Līga Rubine: Pandēmija liek transformēties gan pasākumu rīkotājiem, gan pārdevējiem 2

Autors: Līga Rubine, SIA “Biļešu serviss” valdes locekle

Kultūra vienmēr bijusi pašsaprotama un neatņemama dzīves sastāvdaļa. Ar lielāku vai mazāku regularitāti tikuši apmeklēti gan koncerti, gan teātra izrādes, gan cita veida, tostarp sporta pasākumi. Nozare nekad tā īsti nav asociējusies ar digitālo jomu un tās izaicinājumiem.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 182
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trīs Latvijas pilsētas: paziņo, kur pagājušajā diennaktī atklāts visvairāk Covid-19 inficēto 4
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Arī veikalā kasierei tagad jābūt vakcinētai. Uz kurieni tu iesi?” Kreituse par pedagogiem, kuri draud pamest darbu 169
2 dienas
Lasīt citas ziņas

Daudzas kultūras iestādes aizvien vēl ir uz “jūs” ar soctīkliem un neizmanto to iespējas, lai sasniegtu savu patērētāju. Šīs ir prasmes, kas jāpilnveido, izmantojot šim laikam piemērotākos digitālos risinājumus.

Pēdējo divu gadu laikā pasākumu nozare piedzīvojusi radikālas pārmaiņas, kas liek audzēt gan pasākumu pārdevēju muskuļus un atjautību, gan trenēt pircēju pacietību un producentu spēju uzņemties risku.
Agrāk pasākuma pārdevēja darbības lauks aprobežojās ar biļešu tirdzniecību un kontroli.Šobrīd no biļešu tirgotāja tiek sagaidīts daudz vairāk – klientu attiecības un pārvaldība, digitālo kampaņu veidošana, tiešā komunikācija ar biļešu pircēju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Nozares attīstība caur neierastām iespējām, piemēram, biļešu apdrošināšanu
Kaut arī mūsu pakalpojums savā būtībā ir vienkāršs – reklamēt pasākumus un pārdot biļetes – nozare tik un tā attīstās, pievienojot iepriekš neizmantotas iespējas.Vēl pavisam nesen bija grūti iedomāties, ka varētu tikt apdrošinātas koncertu biļetes.

Pat pērkot aviobiļetes, šad tad sanācis nosvārstīties – varbūt šoreiz iztikt bez apdrošināšanas. Šobrīd koncertbiļešu apdrošināšana jau sāk kļūt par ikdienu – visas biļetes, sākot no 20 eiro, Latvijā lielākajāpasākumu pārdošanas uzņēmumā “Biļešu serviss”kopšjūlija iespējams apdrošināt, maksājot 10% no biļetes cenas. Tas gan pārdevējam, gan patērētājam dod drošības sajūtu, ka dažādu iemeslu dēļ atcelta koncerta vai paša slimības dēļ nebūs jāzaudē samaksātā nauda.

Tāpat kādreiz liktos dīvaini, ja pasākuma pārdošana tiek sākta vien divas trīs nedēļas pirms tā norises iepriekšējo 3 – 9 mēnešu vietā. Šobrīd tā ir ikdiena.

Vēl nesen nevarējām iedomāties, ka biļešu pircējam pirms biļešu iegādes būs jāizlasa noteikumu palagi, citādi, apmeklējot pasākumu, var gadīties nepatīkami pārsteigumi. Tagad jāsāk iedziļināties – kurā zonā būšu es, kurā mani bērni, kādi dokumenti jāņem līdzi utt. Šīs visas pārmaiņas notikušas samērā īsā laikā, turklāt ir grūti prognozēt, kādi izaicinājumi vēl mūs sagaida.

Pircēju paradumu maiņa liek mainīties pārdevējiem
Arvien vairāk pircēju pāriet uz mobilajām versijām, un tas liek pielāgoties arī pakalpojuma sniedzējam. Dati liecina, ka 48% pircēju biļetes iegādājas no mobilajām ierīcēm, tikai ap 50% biļešu pērk no datora un/vai planšetes.

Patlaban kasēs biļetes iegādājas vien 5-10% pircēju, kritums, protams, ir Covid ierobežojumu dēļ (iepriekš kasēs pirkto biļešu īpatsvars bija 30-35%). Apstākļiem normalizējoties, biļešu iegāde kasēs varētu sasniegt 15-20%, jo daļai pircēju joprojām nav pietiekamu prasmju darboties ar datoru. Protams, jārēķinās arī ar cilvēcisko faktoru – ir cilvēki, kuri vēlasun vēlēsies komunicēt klātienē, dzirdēt rekomendācijas par labākajām vietām, apjautāties par apmeklētākajiem pasākumiem.
Tomēr kopējā neizbēgamā kultūras nozares digitalizācija ir mudinājusi arī “Biļešu servisu” piedāvāt digitālā mārketinga pakalpojumus.Vecās afišas un bukletiņi vairs īsti nenostrādā.

Digitālā mārketinga pakalpojuma piedāvājums ļauj samazināt pasākuma izmaksas. Biļešu tirgotāju skaits nav samazinājies, bet rīkotāju skaits gan. Mūsu pašu interesēs ir veidot reklāmas kampaņas, lai pēc iespējas vairāk cilvēku uzzinātu par pasākumu, un tiktu pārdots pēc iespējas vairāk biļešu. Tā sabiedrības daļa, kas šobrīd pasākumus var apmeklēt, ir maza, un par to ir jāpacīnās.

Finansiālie riski organizēt pasākumus ir ļoti augsti, risks ir palielinājies, īpaši attiecībā uz starptautisko mūziķu piesaisti, turklāt daudziem vietējiem mūziķiem jau ir izveidojusies vēsturiska sadarbība ar kādu no producentiem.

Kā veidot un pielāgot komunikāciju, lai spētu uzrunāt ikvienu patērētāju?
Viskritiskākais – 2020.gads, kad zaudējām 90% apgrozījuma– jau ir aiz muguras. Šā gada jūnijā un jūlijā rādītāji būtiski uzlabojās, patlaban kritums pret pagājušo gadu/pagājušā gada attiecīgo periodu ir 75%. Aktivitāte no apmeklētāju un rīkotāju puses ir atgriezusies, tomēr tas ir ļoti tālu no pirmskrīzes laika.

Lietuvā pasākumu apmeklētība jau atgriezusies gandrīz vai iepriekšējā līmenī, Igaunijā –vairāk nekā 50% no pasākumu apmeklējuma.Šos rādītājus ietekmējis arītas, ka kaimiņvalstīs bijis mazāk nosacījumu, mazāk finansiālu risku organizatoriem,tačudaļa cilvēku joprojām baidās apmeklēt pasākumus.

Gribot negribot komunikācijas veidošana ar patērētāju kļūst par biļešu tirgotāja ikdienu, un mūsu loma kā mārketinga kanālam pieaug. Patlaban meklējam veidus, kā to izdarīt labāk. Tā kā pandēmija ir atstājusi iespaidu uz visiem nozares spēlētājiem, labākais veids, kā mazināt krīzes sekas, ir visu iesaistīto pušu sadarbība.
Jau šobrīd “Biļešu serviss” veido sadarbību ar reģionu producentiem, piedāvājot veiksmīgākos komunikācijas veidus ar patērētājiem, kas ikvienam pasākumam ļauj izskatīties redzamam un pieejamam.

SAISTĪTIE RAKSTI

Ir tikai saprotams, ka neliela pagasta kultūras namam nav tik plašu iespēju savu pasākumu reklamēšanai kā lielajām pilsētām (kultūras centru attīstību kavē tas, ka tā ir viena no pašvaldības iestādēm). Ir pamats domāt, ka arī teritoriālā reforma ļaus koncentrēt novadu kultūras resursus, kas kopīgiem spēkiem ļaus atdzīvināt nozari.

Agrāk varbūt patērētājs apmeklēja pasākumu inerces pēc, turpretī tagad jāatrod efektīvs veids, kā runāt ar kritiskāk domājošu cilvēku, kurš vairāk apsver, kā rīkoties. Tāpat mūsu uzdevums ir arī risināt jautājumu, kā cilvēkiem socializēties caur kultūru, un tas ir visu pušu kopdarbs.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 182
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trīs Latvijas pilsētas: paziņo, kur pagājušajā diennaktī atklāts visvairāk Covid-19 inficēto 4
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Arī veikalā kasierei tagad jābūt vakcinētai. Uz kurieni tu iesi?” Kreituse par pedagogiem, kuri draud pamest darbu 169
2 dienas
Daina Šulca
Ziņas
“Mēs sapratām, ka te paliksim, te novecosim.” Kurzemnieku Jablonsku ģimene 12 gados iedzīvojusies Dānijā 189
1 diena
EL
Egils Līcītis
Stāsti
Politiķis Mārtiņš Kossovičs: “Kāpēc nevaram jau tagad atklāti pateikt pilsētniekiem – lūdzu, nepērciet mašīnas ar lieliem dīzeļiem!” 31
Intervija 18 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Mairis Briedis trešajā raundā “nokautē” vācieti Arturu Mannu un gūst uzvaru 13
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ekonomists ieskicē Latvijas nākotni: “Es pilnībā neņemtos izslēgt, ka nebūs nodokļu celšanas.” 36
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Man kolēģītes arī meklē. Mēs esam vairākas skolotājas”: apgalvo pedagoģe, kas ar sludinājuma palīdzību meklēja iespēju saslimt ar Covid-19 129
10 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: “Šī ir tā reize, kad radusies vēlme atbalstīt pēdējā laikā tik bieži kritizēto valdību” 89
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Mairis Briedis trešajā raundā “nokautē” vācieti Arturu Mannu un gūst uzvaru 13
23:35
LD
Linda Dombrovska
Medības
Daudz neskaidrību, bažu un neizpratnes: ar kādiem ierobežojumiem jārēķinās medniekiem ārkārtas situācijā? 3
22:35
LE
LETA
Ziņas
“Man kolēģītes arī meklē. Mēs esam vairākas skolotājas”: apgalvo pedagoģe, kas ar sludinājuma palīdzību meklēja iespēju saslimt ar Covid-19 129
20:42
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 182
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ministrs Tālis Linkaits: “Viens ir draudēt, ka iesi prom no darba, pavisam kas cits – pieņemt šo lēmumu.” 149
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Melnais rekords” pārspēts: Latvijā pagājušajā diennaktī reģistrēts līdz šim lielākais Covid-19 saslimušo skaits 96
17 stundas
AT
Andris Tiļļa
Praktiski
Mantotais nams Bieriņos: pilna māja mākslas mūzu
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Laikraksts “Bauskas dzīve” publicē sludinājumu: skolotājas meklē Covid-19 pozitīvos, lai varētu saslimt 124
20 stundas
EL
Egils Līcītis
Stāsti
Politiķis Mārtiņš Kossovičs: “Kāpēc nevaram jau tagad atklāti pateikt pilsētniekiem – lūdzu, nepērciet mašīnas ar lieliem dīzeļiem!” 31
Intervija 18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Viņš ir vecs vecis, nav simpātisks!”: Olga Kambala TV šovā paziņo, ka aktieris Lauris Dzelzītis “nepiestāv” viņas draudzenei 83
19 stundas
Uldis Šmits
Ziņas
Pārkāpta kārtējā sarkanā līnija. Vai kaimiņos briest breksita analogs Polexit? 140
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Viņš bija apbēdināts un pat aizkaitināts”: princis Viljams pastāsta, ka viņa dēls princis Džordžs skolā esot vācis atkritumus 3
18 stundas
AG
Aleksejs Grigorjevs
Ziņas
Aleksejs Grigorjevs: “Latvijā vajadzētu koordinēt savu politiku attiecībā uz “Ziemeļu straumi” ar Poliju”
17 stundas
RO
Regīna Olševska
Veselam
Katru gadu aptuveni 1200 sievietēm Latvijā diagnosticē krūts vēzi, bet skrīningu veic tikai katra trešā paciente
18 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
“Nākotne laukos pozitīva, ja pievēršas modernizācijai un robotizācijai!” Zemnieki dalās pieredzē 11
23 stundas
IK
Inga Kaļva-Miņina
Stāsti
“Esam kā sava personāža advokāti. Tajā pasaulē ir jāienirst, cik vien dziļi var!” Saruna ar aktieri Kārli Tolu 1
22 stundas
LE
LETA
Ziņas
Degvielas cenas Baltijā turpina paaugstināties jau ceturto nedēļu 7
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kariņš komentē izplatīto video: “Tas parāda vienu no manām brīvā laika aizraušanām – mūziku.” 157
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Arī veikalā kasierei tagad jābūt vakcinētai. Uz kurieni tu iesi?” Kreituse par pedagogiem, kuri draud pamest darbu 169
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Daiga un Dinija 1
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ministrs aicina visus jau tagad iegādāties respiratorus. Vai turpmāk tie būs jālieto obligāti? 203
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Komēdija “Svingeri krievu gaumē” uzsāk ceļu pie skatītājiem ar Dmitriju Nagijevu galvenajā lomā 16
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Ziemassvētku zvaigzne – puansetija: kā to kopt pareizi, lai tā uzziedētu atkal? 1
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Mūs piespiež izvēlēties starp cilvēkiem, cilvēcību…” Uzņēmēja pieņem smagu lēmumu un slēdz kafejnīcu 132
2 dienas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Saimnieces recepte: kā pareizi skābēt kāpostus, lai tie vienmēr izdotos izcili 6
2 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šonedēļ nevajadzētu izvirzīt pārāk lielus mērķus! Horoskopi no 18. līdz 24.oktobrim 1
19 stundas
GK
Guna Kārkliņa
Kokteilis
Pamazām kļūs vieglāk? Astroloģe prognozē, kas mūs sagaida no 15. oktobra līdz 10.decembrim 12
2 dienas