Riepu maiņa. Ilustratīvs foto
Riepu maiņa. Ilustratīvs foto
Foto. Scanpix/Wolfgang Kumm/dpa

Autoservisi par to klusē: viens vienkāršs triks, kas ļaus riepām kalpot gadiem ilgi 0

Lielākā daļa autovadītāju zina, ka riepu kopšanas atslēga ir riepu spiediena pārbaude, balansēšana un sezonālā riepu nomaiņa. Tomēr ir vēl viens tikpat svarīgs aspekts, ko pat pieredzējuši autovadītāji bieži vien aizmirst: regulāra riepu rotācija. Šis šķietami nelielais process var divkāršot riepu kalpošanas ilgumu, uzlabot vadāmību un samazināt automašīnas apkopes izmaksas.

Reklāma
Reklāma
Pārspēj visus iespējamos Bībeles pareģojumus: zinātnieki nosaukuši četrus lielākos draudus cilvēcei
“Apvienotā Karaliste, Vācija, Šveice…” Zelenskis atklāj satraucošu faktu
TV24
“Es vienkārši atsakos tam ticēt!” Streips mudina pārvērtēt krievu bērnu latviešu valodas (ne-)zināšanu 
Lasīt citas ziņas

Nevienmērīgs nodilums ir galvenais riepu ienaidnieks

Ja rūpīgi aplūkosiet automašīnas riepas, kas ir nobraukušas vismaz dažus tūkstošus kilometru, pamanīsiet, ka protektora nodilums dažādiem riteņiem atšķiras. Priekšējās riepas parasti nodilst ātrāk, īpaši priekšpiedziņas transportlīdzekļiem. Tās notur dzinēja svaru, bremzēšanas slodzi un sānu spēkus pagriezienos. Savukārt aizmugurējās riepas darbojas vienmērīgāk un nodilst lēnāk.

CITI ŠOBRĪD LASA

Turklāt pat vienas ass ietvaros riepas nodilst atšķirīgi. Kreisā riepa biežāk ietriecas bedrēs vai apmalēs, savukārt labā riepa apdzīšanas un manevru laikā piedzīvo lielāku slodzi. Līdz ar to pēc dažām sezonām riepu stāvokļa atšķirība var būt tik ievērojama, ka automašīnas stūre sāk “vilkt” uz vienu pusi, parādās dažādas vibrācijas un bremzēšanas ceļš kļūst garāks.

Kas ir riepu rotācija?

Riepu rotācija ir sistemātiska riepu pārkārtošana starp transportlīdzekļa asīm vai pat starp kreiso un labo pusi, lai nodrošinātu vienmērīgu riepu nodilumu. Eksperti skaidro, ka, ja šī procedūra tiek veikta ik pēc 5000 līdz 10 000 kilometriem, visas četras riepas nodils vienmērīgāk. Tā rezultātā tās kalpos ilgāk, un transportlīdzeklis saglabās stabilitāti uz ceļa pat pēc vairākām lietošanas sezonām.

Eksperti norāda, ka riepu rotācija ir triks, kuru daudzi nezina un patiesībā var ietaupīt kaudzi naudas. Ja viens riepu pāris nodilst ātrāk nekā otrs, vadītājam ātrāk būs jāiegādājas jauns pāris, jo tiks izjaukts saķeres līdzsvaru starp asīm. Ja riepas tiek regulāri rotētas vietām, visas četras riepas nodilst vienlaicīgi un tās var nomainīt komplektā, neietekmējot veiktspēju.

Kā tieši tiek veikta rotācija?

Riepu rotācijas shēma ir atkarīga no transportlīdzekļa piedziņas veida. Priekšpiedziņas automašīnām priekšējās riepas parasti pārvieto uz aizmuguri, savukārt aizmugurējās – uz priekšu, mainot labo un kreiso pusi vietām.

Aizmugures piedziņas transportlīdzekļiem shēma ir pretēja – aizmugurējās riepas pārvieto uz priekšu, nemainot puses, bet priekšējās samaina vietām.

Savukārt pilnpiedziņas automašīnām izmanto krustenisko rotācijas modeli, kas palīdz vienmērīgi sadalīt riepu nodilumu.

Ir svarīgi mainīt vietām tikai tās riepas, kurām nav virziena protektora. Ja riepai ir bultiņa, kas norāda braukšanas virzienu, nemainiet riepas – tikai priekšējās/aizmugurējās. Pirms riepu rotācijas pārbaudiet tās: ja kādai no tām jau ir kritiska nodiluma vai bojājuma pazīmes, tādos gadījumos rotācija ir bezjēdzīga – vislabāk ir iegādāties pilnīgi jaunu riepu.

Reklāma
Reklāma

Riepu rotācija nav tikai veids, kā pagarināt riepu kalpošanas laiku. Tā ir visaptveroša priekšrocība, kas ietekmē drošību un komfortu brauciena laikā.

Saskaņā ar servisa aplēsēm pareiza riepu rotācija var pagarināt riepu kalpošanas laiku par 25–40 %. Tas nozīmē, ka komplekts, kas citādi kalpotu trīs sezonas, var viegli kalpot četras vai piecas.

Kad visas riepas nodilst vienādi, automašīna saglabā paredzēto vadāmību, piemēram, braucot līkumos un bremzējot. Tas ir īpaši svarīgi ziemā, kad pat nelielas riepu nodiluma atšķirības var izraisīt kontroles zaudēšanu.

Samazināts degvielas patēriņš

Nevienmērīgi nodilušas riepas rada lielāku rites pretestību, kā rezultātā dzinējam ir jāpatērē vairāk enerģijas ātruma uzturēšanai. Balstoties uz ekspertu veiktajiem datiem, pārmērīgs nodilums var palielināt degvielas patēriņu par 3–5 %.

Vienmērīgi nodilušas riepas griežas vienmērīgi, bez jebkādas šūpošanās vai grabēšanas, kā rezultātā salons ir klusāks un ievērojami mazāk tiek bojāta piekare.

Kad tieši jāveic rotācija?

Eksperti iesaka mainīt riepas vietām aptuveni ik pēc 5000–10 000 nobrauktiem kilometriem vai ar katru sezonālo riepu maiņu — divas reizes gadā. Tas jādara arī pēc gariem braucieniem vai braukšanas pa kalnainiem vai nelīdzeniem ceļiem. Ja transportlīdzeklis bieži tiek vilkts vai izmantots kravas pārvadāšanai, rotāciju veic retāk.

Vislabāk rotāciju apvienot ar balansēšanu un spiediena pārbaudi — šīs procedūras viena otru papildina. Ideālā gadījumā to vajadzētu veikt mehāniķim servisa centrā, jo nepareiza riteņu uzstādīšana var sabojāt visus jūsu centienus.

Rotācija ir tikai viena no visaptverošas kopšanas sastāvdaļām. Lai riepas kalpotu vēl ilgāk, jums vajadzētu:

  • uzraudzīt riepu spiedienu, novēršot tā pārmērīgu vai samazinātu palielināšanos;
  • pārbaudiet riteņu savirzi pēc katras iebraukšanas bedrē;
  • izvairīties no transportlīdzekļa pārslodzes;
  • neatstājiet riepas tiešos saules staros vai uz mitrām virsmām;
  • pirms uzglabāšanas notīriet riepas no netīrumiem un ieeļļojiet ar īpašiem līdzekļiem. Tas palēnina gumijas novecošanos.

Regulāra riepu rotācija ir viens no tiem “automobiļu noslēpumiem”, par ko zina tikai retais, tomēr tas dod taustāmus rezultātus. Veltot dažas stundas divas reizes gadā, var novērst priekšlaicīgu riepu nodilumu, saglabāt vadāmību, ietaupīt simtiem eiro uz jaunu riepu komplektu un uzlabot drošību.

Galu galā, vienmērīgi nodilušas riepas ne tikai ietaupa naudu, bet arī nodrošina stabilitāti, paredzamību un sirdsmieru uz katra ceļā pavadītā kilometra.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.