Foto: Shutterstock

Pazemināt holesterīna līmeni ar paradumu maiņu. Teorija un pieredze 0

Lauku krējums, kas kā ar nazi griežams, speķmaizes un smalkmaizītes kļūst par retu baudījumu, ja holesterīna līmeņa mazināšanas nolūkos jāmaina ikdienas ieradumi: jāsāk ēst ar apdomu un biežāk jāizkustas tik, lai sajūt, ka sirds pukst straujāk. Rezultāti patiks ne tikai asinsvadiem un sirdij, bet visam ķermenim.

VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Andrejs Ēķis: Putins pēc savas būtības ir “gopņiks”
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Lasīt citas ziņas

Paaugstināts holesterīna līmenis ir viens no sirds un asinsvadu slimību riska faktoriem. Šī viela nogulsnējas uz asinsvadu sieniņām, bojājot tos, un paaugstina insulta un infarkta draudus. Insults un infarkts bieži vien beidzas letāli.

Citos gadījumos šīm smagajām veselības krīzēm ir paliekošas sekas, pat invaliditāte. Holesterīna līmeņa samazināšana tāpēc ir viens no insulta un infarkta draudu mazināšanas rīkiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Jāsāk mērīt, kamēr vesels

Normāls kopējā holesterīna līmenis ir zem 5 (tās ir laboratorijās ieviestās normas), zema blīvuma holesterīnam jābūt zem 3.

“Šie divi ir tā dēvētie sliktie holesterīni, kam parasti lipidogrammā – holesterīna analīzē – ārsti pievērš īpašu uzmanību,” paskaidro “Veselības centra 4” kardioloģe Ilze Zandarte.

“Ne mazāk svarīgs ir labais jeb augsta blīvuma holesterīns – jo tas augstāks, jo labāks, jo pretēji sliktajam holesterīnam tas sirds un asinsvadu slimību risku samazina.” Ceturtais lielums, ko nosaka holesterīna analīzēs, ir triglicerīdi.

“Holesterīns organismā rodas ar uzturu, taču to sintezē arī aknas. Ar dzīvesveida izmaiņām iespējams koriģēt to holesterīnu, ko “apēdam”, taču aknu darbību šādi ietekmēt ir sarežģītāk. Jebkurā gadījumā veselīgs dzīvesveids netiek atcelts,” piemetina ārste.

Kardiologa praksē uzdot pārbaudīt holesterīna līmeni ir rutīnas lieta – tas jāveic katram pacientam vecumā no 18 gadiem.

“Aina, ko redzu, ir tāda, ka paaugstināts holesterīna līmenis ir ļoti daudziem. Esmu novērojusi arī, ka nereti pirmo reizi holesterīna līmenis tiek noteikts stipri novēloti – tad, kad slimība jau sākusies. Holesterīna līmenis jāmēra laikus un profilaktiskos nolūkos, jo tad, kad slimība jau ir radusies, ārstēšana ir sarežģītāka un nopietnu seku risks – augstāks,” vērtē ārste.

Viņa piebilst, ka dažkārt arī paaugstināts holesterīna līmenis pats par sevi var būt slimība: tad runa ir par ģimenes hiperholesterinēmiju. “Tā ir atsevišķa diagnoze gadījumos, kad paaugstināts holesterīna līmenis ir ģenētiski mantots. Šāda iespējamība ir 50%, ja ģimenē kādam no vecākiem hiperholesterinēmija jau bijusi. Tad slimības pazīmes sāk izpausties samērā agrīni – sievietēm līdz 55 gadiem, vīriešiem līdz 60, un holesterīna līmenis tad parasti ir ļoti augsts – 7, 8 vai pat augstāks.”

 

Pirmās zāles – paradumu maiņa

Biežāk holesterīna līmenis liecina par izjauktu lipīdu līdzsvaru asinīs. Tad diagnoze ir dislipidēmija vai arī ārsts atzīmē konkrētās holesterīna frakcijas paaugstināšanos. Tādā gadījumā tā nav slimība, bet riska faktors, kam jāpievērš uzmanība un jārīkojas, lai to mazinātu.

“Taktika parasti ir tāda: pirmreizēji nosakot holesterīna līmeni asinīs un redzot, ka tas paaugstināts, veic papildu izmeklējumus sirds asinsvadiem, kā arī galvas un kakla asinsvadiem. Novērtējot, kāds ir to stāvoklis, pirmkārt iesaka dzīvesveida maiņu. Ar to sākas ārstēšana. Ja nepieciešams, pēc tam ārsts lemj, vai būs jādzer arī zāles,” apraksta Ilze Zandarte.

Kā pacienti reaģē, kad uzzina, ka turpmāk būs jādzīvo citādi? “Uztver dažādi. Vienmēr ir vienkāršāk iedzert tableti, nevis mainīt dzīvesveidu.

Bet ir arī pacienti, kuri ir ļoti noskaņoti tieši pretēji – nelietot medikamentus, tāpēc ir gatavi rīkoties ļoti aktīvi: atmet smēķēšanu, sāk pareizi ēst.”

Nereti ar ieradumu maiņu vien izdodas panākt ievērojamus uzlabojumus, tomēr ārste atturas minēt, cik bieži. Katrs gadījums ir individuāls. Ja asinsspiediens jau paaugstināts vai arī ir kāda blakussaslimšana, piemēram, cukura diabēts, vai vēl kādi slimību riska faktori (liekais svars, izmaiņas asinsvados, liels stress u. tml.), papildus dzīvesveida maiņai būs vajadzīga arī medikamentoza ārstēšana.

Ja cilvēks gatavs mainīt dzīvi veselības vārdā, cik drīz var cerēt uz uzlabojumiem? “Rezultātus analīzēs vajadzētu redzēt pēc 3–4 mēnešiem. Parasti arī iesaku veikt atkārtotas holesterīna pārbaudes pēc šāda laika posma. Tad dinamika ir vērojama.”

Iesakot dzīvesveida pārmaiņas, kardioloģe izskaidro gan to, kādai vajadzētu būt ēdienkartei, gan arī izstāsta par vēlamajām fiziskajām aktivitātēm.

 

Nevis zāles, bet uzturs un kustības

Ar ko sākt? “Pirmkārt, jāsāk ar pareizu uzturu – jāēd vairāk augļu, dārzeņu, pilngraudu produktu. Mazāk treknas gaļas un treknu piena produktu, turpretī treknas zivis ir pat ieteicamas. Sevišķi bīstami ir augu tauki un piesātinātās taukskābes margarīnos un desās. Palmu eļļa ir ļoti kaitīga!”

Interneta plašumos var atrast simtiem ieteikumu, ko ēst un dzert, lai holesterīna līmenis pazeminātos: jādzer apelsīnu vai aroniju sula, katru otro dienu jāapēd pa greipfrūtam, vēlams dzert kafiju bez piena un cukura, ieteicama olīveļļa, kanēlis, mandeles, avokado, auzu pārslas, tomāti, lasis, cukurs un ievārījums maltītēs jāaizvieto ar medu u. tjpr.

Kardioloģe saka – jāsaprot, ka ne kanēlis, ne apelsīnu sula paši par sevi neārstē. Tamlīdzīgi ieteikumi uztverami kā ceļa rādītāji virzienam, kurā būtu jāmainās ēdienkartei: vairāk augļu un dārzeņu, mazāk balto miltu izstrādājumu un saldumu, zivis, nevis trekna gaļa, labie, vērtīgie tauki mazvērtīgo un kaitīgo vietā.

“Otrkārt, fiziskās aktivitātes. Dzīvojam mazkustīguma laikmetā, izkustēšanās mums ļoti pietrūkst, un daudziem arī nav zināšanu par tām. Fiziskajām aktivitātēm jābūt 2–3 reizes nedēļā 40–60 minūtes. Ideāli, ja tās var veikt svaigā gaisā,” rekomendē ārste. Fiziskās aktivitātes – tas nenozīmē, ka jāmetas intensīvi sportot ar domu par uzvarētāju pjedestālu vai jāpumpē muskuļi svaru zālē.

“Saņemot ieteikumu būt fiziski aktīvākiem, daudzi to uztver kā mudinājumu doties uz svaru zāli un cilāt stieņus. Tas gan ir labāk nekā sēdēt pie datora, tomēr sirdij ir svarīgāk, lai slodzes laikā būtu paātrināts pulss. To sauc par kardiotreniņu, vienalga, vai tā būtu pastaiga, soļošana, nūjošana, braukšana ar divriteni vai distanču slēpošana. Šāda izkustēšanās trenē ne tikai sirdi, bet nāk par labu visam organismam,” paskaidro Ilze Zandarte.

Viņa piekrīt, ka uz izkustēšanos mudinošs var būt soļu skaitītājs: tas atgādina – kusties! Un, ja vajadzīgais soļu skaits dienā sasniegts (10 000), atalgo ar uzslavu. Pulsometrs savukārt noder, lai treniņu optimizētu: lai tas būtu efektīvs un nāktu sirdij par labu, nevis pārslogotu to.

 

Stāsta Velta (67)

Tā kā liekā svara man nav un nekad nemēdzu pārēsties, dzīvoju naivā pārliecībā, ka arī ar holesterīnu man viss kārtībā. Taču analīzēs parādījās, ka tas paaugstināts. Ģimenes ārste izskaidroja visus riskus un ieteica, ko vajadzētu mainīt uzturā.

Uzreiz izgaismojās manas lielākās kļūdas: man garšo kārtīgs lauku biezpiens ar krējumu, piens, kam krējuma kārtiņa virsū.

Šos produktus nepatērēju daudz, bet regulāri. Neatņemama ikdienas sastāvdaļa bija arī smalkmaizīte ar kafiju, kam pieliets krējums – tādi kā mazi svētki pašai ar sevi. Vakaros man bija paradums uzēst šokolādi – melno, veselīgo! Tagad no šiem produktiem esmu atteikusies.

Visgrūtāk iztikt bez saldumiem, taču jāteic, ka man ir ļoti interesanti atklāt jaunus ēdienus un to kombinācijas. Piemēram, agrāk neko nezināju par diedzētiem un kaltētiem rudzu graudiem – tagad tādus pievienoju biezputrai vai salātiem.

Ēdu vairāk riekstu, sēklu, rupja maluma miltu produktu. Rafinēto miltu izstrādājumus vairs “neredzu”, arī sviests, krējums un treknais biezpiens man vairs neeksistē.

Uz maizes ziežu kaņepju sviestu, salātiem pārleju olīveļļu (tā darīju arī līdz šim). Kafijošanu arī esmu atmetusi, bet smalkmaizīšu vilinājums joprojām reizēm ir spēcīgāks par manu gribasspēku. Tomēr šādām uztura izmaiņām ir rezultāts: jau pēc trim mēnešiem holesterīna skaitlis bija par vienu punktu labāks.

 

Sarkanvīns – dzert vai nedzert?

Kā uztvert bieži dzirdēto ieteikumu holesterīna līmeņa mazināšanas nolūkos dzert pa glāzei sarkanvīna dienā? “Kardiologi nerekomendē, bet neaizliedz,” komentē Ilze Zandarte. “Labi, ja pēc vienas sausa sarkanvīna glāzes var apstāties, bet, ja seko otrā, trešā un vēl vairāk, cilvēkam ir problēmas ar alkoholu, tad to nekādi nevar ieteikt kā līdzekli holesterīna līmeņa pazemināšanai.” Ja vispār nav paraduma dzert vīnu (vai jebkuru alkoholu), tas arī nav jāievieš!

 

Ieteikumi sliktā holesterīna mazināšanai

* Mazināt stresu. Hronisks stress veicina holesterīna līmeņa paaugstināšanos, tāpēc vēlams atrast veidu, kā to mazināt. Vienam der lasīšana, citam – adīšana, vēl kādam peldēšana. Ik dienas uz stundu izslēgt mobilo tālruni – arī tas var būt ieguldījums stresa mazināšanā.

* Nelietot uzturā palmu eļļu vai produktus, kuru pagatavošanā tā izmantota. Palmu eļļu iegūst no eļļas palmu augļiem un plaši izmanto pārtikas ražošanā. Tajā ir sliktie tauki, un tā paaugstina sliktā holesterīna līmeni cilvēka organismā.

* Pievienot ēdienam kanēli. Kāds Pakistānā veikts pētījums parādīja: ik dienas apēdot sešus gramus (apmēram pustējkarotes) kanēļa, otrā tipa diabēta pacientiem zema blīvuma holesterīna līmenis pazeminājās par 30%, bet kopējā holesterīna līmenis – par 26%.

* Brokastīs – auzu pārslas. Izpētīts, ka auzās esošie beta glikāni var palīdzēt pazemināt zemā blīvuma holesterīnu par 12–24% – ar noteikumu, ka auzu pārslu biezputru ēd regulāri. Priekšroka jādod pilngraudu pārslām.

* Ēst tomātus, avokado, mandeles, treknās zivis un citus produktus, kuros ir nepiesātinātās taukskābes un citas vielas, kas nāk par labu sirds veselībai.

* Izvēlēties piena produktus ar mazu tauku daudzumu. Piens un tā produkti ir garšīgi, tajos ir arī daudz organismam vajadzīgu vielu, taču, ja holesterīna līmenis paaugstināts, priekšroka jādod vājpienam, vājpiena biezpienam un liesiem sieriem, nevis krējumam un sviestam.

* Pērkot pārtiku, izlasīt produktu sastāvu. Tas bieži nodrukāts sīkiem burtiņiem, tāpēc par paradumu vajadzētu kļūt lupas izmantošanai, lai varētu salasīt, no kā sastāv cepumi, cīsiņi, maize un citas ēdamlietas.

* Pēc ēdienreizes pastaigāties. Ārsti iesaka fiziskās aktivitātes kā svarīgu holesterīna līmeņa pazemināšanas paņēmienu. Sākumā pietiks ar pusstundu garu pastaigu dienā. Vēlāk izkustēšanās biežumu un intensitāti var pakāpeniski audzēt.

SAISTĪTIE RAKSTI

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
atpazīt aplamības un patiesību par sirds veselību
Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs apzināti “cepinās” saulē karstākajā dienas laikā
Alkohols smadzenes sasniedz 30 sekunžu laikā. Kā tas ietekmē katru mūsu orgānu?
VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Andrejs Ēķis: Putins pēc savas būtības ir “gopņiks”
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Kā jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
Pirmsjāņu padomi līgotājiem jeb lai Jāņi bez paģirām! 15
Jana Kļava: Mācāmies nodrošināt pacientu vienlīdzību arī Latvijā
Nesteidz sauļoties: pret ādas vēža draudiem izturamies vieglprātīgi
“Itālijā vīns par diviem eiro, mēs varam tikai sapņot!”: Danusēvičs atklāj, kā veselības ministrija cenšas izskaust dzeršanu Latvijā
Valciņa: Katrs nepiešķirts eiro medikamentiem nozīmē kāda cilvēka nāvi – tik vienkārši!
Kad ir jāsāk pieskatīt savu sirdi?
Par dokumentu viltošanu un citiem pārkāpumiem aizturētas piecas VID amatpersonas
Latvijā gaidāms ekstremāli stiprs karstums! Kā sevi pasargāt?
Andrejs Ēķis: Putins pēc savas būtības ir “gopņiks”
Laiks celt algas! Nekur Baltijā nav tik izdevīgi nodarbināt par minimālo algu kā Latvijā
FOTO. Siguldā turpinās piecus gadus vecās meitenes meklēšana
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Dzērājšoferiem rosina atņemt auto. Vai tas atturēs no sēšanās pie stūres reibumā?
“Bloomberg”: Krievija nonākusi tehniskā defolta stāvoklī
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
13:37
Karstuma dēļ svētdien Rīgā pie Dienvidu tilta deformējusies tramvaja sliede
13:37
No 1.jūlija apturēs Covid-19 uzziņu tālruņa 8989 darbību
13:28