Uncategorized

“Dizains nav māksla?…” Āra Segliņa personālizstāde Rīgas Porcelāna muzejā0

Izstādē skatāmi Āra Segliņa rūpnieciskā dizaina paraugi, veidoti laikā no 1981. līdz 1989.gadam, strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā.

No idejas līdz rūpnieciski ražotam porcelāna priekšmetam ejams garš ceļš. Šajā ceļā sastopami gan dažādi šķēršļi, gan radošs gandarījums – tas var arī apstāties pusceļā, tomēr to iet ir katra dizainera sapnis.

Āris Segliņš ietekmējies no konstruktīvisma skolas, kā arī skandināvu un japāņu dizaineriem. Galvenie formveides principi ir funkcionalitāte un ergonomiskums, dekorā apzināti nelietojot zeltu un bagātīgu dekorējumu. Izcilie paraugi, kas izstrādāti izmantojot esošo Rīgas porcelāna rūpnīcas tehnoloģiju, tomēr netika ieviesti ražošanā. To liedza tā laika lielie ražošanas apjomi un tehnoloģiskā nevarība, kā arī nevēlēšanās to mainīt.

Jaunrades procesā, realizējot savu ideju, mākslinieka galvenie centieni ir estētiskā kvalitāte, savukārt dizainera mērķis galvenokārt ir funkcionalitāte. Mākslas un dizaina atšķirīgie uzdevumi šķiet nepārprotami, tomēr robeža starp dizainisku mākslas darbu un mākslinieciski augstvērtīgu dizaina priekšmetu reizēm ir tik šaura, ka diskusija par mākslas un dizaina nošķīrumu, pretnostatījumu un savstarpējo ietekmi ir allaž aktuāla.

Par uzskatu, ka “dizains nav māksla” un otrādi joprojām nav vienojušies pat mākslas zinātnes speciālisti, tomēr autors Āris Segliņš vēsta, ka attiecībā uz šīs izstādes darbiem (rūpnīcā veidotajiem, ražošanai paredzētajiem dizaina paraugiem), šo apgalvojumu var pieņemt par pareizu.

Āris Segliņš ir viens no ievērojamākajiem Latvijas mūsdienu dizaineriem, kurš strādā ar porcelānu. Dizaina pamatus autors apguvis Latvijas Valsts Mākslas akadēmijā, bet praktiskās iemaņas papildinātas un pilnveidotas strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Dalību izstādēs uzsācis 1984.gadā „Mākslas dienās” Rīgā. 84./85.gadā veidotās paplātes “Pēdas” pēc izstādēm Krievijā un Polijā, tika recenzētas poļu žurnālā „Projekt”. Diplomdarbs “Virtuves trauki” ieguvis galveno godalgu izstādē “Dizains sadzīvē”, Rīgā 1987. gadā.

Izstādes noslēgumā sestdien, 23.februārī plkst.16.00 notiks “Porcelāna pēcpusdiena”, kurā Āris Segliņš dalīsies savās domās par dizaina jautājumiem.

Muzeja darba laiks:

O.-Sv.11.00-18.00
P.-brīvdiena

Ieejas biļetes:

Pieaugušajiem – 1 Ls
Skolēniem, studentiem, pensionāriem – 0,50 Ls

No idejas līdz rūpnieciski ražotam porcelāna priekšmetam ejams garš ceļš. Šajā ceļā sastopami gan dažādi šķēršļi, gan radošs gandarījums – tas var arī apstāties pusceļā, tomēr to iet ir katra dizainera sapnis.

Izstādē būs skatāmi Āra Segliņa rūpnieciskā dizaina paraugi, veidoti laikā no 1981. līdz 1989.gadam, strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Autors ietekmējies no konstruktīvisma skolas, kā arī skandināvu un japāņu dizaineriem. Galvenie formveides principi ir funkcionalitāte un ergonomiskums, dekorā apzināti nelietojot zeltu un bagātīgu dekorējumu. Izcilie paraugi, kas izstrādāti izmantojot esošo Rīgas porcelāna rūpnīcas tehnoloģiju, tomēr netika ieviesti ražošanā. To liedza tā laika lielie ražošanas apjomi un tehnoloģiskā nevarība, kā arī nevēlēšanās to mainīt.

Jaunrades procesā, realizējot savu ideju, mākslinieka galvenie centieni ir estētiskā kvalitāte, savukārt dizainera mērķis galvenokārt ir funkcionalitāte. Mākslas un dizaina atšķirīgie uzdevumi šķiet nepārprotami, tomēr robeža starp dizainisku mākslas darbu un mākslinieciski augstvērtīgu dizaina priekšmetu reizēm ir tik šaura, ka diskusija par mākslas un dizaina nošķīrumu, pretnostatījumu un savstarpējo ietekmi ir allaž aktuāla.

Par uzskatu, ka “dizains nav māksla” un otrādi joprojām nav vienojušies pat mākslas zinātnes speciālisti, tomēr autors Āris Segliņš vēsta, ka attiecībā uz šīs izstādes darbiem (rūpnīcā veidotajiem, ražošanai paredzētajiem dizaina paraugiem), šo apgalvojumu var pieņemt par pareizu.

Āris Segliņš ir viens no ievērojamākajiem Latvijas mūsdienu dizaineriem, kurš strādā ar porcelānu. Dizaina pamatus autors apguvis Latvijas Valsts Mākslas akadēmijā, bet praktiskās iemaņas papildinātas un pilnveidotas strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Dalību izstādēs uzsācis 1984.gadā „Mākslas dienās” Rīgā. 84./85.gadā veidotās paplātes “Pēdas” pēc izstādēm Krievijā un Polijā, tika recenzētas poļu žurnālā „Projekt”. Diplomdarbs “Virtuves trauki” ieguvis galveno godalgu izstādē “Dizains sadzīvē”, Rīgā 1987. gadā.

Izstādes noslēgumā sestdien, 23.februārī plkst.16.00 notiks “Porcelāna pēcpusdiena”, kurā Āris Segliņš dalīsies savās domās par dizaina jautājumiem.

Muzeja darba laiks:

O.-Sv.11.00-18.00
P.-brīvdiena

Ieejas biļetes:

Pieaugušajiem – 1 Ls
Skolēniem, studentiem, pensionāriem – 0,50 Ls

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
SK
Skaties.lv
Uncategorized
VIDEO: Bezpajumtnieks “izspiež” naudu no Bez Tabu žurnālista 1
10. Augusts, 2016
LA
LA.LV
Uncategorized
Sibīrijas šamane Gaļina operē bez skalpeļa. Redzes apmāns vai praktiska maģija?
10. Augusts, 2016
AN
Annika Niedrīte
Uncategorized
Kāpēc kavējamies pagātnē? 6 ieteikumi, kā virzīties uz priekšu
10. Augusts, 2016

Lasītākie

LE
LETA
Latvijā
Plānotā krava ar 4,5 miljoniem aizsargmasku un 970 000 respiratoru aizkavēsies
40 minūtes
LE
LETA
Veselam
Diennakts laikā konstatēti 24 jauni Covid-19 gadījumi, kopējam slimnieku skaitam sasniedzot 533
2 stundas
LE
LETA
Latvijā
Valsts policija sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sāk iesaistīt motoekipāžas
23 minūtes
LE
LETA/BNS
Pasaulē
Igaunijā ar koronavīrusu inficēto skaits sasniedzis 1097, mirušo skaits pieaudzis līdz 15
52 minūtes
LE
LETA
Pasaulē
Lietuvā apstiprināts vienpadsmitais nāves gadījums no Covid-19
3 stundas