“Turpināsim attīstīt elektromobilitātes risinājumus. Esam izstrādājuši elektroautomobiļu uzlādes “off grid” sistēmas, kas ļaus nākotnes elektromobilitātei būt neatkarīgai un izmantot tikai atjaunojamo enerģiju,” saka SIA “Blue Shock Race” dibinātājs un vadītājs Artis Daugins.
“Turpināsim attīstīt elektromobilitātes risinājumus. Esam izstrādājuši elektroautomobiļu uzlādes “off grid” sistēmas, kas ļaus nākotnes elektromobilitātei būt neatkarīgai un izmantot tikai atjaunojamo enerģiju,” saka SIA “Blue Shock Race” dibinātājs un vadītājs Artis Daugins.
Foto: Karīna Miezāja

Ambiciozi liepājnieki ražo labākos elektrokartus pasaulē. Vai elektrospēkrats var pārspēt rallija auto? 5

Kristīne Stepiņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Saules uzliesmojumu dēļ Zemi pārņēmusi spēcīga magnētiskā vētra. Cik dienu tā plosīsies?
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Lasīt citas ziņas

Liepājas uzņēmums “Blue Shock Race” ir vadošais sporta elektrokartu ražotājs pasaulē, visi 100% no tā saražotajiem elektrospēkratiem tiek eksportēti.

Tā kā ikviens autobraucējs, kas startē rallijā vai Pirmajā formulā (F-1), savu karjeru sāk kartinga trasē, tad pasaulē šis sporta veids kļūst arvien populārāks. SIA “Blue Shock Race” (BSR) dibinātājs un vadītājs Artis Daugins uzņēmuma nākotni saista ar alternatīvās enerģijas autonomajām (“Off Grid”) sistēmām cilvēku ikdienā un nākotnes elektromobilitātes uzlādes infrastruktūras risinājumiem, izmantojot alternatīvo enerģiju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ambiciozais liepājnieks ar lepnumu izrāda uzņēmuma ražotni. Nesen dažādos robotos un citā modernā aprīkojumā ieguldīti vairāk nekā 250 tūkstoši eiro, kas ļauj automatizēt un optimizēt ražošanu, kā arī uzlabot kvalitāti, jo iepriekš pamatā bijis liels roku darba īpatsvars. Šobrīd uzņēmumā strādā teju 40 darbinieki, to skaits turpina palielināties.

Entuziastu varēšana

“Jau 2011. gadā vēlējos Liepāju padarīt par pirmo pilsētu pasaulē, kurā izmanto elektrotaksometrus. Iestājos Kurzemes biznesa inkubatorā, kur atradu biznesa partneri, kas bija gatavs attīstīt elektromobilitāti. Tā mēs kopā nonācām pie elektroskrejriteņu nomas biznesa, kurā darbojāmies trīs gadus.

Tā kā šajā projektā bija ieguldīta ļoti dārgi aizņemta nauda, tas sevi neattaisnoja un beidza pastāvēt,” atceras Artis. Taču nejauša tikšanās ar Latvijas Automobiļu federācijas Rallija komisijas vadītāju Jāni Krastiņu autorallija “Kurzeme” laikā un saruna par elektrības izmantošanu transportā neatlaidīgajam liepājniekam izvērtās par jaunu izaicinājumu.

J. Krastiņš bijis ļoti skeptiski noskaņots par to, ko dara Artis, jo uzskatījis, ka tās ir muļķības. Liepājnieks turējies pretī un iebildis, ka jebkuru  rallija auto var pārspēt ar elektrisko auto. Šādi diskutējot, viņi nonāca līdz tam, ka J. Krastiņš bijis gatavs ieguldīt 10 tūkstošus eiro, lai Artis pierādītu savu taisnību.

Lai gan Artis pats tikai vienreiz dzīvē, Holandē esot, bija izbraucis ar kartu un neko daudz nezināja par tā uzbūvi un tehniskajiem parametriem, viņš kopā ar pāris tādiem pašiem, neko daudz nezinošiem elektrorisinājumu entuziastiem kādā angārā sāka likt kopā kartus. Toreiz vēl neviens pasaulē nebija izveidojis elektriskos kartus reālām sacīkstēm, tādi bija tikai izklaidei.

Reklāma
Reklāma

“Gāja grūti, taču, par spīti nelielajam finansējumam, izgatavojām pirmo prototipu. Lai arī tas tobrīd vēl nebija pasaulē ātrākais karts, tas bija visnotaļ iespaidīgs,” atceras Artis. Tā kā elektrokarta dzinējs nedūmo un netrokšņo un līdzekļi nav jāiegulda ne ventilācijas ietaisēs, ne trokšņa izolācijā, puiši sapratuši, ka šo tehnoloģiju var izmantot tirdzniecības centros un atrakciju parkos.

Liepājas uzņēmējs Ģirts Cēlājs piedāvājis izveidot kartodromu Rīgas tirdzniecības centrā “Riga Plaza”, šajā projekā kopumā ieguldot 100 tūkstošus eiro. “Tirdzniecības centram apsolījām uzbūvēt labāko kartodromu bērniem, kāds jebkad ir bijis, par to paprasot zemas telpu nomas izmaksas. Strādājām melnu muti dienu un nakti, bet savu varēšanu pierādījām,” ir gandarīts uzņēmējs.

Ekskluzīvs līgums

Pēc gada ar kāda Grieķijas investora finansiālu atbalstu izveidots kartodroms “Bērnu pasaulē”, bet jau 2018. gadā Latvijā, pateicoties “LMT Autosporta akadēmijai” un Latvijas Automobiļu federācijai, tika sarīkots pirmais nacionālais elektrokartinga čempionāts pasaulē. Sacensības izdevās, un visi liepājnieku ražotie karti finišēja.

“Pēc divām nedēļām Vācijā  notika līdzīgs čempionāts – startēja 22 karti, bet finišēja tikai divi, jo tiem bija tehniskas problēmas daudz vairāk, nekā to bija Latvijā. Kopš tā laika pasaule sāka mums pievērst  uzmanību,” lepojas liepājnieks. 2020. gadā Liepājā ražotie spēkrati BSR tika ierindoti ASV sporta elektrokartu topa pirmajā vietā, pēc Amerikas lielākā kartinga apskates portāla “gokartguide.com” vērtējuma tie ir atzīti par labākajiem pasaulē sacīkšu elektrokartu kategorijā pieaugušajiem, arī cenas un viegluma ziņā.

“Pērn mūs uzrunāja gandrīz visi pasaules lielie elektrokartu ražotāji, mums atlika tikai izvēlēties, ar kuru no tiem sadarboties. Nolēmām strādāt tikai ar vienu, jo šis partneris bija gatavs ekskluzīvam ilgtermiņa līgumam un labiem apmaksas nosacījumiem,” ir gandarīts uzņēmējs.

“Šobrīd pasaulē nav nevienas kompānijas, kura var mūs pārspēt sporta elektrokarta izgatavošanā – nedz tehnoloģijās, nedz svarā. Lielākais konkurents ir Vācijas autoražotājs “Porsche”, kurš kopā ar Austrijas uzņēmumu “BRP – Rotax” attīsta sporta elektrokartinga segmentu Vācijā. Mēs pārspējam visus, tāpēc konkurenti nesagādā diskomfortu,” secina Artis. 13 pasaules valstīs nacionālie kartinga čempionāti tiek organizēti ar Liepājas elektrokartu ražošanas uzņēmuma “Blue Shock Race” konstruētajiem un būvētajiem spēkratiem. Uzņēmums ražo arī elektromotoru sistēmas, baterijas un daudzas citas kartiem nepieciešamās detaļas uz vietas Liepājā.

Pārsteidzoši, bet tieši Liepājas uzņēmums izkonkurēja ASV lielāko elektomotociklu ražotāju “Zero Motorcycles”, kas piegādāja dzinējus un citas detaļas Itālijas ražotājam “Birel ART”, kurš ir viens no lielākajiem kartingu ražotājiem pasaulē. Sporta elektrokarti veido aptuveni 30% no BSR ražošanas apjoma, 20% – detaļu izgatavošana Itālijas ražotājam “Birel ART”, bet pārējo – izklaides elektrokarti un to risinājumi.

“Nākotnē izklaides elektrokartu ražošanai un nomai ir daudz lielāks potenciāls, taču tas ir daudz sarežģītāks bizness, kas prasa daudz vairāk laika izstrādei, kā arī lielākas investīcijas. Lai piedalītos sacensībās, var iegādāties vienu sporta kartu, taču, lai attīstītu izklaides elektrokartu biznesu, nepieciešami vismaz pāris miljoni eiro – par pusmiljonu eiro ir jāiegādājas trase, par pusmiljonu eiro kartingi, vēl pusmiljons vai pat miljons nepieciešams atbilstošas ēkas iegādei,” teic Artis.

Apgrozījums un efektivitāte aug

Pērn “Blue Shock Race” saražoja aptuveni 240 elektrokartu vienības (gatavus kartingus vai pilnus spēka bloka (power unit) komplektus). Šogad ražošanas apjomi ir būtiski palielinājušies. “Šī gada pirmajā pusgadā bijām saražojuši jau 260 vienības. Pērn uzņēmuma apgrozījums bija aptuveni 1,8 miljoni eiro, bet šī gada pirmajā pusgadā tas jau pārsniedza divus miljonus eiro,” ir gandarīts uzņēmējs. Šogad uzņēmuma mērķis ir sasniegt piecus miljonus eiro lielu apgrozījumu.

Viena  elektrokarta pārdošanas cena ir no 5000 līdz pat 12 000 eiro. “Var šķist, ka šis ir ļoti rentabls bizness, taču patiesībā tajā ir nepieciešami ļoti prāvi ieguldījumi,” teic A. Daugins. “Mūsu tirgus ir Eiropā, Amerikā, Meksikā, Austrālijā, Japānā, Korejā – valstīs,  kur cilvēki ir turīgi un autosports ir augstā līmenī.

Šobrīd sūtām kartus uz Saūda Arābiju, Singapūru, Jaunzēlandi, Malaiziju, Jaunkaledoniju un citviet – ir ļoti liela interese. Monako tiks organizēts pasaulē lielākais elektrokartinga čempionāts, kura organizators ir bijušais GT (alternatīva F-1, tikai ar šosejas mašīnām) braucējs Klivio Picione sadarbībā ar Monako princi,” klāsta Artis. Viens no sarežģītākajiem karta izstrādē ir programmatūra un temperatūras kontrole: jo tā ir kvalitatīvāka, jo ir lielākas iespējas kontrolēt motora darbību, mazāk tērēt bateriju un nobraukt lielāku attālumu.

“Šajā ziņā mūsu karts ir visefektīvākais un visvieglākais. Tas spēj veikt distanci, patērējot vismazāk enerģijas,” stāsta Artis. Sporta karts ar ātrumu 135 km/h, izmantojot vienu bateriju, var braukt līdz 20 minūtēm, un to apmainīt pret pilnu var nieka divās minūtēs.

Izmantos izlietotās baterijas

AS “Latvenergo” un biedrības “Zaļo un viedo tehnoloģiju klasteris” organizētā “Enerģētikas hakatona” finālā Artis prezentēja mobilu elektroautomobiļu uzlādes iekārtu, kuras izgatavošanā var izmantot kartinga hallē vai no vecajām elektroautomašīnām izlietotas baterijas. “Kad tās kartos ir nokalpojušas pāris gadus, tās ir iespējams vēl 10–15 gadus izmantot atjaunojamās enerģijas uzkrāšanā par ļoti zemām izmaksām. Tā kā mums ir pieejamas izlietotās baterijas un tehnoloģiskie risinājumi, izmantojot saules paneļus, mēs ar mobilām elektrouzlādes iekārtām varam nodrošināt, piemēram, Liepāju,” teic Artis.

Viņš sola, ka pirmā šāda uzlādes vieta varētu tikt izveidota vēl šogad, iespējams, jau pēc mēneša. “Ja dienā nobraukā aptuveni 50 kilometrus, šāda iekārta, kas varētu maksāt no 3000 eiro, var atmaksāties jau viena līdz divu gadu laikā,” ir pārliecināts Artis.

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Dīgsts

Interese par elektromobilitātes risinājumiem.

Sēkla

Prototipa izstrāde, privātā kapitāla piesaiste, komandas izveide.

Augļi

Vadošā sporta elektrokartu ražotāja statuss, liels pieprasījums eksporta tirgos. Izstradāta inovatīva tehnoloģija izlietoto bateriju izmantošanai elektroautomašīnu uzlādē.

Vērtējums: Labs risinājums e-mobilitātei

Biedrības “Zaļo un viedo tehnoloģiju klasteris” mobilitātes virziena vadītājs Imants Martinsons: “E-mobilitāte ienāk mūsu ikdienā, un auto pēc būtības nav mainījies, bet ir mainījies veids, kā to uzpildām jeb uzlādējam. Pirmkārt, ir jāmaina paradumi, proti, jāapzinās, ka elektroauto uzlādes process ir atšķirīgs no degvielas uzpildes un var nākties pielāgoties. Otrkārt, jāņem vērā infrastruktūras pieejamība.

Latvijā ir salīdzinoši labi attīstīta ātrā uzlāde, attīstītas arī vidēji ātrā un lēnā uzlāde. “Blue Shock Race” risinājums ir lieliski piemērots pielietojumam attālās vietās, reģionos – tajā skaitā ar sezonālu raksturu, piemēram, pludmalēs, atpūtas parkos vai pastaigu takās u. c.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.