Kultūra
Māksla

Mākslas ceļojumi tiešsaistē. Kārlis Vērpe pēta un vērtē virtuālās izstādes0


Virtuālajā tūrē pa Ufici galeriju Florencē iespējams apmeklēt arī itāļu renesanses dižgara Sandro Botičelli (Sandro Botticelli, 1445–1510) ekspozīciju, kuras centrā atrodas viņa slavenā glezna “Veneras dzimšana” (1485), kas tika gleznota pēc Lorenco di Pjērfrančesko no Mediči dzimtas pasūtījuma.
Virtuālajā tūrē pa Ufici galeriju Florencē iespējams apmeklēt arī itāļu renesanses dižgara Sandro Botičelli (Sandro Botticelli, 1445–1510) ekspozīciju, kuras centrā atrodas viņa slavenā glezna “Veneras dzimšana” (1485), kas tika gleznota pēc Lorenco di Pjērfrančesko no Mediči dzimtas pasūtījuma.
Ekrānuzņēmums no https://www.virtualuffizi.com/botticelli-room.html

Sēdēšana mājās var būt priekpilna, līdzīgi skolas laikam, kad gripas simptomi pasniedzējam nebija jāpierāda ar izziņu no ārsta. Var dienām lasīt grāmatas, skatīties operas un teātra izrādes, seriālus un sērfošanu feisbukā, pinterestā vai citviet tīklā neuzskatīt par atliekamu nodarbi.

Arī izstāžu apmeklēšana nav jāiepauzē; tīkls piedāvā plašu tiešsaistes ekspozīciju.

Kādas vien vēlies – vizuālās mākslas, tūrisma objektu, žurnālistikas, vēstures, dinozauru, automašīnu izstādes. Atšķirībā no muzeja vai galerijas tīklam nav sienu, un tas piedāvā citas satura atrādīšanas iespējas telpā un laikā. Turklāt šādu izstāžu apmeklējums ir savdabīgs.

Tīkla pieredzes sakarā mēdz runāt par virtuālo telpu tā, it kā datora ekrāns pavērtu skatu līdz šim neiepazītos apvāršņos. Tāds uzsvērums ir maldinošs, jo tikpat virtuāla ir arī kino skatīšanās un grāmatas lasīšanas pieredze. Sēdi istabā, bet lasījumā vai skatījumā nonāc citviet – pasaulē, vidē, kuru uzbūris teksta vai attēla autors.

Atšķirībā no teksta attēlā ir parādītas konkrētas, skatāmas lietas.

Tās ir tepat, rokas stiepiena attālumā, un tomēr atrodas kur citur. Šādā aspektā datora ekrāns ir līdzīgs kino, foto, gleznotam vai citādi darinātam attēlam. Atšķirība ir tajā, ka jūs aktīvi piedalāties uz darba sienas vai digitālajās galerijās notiekošajā. Datora ekrāns ir kā logs, pa kuru vērties virtuālajā vidē. Līdz ar to tiešsaistes muzeji vai izstādes tīkla plašumos tiek izprasti atšķirīgi.

Viena no ievērojamākajām vietām tīklā, kurā iepazīt dažādām tēmām veltītas izstādes, ir platforma “Google māksla un kultūra” (“Google Arts & Culture”). Tas ir sadarbībā ar dažādiem muzejiem veidots darbs, kura primārais mērķis ir apmeklētājiem atrādīt mākslu augstas kvalitātes reprodukcijās.

Platformā piedalās Orsē (“Orsé”), Van Goga muzeji, “MoMA”, Nacionālā mākslas galerija (“National Gallery of Art”) un daudzas citas pasaules mēroga mākslas iestādes. Te varat apskatīt Koko Šaneles “Mazo melno kleitu” (“Little Black Dress”) no Metropolitēna mākslas muzeja (“The Metropolitan Museum of Art”) kolekcijas, ko pavada saistošs stāsts par šā tērpa kultūrvēsturisko nozīmi.

1925. gadā radītais dizains ir ikonisks simbols sieviešu atbrīvošanai no korsetes un garajām, smagnējām balles kleitām.

Stāsts veidots kā interaktīvs video, kurā teju burtiski nonākat muzeja telpā, kur tērps izlikts apskatei. Mobilo tālruni vai planšeti vēršot citā virzienā, varat apskatīt arī pārējo telpu un kā ar krītu mālētas vizualizācijas, kuras uzskicē ēku, mēbeļu, cilvēku aprises atbilstoši stāstītajam.

Ekrānuzņēmums no https://www.virtualuffizi.com/botticelli-room.html

Tiešsaistes izstādes piedāvā teleportēšanās iespēju.

Šodien tīklā varat aizceļot uz dažādiem pasaules kultūras centriem,

piemēram, Florences Ufici galerijā (“Uffizi”) izstaigāt Mikelandželo Merisi da Karavadžo (“Michelangelo Merisi da Caravaggio”) istabu un apskatīt pie sienām izkārtos šedevrus – “Medūzu” (“Medusa”, 1595–1598), “Īzaka upurēšanu” (“Sacrifice of Isaac”, 1598) un “Bakhu” (“Bacchus”, 1595). Efekts iespaidīgs, protams, nav tāds pats, kā redzēt mākslas darbu klātienē, tomēr vairāk nekā gleznas skatīt reprodukcijās.

Līdz šim “Medūzu” biju redzējis tikai foto, toties tagad iespēja nonākt Ufici telpās un starp pārējiem šedevriem aplūkot Karavadžo meistardarbu, pakāpties atpakaļ un atkal pietuvoties tam raisa pilnestīgāku pieredzi.

Virtuālā tūre sniedz vēl plašākas iespējas – varat gūt ieskatu Ufici celtnē, pastaigāt pa antīko skulptūru galeriju, uzzināt, kādi darbi ir muzeja krājumā. Starp citu, šādi mākslas institucionālo piederību var iegaumēt vieglāk, nekā tikai lasot tehnisko informāciju, kas pievienota tai vai citai gleznas reprodukcijai.

Mākslīgā klātbūtne ir tikai viens no pārsteigumiem, kurus atklāj kultūras ceļojumi tiešsaistē.

Vairums vietu, kas tiek sauktas par ekspozīcijām, līdzinās ierastākiem kultūras portālu atvērumiem, ikreiz piedāvājot ko savdabīgu. Labs piemērs ir platformas “Google māksla un kultūra” veidotais ieskats amerikāņu foto klasiķa Gordona Pārksa pirmajā “Life” žurnāla publikācijā “Hārlemas bandas vadonis” (“Harlem Gang Leader”).

Saistoša teksta pavadībā augstā izšķirtspējā publicētas Pārksa bildes, žurnāla atvērumi un kontaktkopijas no fotoesejas gatavošanas priekšdarbiem. Šāda izstāde ne vien veic muzeja funkciju saglabāt apskatei kultūras vērtības, bet arī sniedz daudzpusīgu ieskatu svarīgos kultūrvēsturiskos notikumos.

Šobrīd attālināti var skatīties arī Nacionālās mākslas galerijas Vašingtonā vērienīgo izstādi “Degā operā” (Degas at the Opéra), kas veltīta ievērojamā franču mākslinieka Edgara Degā (1834–1917) daiļradei.
Ekrānuzņēmums no https://www.nga.gov/features/degas-virtual-tour.html
Saistītie raksti


Šeit skatītais ir vien “Google” Kultūras institūta īstenotā projekta aisberga galotne. Tur pietiek ko pētīt un iepazīt visam karantīnas laikam. Arī tiešsaistes ekspozīciju tīklā ir daudz un dažādas.

Vairāki muzeji, kuri sadarbojas ar “Google”, piedāvā virtuālas tūres. Piemēram, šobrīd attālināti varat skatīt Nacionālās mākslas galerijas izstādi “Degā operā” (“Degas at the Opéra”), kas ir atklāta līdz šī gada 5. jūlijam. Lieliska iespēja beidzot šķērsot Atlantijas okeānu, sēžot mājās. Tātad ierakstiet meklētājā “virtual” vai “online exhibition” un dodieties ceļojumā.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.