Foto – pexels.com

Kurām privātpersonām ar lielu sekotāju skaitu sociālajos tīklos jāreģistrē saimnieciskā darbība 0

Liela daļa Latvijas interneta “influenceru” jeb privātpersonas ar tūkstošos mērāmu sekotāju skaitu “Instagram”, “Youtube”, “Facebook” un “Twitter”, nav reģistrējuši savu saimniecisko darbību un nav sakārtojuši grāmatvedību, šovakar ziņoja raidījums “LNT TOP10”. Šie “influenceri” pieņem finansiālus un bartera labumus no uzņēmumiem apmaiņā pret preču un pakalpojumu reklamēšanu un slavinošo recenziju izvietošanu šo privātpersonu sociālo mediju kontos.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Digitālā mārketinga eksperti Artūrs Mednis un Deniss Ševeļovs raidījumam pieļāva, ka Latvijā varētu būt ap kādiem desmit “influenceru”, kuriem sponsorētā satura veidošana, lielākoties “Instagram”, kļuvusi par pilnas slodzes darbu un galveno ienākumu avotu, un kuriem ar grāmatvedību viss kārtībā. Pārējie vairāki simti privātpersonu piepelnās brīvajā laikā no parastā darba. Un te arī sākas problēmas.

“Šeit ir runa par saimniecisko darbību un tā ir jāreģistrē pirms to uzsāk. Šajā gadījumā ir jāaprēķina iedzīvotāju ienākumu nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas,” uzsvēra VID Fizisko personu nodokļu daļas galvenā inspektore Santa Renerte.

CITI ŠOBRĪD LASA
Tas nozīmē, ka privātpersonām ir jādeklarē visi ienākumi no izvietotā sponsorētā satura savos sociālajos kontos.

Sociālo kontu turētājus, kuriem ir vairāki desmiti tūkstošu un pat virs simts tūkstošiem sekotāju, sauc par digitālajiem “influenceriem” jeb sociālo mediju ietekmes līderiem. Pat ar vienu video, foto vai ierakstu viņi ir spējīgi savus daudzos sekotājus motivēt pirkt noteiktus produktus vai pakalpojumu.

Uzņēmumi Latvijā arvien vairāk slēdz līgumus vai mutiski vienojas ar privātpersonām par samaksu izmantot viņu sociālo mediju kontus kā reklamēšanās kanālu, zinot, ka tiks sasniegta liela auditorija. Viss, kas šīm interneta zvaigznēm ir jādara, piemēram, “Instagram” jāieliek foto vai video un jāstāsta saviem sekotājiem, cik konkrētais produkts vai pakalpojums ir lielisks.

Artūrs Mednis, digitālā mārketinga eksperts, aģentūras “New Black” vadītājs, norādīja uz summām, ko “Instagram” “influenceri” Latvijā saņem: “Tie var būt no 50 līdz 1500 eiro un pat vairāk par vienu sadarbības kampaņu. Mums ir bijuši gadījumi, ka slēdzam līgumu par 5000 eiro.”

Arī mārketinga aģentūras “Golin Riga” “influenceru” projektu vadītājs Deniss Ševeļovs sacīja “LNT TOP10”, ka par iesaisti plašākā kampaņā “Instagram” “influenceri” mēdz saņemt 5 tūkstošus eiro, bet summas par vienu ierakstu svārstās “no 30 eiro līdz 600 vai 700 eiro”.

Savukārt Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa uzskata, ka liela daļa “Instagram” un “Yotube” “influenceru” pārkāpj likumu par reklāmu. Proti, pie sponsorētajiem foto, video vai ierakstiem tikai retais norāda, ka konkrētais saturs ir apmaksāts.