“Dizains nav māksla?…” Āra Segliņa personālizstāde Rīgas Porcelāna muzejā 0

Izstādē skatāmi Āra Segliņa rūpnieciskā dizaina paraugi, veidoti laikā no 1981. līdz 1989.gadam, strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

No idejas līdz rūpnieciski ražotam porcelāna priekšmetam ejams garš ceļš. Šajā ceļā sastopami gan dažādi šķēršļi, gan radošs gandarījums – tas var arī apstāties pusceļā, tomēr to iet ir katra dizainera sapnis.

Āris Segliņš ietekmējies no konstruktīvisma skolas, kā arī skandināvu un japāņu dizaineriem. Galvenie formveides principi ir funkcionalitāte un ergonomiskums, dekorā apzināti nelietojot zeltu un bagātīgu dekorējumu. Izcilie paraugi, kas izstrādāti izmantojot esošo Rīgas porcelāna rūpnīcas tehnoloģiju, tomēr netika ieviesti ražošanā. To liedza tā laika lielie ražošanas apjomi un tehnoloģiskā nevarība, kā arī nevēlēšanās to mainīt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jaunrades procesā, realizējot savu ideju, mākslinieka galvenie centieni ir estētiskā kvalitāte, savukārt dizainera mērķis galvenokārt ir funkcionalitāte. Mākslas un dizaina atšķirīgie uzdevumi šķiet nepārprotami, tomēr robeža starp dizainisku mākslas darbu un mākslinieciski augstvērtīgu dizaina priekšmetu reizēm ir tik šaura, ka diskusija par mākslas un dizaina nošķīrumu, pretnostatījumu un savstarpējo ietekmi ir allaž aktuāla.

Par uzskatu, ka “dizains nav māksla” un otrādi joprojām nav vienojušies pat mākslas zinātnes speciālisti, tomēr autors Āris Segliņš vēsta, ka attiecībā uz šīs izstādes darbiem (rūpnīcā veidotajiem, ražošanai paredzētajiem dizaina paraugiem), šo apgalvojumu var pieņemt par pareizu.

Āris Segliņš ir viens no ievērojamākajiem Latvijas mūsdienu dizaineriem, kurš strādā ar porcelānu. Dizaina pamatus autors apguvis Latvijas Valsts Mākslas akadēmijā, bet praktiskās iemaņas papildinātas un pilnveidotas strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Dalību izstādēs uzsācis 1984.gadā „Mākslas dienās” Rīgā. 84./85.gadā veidotās paplātes “Pēdas” pēc izstādēm Krievijā un Polijā, tika recenzētas poļu žurnālā „Projekt”. Diplomdarbs “Virtuves trauki” ieguvis galveno godalgu izstādē “Dizains sadzīvē”, Rīgā 1987. gadā.

Izstādes noslēgumā sestdien, 23.februārī plkst.16.00 notiks “Porcelāna pēcpusdiena”, kurā Āris Segliņš dalīsies savās domās par dizaina jautājumiem.

Muzeja darba laiks:

O.-Sv.11.00-18.00
P.-brīvdiena

Ieejas biļetes:

Pieaugušajiem – 1 Ls
Skolēniem, studentiem, pensionāriem – 0,50 Ls

No idejas līdz rūpnieciski ražotam porcelāna priekšmetam ejams garš ceļš. Šajā ceļā sastopami gan dažādi šķēršļi, gan radošs gandarījums – tas var arī apstāties pusceļā, tomēr to iet ir katra dizainera sapnis.

Izstādē būs skatāmi Āra Segliņa rūpnieciskā dizaina paraugi, veidoti laikā no 1981. līdz 1989.gadam, strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Autors ietekmējies no konstruktīvisma skolas, kā arī skandināvu un japāņu dizaineriem. Galvenie formveides principi ir funkcionalitāte un ergonomiskums, dekorā apzināti nelietojot zeltu un bagātīgu dekorējumu. Izcilie paraugi, kas izstrādāti izmantojot esošo Rīgas porcelāna rūpnīcas tehnoloģiju, tomēr netika ieviesti ražošanā. To liedza tā laika lielie ražošanas apjomi un tehnoloģiskā nevarība, kā arī nevēlēšanās to mainīt.

Reklāma
Reklāma

Jaunrades procesā, realizējot savu ideju, mākslinieka galvenie centieni ir estētiskā kvalitāte, savukārt dizainera mērķis galvenokārt ir funkcionalitāte. Mākslas un dizaina atšķirīgie uzdevumi šķiet nepārprotami, tomēr robeža starp dizainisku mākslas darbu un mākslinieciski augstvērtīgu dizaina priekšmetu reizēm ir tik šaura, ka diskusija par mākslas un dizaina nošķīrumu, pretnostatījumu un savstarpējo ietekmi ir allaž aktuāla.

Par uzskatu, ka “dizains nav māksla” un otrādi joprojām nav vienojušies pat mākslas zinātnes speciālisti, tomēr autors Āris Segliņš vēsta, ka attiecībā uz šīs izstādes darbiem (rūpnīcā veidotajiem, ražošanai paredzētajiem dizaina paraugiem), šo apgalvojumu var pieņemt par pareizu.

Āris Segliņš ir viens no ievērojamākajiem Latvijas mūsdienu dizaineriem, kurš strādā ar porcelānu. Dizaina pamatus autors apguvis Latvijas Valsts Mākslas akadēmijā, bet praktiskās iemaņas papildinātas un pilnveidotas strādājot Rīgas porcelāna rūpnīcā. Dalību izstādēs uzsācis 1984.gadā „Mākslas dienās” Rīgā. 84./85.gadā veidotās paplātes “Pēdas” pēc izstādēm Krievijā un Polijā, tika recenzētas poļu žurnālā „Projekt”. Diplomdarbs “Virtuves trauki” ieguvis galveno godalgu izstādē “Dizains sadzīvē”, Rīgā 1987. gadā.

Izstādes noslēgumā sestdien, 23.februārī plkst.16.00 notiks “Porcelāna pēcpusdiena”, kurā Āris Segliņš dalīsies savās domās par dizaina jautājumiem.

Muzeja darba laiks:

O.-Sv.11.00-18.00
P.-brīvdiena

Ieejas biļetes:

Pieaugušajiem – 1 Ls
Skolēniem, studentiem, pensionāriem – 0,50 Ls

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.