Mēģinājums mūzikā tuvināties Rotko 0

Rotko un mūzika. Tā ir ietilpīga tēma, kas ietver sevī gan vairākkārtējus dažādu komponistu mēģinājumus pietuvoties gleznotāja meditatīvajai pasaulei (to mēģinājis gan Mortons Feldmans, gan citi), gan arī paša Rotko muzikālās intereses un preferences. Komponista mūža gadi (1903 – 1970) sakrīt ar džeza dzīves visintensīvāko izaugsmes, jaunrades, metamorfožu, triumfa gājiena posmu. Un nu arī paša Rotko darbi dod impulsus mūsdienu džeza mūziķu iztēlei. Māra Briežkalna kvintets (ar pašu Biežkalnu pie bungām, Viktoru Ritovu pie klavierēm, saksofonistu Gintu Pabērzu, basistu Edvīnu Ozolu un čellistu Raimondu Macatu) ar saviem aranžējumiem laižas lidojumā, pirmajam impulsam un improvizācijas pamatam izmantojot desmit latviešu komponistu radītas tēmas. Lolita Ritmane, Ēriks Ešenvalds, Arturs Maskats, Rihards Dubra, Pēteris Vasks, Jēkabs Jančev­skis, Vilnis Šmīdbergs, Jēkabs Nīmanis, Georgs Pelēcis un Raimonds Pauls ļauj izgaismoties un iezaigoties latviešu mūsdienu mūzikas panorāmai caur džeza stilistikas prizmu, projicējoties caur desmit Rotko darbu skatījumiem. Albumu veido gan Rotko darbu reprodukcijas, gan grāmatiņā publicētās latviešu komponistu tēmas katra skaņraža rokra.kstā, tā kopumā veidojot daudzpusīgu, dinamisku, pilnīgu un mākslinieciski ļoti pievilcīgu Rotko muzikālo versiju, kas ir ļoti draudzīga, pretimnākoša, vizuāli atvērta klausītājam. “The soul status portraylals” – dvēseles ­stāvokļu portretējumos – kā savus darbus dēvējis pats mākslinieks, var iet visdažādākos stilistiskos ceļus, arī džeza virzienā, bet tas, ka tēmu autori pieder tā dēvētās akadēmiskās mūzikas sfērai, vēl vairāk paplašina stilistisko lauku. Jančevska “Sarkanbaltais”, Maskata “Dzeltensarkanais”, Nīmaņa “Divi trijos” (tik džezisks ritms!), Pelēča “Melnais un pelēkais”, Vaska “Rudenīgi” jo īpaši spilgti spēlējas ar krāsām, noskaņām, lidojuma ritmu.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
“Meita raudāja, zvanīja, nesaprotot, kur atrodas!” Šoferis Ogrē vienaldzīgi izsēdina 10 gadus vecu meitenīti nepareizā pieturā 84
Lasīt citas ziņas

Vēl 2014. gada nogalē Rīgā un Rēzeknē izskanēja izcila koncertprogramma “Mare Balticum”, kurā tika iekļauti oriģināli latviešu tautasdziesmu aranžējumi un oriģinālkompozīcijas, ko radījis izcilais austrāliešu multiinstrumentālists Džeimss Morisons un Latvijas Radio bigbends. Programma toreiz tika nominēta Latvijas Lielajai mūzikas balvai Gada koncerta kategorijā. Nu koncertzālē “Gors” izskanējušais koncerts ir pieejams arī audioierakstā – atbrīvotā un dzīvā gaisotnē spēlē un notikušo komentē pats Džeimss Morisons – viens no izcilākajiem Austrālijas džeza mūziķiem, kurš reiz sadarbojies arī ar Reju Čārlzu, Frenku Sinatru un citām leģendārām personībām. Morisons spēlē saksofonu, klarneti, trombonu, tubu, kontrabasu, ģitāru un klavieres un citus instrumentus, taču albumā mēs dzirdam viņu kā izcilu trompetistu. Sadarbībā ar Latvijas Radio bigbendu Morisons veidojis oriģinālus latviešu tautasdziesmu aranžējumus. Tādas pazīstamas tautasdziesmas, kā, piemēram, “Kas dārzā”, “Tumša nakte, zaļa zāle”, “Pūt, vējiņi!” un citas, izskan oriģinālā un pārliecinošā interpretācijā, ļaujot palūkoties uz mums tik ierastajām melodijām no neparastāka skatpunkta – un te nu “Bēdu manu lielu bēdu” kā džeza valsis ir īpašs atradums. Bigbends muzicē skaniski pilni un spoži, Morisona trompete lido. Ieraksts dzīvi pulsē – šai ziņā koncertieraksti, īpaši džeza koncertieskaņojumi sniedz īpašu baudījumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.