Foto: AFP/ SCANPIX/ LETA

Decembrī automobiļus pērkam vairāk. Bet kādus? 24

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Lasīt citas ziņas

 

Decembra rezultāti gan vēl nav saskaitīti. Bet nez vai tie būs krasi atšķirīgi un spēs nākotnes perspektīvu prognozi būtiski ietekmēt. Tādēļ atļaujos šī gada auto tirgu vērtēt jau tagad.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Braukt ar savējo gribam

Un tas ir dabiski. Tikai tā iespējams no sabiedriskā transporta vīrusperēkļiem izbēgt. Tikai ar saviem autonomiem, paklausīgiem ratiem iespējams dažādu ārkārtas situāciju sarežģīto loģistiku risināt. Brīvību kaut daļēji nosargāt.

Auto ir pierasts un vajadzīgs. Un tiek pirkts arī grūtajos laikos. Pat vairāk nekā pērn. Jaunu auto tirgus, par spīti piegāžu pro­blēmām, kuras divus pēdējos mēnešus sabojājušas un kontrolskaitļus gandrīz par piektdaļu samazinājušas, gadā kopumā ir lielāks nekā pērn. Ir audzis par sešiem procentiem, kas ir vairāk nekā Eiropā kopumā. Šie seši turklāt ir pasažieru auto procenti. Vieglie komercnieki pirkti pat par 21% procentu vairāk. Jāstrādā taču vairāk…

Tātad šogad esam kļuvuši par 15 732 jauniem auto bagātāki. Vai arī “elektriskāki”? Mazlietiņ. EV parks audzis par 390 vienībām. Bet ar šiem 16 tūkstošiem brauktgribas apmierināšanai nepietiek. Un lietoto imports izaudzis līdz gandrīz 50 000.

 

Ko izvēlamies?

Izmaiņas jauno auto izvēles struktūrā niecīgas. Joprojām maz pirkti Auto asociācijas klasifikatorā par mini un maziem saukti auto. Kopā tādu vien ap septiņiem procentiem (pret Eiropas 30). Joprojām aug krosoveru popularitāte.

Arī marku reitings gandrīz nemainīgs – “Toyota”, “Volkswagen”, “Škoda”, “Peugeot”, “Renault”, “Kia”. Tiesa – “VW” un “Peugeot” tirgus daļa samazinājusies. Pēdējam pat par veseliem 20%. Bet lielākais daļas pieaugums ir “Seat” (79%), “Subaru” (69%) un “Dacia” (44%). Pēdējiem diviem acīmredzot sakarā ar nezūdošo pieprasījumu pēc pilnpiedziņas.

Bet ko nu par tiem jaunajiem… Par kustēties kāru latviešu absolūti lielākajai daļai nereālu sapni… Nu nevar ne tikai Pēteris no laukiem, bet arī Ilmārs no Rīgas samaksāt tos 15 000 par mazo klasi. Par savu gadus 15 veco pašreizējo darba zirgu viņš dabūs labi ja tūkstošus trīs. Varbūt spēs piestiķēt vēl kādu pārīti. Līzingu viņam neviens nedos. Un ies šis uz placi vai internetbodi pēc… Kas populārākie šajā cenu kategorijā?

“Premium” markas. Populārākais vecums – 10 līdz 15 gadi. Četri no pieciem – dīzeļi. Jo tos lētāk atdod vecie saimnieki, kuriem drīz vairs lielpilsētās iebraukt neļaus. Jo tie vilina ar mazāku degvielas patēriņu. Cik zaļi? Kuru tas interesē…

Bet varam jau paskatīties vecos katalogos. BMW dīzeļi, kurus būvēja ap 2010. gadu, ēd ap 6–7 litriem uz 100 km (un tas ir dārgāk nekā mazo mūsdienu benzīnmotoru pieci litri). Izmet 150–200 g/km ogļskābās gāzes (un tas nekādi netuvojas Eiropas tuvākās nākotnes iecerētajiem 100 g). Par slāpekļa bāzes sārņiem tolaik neviens pat nerunāja. Arī šobrīd Latvijas auto nodokļu likumi šo šmuci nesoda. Tātad – neņemam galvā!

Neņemam galvā, ka gandrīz neviens no šīs izvēles grupas nav nokalpojis mazāk par 200 tūkstošiem kilometru. Un tātad gandrīz visi tie ir ieripojuši visai iespējamu dārgu remontu zonā. Katalizators, degvielas sūknis, sprauslas… Un tā tālāk un tā joprojām.

Objektīvu ziņu par iespējamām šo limuzīnu remonta izmaksām nav. Īpašnieki ar tām nelielās (neies jau sevi par muļķi saukt…), servisu saimnieki arī ne (neies jau klientus atbaidīt…). Internetā pavīd viens otrs ārzemju pētījums. Angļi, piemēram, visai vērienīgā aptaujā noskaidrojuši, ka šīs vecuma grupas auto uzturēšana visdārgākā ir tieši BMW automobiļiem. Un zemākās – “Fiat” un “Peugeot” mazajiem auto, kuru mūsu lietotā importa statistikā nav gandrīz nemaz.

 

Kur iebraucam?

Visai prāvu un – sliktākais – neprognozējamu auto uzturēšanas izdevumu zonā. Veca limuzīna saimnieka maksājumi par remontiem, par skaisto zemprofila riepu maiņām utt. bieži vien sasniedz līmeni, ar kuru pietiktu gluži jauna auto līzingam. Un ekoloģiskākam braucienam bez defektu gaidīšanas stresa. Tikai, kā jau agrāk teikts, līzingu neviens nedod. Un piedevām tie šādi sasnie­dzamie jaunie automobilīši uz kaimiņu BMW fona būtu gauži necili pēc markām un izmēriem…

SAISTĪTIE RAKSTI

Un tā – auto pirkumu lielākā daļa nemainīgi (pat augoši) paliek sirma importa jomā. Pirmais maksājums nonāk nevis līzinga kompānijās, bet pie vecu dīzeļu tirgotājiem. Turpmākie – rezerves daļu bodēs un remonta darbnīcās, no kurām krietna daļa nebūt nav čaklas un rātnas nodokļu iekasētājas un maksātājas.

Valsts ekonomika šādi neiegūst. Ekoloģija – vēl mazāk. Ir gauži naivi (vai melīgi?) iedomāties, ka daži simti uz elektrifikāciju pierunātie bezizmešu auto īpašnieki spēs šajā jomā atsvērt gadā ievestos 40 000 vecos dīzeļus. Ka EV skaits tuvākajos gados krasi pieaugs, bet lietoto imports samazināsies. Arī tas augs – ja vien beidzot netiks atrastas kādas par pliku aģitāciju iedarbīgākas metodes mūsu auto izvēles paradumu maiņai.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Lasīt citas ziņas
Kas būs nākamais Eiropas centrs? “Beidzies Francijas un Vācijas motora laiks” 60
Par Čehijas prezidentu kļuvis bijušais NATO Militārās komitejas priekšsēdētājs, ģenerālis Petrs Pavels 15
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Analītiķiem baisas prognozes – Krievija gatavojas pastiprinātiem uzbrukumiem Ukrainā
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
22:10
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
21:26
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
20:44
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
VUGD plūdu laikā lūdza nebraukt uz Jēkabpili ekskursijā. Vai sabiedrība klausījās un izprata situāciju?
4 iemesli, kāpēc vajadzētu kaļķot koku stumbrus: to vislabāk darīt, kad gaisa temperatūra ir ap 0 grādu
VIDEO. Grūtniece Purvciemā izraisa smagu autoavāriju – taranē skolnieku mikroautobusu un pati nokļūst slimnīcā 7
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
Sinoptiķu prognozes svētdienai – ne pārāk iepriecinošas
VIDEO. Ziemeļkoreja, Irāna vai Kuba? Propagandas TV raidījumā eksperti prāto – kuras valsts modelis Krievijai tagad būtu vispiemērotākais? 27
Pēc neveiksmes vēlēšanās partija “Saskaņa” cer uz “reanimēšanos” ar Nilu Ušakovu vadībā
“Saskaņas” politiķis Jānis Urbanovičs atzīst – partija vēlēšanās zaudēja, jo viņš atļāvās “agresoru nosaukt par agresoru” 50
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Brīnumainā izglābšanās Krievijā: 66 gadus vecs pensionārs apmaldījies un četras dienas mīnuss 40 grādos ar slēpēm klīdis pa apkārtni 11
Garāks mācību gads – labāka izglītība?
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
FOTO, VIDEO. “Ļaunuma izpostītās cilvēku dzīves…. mēs nevarējām palikt vienaldzīgi!” – grupa “Sudden Lights” nāk klajā ar jaunumiem
Bankrotējusi Lielbritānijas zemo cenu aviokompānija “flybe” 2
Zemkopības ministrs: “Pārtikas cenas kritīsies. Tirgotāji reizēm nelaiž cenas lejā, tad, kad tās būtu jālaiž”
Šajā nedēļas nogalē nebūs pieejams portāls Latvija.lv
Neiepriecinoša tendence – degvielas cenas atkal kāpj
“Konflikts sākās ar lielo vīru sastrīdēšanos.” Partijā “Konservatīvie” ir sākusies drupināšana
Kāpēc tieši Vācijas 12 “Leopard” tanki ir tik svarīgi Ukrainai? Politologs min trīs iemeslus 56
Maskava pieprasa Latvijas vēstniekam Riekstiņam Krieviju atstāt divu nedēļu laikā 43
FOTO. Jau 12 gadi bez Mārtiņa Freimaņa… “Ar dievu, mazo dīvainīt! Tu teici un jau biji prom”