtālruni, ko nodrošina bankas mobilajā lietotnē iebūvētā autorizācijas ierīce “MobileSCAN, kas katrai internetbankas pieslēguma sesijai izveido unikālu pieslēguma kodu – līdzīgi kā to dara kodu kalkulators. Tāpat kā līdz šim varēs izmantot arī kodu kalkulatorus.

Reklāma
Reklāma

Arī DNB banka (162 500 klientu) izvēlējusies līdzīgus risinājumus “Swedbank” un “Citadelei”, paredzot ieviest unikālu autorizācijas kodu jeb SMS kodu (maksājumiem virs 30 eiro) un “balto sarakstu”, bet kodu kalkulatoru īpašniekiem nekas nemainīsies, jo tie jau katrā maksāšanas reizē nodrošina unikālu ciparu kombināciju. Ikdienas pakalpojumu vadītājs Jānis Dambergs arī sacīja, ka šobrīd banka vērtē “Smart-ID” vai kāda līdzīga risinājuma ieviešanu nākotnē.

“Nordea” vienīgie atsakās no kodu kartēm

Savukārt piektā lielākā banka pēc klientu skaita – “Nordea” (100 200 klientu) – izvēlējusies radikālāko metodi – kodu kartes darījumos vairs nevarēs izmantot. Tā vietā būs iespēja izmantot vai nu bezmaksas “Nordea” kodu lietotni, vai jauno kodu kalkulatoru, kas iegūstams bez maksas. “Nordea” Digitālo bankas produktu un pakalpojumu attīstības daļas vadītājs Baltijā Jānis Paksis uzsver, ka arī klientiem, kuri lieto “Nordea” papildkartes, ir jāaktivizē kāda no jaunajām autentifikācijas metodēm.